Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:49

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:49

ik vond het idd ook bizar dat beide kuren van de dames zo hoog beoordeeld werden..
En die stang van adelinde is gewoon jammer..hoop dat ze daar aan gaat werken, want dat paard heeft zoveel in huis! Dan is goud een eitje..

en tja, jureren..ik heb deze OS gevolgd en heb vaker mijn twijfels over de objectieviteit van juryleden ten opzichte van favouriten. Heb het idee dat bepaalde namen al zorgen voor een paar tiende punt extra.

edit: heb het dan over alle sporten.

Mowoah

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:51

Ik ben het ook eens met BloodyMary, helemaal. :j

Allebei de ruiters (Adeline en Charlotte) hadden geen perfecte proef. Dressuur is en blijft een jurysport en daar kunnen we denk ik altijd over blijven struikelen. We kunnen het ook zo zien: Er is nog ruimte voor verbetering en dus veeeel betere/mooiere proeven in Rio? :D

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:51

Ik snap de ontlading bij Sjef wel, ook ik had verwacht dat Adelinde goud zou hebben mede door haar geweldige proef. Vond die van Dujardin minder goed, zeker na die storing had ze gewoon geen goud mogen hebben. Ook het feit dat de jury bij Anky haar tijdens de eerste 2 wedstrijden zo laag jureerde vond ik ook apart. En zeker het punten verschil tussen de jury's en de Duitse jury. :\

Maar laten we wel wezen, dit artikel komt uit de Telegraaf. Dat zijn vooral een stelletje sensatie schoppers, het kan best wezen dat Sjef zoiets dergelijks heeft gezegd in een andere context.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:52

Wat een gezanik.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:55

Mowoah schreef:
Ik ben het ook eens met BloodyMary, helemaal. :j

Allebei de ruiters (Adeline en Charlotte) hadden geen perfecte proef. Dressuur is en blijft een jurysport en daar kunnen we denk ik altijd over blijven struikelen. We kunnen het ook zo zien: Er is nog ruimte voor verbetering en dus veeeel betere/mooiere proeven in Rio? :D

in 2016 denk ik dat Parzival toch zeker met pensioen is :P
dan is hij 19.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:59

Voor Parzival waren het zijn eerste en enige spelen. In Rio is hij 19 het zou mij echt verbazen als hij dan nog mee doet. In 2014 zijn de volgde WEG en dan zie ik hem wel nog kans maken om te schittren maar dat zou dan wel eens zijn laatste grote kampioenschap kunnen zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:00

Ik ben heel benieuwd of er dan een Totilas op de Spelen zal lopen :-) Pff, nog 4 jaar wachten, 't is nu al spannend :+

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:00

petraaken schreef:
Voor Parzival waren het zijn eerste en enige spelen. In Rio is hij 19 het zou mij echt verbazen als hij dan nog mee doet. In 2014 zijn de volgde WEG en dan zie ik hem wel nog kans maken om te schittren maar dat zou dan wel eens zijn laatste grote kampioenschap kunnen zijn.

:j
Ben benieuwd wie zijn opvolger is!!

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:01

Tieneke schreef:
Ik ben heel benieuwd of er dan een Totilas op de Spelen zal lopen :-) Pff, nog 4 jaar wachten, 't is nu al spannend :+

hihi nou hoe oud is totilas nu?? 12 via google??
moet je ook geluk hebben als die met zijn 16e nog mee kan
Ligt ook echt aan de training, voer, verzorging etc denk ik.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:03

Daks schreef:
Adelinde heeft in mijn ogen op aanleuning na dan een perfecte kür neergezet. dus ja oneerlijke uitslag in dat opzicht wel.

