Gekloonde paarden tijdens Olympische Spelen 2020 welkom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tsarola

Re: Gekloonde paarden tijdens Olympische Spelen 2020 welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 03:00

ik vind het een naar idee dat de paarden gekloond gaan worden. Ik ben een keer op een site geweest van http://www.cryozootech.com hier hebben ze al een kloon van de hengst ET en een arabier deze zijn al volwassen en de kloon van ET wordt zelfs al gebruikt als dekhengst.

Ik lees nu net zelfs dat ze Broere Jazz gekloond hebben en dat daar al twee hengstveulens uit voort zijn gekomen!!

JAZZ cloned!
The KWPN stallion JAZZ, leader in Dressage breeding has been cloned. Two healthy foals are expected shortly at Broere stud in Holland.

Studfarm Broere has announced that in March 2011 the French company Cryozootech, led by Mr. Eric Palmer has commissioned cloning Broere Jazz . Two months ago two 2 healthy foals were born in America. The foals will come eventually to the Netherlands in the stables of studfarm Broere in Alblasserdam. "We are delighted that we have been able to use this feature. Broere Jazz, which has proved to be so valuable for the sport and breeding is in this special way genetically determined. In the future, these clones may be used as a breeding stallion. Hereby the valuable heritage of Jazz is preserved " , said studfarm Broere.

Ik vraag me ook af...
Nou willen ze bepaalde top paarden klonen omdat het ruinen zijn... maar nu weet ik dat ze paard aan het klonen zijn die al gecastereerd was omdat hij onhandelbaar bleek te zijn als hengst... dan doe je het toch met een reden... ik weet dat er soms hengsten klakkeloos gecastereerd worden omdat ze als 1 jarige geen potentie lijken te hebben maar toch toekomstige toppers blijken te zijn... maar dan is mijn mening let meer op voor je castereert want zo kun je die topper nog als hengst gebruiken....

Paarden die overleden zijn moet je ook hun glorie laten behouden en niet besmeuren met de loop baan van een kloon... net wat ze zeggen over die foutmarge.. wie zegt dat de kloon zo goed wordt als de papper?
wie zegt dat ze geen fouten door gaan fokken??

Ik ben het met de tegenwoordige fokkerij en training ook niet altijd eens.... zo vind ik het heel dubieus hoe sommige toppaarden ineens overlijden en vooral aan een gescheurde aorta etc. (gribaldi) ik denk bij het extreme fokken van tegen woordig dat er ook echt wel een stukje zwakheid ingefokt wordt!

(sorry voor het lange verhaal maar er waren 2 stomme katten onder me slaapkamer raam aan het vechten en daarom ben ik nu om 4 uur klaar wakker!!)

Tsarola

Re: Gekloonde paarden tijdens Olympische Spelen 2020 welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 03:04

check het nieuws gedeelte op de site!! er zijn ook al kleinkinderen van klonen.. en ook okidoki gaat gekloond worden!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 07:55

xSlvna schreef:
Verouderd t DNA ook als het niet gebruikt word, gewoon een domme vraag. Stel je hebt een veulen, maandje of 1/2, zijn/haar broers en zussen zijn allemaal toppers, grote kans dat die kleine ook een topper word dús word er dan al DNA weggehaald en 'bewaard', omdat t niet gebruikt word veroudert t ook niet, lijkt mij.

Of is dat onmogelijk? Ik stel maar iets voor :o

Alsnog vind ik t belachelijk, maar wat doe je ertegen, de mens doet alles voor geld en prestaties -O-

