Onderzoekers bekritiseren Monty Roberts trainingstechniek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:53

Hoeft niet te klikken tussen mens en paard, door een bepaalde methode toe te passen smeed je juist een band. En de methode is op zich ook voor ieder paard hetzelfde, de intensiteit en benadering daarentegen niet en daar gaan de meeste mensen de fout in.

Wat betreft je voorbeeld, het verschil zit 'm erin dat de eerste benadering dominant, imponerend, vol druk en met een agressieve energie zit en de tweede benadering is rustig, onderdanig en met weinig druk. Het gaat er niet om dat je vraagt of je erlangs mag, dat verstaat dat beest toch niet, maar je houding en intonatie is wel anders en dat is nu net wat het verschil maakt ;).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:55

Bij sommige paarden, en dan met name de paarden van een ander, moet je de confrontatie niet aan willen gaan. Pappen en nathouden werkt dan het beste.
Desalniettemin vind ik dat je als eigenaar die confrontatie juist niet uit de weg moet gaan. Paard heeft de eigenaar ten allen tijde te gehoorzamen, en niet alleen als het hem uitkomt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:58

Dat ze me niet verstaat snap ik wel, hoor. Grinnnn.....
Ja begrepen ze maar wat je zei he?
Paard, schouderbinnenwaarts! en hoppatee.

Ik moet zeggen dat bij deze merrie het altijd een dun lijntje was waar je op liep. Niet geheel onderdanig, want dan gaat het niet opzij. Maar ook niet heel dominant, want dan kan je het krijgen. Was weleens lastig hoor!

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:59

ik heb mijn paard opgeleid via de monty roberts methode. eerst join-up waarbij het paard gewoon totaal los beweegt en aangestuurd wordt via de 3 cirkels waarin je staat. vervolgens heeft het paard leren longeren op dezelfde manier met de 3 cirkels als basis. toen dit goed ging is hij beleert met de dubbele lijnen en vervolgens los met het zadel op zijn rug. pas toen dit allemaal goed ging is hij verder beleert onder het zadel met mijzelf erop. het is zo rustig gegaan dat ik nog steeds een zeer lief en betrouwbaar paard heb die ook nog eens bitloos en zonder zweep gereden wordt. de join-up betekend ook vooral spelen en genieten van je paard iets wat vaak niet gebeurt. en wat ik toch vooral heel fijn vindt om te doen.

Cassidy

Re: Onderzoekers bekritiseren Monty Roberts trainingstechniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:01

De JU is in mijn ogen alleen het werk in de round pen tot aan de JU en eventueel Follow Up. Lange lijnenwerk, zadel, ruiter is in mijn ogen gewoon klassiek beleren.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:03

Even over het klikken tussen mens en paard: wat ik bedoel is dat je wel bij elkaar moet passen. Een eigenwijs paard met onzekere ruiter geeft problemen. Een angstig dier met ongeduldige eigenaar, lukt ook niet goed. En last but not least: bang paard + bange ruiter = neerwaartse spiraal.
Dat bedoel ik eigenlijk meer.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:05

Citaat:
Bij sommige paarden, en dan met name de paarden van een ander, moet je de confrontatie niet aan willen gaan. Pappen en nathouden werkt dan het beste.
Desalniettemin vind ik dat je als eigenaar die confrontatie juist niet uit de weg moet gaan. Paard heeft de eigenaar ten allen tijde te gehoorzamen, en niet alleen als het hem uitkomt.

Dat ben ik tot op zekere hoogte met je eens, als het mijn paard niet is, is het niet mijn probleem. Maar als een paard iets bij mij probeert te flikken dan maak ik 'm toch echt wel even heel fijntjes duidelijk dat ie dat beter uit zijn hersenen kan laten. Eigenaar heeft de verantwoordelijkheid dat zijn paard zich bij iedereen weet te gedragen. Dat ie bij de eigenaar beter luistert dan bij een vreemde is op zich logisch, maar wat de basisdingen betreft moeten ze naar iedereen kunnen luisteren. En dat is bij IEDER paard mogelijk met de juiste training.

