Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:01

Prima dat men de zorg voor (jonge) paarden onder de loep neemt, absoluut. Het is wel triest dat het zo moet, omdat er zoveel onwetende en helaas ook eigenwijze mensen rondlopen met paarden. Maarrrrrr...... ik heb paarden gekend die rustig nog een jaar bij mama paard rondliepen en daar werden ze helemaal niet slechter van. Te vroeg spenen (4 maanden vind ik persoonlijk iets te vroeg), nee, daar kan ik me niet in vinden. Na een half jaar spenen is alweer een iets ander verhaal.

Ik vind het wel prettig als veulens bij ander veulens EN bij oudere soortgenoten opgroeien. Dus absoluut geen veulens bij alleen maar veulens. Juist in een groep met verschillende leeftijden leren jonge paarden veel meer dan van jonkies. Ik heb dat jaar in, jaar uit gezien bij een New Forest fokker vroeger in de jaren 70 en 80 en heb er eentje thuis rondlopen die ook zo is opgegroeid en een enorm sociaal volwassen paard is geworden. Heb het geboden voorbeeld (veulens onderling) ook meegemaakt en nee, dan gaat het voornamelijk om wie het meest dominant is en is de laagste in rangorde de pineut (met alle gevolgen van dien, zowel voor de laagste in rang, als de hoogste in rang). Ik snap niet waarom ze het zo brengen, die sectorraad..... :n (al vind ik het wel een goed initiatief om mensen wat wijzer te maken, maar doe het dan goed). ;)

Sarabande, sportpaarden kunnen ook prima in de sneeuw staan, hoor, desnoods met een deken. ;)
Daarbij, zo vaak ligt er geen sneeuw in ons land, valt allemaal best mee. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:03

tamary schreef:
Ariebren schreef:
Daar heb je geen opfok voor nodig.
Dit jaar heb ik twee merries met veulen.
De veulens kunnen het goed vinden met elkaar.
Maar de mamma's willen echt niet het verkeerde veulen in de buurt hebben.

Dus het paarden socialeren leren de veulens al tijdens het aan de voet lopen van de merrie.

En ik fok al een jaar of twaalf aan huis.
Zie op dat gebied heel veel gebeuren met opvoeden van veulentjes door de big mamma's.

En ook daar krijgen de veulens dus grenzen en regels van de andere volwassen! paarden waar ze bij lopen, niet van hun eigen moeder. En ook dat is normaal, liefde maakt blind en eigen veulen mag bij mams veel meer dan bij een andere merrie. Maar hoeveel fokkers hebben meerdere veulens per jaar en hebben die ook bij elkaar lopen? Ik zie er zat alleen op een weitje lopen en vaak zijn dat kwpn/warmbloed merries.

Daarnaast is de sociale ontwikkeling van een jong dier echt niet voltooid als het dier afgespeend is, eerder begint die dan pas, omdat dan de bescherming van de moeder wegvalt en het jonge dier zelfstandig nieuwe vriendschappen moet gaan opbouwen. Bij mensen gebeurd dat op school, maar altijd onder toezicht van een volwassene om alles in goede banen te leiden. Waarom zou een paard dat zonder toezicht kunnen?

Over het artikel zelf: Men neme de gebruikelijke manier van afspenen en opfokken, gooien er wat mooie kreten over wetenschappelijk bewezen overheen en je hebt een advies wat indruk maakt.
Even vergetend dat in een wilde kudde de merrie het veulen pas van de spenen af trapt als nieuwe veulen op komst is en het dan door de al langer aflopende melkgift en optrekken met vriendjes geen stress meer geeft. en dat wat er vervolgens met 1 à 2 jaar uit de kudde gejaagd wordt (ivm concurrentie en incest) heel rap in een andere groep met gemengde leeftijden terecht komt.

Kleine aanvulling van mij:

Ik speen pas af rond de kerstdagen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:16

Ariebren schreef:
Daarom zijn er zoveel OCD problemen in jouw paarden opfok wereldje.

En vers gemaaid gras voeren ??
Meisje je hebt een kennis en kunde probleem.

Enne de bloedsomloop van wat voor paarden ras is bij alle paarden rassen het zelfde.

Nee daarom is de OCD mooi aan het terug dringen (Klinkt wat denigrerend, en iemand die al meer dan 40 jaar fokt is nauwelijks een meisje te noemen :+ )

Het gaat niet om de bloedsomloop, maar om de bloedopbouw. Jouw paarden zijn koudbloeds die zijn qua verzorging niet te vergelijken met warmbloedpaarden en hebben een totaal andere opfok nodig

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:27

sarabande schreef:
Kul dat doet de moeder, daar is opgroei met oudere paarden niet voor nodig.

