Invloed van Rollkur houdt gemoederen nog steeds bezig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:28

_Zsazsa_ schreef:
Een gestrest paard kan niet goed presteren toch? Maar blijkbaar doen ze het toch wel.

Dat heet aangeleerde hulpeloosheid.
Wanneer er geen ontkomen meer aan is, en het paard als het ware opgeeft, dan zakken de hartslag en de bloeddruk weer.
Het is dus volledig over de mentale en pijngrens van het paard heen gaan.

Youtube maar eens op Dr. Andrew McLean Equitana of conditionering, dan vind je filmpjes waarin hij o.a. dit heel goed uitlegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:29

ceasario schreef:
purkie schreef:
Ik vind (wedstrijd)dressuurrijden an sich per definitie paard-onvriendelijk,
kijk toch eens door en erken dat het paard er is voor jouw plezier
en je dit dier, ja dier..., niet opeet maar gebruikt als lastdier voor jouw (rij)plezier.

Een intelligent paard weet verdomde goed bij wie het zich prettig of onprettig voelt..
Het is het karakter van de ruiter en niet het karakter van het paard.

Zie hier hoe in de 60-70 jaren Wim Thoelkes een groot presentator van o.a. Der Grosse Preis het dacht wel ff te maken door op het paard Mariano van Jozef Neckermann te klimmen.. Neckerman ...als je loslaat gaat het vanzelf..

Zie video :D

http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/ ... ilder-Ritt

[ Afbeelding ]

http://www.digplanet.com/wiki/Josef_Neckermann

Inderdaad een heel mooi voorbeeld. Leuk filmpje :j

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 17:34

ceasario schreef:
Een intelligent paard weet verdomde goed bij wie het zich prettig of onprettig voelt..
Het is het karakter van de ruiter en niet het karakter van het paard.

De basis is intelligentie.
Om Josef Neckermann ook te horen is prachtig! Dank je wel.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:14

Doma_clasica schreef:
Er zijn een aantal mensen op Bokt en ook weer in dit topic die altijd kritiek hebben op de (top)ruiters. Dan denk ik ook weleens. Ga zelf eens op een paard zitten en laat eens zien hoe het dan wel moet in plaats van altijd kritiek te geven op andere ruiters.

Dat jij vindt dat sommige mensen geen recht van spreken hebben omdat ze niet op tv zijn geweest wil niet zeggen dat die mensen niks kunnen. En als jij wil zien hoe ik het doe kom je zelf maar lekker langs, er is niemand die zich hoeft te verantwoorden voor zijn statement, daar hoor je zelf de moeite voor te doen als je iets ongeloofwaardig vindt. Dat die "top-ruiters" wel op tv komen, en pietje van de buren niet, wil niet zeggen dat pietje niet net zo goed, zo niet beter is, al is het op een andere manier, er leiden meerdere wegen naar Rome :)

maralyn

Re: Invloed van Rollkur houdt gemoederen nog steeds bezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:41

Goed dat het onderzocht word....ook voor de leken in de LDR en ROllkurr onder ons. Wat inderdaad vaak verward word.

Vind goed dat ze op die manier stress worden gemeten.
Ook vind ik dat ze moeten kijken aan het verzet. Als ik goed heb gevolgd een aantal jaar, traint Anky Salinero met zowel rollkurr als LDR, en het valt me erg op hoe vaak hij protesteerd hij hoe druk hij is in zijn hoofd tijdens het rijden.

Volgens mij is het het beste manier om het paard los te maken door te buigen en te strekken. En om het paard zoveelmogelijk stress arm te trainen.

Over een happy atleet gesproken.....??

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:48

Vilar schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Een gestrest paard kan niet goed presteren toch? Maar blijkbaar doen ze het toch wel.

Dat heet aangeleerde hulpeloosheid.
Wanneer er geen ontkomen meer aan is, en het paard als het ware opgeeft, dan zakken de hartslag en de bloeddruk weer.
Het is dus volledig over de mentale en pijngrens van het paard heen gaan.