@bo, daar heb je absoluut gelijk in, maar ook in die gevallen kun je met de juiste begeleiding evengoed vaak toch nader tot elkaar komen. Neemt niet weg dat paard en eigenaar/ruiter elkaar moeten aanvullen en de juiste energie voor elkaar moeten hebben. Als dat niet lukt dan kun je inderdaad beter naar een ander paard zoeken dan door blijven ploeteren.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 14-07-12 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:05

12rebel schreef:
ik heb mijn paard opgeleid via de monty roberts methode. eerst join-up waarbij het paard gewoon totaal los beweegt en aangestuurd wordt via de 3 cirkels waarin je staat. vervolgens heeft het paard leren longeren op dezelfde manier met de 3 cirkels als basis. toen dit goed ging is hij beleert met de dubbele lijnen en vervolgens los met het zadel op zijn rug. pas toen dit allemaal goed ging is hij verder beleert onder het zadel met mijzelf erop. het is zo rustig gegaan dat ik nog steeds een zeer lief en betrouwbaar paard heb die ook nog eens bitloos en zonder zweep gereden wordt. de join-up betekend ook vooral spelen en genieten van je paard iets wat vaak niet gebeurt. en wat ik toch vooral heel fijn vindt om te doen.

Dan is dat blijkbaar de juiste methode voor jullie. Maar zo te horen ook goed uitgevoerd. En naar wat ik begrijp is het niet zozeer dat de bokkers de methode zélf afkraken, als wel de vaak verkeerde toepassing ervan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:08

Nou, ik kraak het niet zozeer af, maar ik vind de methode persoonlijk niks :n. Heb met heel veel verschillende soorten (al dan niet gevaarlijke) paarden gewerkt, maar nog nooit zoiets nodig gehad.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:14

Cassidy schreef:

Dit is natuurlijk anders wanneer je paarden bijvoorbeeld regelmatig buiten/binnen zet. Ik doe dan altijd wat kleine oefeningetjes in gehoorzaamheid, zodat ze weten dat ze iig bij mij moeten luisteren.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:15

@ Hyppolyte: wat voor methode en hulpmiddelen gebruik jij? Of staat dat al in een eerdere post?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:26

Bo_Cassey schreef:
Cassidy schreef:

Dit is natuurlijk anders wanneer je paarden bijvoorbeeld regelmatig buiten/binnen zet. Ik doe dan altijd wat kleine oefeningetjes in gehoorzaamheid, zodat ze weten dat ze iig bij mij moeten luisteren.

En ik ga de confrontatie niet meer aan. Als een paard niet op een normale manier buitengezet kan worden, laat ik hem binnen staan. Door kleine oefeningen in gehoorzaamheid ben je namelijk de confrontatie al aan het aangaan met het paard.
Bovendien is het niet eerlijk tegenover het dier als je hem gaan corrigeren voor gedrag dat hij bij de eigenaar wel kan flikken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:28

Bo_Cassey schreef:
Even over het klikken tussen mens en paard: wat ik bedoel is dat je wel bij elkaar moet passen. Een eigenwijs paard met onzekere ruiter geeft problemen. Een angstig dier met ongeduldige eigenaar, lukt ook niet goed. En last but not least: bang paard + bange ruiter = neerwaartse spiraal.
Dat bedoel ik eigenlijk meer.