Als een hengstveulen op zijn moeder springt of tegen haar aanbokt laat ze dat toe
Een ander (hengst) veulen ook nog wel
maar bij een ouder paard hoeft hij dat echt niet te proberen!

Mijn laatste 2 veulens hebben 9 maanden (hengst) en 12 maanden (merrie) bij hun moeder gelopen
Daar zijn ze zeker niet slechter van geworden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:27

sarabande schreef:
Kul dat doet de moeder, daar is opgroei met oudere paarden niet voor nodig.

Als een hengstveulen op zijn moeder springt of tegen haar aanbokt laat ze dat toe
Een ander (hengst) veulen ook nog wel
maar bij een ouder paard hoeft hij dat echt niet te proberen!

Mijn laatste 2 veulens hebben 9 maanden (hengst) en 12 maanden (merrie) bij hun moeder gelopen
Daar zijn ze zeker niet slechter van geworden

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:28

Sarabande,

Dus je zit nu noordelingen, zoals de Zweed, te vergelijken met de Zuiderling, de Italiaan.

Flauwe kul wat je zegt, mijn Tinkertje of jouw KWPNértje, wat is het verschil ??

Het zijn allebei jonge dieren die een goede en gezonde opgroei nodig hebben.

Maar omdat in de zgn volbloeds of te wel de dure veulens vaak meer onkunde rond loopt krijg je de verhalen die jij ventileert.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:35

Sarabande, nee, wij hebben geen koudbloeds. KWPN'ers en duitse dressuurpeerden. En nee, veulenbrok is alleen nodig om de fabrikant te spekken als je goed opfokt. Dus met ruimte en oneindig fris wormenvrij land. Daarvoor heb je vele hectares nodig, gelukkig zijn die hier. Mijn ouders fokken nog ietsje langer dan 40 jaar maar kijken en luisteren naar iedereen waar ze iets van kunnen leren. Daarom zijn ze ook naar BRD uitgeweken, meer land en meer betaalbaar.
Spenen doen wij helemaal niet. Wanneer het nieuwe veulen zich aandient wil moeder de jaarling vanzelf niet meer. Dat is het moment dat wij verkopen of gewoon nog laten lopen tot het aanrijden.

Vers gras maaien?? Doen wij nooit :D Daarvoor hebben ze zelf tanden gekregen. En te warm, koud of nat? Schuilhutten, veel bomen en hoog gelegen land. Daar moeten ze het mee doen, zomer en winter. En ik denk eigenlijk dat daarom bekende dressuurruiters hier hun jonkies komen kopen.

Ariebren

Re: Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:58

InekeN,
Juist,
Je laat de veulentjes opgroeien in regen, wind, zon en ook de lekkere vrieskou met een pak sneeuw.
Lekker lang bij mams laten lopen.
Wisten jullie "warmbloed experts" dat de melk van de merrie per maand verandert om het veulen de goede basis stoffen mee te geven ?

Natuurlijk afspenen doe je bij 8 tot 9 maand, indien de merrie weer drachtig is.

Vers gras ??
Mjn grasmaaier verpulvert dat, geen paard die er aan mag komen.
Vers gemaaid gras geeft slokdarm verstoppingen, ik heb mijn zakken er vol van.

Vers gras is bij mij hooi of voordroog.
Lekker 6 weken laten fermenteren en voor mij het winter voer.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:15

Ariebren schreef:
Dan moet de mens eerst paarden taal en gedrag gaan leren.

Stel dat je een dominant veulen in de opfok hebt laten lopen.
Fijn hoor, die dominantie doet hij straks ook tegen zijn baasje.

Nou inderdaad je zal de dominante hufter uit het groepje hebben en als 2.5 jarige mogen ophalen, terwijl ie nog nooit op z'n nummer is gezet :=
Zo hard als ze elkaar kunnen raken, dat redden wij niet hoor.
En stel dat het je wel lukt zo'n paard in het gareel te krijgen, hoe eerlijk is het als hij ineens van z'n troontje wordt geschopt, waar ie in een gemengde kudde waarschijnlijk nooit op terecht was gekomen?

Ik meen overigens pas een onderzoek gelezen te hebben waaruit bleek dat ineens afspenen evenveel of zelfs minder stress geeft dan het geleidelijk afspenen, helaas kan ik het stuk zo snel niet lezen.

Vergeet ook niet dat er veel zijn bij de Sectorraad Paarden, die er belang bij hebben dat men zoveel mogelijk hun paarden in de opfok zet.
De sector moet wel gespekt worden natuurlijk.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:18

Arie, ik denk dat Ieneke bedoelt dat hun paarden het gras zelf afvreten, dus niet gemaaid op hun bordje krijgen.. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:19

Ariebren schreef:
Sarabande,

Dus je zit nu noordelingen, zoals de Zweed, te vergelijken met de Zuiderling, de Italiaan.

