Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sigrid1182 schreef:erstaat dat er 15000 euro is betaald voor een ogenschijnlijk gezond paard....
maar dat ze em voor en prikkie hebben...maar had wel een belssure die met tijd zou helen...
daar zou ik dus nooit niet 15 duizend voor betalen....
maar ok als je koopt en gaat niet met rust over, blessure blijft dan moet je ook niet zeuren lijkt mij....
Babootje schreef:Jeetje Ariebren. Jij komt echt uit het stenen tijdperk![]()
![]()
Kom nou, een paard is geen auto. Je kunt niet zomaar een knietje vervangen. Het paard blijkt niet te "repareren" en moet naar de slager.
Als het paard destijds is afgekeurd op een blessure die nu weer opspeelt, dan heeft de koper wel degelijk een zaak. Kopers hebben een aankoopkeuring gedaan, waarbij het paard goed is bevonden. Dat kan natuurlijk na een rustperiode. Bij een standaard rontgenkeuring gaan ook niet alle risicogebieden op de foto. De verkoper heeft de blessure verzwegen bij de verkoop van het paard. Kopers zijn er blijkbaar achter gekomen dat het paard op die blessure destijds (in 2010) is afgekeurd tijdens de (veiling)keuring die de verkoper heeft laten uitvoeren. De verkoper heeft een meldingsplicht die zwaarder weegt dan de onderzoeksplicht (verkoper was handelaar en wist van het gebrek). De advocaat zal het geen kansloze zaak vinden anders begon hij er niet aan.
Ben nu wel heel benieuwd om wat voor een gebrek het gaat. Weet iemand dat?
Babootje schreef:Vala schreef:*knip*. Wel een interessant geval, paard was bij de aankoopkeuring goed, volgens mij kun je dan niet zoveel meer als koper toch?
Omdat de kopers bij een handelaar hebben gekocht ligt de bewijslast (om aan te tonen dat het paard niet leed aan een verborgen gebrek) bij de verkoper (consumentenkoop).
Omdat bovenstaand gebrek niet kan worden gedateerd kan de verkoper dus niet aantonen dat het gebrek niet bij hem ontstaan is. En zal hij het paard dus moeten terugnemen.
.