Je doet alsof de aanleuning een kleine bijkomstigheid is :\

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:04

Ik zie Totilas op dit moment niet naar Rio gaan. :o Misschien dat ik mijn mening nog bijstel als hij nog eens een keertje in de ring komt maar voorlopig zie ik hem niet gaan. Zelfs normandië in 2014 heb ik zwaar mijn twijfels over.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:06

Gister in het journaal een leuke opmerking gehoord van een engelze twitteraar, iets in de trand van; Als je de Nederlandse dressuurruiters niet eerlijk beoordeeld worden hun hockeymannen boos en winnen ze met 9-2! Vind het echt een coole opmerking! _O- :=

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:09

orienta niet alleen parzival had dat maar valegro ook. als ik kijk hoe diep valegro duikt met de pirouettes dan missen m.i. ook de aanleuning.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:12

Kan zijn Daks, maar ik vind dat van Adelinde toch een stuk storender.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:13

Weidebloem schreef:
Gister in het journaal een leuke opmerking gehoord van een engelze twitteraar, iets in de trand van; Als je de Nederlandse dressuurruiters niet eerlijk beoordeeld worden hun hockeymannen boos en winnen ze met 9-2! Vind het echt een coole opmerking! _O- :=

:= lekker ihkv OS zeeslagje spelen.
ze noemen de dressuur.NL nog geen ''totaaldressuur".
noggg niet....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:15

petraaken schreef:
Laura had een mooie kur maar inderdaad haar grote hulpen storen enorm. Al kan ik me voorstellen dat het met zo'n tank van een Mistral wel nodig is.

Ja maar wat was er het eerst? Een sterke Mistral of een Laura die teveel met haar handen en sporen doet? Het 1 volgt het ander.
Op zich kan ik de dingen van Charlotte en Adelinde door de vingers zien, ik ergerde me gister groen en geel aan Laura. Ja mooie proef, maar harmonie? Man ik heb met kramp in mn kaken zitten kijken, arm paard.
Ik vond haar bronze plaats zo niet verdiend :n

petraaken

Daarom ze maakten allebei foutjes op dat gebied vandaar ook de schok over het grote puntenverschil. Als Dujardin nou maar een paar honderste meer had gehad had er geen haan naar gekraaid dan had dat realistische geleken dan dat iemand meer den 90% rijdt ondanks zo'n grote fout op het eind en andere dingetjes die nog net iets beter kunnen.

Daks

orienta schreef:
Kan zijn Daks, maar ik vind dat van Adelinde toch een stuk storender.

ja en zo vind ik die grove fout van charlotte een stuk storender en had geen goud mogen zijn.

pep_chinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:16

Licht en netjes gereden ja 90 % waard nee.
Vond dat erg hoog gewaardeerd niet dat ze geen goud verdiende maar vind 90% iets te veel voor het goede . ( ik rij dan wel Western maar verdiep me nog steeds in het dressuur.) Vond idd ook bij vele ruiters de paarden hard en strak gereden . Vind dat ook geen prettig gezicht maar dit zie ik ook vaak in het Western hoor. En ze.zeggen toch wel eens het beste stuurlui staan aan wal. Dit zal altijd zo blijven in een jury sport helaas. Maar al die harde hulpen in beeld vertel ik mijn kinderen dat ons paard zo niet gereden mag worden want een paard is geen robot maar is van vlees en bloed en heeft gevoel en het is een eer dat ze ons wil dragen en voor ons wil werken.

Ik ben trots dat ik Nederlandse ben maar schaam me voor deze handelingen en uiting van ruiters en bondscoach . ( ben blij dat ik mijn paardje op zit rij en niet op teugeldruk)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:17

purkie schreef:
Gini schreef:
Voor Adelinde heb ik idd alle lof. Zij zal ook wel gevloekt hebben, maar ze houdt de eer aan zichzelf ipv met modder te gaan gooien.

dat is ook niet aan Adelinde om daar nu uitspraken over te doen, Sjef mag wel iets laten blijken en mensen als Wim Ernes, Jan Peeters dragen een verantwoordelijkheid .

Maar er wordt haar wel in elk interview naar gevraagd, dus dan moet ze toch iets antwoorden. En dat doet ze super.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:18

Citaat:
Jury voorzitter Stephen Clarke gaf tijdens de persconferentie na de uitslag uitleg over de top drie. Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn.