Youtube maar eens op Dr. Andrew McLean Equitana of conditionering, dan vind je filmpjes waarin hij o.a. dit heel goed uitlegt.

Kijk maar naar Parcival, die liep recent met een peesblessure een belangrijke wedstrijd.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:24

Kitsolu schreef:
Doma_clasica schreef:
Er zijn een aantal mensen op Bokt en ook weer in dit topic die altijd kritiek hebben op de (top)ruiters. Dan denk ik ook weleens. Ga zelf eens op een paard zitten en laat eens zien hoe het dan wel moet in plaats van altijd kritiek te geven op andere ruiters.

Dat jij vindt dat sommige mensen geen recht van spreken hebben omdat ze niet op tv zijn geweest wil niet zeggen dat die mensen niks kunnen. En als jij wil zien hoe ik het doe kom je zelf maar lekker langs, er is niemand die zich hoeft te verantwoorden voor zijn statement, daar hoor je zelf de moeite voor te doen als je iets ongeloofwaardig vindt. Dat die "top-ruiters" wel op tv komen, en pietje van de buren niet, wil niet zeggen dat pietje niet net zo goed, zo niet beter is, al is het op een andere manier, er leiden meerdere wegen naar Rome :)

Je voelt je nogal aangesproken. :roll:
Waar heb ik geschreven dat je op TV moet zijn geweest :?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:38

Ik reed mijn Cassey altijd heel ontspannen, prima aan de teugel en haar achterbenen zette ze ook nog goed bij. Zo hoort het, en dat had ik met alle plezier laten zien.

Het gaat er hier om of het goed is je paard in deze extreme positie te dwingen. Daar kan je als niet-topruiter prima over meepraten.
Dat zou fraai zijn, dat je je mening niet meer mag geven omdat je niet op zo'n niveau rijdt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:58

Volgens mij komt er uit het onderzoek dat de paarden die gereden worden met de rollkur itt tot de andere twee methodes juist meer stress voelen. Dat terwijl er basisoefeningen gevraagd worden en geen zware inspannende oefeningen.
En het zijn paarden die gewend zijn aan deze methode, dus an sich hoort dat geen stress te brengen.

Lijkt me wel zorgwekkend, als ik dit zo goed heb gelezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:27

Kitsolu schreef:
Dat die "top-ruiters" wel op tv komen, en pietje van de buren niet, wil niet zeggen dat pietje niet net zo goed, zo niet beter is, al is het op een andere manier, er leiden meerdere wegen naar Rome :)

Waarom sturen we Pietje van de Buren dan niet naar Londen? :o?
Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat dit niet klopt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:58

Gelukkig wisten we dit nog niet.. -O- Dat paarden stress ondervonden van LDR/Rollkur, dit is al het zoveelste onderzoek dat aantoont dat het paard, getraind in deze positie, er hinder van ondervind en toch blijven mensen deze rijstijl verdedigen en toepassen.. Ik snap dat niet. Ik snap dat werkelijk waar gewoon domweg NIET. Waar is het welbevinden met je paard dan te zoeken?!
Ik rij niet op Subtop-niveau, maar omdat ik dat niveau niet behaald heb, kan ik nog wel het verschil zien tussen een correct (mentaal en fysiek) gereden paard en een paard dat gewoon domweg over de kop getrokken is..
De voor-argumenten die ik veelal tegenkom zijn: alleen als je WEET hoe je het moet toepassen mag je het toepassen.. of.. Jij rijdt niet op subtop-niveau en dus weet jij niet hoe dit werkt. Waar het omgaat: of je het nu op subtop-niveau toepast of op amateuristisch niveau: Het blijft beide even kl0te voor het paard!! Alleen al als je kijkt naar het fysieke aspect hoe verkeerd dit is, vraag je je toch af of dit wel goed zit?!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:34