Een angstige ruiter is niet de aangewezen persoon om een paard te beleren en in te rijden. Daar is lef voor nodig en heel veel kennis van zaken.
Een ander verhaal wordt het als het dier uiteindelijk in handen overgaat van een eigenaar, al dan niet nieuw.
Maar het initiele beleren, al dan niet met methode Monty Roberts, hoort niet in handen thuis van een beginneling. Ook een beginneling met begeleiding moet hier niet aan beginnen. Daar zijn al andere topics over geweest waar ik bij interesse maar al te graag naar kan verwijzen...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:29

Mocht tijd worden dat deze trainings methode eens aan de kaak gesteld werd! Het lijkt zo vriendelijk een onbeteugeld paard in een ronde bak, maar in de praktijk is het niks anders dan net zo lang een roofdier spelen tot het dier het op geeft.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:37

@ Cassidy: dat ben ik met je eens. Ik zeg het omdat het in de praktijk toch vaak voorkomt. Als het temperament van het paard dan meer past bij de mens in kwestie, wordt de schade beperkt. Vandaar.

Dat zou fijn zijn: wanneer beginnelingen eerst zelf leren alvorens een paard te kopen. Ik zag in een ander topic al voorbij komen dat iemand op haar driejarige sprong "omdat je dan toch op ze kunt rijden?" en verbaasd was dat dat verkeerd uitpakte.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:39

annebe schreef:
Mocht tijd worden dat deze trainings methode eens aan de kaak gesteld werd! Het lijkt zo vriendelijk een onbeteugeld paard in een ronde bak, maar in de praktijk is het niks anders dan net zo lang een roofdier spelen tot het dier het op geeft.

Ik zit mezelf eigenlijk steeds af te vragen hoe zo'n paard ons nou ziet bij dergelijke methodes? Als iemand die wil samenwerken/contact leggen, of als iemand die het liefst paardenbiefstuk wil?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:39

Ben je bekend met de Darwin Awards? Die wordt uitgereikt aan mensen die door domme acties het leven laten, zonder dat ze kinderen de wereld in hebben kunnen zetten.
Bovengenoemde topicstarter zou daar zomaar voor in aanmerking kunnen komen. Ware het niet dat ze de actie heeft overleefd....:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:41

Bo_Cassey schreef:
annebe schreef:

Ik zit mezelf eigenlijk steeds af te vragen hoe zo'n paard ons nou ziet bij dergelijke methodes? Als iemand die wil samenwerken/contact leggen, of als iemand die het liefst paardenbiefstuk wil?

Konden we maar in dat koppie kijken.
De reactie van het paard kan op verschillende manieren geinterpreteerd worden.
Door de voorstanders van de methode op de eerste manier.
Door de tegenstanders op de laatste manier.
Dus raken we hier nooit over uitgepraat.
Het paard kan het zelf namelijk niet vertellen....blijft altijd aan interpretatie onderhevig...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:42

LOL.
Maar ik had het over een bokker die het weer over iemand anders had. Volgens mij in het topic van rare uitspraken van (niet)paardenmensen. Dus het topic wat jij aanhaalt ken ik niet. Ik hoop van harte dat we het over dezelfde persoon hebben, want anders betekent het dat minstens twee mensen dit hebben geprobeerd _O-

Bokkers, nu niet reageren dat heel veel mensen dit soort acties uitvoeren. Ik weet het wel, maar ik wil er niet aan ~~}>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:45

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:47

Ja, die ken ik wel. Is ook een film over gemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:50

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:51

Dat klopt nou weer niet annebe, je speelt geen roofdier, want voor een roofdier gaat een paard het nooit opgeven. Gezien je mening heb je je duidelijk niet verdiept in de methode.

@cassidy, een ervaren persoon is ook ooit begonnen als beginner, ervaring doe je op door fouten te maken en daarvan te leren en door begeleiding van iemand die bepaalde fouten zelf al heeft gemaakt. Sommige mensen hebben van zichzelf al het talent om op eigen houtje een heleboel te kunnen bereiken, die komen er al met hun eigen logica en intuïtie. Ik bedoel niet dat iedereen dus zomaar een paard kan gaan beleren als ze maar begeleiding hebben want sommige mensen zullen het nooit kunnen aanleren.

