Illegaal geslachte pony’s verwerkt tot hondenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Re: Illegaal geslachte pony’s verwerkt tot hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:08

Er wordt in het stukje gezegd dat ze ook munitie in het schuurtje gevonden hebben, dus het slachten zal vast verdoofd gebeurt zijn als dat gewoon op de juiste manier gedaan is, vind ik het eigenlijk niet eens zo erg.

Genoeg mensen in Nederland die kippen en konijnen zonder verdoving slachten, vind ik persoonlijk veel erger.

En het overschot aan paarden op de markt, de lage opbrengst van het vlees en het feit dat niet alle paarden geregistreerd zijn zorgt ervoor dat dit soort praktijken gebeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:01

eenitraM schreef:
Ik snap niet wat het gezeur is... Nederland met haar regeltjes...

Laten we eens naar een land gaan waar minder regeltjes zijn.
...
...
Oei
...
...
Laten we maar vlug terug naar dat o zo slechte Nederland gaan.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:14

Jasses... Gortig verhaaltje. 2000 euro voor illegaal paardjes ombrengen en opvoeren aan de honden? Boete mocht best wat hoger zijn!
Laatst bijgewerkt door neile op 13-07-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:18

Ik vind de boete veels te laag er had makkelijker een 0 achter mogen staan..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:21

Gini schreef:
eenitraM schreef:
Ik snap niet wat het gezeur is... Nederland met haar regeltjes...

Laten we eens naar een land gaan waar minder regeltjes zijn.
...
...
Oei
...
...
Laten we maar vlug terug naar dat o zo slechte Nederland gaan.

Ja Nederland is momenteel totaal van het padje. Kom op! Discussies over de 130, alcohol naar je 18e, vuurwerk wat minder moettijdens de jaarwisseling. ff serieus..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:23

Paardenvlees is en blijft een goed vlees en dier heeft dierwaardiger leven gehad als vee in intensieve veehouderij.

Blikvoer, laat maar zitten hoor, zit veel zooi in en vooral hopen gelatine en t stinkt ook nog eens, yek.

T blijft wel horror of luguber, maar ik begrijp t wel.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:40

Vreselijk!
Zet achter die boete nog maar 2 nullen extra !!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:46

(bijna) iedereen hier vind het kennelijk zielug voor de pony's dus de boete moet hoger maar wat nu als het niet om pony's gaat maar om koeien, schapen, geiten of varkens? Durf er vrij veel onder te verwedden dat deze dieren in heel nederland her en der ook illegaal geslacht worden en dan niet alleen aan de honden gevoerd worden?
Staat bij een dergelijk bericht dan ook half bokt op de kop dat het zo zielug is?

Run2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:43

Jammer dat de meeste lezers zo afschuwelijk naïef zijn. Lotje Schoots veroordelen, doping verachten, het slachten in de achterschuur...iedereen heeft z'n reaktie klaar, hoe minder achtergrond informatie hoe harder het oordeel. Maar denken jullie nu werkelijk dat die leuke verzorgpony die verkocht wordt het per definitie goed krijgt? Wat te denken van een dagenlang slacht transport naar Zuid Europa. Uitgedroogd, uitgemergeld en verslagen aankomen op de plek 'van bestemming'. Vanuit Nederland? Ja, vanuit Nederland. Ik denk dat als paarden het voor het zeggen hadden ze liever tien minuten per dag te diep gereden zouden worden, of met doping de wedstrijd in zouden gaan en als ze dan toch geslacht moeten worden, dan liefst pijnloos, snel en in eigen land. Maar geen pennypony meisje dat er iets aan doet. Veel fijner een ander af te zeiken dan zelf met de billen bloot. Toch?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:46

Run2day schreef:
Maar geen pennypony meisje dat er iets aan doet.

Wat wou je wat wij er aan doen?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:47

mm paardenvlees -O-
Laatst bijgewerkt door hinkewal op 13-07-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:54

Nee, slachtprijs groot paard, 600+kg (minus de slachtkosten) was eind vorig jaar 100 euro. Voor kleine pony's als bv shetten zal je ivm slachtkosten de slager moeten betalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:57

hinkewal schreef:
Slachtafval is geen vlees, maar botten, ogen etc. Een paard levert voor een eigenaar 250.- op. Die slager steekt er veel tijd (slachten, snijden, wegen, verpakken, enz) in om het tot vlees te produceren, en dan verkoopt hij het weer. Reken maar dat de uiteindelijke vleesprijs rond de 1000.- per paard ligt. Bij pony's is dit natuurlijk wel lager omdat zij minder groot zijn. Volgens mij heb jij geen enkel benul waar je over praat :Y)

:')

Je moet eens een paard naar de verzekering brengen, die 'm uiteindelijk naar de slager zal brengen. Je krijgt dan een lijstje terug met wat het paard heeft opgebracht. In een goede tijd heb ik wel eens gehoord dat een paard 250 euro heeft opgebracht bij de slager. Maar dan praten we over een tijd dat jij net uit de luiers was.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:58

tamary schreef:
Nee, slachtprijs groot paard, 600+kg (minus de slachtkosten) was eind vorig jaar 100 euro. Voor kleine pony's als bv shetten zal je ivm slachtkosten de slager moeten betalen.

Jawel, maar als je geen slachtprijs hebt omdat je het zelf doet... Er zijn ook veel boeren die vlees aan huis verkopen van hun eigen koe. Die verdienen zo'n 800.- per koe! Paardenvlees is ook erg gewilt, dus dat levert ook behoorlijk wat op!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:07

hinkewal schreef:
tamary schreef:

Jawel, maar als je geen slachtprijs hebt omdat je het zelf doet... Er zijn ook veel boeren die vlees aan huis verkopen van hun eigen koe. Die verdienen zo'n 800.- per koe! Paardenvlees is ook erg gewilt, dus dat levert ook behoorlijk wat op!

Krijg je er nog geen 1000 euro voor... }:0
Wat betreft die 800 euro per koe, ik zal eens even navragen bij een boer.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:18

Citaat:

Misschien geen duizend euro maar dan wel 800.- en anders 700.- en dat navragen is niet nodig. Wij hebben hereford koeien. We brengen ze naar de slager en we krijgen ze in pakketjes weer terug. Hiervoor hebben wij 5 diepvriezers :Y) En dat levert 800 tot 1200.- op afhankelijk hoe oud het dier is.

http://www.hereford.nl/leden/leden_spec.asp?id=508

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:21

hinkewal schreef:
Citaat:

Misschien geen duizend euro maar dan wel 800.- en anders 700.- en dat navragen is niet nodig. Wij hebben hereford koeien. We brengen ze naar de slager en we krijgen ze in pakketjes weer terug. Hiervoor hebben wij 5 diepvriezers :Y) En dat levert 800 tot 1200.- op afhankelijk hoe oud het dier is.

http://www.hereford.nl/leden/leden_spec.asp?id=508

Ik hoef geen links, ik weet wel wie je bent ;)
Ik ga alleen toch maar wel voor hoor en wederhoor, neem niet alles klakkeloos aan van iemand die stellig haar gelijk wil halen.
Ik weet wel dat de prijs van koeienvlees hoger ligt dan dat van paardenvlees.
Echter krijg je écht geen 700 euro voor paardenvlees, en al helemaal niet van pony's, zoals lijkt uit het nieuwsbericht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:32

Koe is geaccepteerd als vlees voor mensen, paard niet. Kilo paard zal rond de 0.80-1 euro zijn en koe al gauw 4-5 (tot 15-20 voor luxe biefstuk). Daarnaast hebben we het in dit geval over jonge shethengsten van zeg 100kg. Daarvan is 60% vlees, dus max. 60 euro - 5 euro kosten (apparatuur, eletriciteit, etc. schatting) = 55 euro per pony aan "winst". Daar kan je met het toegegeven aantal van 7 dieren niet van rondkomen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:46

lrtj_ schreef:
Jeetje hier komen ze wel erg makkelijk af,
Ik kijk wel een dat programma van SPCA en daar komen ze met mishandeling al niet makkelijk weg gemiddeld 4 jaar cel. Vind dat het hier ook wel zo mag gebeuren. Ook was er laatst een programma op discovery over drugs smokkel en voor 2 kilo coke kreeg iemand wel mooi 20 jaar, nee hier in NL zijn de straffen echt teligt.

En laat wetenschappelijk onderzoek nou hebben aangetoond, dat langer straffen niet helpt.... terugkeer in de maatschappij wordt alleen maar moeilijker en er is dan meer reden om terug te vallen in crimineel gedrag.

Hopelijk hebben de ponies niet geleden. Dat is trouwens niet eens waar het hier om gaat. Het gaat om ongekeurd vlees, dat in de voedselketen voor de mens terecht zou kunnen komen, alsof al dat goedgekeurde vlees wél gezond zou zijn.....
Mishandeling van dieren is ook niet waar het om gaat. Dan kan je alle slachterijen wel opdoeken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:24

Janine1990 schreef:
hinkewal schreef:
Als je nagaat dat paardenvlees erg duur is, heeft het die veehandelaar minimaal 1000.- per paard opgeleverd (de slachtkosten erafgetroken) Belachelijk echt

Koekkoek... Hij verwerkte het tot hondenvoer, voor zijn EIGEN honden...
Wel lezen he, wat er staat... }:0

Edit: Bovendien is er nauwelijks markt voor paardenvlees in Nederland. Je hebt duidelijk geen flauw benul waarover je praat, want een normaal (groot) paard levert je als eigenaar/verzekeraar maximaal (en dat is dan écht veel) 250 euro op.

Koekkoek...het SLACHTAFVAL....en wat het de eigenaar oplevert is niet de prijs wat het opbrengt aan de toonbank. Paardenbiefstuk kost ongeveer hetzelfde als kogelbiefstuk. Daarbij is de Mora een gretig afnemer. Kijk maar naar de ingrediënten van de frikadellen...

Edit: kogelbiefstuk € 14,98 per kilo en paardenbiefstuk 13,95. Bieflappen €9,75 per kilo en riblappen
€ 7,98 per kilo. Paardenrookvlees € 11,60 per kilo en paardenworst € 7,90 per kilo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:32

janderegelaa schreef:
Koekkoek...het SLACHTAFVAL....en wat het de eigenaar oplevert is niet de prijs wat het opbrengt aan de toonbank. Paardenbiefstuk kost ongeveer hetzelfde als kogelbiefstuk. Daarbij is de Mora een gretig afnemer. Kijk maar naar de ingrediënten van de frikadellen...

De eigenaar, of veroordeelde in dit stuk, kan het niet eens aanbieden aan een slagerij of dergelijke die wel aan de wettelijk gestelde eisen voldoen. Hij kan het hooguit verkopen aan kennissen, al maak ik op uit het artikel dat onder het slachtafval ook gewoon het vlees wordt verstaan en dat dit aan de honden wordt opgevoerd.

Mora is trouwens, volgens mij, een van de weinige merken waar dus géén paardenvlees in wordt verwerkt, als je de verpakking mag geloven. Weet het niet zeker, maar er is één merk die, naar zeggen, geen paardenvlees gebruikt.

Afijn, het is en blijft gissen, totdat de uitspraak ook op internet staat, en die stond er gisteravond nog niet op. Zal vanavond weer even kijken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:33

Een frikandel schijnt niet eens een frikandel te kunnen zijn zonder paardenvlees. Mag ook geen frikandel heten zonder paardenvlees.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:36

tienus63 schreef:
Een frikandel schijnt niet eens een frikandel te kunnen zijn zonder paardenvlees. Mag ook geen frikandel heten zonder paardenvlees.

Heet ook frikadel :P

Ik vind het allemaal prima, als het maar lekker is...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:36

janderegelaa schreef:

Edit: kogelbiefstuk € 14,98 per kilo en paardenbiefstuk 13,95. Bieflappen €9,75 per kilo en riblappen
€ 7,98 per kilo. Paardenrookvlees € 11,60 per kilo en paardenworst € 7,90 per kilo.

Is dat de prijs bij slager/supermarkt of wat de slachter er voor krijgt?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:09

ik werk zelf in de horeca.
het meeste paardenvlees zit in mora produkten uit latijns-amerika
is al eens een artikel over geweest hier op bokt.
misschien jaren terug, dat weet ik niet meer.

bah woon hier dicht bij in de buurt.
maar zoals anderen al zeggen, je wilt niet weten hoe een schaap geslacht word.
dat is ransig om te horen.
of te moeten zien op de TV journaal vorig jaar dat koeien in een ding hangen
met hun volle verstand een mes door een hals gezaagd word.
dat is lekker.
dan maar een kogel door een hoofd, komen de paardjes er nog beter er vanaf.

maar breng liever dieren naar de slager waar het professioneel gebeurt.