Is geen domme vraag hoor. DNA uit een heel jong dier is inderdaad minder verouderd als DNA uit een ouder dier. DNA is verpakt in chromosomen. Chromosomen heb je in paren. Bij normale voortplanting heb je van elk chromosoom 1 van de moeder en 1 van de vader. Aan het eind van elk chromosoom zit een zgn telomeer. Bij een eicel en een spermacel (die elk dus van ieder chromosoom 1 exemplaar hebben) is dit telomeer heel kort. Elke keer dat een cel na de bevruchting deelt en het DNA zichzelf vermenigvuldigd wordt dit telomeer langer. Dit telomeer bepaald dus de leeftijd van het DNA en daarmee ook deels de leeftijd van het organisme. Hoe ouder het DNA, hoe kwetsbaarder het wordt. Dus ja, daarvanuitgaande zou het beter zijn een zo jong mogelijk dier te pakken. Maar vergis je niet, juist in de embryonale ontwikkeling (van bevruchte ei tot veulen, in de buik van mamma) vinden ontiegelijk veel celdelingen plaats. Kloneertechnisch gezien zou het het beste zijn om een jonge vrucht uit een merrie te halen en deze vrucht gebruiken om te kloneren. Maar dat is technisch gesproken. Kloneren zou uitsluitend interessant (kunnen) zijn op bewezen dieren en van de vrucht weet je totaal niets. Kan wel totaal een verkeerd fokproduct zijn en kloneren is gewoon te complex en duur om dat maar lukraak op elke vrucht te proberen..just in case....daarnaast zou je dat ook echt niet moeten willen lijkt me. Maar persoonlijk vind ik het wel mooi dat een paard als okidoki dat helaas voor de fok verloren is gegaan, op deze manier wel zijn genen nog kan doorgeven. Maar het kloneren van Jazz zie ik nou weer geen enkel voordeel van in. Die heeft zijn genen toch al meer dan genoeg doorgegeven en me dunkt dat daar nog voldoende diepvriessperma van op te bouwen valt.
Miska schreef:
Ik hoef ook helemaal geen gelijk te hebben, want het is MIJN mening. ;-)
Laat ik het dan zo zeggen: ik VIND het gebrek aan gezond verstand!!!
Al dat geklooi met DNA en genetische manipulatie en dergelijke, daar moet je je gewoon niet mee bezig WILLEN houden.
Moeder Natuur is een perfect werkend organisme die wij als mensen nooit kunnen evenaren in welke vorm dan ook.
Waarom aan iets sleutelen wat in zijn geheel al uitermate goed werkt?
Al die knappe koppen kunnen zich beter met het wereld beleid bezig houden hoe we beter in harmonie kunnen leven dat iedereen een dak boven zijn hoofd en elke dag te vreten heeft enzo ipv kloontjes te maken van dieren/mensen/voedsel.

Maar in jouw mening is het dus zo dat iedereen met een andere mening geen gezond verstand hebben. Ik denk (en weet) dat mensen die zich met kloneren bezig houden in ieder geval een flinke portie verstand hebben en dat ethische vraagstukken in die wereld altijd aan de orde zijn en getoetst worden door een panel met ethici.
Dat 'geklooi' met DNA en genetische manipulatie heeft ook heel veel goeds gebracht en is in lagere organismen zoals bacterien, virussen, planten en lagere diersoorten inmiddels een vrij onmisbare onderzoekstechniek. Kankeronderzoek, afweer tegen bacterien/virussen etc etc zou allemaal nog in de kinderschoenen staan zonder dat 'geklooi met DNA'. En ja, elk voordeel heeft zijn nadeel. En nee, van elke nieuwe techniek zijn niet van te voren altijd alle consequenties te bedenken. Maar als je nooit een vernieuwende stap in de wetenschap durft te zetten, zouden wij nog in de middeleeuwen leven. En ja het is een lastige discussie, waar trek je de grens. Ik zie geen grens tussen een schaap, een koe of een paard. Maar met het kloneren van zoogdieren is wel een nieuwe stap gezet, waar ook de medische wetenschap weer heel veel van geleerd heeft, zoals dat hele verouderingsproces. Dit is nl een issue dat bij lagere organismen helemaal niet speelt. Maar kennis over dit verouderingsproces kan wel heel veel materiaal opleveren over het onstaan en hopelijk ook de bestrijding van kanker en uiteindelijk ook hoe mensen vitaler ouder kunnen worden. En ja, de wens om dat soort vraagstukken op te lossen is weer heel natuurlijk.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:10

Dat geklooi met DNA is niet nodig wanneer men zich bezig houdt met het voedsel wat we naar binnen werken....
Daar is al zoveel mee omgekloot door genetische manipulatie en onnatuurlijke (E)-stoffen toe te voegen dat we allerlei ziektes ontwikkelen die we denken te moeten oplossen door DNA manipulatie en chemische medicatie te gebruiken, maar waarom eerst niet zorgen dat we gezond voedsel produceren en gezonde omstandigheden creëren dan worden we ook niet extreem ziek.
De Natuur biedt ons alles wat we nodig hebben, maar wij mensen zijn zo extreem vernielzuchtig en hebben straks geen planeet meer om op te leven door al die achterlijke manipulaties.

We worden aan alle kanten voor de gek gehouden en compleet geleefd.
Een voedselindustrie die geen moer om onze gezondheid bekommert en goud geld wil verdienen.
Een farmaceutische industrie precies hetzelfde verhaal.
Samen onder één hoedje spelen en het cirkeltje is weer rond. De één maakt de ander ziek en de ander doet alsof ze wondermiddelen verkopen, maar je moet het wel je levenlang ongeveer gebruiken anders werkt het niet.
Etc. etc. etc.
En dan moet ik respect hebben voor die zogenaamde knappe koppen die voor God spelen en gaan klooien met DNA. :n

Sorry, maar mij maakt het zo ontzettend boos, want de oorzaak en de bron van alle ellende neemt men niet weg...
We hebben allemaal aanleg om ziek te worden, maar niet iedereen ontwikkeld een ernstige ziekte en dat heeft met verschillende factoren te maken op welk niveau een ziekte ontstaat.
Op het lichamelijke, emotionele, mentale of spirituele niveau.
Het uit zich altijd in het lichamelijke omdat we op aarde leven, maar al die andere factoren spelen wel degelijk mee.

Maar goed, daar heeft iedereen zijn gedachte over.
Ik ben gewoon absoluut géén voorstander van al dat geklooi met DNA enzo.
Ik vertrouw op mijn gevoel/intuïtie en dat heeft me al jaren meer geholpen dan als een kuddeschaap met de menigte meelopen en alles in mijn wezen schreeuwt NEE als het dit soort dingen bertreft.
En dat is voor mij voldoende en iedereen kan gelukkig zelf nadenken waarmee hij zich bezig wil houden en wat hij/zij belangrijk vindt in het leven.

Ik hou me zoveel mogelijk weg van al die chemische en genetische manipulatie zover dat kan dan, want wat er over ons uitgesproeid wordt (chemtrails) is ook niet misselijk en hou het wel bij mijn eigen kruidenmiddelen en tincturen.

Wellicht is dit een interessante en uitgebreide site voor de mensen die dieper over de dingen na (willen) denken.
http://www.wijwordenwakker.org/intro.asp

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:28

@ Miska: Ik vind het helemaal prima dat jij vind dat we van het DNA af moeten blijven. Juist het feit dat er verschillende meningen zijn zorgt ervoor dat de discussie scherp blijft en ethische zaken belicht blijven. Wat ik alleen jammer vind is dat je mensen die niet geloven dat de natuur alles oplost en die wel geloven in wetenschap, afschildert als mensen die zich maar voor de gek laten houden, laten leven. Ik laat me nl zeker niet voor de gek houden en geloof heilig in eigen verantwoordelijkheid en eigen keuzes...en ja...ik ben een totaal andere mening toegedaan en geloof absoluut niet dat de natuur zelf ons alles biedt wat we nodig hebben om ziekten te overwinnen. Ik geloof niet in homeopathie en spiritualiteit als alternatief voor de reguliere geneeskunde. Dat betekent niet dat ik onnadenkend en volgzaam ben, ik denk na over dit soort issues, maar kom tot andere conclusies als dat jij doet.

Nee ik denk echt niet dat de wereld beter af is omdat de FEI nu gekloneerde paarden op de OS toelaat. Ik zie heus wel dat dat een mediastunt om het kloneren van topsportpaarden voor de fokkerij te stimuleren. Ik geloof ook niet dat kloneren van paarden voor de fok nou echt een enorme positieve draai voor de mensheid en de aardkloot gaat betekenen. Dat is gewoon één toepassing die volgt uit het fundamentele onderzoek dat gedaan is met kloneren van zoogdieren (zoals Dolly). Dat fundamentele onderzoek, daarvan geloof ik wel in dat het de wereld vooruit helpt. Dat er commercieel interessante toepassingen zijn die dat fundamentele onderzoek mogelijk maken, so be it. Ik geloof nl niet dat de natuur alles zelf oplost. Ik heb teveel gezond en bewust levende mensen om mij heen de strijd tegen kanker zien verliezen. Ik ben blij met zaken als antibiotica, chemo en de kennis die opgedaan is met DNA technologie. Ik denk dat de wereld daar wel mee voorruit is geholpen. Wel denk ik dat gezond leven een weerbaarder fundament oplevert en het bestaan van medicijnen etc je niet van je eigen verantwoording kwijt scheldt om ook gezond en bewust te leven.

Maar goed, volgens mij gaan we inmiddels behoorlijk off topic, dus laat ik het verder hierbij.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:17

Ik vind dit toch een beetje te ver gaan, paarden zijn geen 'dingen'.
Ik vind de sport prachtig omdat er zoveel samenwerking inzit, het trainen, en gewoon 'geluk' hebben
Maar dit gaat me toch een beetje te ver, dat je de sport op een hoger niveau wilt tillen en verbeteren snap ik, maar dan niet op zo'n manier.