Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gini schreef:eenitraM schreef:Ik snap niet wat het gezeur is... Nederland met haar regeltjes...
Laten we eens naar een land gaan waar minder regeltjes zijn.
...
...
Oei
...
...
Laten we maar vlug terug naar dat o zo slechte Nederland gaan.
hinkewal schreef:Slachtafval is geen vlees, maar botten, ogen etc. Een paard levert voor een eigenaar 250.- op. Die slager steekt er veel tijd (slachten, snijden, wegen, verpakken, enz) in om het tot vlees te produceren, en dan verkoopt hij het weer. Reken maar dat de uiteindelijke vleesprijs rond de 1000.- per paard ligt. Bij pony's is dit natuurlijk wel lager omdat zij minder groot zijn. Volgens mij heb jij geen enkel benul waar je over praat
tamary schreef:Nee, slachtprijs groot paard, 600+kg (minus de slachtkosten) was eind vorig jaar 100 euro. Voor kleine pony's als bv shetten zal je ivm slachtkosten de slager moeten betalen.
hinkewal schreef:tamary schreef:Nee, slachtprijs groot paard, 600+kg (minus de slachtkosten) was eind vorig jaar 100 euro. Voor kleine pony's als bv shetten zal je ivm slachtkosten de slager moeten betalen.
Jawel, maar als je geen slachtprijs hebt omdat je het zelf doet... Er zijn ook veel boeren die vlees aan huis verkopen van hun eigen koe. Die verdienen zo'n 800.- per koe! Paardenvlees is ook erg gewilt, dus dat levert ook behoorlijk wat op!
Citaat:Krijg je er nog geen 1000 euro voor...![]()
Wat betreft die 800 euro per koe, ik zal eens even navragen bij een boer.
En dat levert 800 tot 1200.- op afhankelijk hoe oud het dier is.hinkewal schreef:Citaat:Krijg je er nog geen 1000 euro voor...![]()
Wat betreft die 800 euro per koe, ik zal eens even navragen bij een boer.
Misschien geen duizend euro maar dan wel 800.- en anders 700.- en dat navragen is niet nodig. Wij hebben hereford koeien. We brengen ze naar de slager en we krijgen ze in pakketjes weer terug. Hiervoor hebben wij 5 diepvriezersEn dat levert 800 tot 1200.- op afhankelijk hoe oud het dier is.
http://www.hereford.nl/leden/leden_spec.asp?id=508
lrtj_ schreef:Jeetje hier komen ze wel erg makkelijk af,
Ik kijk wel een dat programma van SPCA en daar komen ze met mishandeling al niet makkelijk weg gemiddeld 4 jaar cel. Vind dat het hier ook wel zo mag gebeuren. Ook was er laatst een programma op discovery over drugs smokkel en voor 2 kilo coke kreeg iemand wel mooi 20 jaar, nee hier in NL zijn de straffen echt teligt.
Janine1990 schreef:hinkewal schreef:Als je nagaat dat paardenvlees erg duur is, heeft het die veehandelaar minimaal 1000.- per paard opgeleverd (de slachtkosten erafgetroken) Belachelijk echt
Koekkoek... Hij verwerkte het tot hondenvoer, voor zijn EIGEN honden...
Wel lezen he, wat er staat...
Edit: Bovendien is er nauwelijks markt voor paardenvlees in Nederland. Je hebt duidelijk geen flauw benul waarover je praat, want een normaal (groot) paard levert je als eigenaar/verzekeraar maximaal (en dat is dan écht veel) 250 euro op.
janderegelaa schreef:Koekkoek...het SLACHTAFVAL....en wat het de eigenaar oplevert is niet de prijs wat het opbrengt aan de toonbank. Paardenbiefstuk kost ongeveer hetzelfde als kogelbiefstuk. Daarbij is de Mora een gretig afnemer. Kijk maar naar de ingrediënten van de frikadellen...
janderegelaa schreef:Koekkoek...het SLACHTAFVAL....en wat het de eigenaar oplevert is niet de prijs wat het opbrengt aan de toonbank. Paardenbiefstuk kost ongeveer hetzelfde als kogelbiefstuk. Daarbij is de Mora een gretig afnemer. Kijk maar naar de ingrediënten van de frikadellen...
Edit: kogelbiefstuk € 14,98 per kilo en paardenbiefstuk 13,95. Bieflappen €9,75 per kilo en riblappen
€ 7,98 per kilo. Paardenrookvlees € 11,60 per kilo en paardenworst € 7,90 per kilo.