Flauwe kul wat je zegt, mijn Tinkertje of jouw KWPNértje, wat is het verschil ??

Het zijn allebei jonge dieren die een goede en gezonde opgroei nodig hebben.

Maar omdat in de zgn volbloeds of te wel de dure veulens vaak meer onkunde rond loopt krijg je de verhalen die jij ventileert.

Je hebt weinig geleerd over rassen, begin daar maar eens mee. Bijvoorbeeld het verschil tussen een koudbloed en een warmbloed en dat is heel wat anders dan een Zweed of Italiaan daarmee geef je alleen je onkunde aan en het feit dat je het niet over dieren maar over mensen ideeën hebt

En ja hoor mensen met Tinkers hebben veel meer verstand van paarden :(:)

:evaw:

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:31

Sommige mensen hebben een grappig onderschrift inzake discussieren ;)

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:41

Ariebren schreef:

Stokmaat, soberheid, beweginsvorm, karakter, etc.

Vind je manier van discussiëren behoorlijk ongefundeerd, onbeschoft en denigrerend.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:49

't Gaat om de inhoud van de discussie toch? En qua opfok heeft mijns insziens elk[b] [/b] ras baat bij de meest gunstige omstandigheden. Sommige warmbloedeigenaren doen juist nogal eens denigrerend naar liefhebbers van andere rassen. En een discussie heeft nu eenmaal meerdere meningen, daarvoor is het juist een discussie lijkt mij. Je hoeft het niet perse eens te zijn, een pittige woordenwisseling moet kunnen zolang je de ander maar respecteert. Voor sommigen is het nou eenmaal moeilijk om een andere mening zwart op wit te zien :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:04

Ik krijg steeds meer het idee dat die welzijns nota opgemaakt is voor die opfokte eigenwijze mensen die denken een veulen te kunnen fokken.

Ik sta open voor goede ideen, maar die flauwe kul dat een hoog benige, vol in het bloed staand veulen een andere manier van opfok nodig heeft ??

Schei toch uit.

:7

Kennis en kunde.
Heel veel mensen worden geremd door dat ze geen kennis en kunde hebben.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 01:10

sarabande schreef:
[

Nee daarom is de OCD mooi aan het terug dringen (Klinkt wat denigrerend, en iemand die al meer dan 40 jaar fokt is nauwelijks een meisje te noemen :+ )

Het gaat niet om de bloedsomloop, maar om de bloedopbouw. Jouw paarden zijn koudbloeds die zijn qua verzorging niet te vergelijken met warmbloedpaarden en hebben een totaal andere opfok nodig

Helaas loopt OCD al 25 jaar niet terug.

Helaas............

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 01:12

Ariebren schreef:
Ik krijg steeds meer het idee dat die welzijns nota opgemaakt is voor die opfokte eigenwijze mensen die denken een veulen te kunnen fokken.

Ik sta open voor goede ideen, maar die flauwe kul dat een hoog benige, vol in het bloed staand veulen een andere manier van opfok nodig heeft ??

Schei toch uit.

Kennis en kunde.

Qua opfok hebben ze precies hetzelfde nodig, alleen heeft het ene ras iets meer voer nodig dan het andere om er goed uit te blijven zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 05:49

Ariebren schreef:

Ik sta open voor goede ideen, maar die flauwe kul dat een hoog benige, vol in het bloed staand veulen een andere manier van opfok nodig heeft ??Schei toch uit.

Kennis en kunde.

Dat wil ik met je eens zijn. Ook Tinkers(als voorbeeld) wil je OCD vrij hebben. Of ze dat wel of niet zijn kom je minder vaak achter daar ze niet zo fanatiek gerontgend worden als Warmbloeds en vaak ook minder vaak aan de veter gezeten worden.
Dat is wat Sarabande denk ik bedoeld met andere eissen. Ze moeten goed op de foto zijn en de sportpaarden zijn de werkpaarden van tegenwoordig..

Om Warmbloedfokkers eigenwijze fokkers te noemen die denken dat ze een veulentje kunnen fokken....ja sorry maar dat raakt kant nog wal. Bij veel wambloed fokkers is een hoge mate van professionaliteit. Die mensen hebben jaren ervaring en hebben het fokken van huisuit vaak al mee gekregen.
Niet dat wat vroeger was altijd beter is. Maar op warboerhoeve hebben ze onderzoek gedaan wat nu het beste is voor opgroeiende veulens. Jaren terug al. En daar hebben ze veulens op verschillende wijze gehouden. Het bleek dat veulens die met elkaar opgroeide het meest gezond waren op de foto.