En deze woorden snap ik dus totaal niet. Dan had juist een Anky veel hogere punten moeten scoren dan die 82.000 % en boven Charlotte moeten eindigen (en zeker boven die trapproef van Laura).
Valegro heeft zeker een hele mooie stille aanleuning, maar kwam totaal niet tot gedragenheid. Sterker nog, hij boorde zich bijna in de grond zo zwaarmoedig als hij liep, zeker in het galopgedeelte. Ook terug te zien in de algehele houding. Bij gedragenheid en oprichting horen de oren toch echt het hoogste punt te zijn, dat was bij Valegro totaal niet het geval. Iemand die in de basissport Z rijdt krijgt met deze houding zwaar puntverlies op ieder onderdeel, omdat er totaal geen oprichting was.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:19

Het staat heel mooi beschreven op Eurodressage, waar ik het geheel mee eens ben.

Citaat:
The starting piaffe and passage, which sweetly matched The Great Escape, was soft and nice but lacked some boldness. The extended trots were phenomenal and the half passes had major cross over. The collected and extended walk were well ridden. The two tempi's on a curved line upped the degree of difficulty as well as the passage half passes followed by trot half passes in the opposite direction. The double pirouettes were nicely on the spot. Charlotte delivered a very secure ride which missed some sparkle but excelled in harmony. The horse was up in the bridle and the contact was consistent and steady even though the left snaffle rein was once again tighter. The only small hiccup in the test came at the end when Dujardin rode a transition from extended canter to a piaffe pirouette. Valegro struggled to find the rhythm.

Citaat:
Parzival had tons of bounce in the piaffe and passage, forwardness in the extensions and ground cover in the half passes, but correctness and purity of gaits got lost in translation. In piaffe and passage the horse was croup high and pulled his hocks up instead of taking the weight on the hindquarters. In the trot extensions the hind legs were more out than under and unfortunately today the contact was very strong again with the horse having a gaping mouth throughout the test. The tempo and rhythm of the piaffe-passage were super and the walk tour was very well ridden. The highlight of the test were as usual the straight, uphill flying changes and very little can be remarked on Adelinde's precise riding of the floorplan of her kur.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:19

Neonlight schreef:
Citaat:
Jury voorzitter Stephen Clarke gaf tijdens de persconferentie na de uitslag uitleg over de top drie. Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn.

En deze woorden snap ik dus totaal niet. Dan had juist een Anky veel hogere punten moeten scoren dan die 82.000 % en boven Charlotte moeten eindigen (en zeker boven die trapproef van Laura).
Valegro heeft zeker een hele mooie stille aanleuning, maar kwam totaal niet tot gedragenheid. Sterker nog, hij boorde zich bijna in de grond zo zwaarmoedig als hij liep, zeker in het galopgedeelte. Ook terug te zien in de algehele houding. Bij gedragenheid en oprichting horen de oren toch echt het hoogste punt te zijn, dat was bij Valegro totaal niet het geval. Iemand die in de basissport Z rijdt krijgt met deze houding zwaar puntverlies op ieder onderdeel, omdat er totaal geen oprichting was.

Kan het niet meer dan met je eens zijn
_/-\o_

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:20

al die jaren dat Anky 3 of 4 procent anky-effect mee kreeg, heb ik sjef niet gehoord over oneerlijke jurering, en nu Charlotte twee procent charlotte-effect meekrijgt, komt hij met dit soort misplaatste 'grapjes'. Nee, weinig respect voor hoor. En ik geloof niet perse dat Charlotte een landsvoordeel had, die juryleden zijn niet voor niks internationaal gekleurd en zijn echt wel wat gejuich gewend (het was niet dat er voor Adelinde niemand aan het juichen was), dus het is wat mij betreft echt een reactie die weinig persoonlijke volwassenheid aan de dag legt.