WolinLotte schreef:
Gelukkig wisten we dit nog niet.. -O- Dat paarden stress ondervonden van LDR/Rollkur, dit is al het zoveelste onderzoek dat aantoont dat het paard, getraind in deze positie, er hinder van ondervind en toch blijven mensen deze rijstijl verdedigen en toepassen.. Ik snap dat niet. Ik snap dat werkelijk waar gewoon domweg NIET. Waar is het welbevinden met je paard dan te zoeken?!
Ik rij niet op Subtop-niveau, maar omdat ik dat niveau niet behaald heb, kan ik nog wel het verschil zien tussen een correct (mentaal en fysiek) gereden paard en een paard dat gewoon domweg over de kop getrokken is..
De voor-argumenten die ik veelal tegenkom zijn: alleen als je WEET hoe je het moet toepassen mag je het toepassen.. of.. Jij rijdt niet op subtop-niveau en dus weet jij niet hoe dit werkt. Waar het omgaat: of je het nu op subtop-niveau toepast of op amateuristisch niveau: Het blijft beide even kl0te voor het paard!! Alleen al als je kijkt naar het fysieke aspect hoe verkeerd dit is, vraag je je toch af of dit wel goed zit?!

Ik kan me niet anders dat bij jouw aansluiten...

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:45

RianneH schreef:
Volgens mij komt er uit het onderzoek dat de paarden die gereden worden met de rollkur itt tot de andere twee methodes juist meer stress voelen. Dat terwijl er basisoefeningen gevraagd worden en geen zware inspannende oefeningen.
En het zijn paarden die gewend zijn aan deze methode, dus an sich hoort dat geen stress te brengen.

Lijkt me wel zorgwekkend, als ik dit zo goed heb gelezen.

Ja, maar de positie die rollkur vraagt is in zichzelf al een zware inspanning. Dus ze zijn een paarden aan het verglijken die zich zwaarder moeten inspannen om een oefening te doen, met een paard dat die zelfde oefening moet doen in een houding doe minder inspanning vereisd. Natuurlijk komt het er uit dat eentje meer physieke stress heeft.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:13

Lante schreef:
Kitsolu schreef:
Dat die "top-ruiters" wel op tv komen, en pietje van de buren niet, wil niet zeggen dat pietje niet net zo goed, zo niet beter is, al is het op een andere manier, er leiden meerdere wegen naar Rome :)

Omdat Pietje misschien wel helemaal geen ambities heeft om over de rug van zijn paard in de spot lights te komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:39

Lante schreef:
Kitsolu schreef:

@ Lante, denk jij nou echt dat de beste ruiters degene zijn die nu naar London afreizen?? Ik vond de laatste OS echt een aanfluiting. Niets om trots op te zijn i.m.o. Maar goed.. Jij kijkt blijkbaar met hele andere ogen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 06:38

ik vermoed dat alle paarden dagelijks stress ondervinden met alles wat wij mensen van ze willen; we stoppen ze in een hokje zo groot als een toilet, ze moeten in een rijdend hokje, nog kleiner, als vluchtdier mee door het verkeer, we moeten erop, we gebruiken van allerhande hulpmiddelen etc etc.

Als je erover nadenkt geloof ik dat ik ze maar loslaat in de natuur :-)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:53

Dus omdat wat we doen toch al stressvol en onnatuurlijk is, doen we er maar een schepje bovenop? Dat is net als "ach, er worden al zoveel mensen op een dag doodgereden, ik kan best met 80 door een woonwijk, dat ene persoon maakt dan ook niet meer uit".

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:12

IngridM schreef:
ik vermoed dat alle paarden dagelijks stress ondervinden met alles wat wij mensen van ze willen; we stoppen ze in een hokje zo groot als een toilet, ze moeten in een rijdend hokje, nog kleiner, als vluchtdier mee door het verkeer, we moeten erop, we gebruiken van allerhande hulpmiddelen etc etc.

Als je erover nadenkt geloof ik dat ik ze maar loslaat in de natuur :-)

Dan wordt die van mij meteen door een wolf gepakt, toch maar in de wei.
Mijn paard vond het altijd leuk om te rijden. Als ik een paar dagen niet gereden had, vond ze het helemaal gezellig even samen aan de slag. Als ik haar dan de volgende dag ging halen, kwam ze veel enthousiaster naar me toe. Dan wilde ze wel weer.