OCD heeft namenlijk een erfelijke component maar ook voeding en beweging zijn zeer belangriijk.
Er staat ook nergens dat je je veulen speciaal naar een opfokbedrijf moet brengen. Maar als jij thuis(of in pension) 2,4 of 6 veulens bijelkaarzet desnoods met een jong volwassen paard is dat ook prima.
De meeste kleine fokkers redden dat echter niet. Gevolg: Veulen beweegt te weinig.

In 25 jaar OCD nog niet terug gedrongen?....we zijn er nog niet eens 25 jaar mee bezig(qua selecteren en voeding)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:10

.. Ben heel benieuwd wat jullie met jullie hengsten doen zetten jullie die ook in een gemengde kudde ??
Laatst bijgewerkt door elllis op 11-07-12 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:11

Gaan we nu dan ook stoppen met het houden van veulenveiligen waar het veulen omwille van het geld op de veilingdag van de moeder afgeslagen wordt? "Goh wat ging ie daar mooi van lopen......" ( dat was pure doodsangst, sukkel)

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:12

Deze post hierboven begrijp ik niets van .... :? :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:35

elllis schreef:
.. Ben heel benieuwd wat jullie met jullie hengsten doen zetten jullie die ook in een gemengde kudde ??

Een sociaal opgevoede hengst kan prima in een kudde, maar ik begin er niet aan om daar op bokt over uit te weiden.. als zelfs de vraag wat het beste is om een veulen te laten opgroeien een punt van discussie is heeft dat geen zin.
Het beste is simpelweg een kudde, hoe kan daar twijfel over zijn? Een kudde heeft leden ven twee geslachten en van verschillende leeftijden. En een kudde heeft ruimte.

Over afspenen op 4 maand zijn we het hier vast ook niet eens..
Op 4 maand gaat een veulen dat alleen loopt in de natuur simpelweg dood. Dus je kan dat lijfje wel grootbrengen solo vanaf vier maand, maar het hoofd is vanaf die dag op de dool. En dat krijg je nooit meer goed.
Maar zoals iemand hier eerder al opmerkte, misschien doet dat er niet zo toe voor het huidige werkpaard (het sportpaard), als het beest maar loopt of springt.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:45

Tooske schreef:
xxCYNNxx schreef:
idd een heel raar advies
Als ik een jong paard zou hebben zou ik toch echt wel een opfok zoeken waar ook volwassen dieren in de groep lopen. Dat zijn tenslotte de dieren die de jonkies de regels leren.

Het advies wat hier in het artikel is simpel gezegd: laat je kind opvoeden door een kind 8)7

Tuurlijk is dat het ideaalste maar waar vind je dat? Bijna nergens dus.

Bij Dutch Joy in de Ardennen, zeer betrouwbaar adres.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:52

NatasjavE schreef:
Niet dat wat vroeger was altijd beter is. Maar op warboerhoeve hebben ze onderzoek gedaan wat nu het beste is voor opgroeiende veulens. Jaren terug al. En daar hebben ze veulens op verschillende wijze gehouden. Het bleek dat veulens die met elkaar opgroeide het meest gezond waren op de foto.

Dat was helemaal niet de belangrijkste speerpunt.
Er is nl toendertijd geen onderzoek gedaan naar de veulens in aparte groepen of een groep van gemengde leeftijden.

De veulens die veelal op stal gehouden werden (met leeftijdgenootjes) waren niet zo goed op röntgefoto's.

De veulens die veel beweging kregen (inclusief kleine galopsprintjes op het harde) en oa extra koper kregen
waren het best op de röntgefoto's

Het waren "toevallig" uniforme groepen (wat wel zo handig is bij een onderzoek)
Laatst bijgewerkt door unamie op 11-07-12 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:53

Bandida schreef:
[Maar zoals iemand hier eerder al opmerkte, misschien doet dat er niet zo toe voor het huidige werkpaard (het sportpaard), als het beest maar loopt of springt.

Inderdaad.
Maar dan moet je wel kunnen zien of dat veulen dat straks ook werkelijk kan.
Ik kom al 30 jaar op een bepaald opfokbedrijf (ruim 200 stuks) en als ik dan zie wat er allemaal tussen loopt denk ik eigenaar had je geld ergens anders aan besteed.
Veulens die in slechte conditie afgeleverd worden op zo'n opfokbedrijf.
Of te klein zijn etc. Dan vind ik het niet vreemd dat sommige mensen teleurgesteld zijn na 2 a 3 jaar.
Een gezond paard, begint bij een goed ontwikkeld gezond afgeleverd veulen bij een opfokbedrijf.