Dat je zelf die confrontatie niet aangaat snap ik op zich wel, maar jij gaat uit van de situatie dat jij het paard moet hanteren, ik heb het over een situatie waarin de paarden in het land staan (24/7) en gaan lopen klieren op het moment dat ik mijn paard uit het land wil halen. Op het moment dat ik in de kudde loop ben ik leider, punt. Als er eentje is die dat durft te betwisten dan krijgt ie dat eventjes haarfijn uitgelegd, ik vertik het om zelf een risico te lopen omdat een ander zijn/haar paard niet opvoedt. What I say, goes.
Is ook helemaal niet oneerlijk tegenover het paard, beesten weten prima wat ze wel of niet bij wie kunnen flikken, het is ze volledig duidelijk dat ze bij mij moeten luisteren.
Toevallig afgelopen maandag nog even gehad, mijn paard kwam in een nieuwe kudde, een merrie heeft haar nogal op lopen jagen. Toen ik ging kijken bij mijn paard liet de merrie het wel uit haar hoofd om in de buurt te komen, toen ik wegging en met de auto langs de weide kwam rijden zag ik dat ze weer aanstalten maakte om naar mijn paard toe te lopen, ben toen uitgestapt en hoefde alleen maar met mijn vinger te wijzen om haar rechtsomkeert te laten maken en op een drafje terug te laten lopen. En dat op 50-75 meter afstand en met een hek ertussen, is geen enkele wijze van druk aan te pas gekomen, heb deze merrie zelf heropgeleid omdat ze vorig jaar verschrikkelijk angstig was, dus alles is juist gericht geweest op vertrouwen zonder druk.

@bo, ik gebruik wat dingetjes vanuit allerlei methoden (o.a. parelli) en heb daar mijn eigen brouwsel van gemaakt, wat tot nu toe prima blijkt te werken. Van ieder paard leer ik weer wat en daarop schaaf ik mijn aanpak ook weer bij.

*edit* die darwin awards, wat een briljant idee :') _O-!

Wat betreft de interpretatie van het gevoel van een paard, een goede en eerlijke leider kan in mijn optiek in ieder geval enigszins beoordelen hoe de gemoedstoestand van een paard is op het moment dat hij of zij ermee bezig is. Maar het is geen exacte wetenschap, dus het zal inderdaad altijd gissen blijven. Ik denk zelf in ieder geval wel te weten wanneer mijn paard daadwerkelijk angstig is en wanneer niet, waar een ander soms het idee heeft dat ze me in de zeik neemt, weet ik dat ze uit angst zo reageert en andersom. Een harde aanpak werkt bij mijn paard niet, maar een te zachte aanpak ook niet. Tot nu toe heeft ze het volste vertrouwen in mij en dat is wat voor mij telt :j. Laatst raakte ze in paniek omdat ze vast zat (echt flippen, en dat doet ze niet snel) maar zodra ze zag dat ik eraan kwam, kalmeerde ze meteen en bleef ze staan wachten zodat ik haar kon helpen. Ze zoekt ook in bepaalde enge situaties ook echt de bescherming bij mij op.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:17

Haha! Deze quote: The Federal Aviation Administration was not amused. Safety Inspector Neal Savoy said, "We know he broke some part of the Federal Aviation Act, and as soon as we decide which part it is, a charge will be filed."

Chapter 6, section 15 clearly states that no man may be comfortably sitting in a lawn chair whilst being at cruise altitude, nor will any person be allowed to carry a pellet gun whilst seated
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:23

Ik weet ook wat de gemoedstoestand van mijn paard is. Ik zie hoe ze op mij reageert, omdat ik haar gewoon heel goed ken. Angst zie ik direct bij haar, maar dat is mss omdat ze heel angstig was toen ik haar kreeg.
Ik ben daarin erg zelfverzekerd. Heb meerdere malen gehoord: ze neemt je gewoon in de maling! terwijl dat absolute onzin was. Ik heb het beest 12 jaar, heb haar van veel angsten afgeholpen, en ze luistert heel goed en volgt me graag. Ik vind dus dat ik het goed gedaan heb.
Ik volg zelf geen bepaalde methode en heb me er ook weinig in verdiept.