Onze chagrijnige ruin stond een hele tijd nagenoeg stil. Sinds hij weer regelmatig onder het zadel is, is hij veel vriendelijker en duidelijk happy.
Paarden zijn gefokt om te rijden en te willen werken. Het ene paard heeft dit sterker dan het andere, en het verschilt ook per ras. Hetzelfde zie je ook bij honden, labradors worden gefokt op karakter en worden dus gelukkig - ja gelúkkig - als ze een mens mogen pleasen.

Verder willen onze paarden na een dag in de paddock altijd graag naar stal, dus dat hokje vinden ze niet zo vreselijk. Het is er veilig, ze krijgen eten, dus ze zijn er op hun gemak (minder stress dus, zeker als het hard waait brengen ze mij bijna naar stal ipv andersom).

Ik denk niet dat je de stress vastgesteld bij rollkur kan afdoen met: ja ach, ze hebben wel vaker stress.... Ik heb altijd geleerd dat het doel van dressuur is: een ontspannen samenwerking, waarbij je het paard sterker en soepeler maakt door bepaalde oefeningen, en dat alles moet los en ontspannen. Ik vind als ik bovenstaande info lees, dat de rollkur er niet bij hoort. Maar ja, ik ben geen topruiter, dus ik zal het wel niet goed weten...

Toen ik zwanger was en er wat van zei dat op een verjaardag allemaal mensen om mij heen een sigaret opstaken, kreeg ik te horen: ja ach, buiten adem je toch ook uitlaatgassen in?
Eh.... ja, en als je per ongeluk iets giftigs binnen krijgt kun je net zo goed de rest ook naar binnen werken want de schade is al gedaan?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:15

Jessix schreef:
@ Lante, denk jij nou echt dat de beste ruiters degene zijn die nu naar London afreizen?? Ik vond de laatste OS echt een aanfluiting. Niets om trots op te zijn i.m.o. Maar goed.. Jij kijkt blijkbaar met hele andere ogen.

Ik denk dat er helaas gewoon geen betere ruiters zijn. Triest eigenlijk. Ik ben het met je eens dat het momenteel een aanfluiting is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:48

Jessix schreef:

Inderdaad. Was het failliet van het laatste mogelijke restant zelf voor de gek houden.
Dressuuraanbidding is nu tegen beter weten in een stuk zelfbevrediging ten koste van paarden.

Met paardrijden heeft het niets meer van doen. Het is simpel via aangeleerde hulpeloosheid automatiseren van een routine zonder énig aanleren van begrip van het paard voor wat dan ook mbt betrouwbaar veilig transporteren van een mens.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:58

Wanneer we weer echt vanuit harmonie gaan rijden, kunnen we wellicht beter materiaal aanleveren.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:01

Huertecilla schreef:
Jessix schreef:

Inderdaad. Was het failliet van het laatste mogelijke restant zelf voor de gek houden.
Dressuuraanbidding is nu tegen beter weten in een stuk zelfbevrediging ten koste van paarden.

Met paardrijden heeft het niets meer van doen. Het is simpel via aangeleerde hulpeloosheid automatiseren van een routine zonder énig aanleren van begrip van het paard voor wat dan ook mbt betrouwbaar veilig transporteren van een mens.

Helemaal 110% met je eens.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:03

Is Sjef Janssen het daar wel mee eens? ~~}>

marjan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:03

ze doen hier toch al langer onderozek naar? maar wel goed dat er onderzoek gedaan wordt!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:09

Ach weet je wat het punt is, als men onderzoek naar in de sport geaccepteerde methodes en middelen en die komen er negatief uit is het altijd onzin. Mensen voelen zich niet lekker bij het uit hun comfort zone gehaald worden, en daar geldt dit ook voor. Het is dus voor de zoveelste keer een kwestie van wat de mens prettig vindt, het paard heeft zich hiernaar te schikken.