Citaat:
Bij sommige paarden, en dan met name de paarden van een ander, moet je de confrontatie niet aan willen gaan. Pappen en nathouden werkt dan het beste.
Desalniettemin vind ik dat je als eigenaar die confrontatie juist niet uit de weg moet gaan. Paard heeft de eigenaar ten allen tijde te gehoorzamen, en niet alleen als het hem uitkomt.
Dat ben ik tot op zekere hoogte met je eens, als het mijn paard niet is, is het niet mijn probleem. Maar als een paard iets bij mij probeert te flikken dan maak ik 'm toch echt wel even heel fijntjes duidelijk dat ie dat beter uit zijn hersenen kan laten. Eigenaar heeft de verantwoordelijkheid dat zijn paard zich bij iedereen weet te gedragen. Dat ie bij de eigenaar beter luistert dan bij een vreemde is op zich logisch, maar wat de basisdingen betreft moeten ze naar iedereen kunnen luisteren. En dat is bij IEDER paard mogelijk met de juiste training.
@bo, daar heb je absoluut gelijk in, maar ook in die gevallen kun je met de juiste begeleiding evengoed vaak toch nader tot elkaar komen. Neemt niet weg dat paard en eigenaar/ruiter elkaar moeten aanvullen en de juiste energie voor elkaar moeten hebben. Als dat niet lukt dan kun je inderdaad beter naar een ander paard zoeken dan door blijven ploeteren.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 14-07-12 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt