Twee klonen van Broere Jazz geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:04

Vicky_88 schreef:
[...] Zijn het veulens met hetzelfde DNA als Jazz of zijn het echt volgroeide paarden?

"You make my day 2" :D
Ze zijn net geboren...

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:08

Roodvos schreef:
Vicky_88 schreef:
[...] Zijn het veulens met hetzelfde DNA als Jazz of zijn het echt volgroeide paarden?

"You make my day 2" :D
Ze zijn net geboren...

Ja weet ik veel hoe dat klonen in z'n werk gaat :')
Daarom vraag ik al 2 keer om foto's :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:18

Bloedspreiding? Waaaaar heb je het over?!

Ze halen DNA van de hengst en via een draagmoeder wordt het veulen geboren.
De details, die snap ik niet, maar het kan. :+
Ik vergelijk het maar een beetje met planten die genetisch gemodificeerd worden...
Die kopieren ze als het ware ook (alleen dan voeren ze verbeteringen door, door genetisch materiaal van een andere plant toe te voegen).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:10

Nieuw beroep in de paardenwereld
paardenknutselaar :P

Anorion

Re: Twee klonen van Broere Jazz geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:27

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:31

Oke dan heb ik misschien een "blonde" vraag hoor, maar als kloon zijnde hoef je er niet precies hetzelfde eruit te zien toch (zie aftekeningen Jazz en de twee klonen)? Het gaat echt alleen maar om de gene.
Ik vind het wel erg interessant om dit te volgen maar sta er ook zeker niet achter ( bloedtoevoer).

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:35

over 100jaar is klonen zo gewoon dat we niet laten dekken maar gewoon zelf een jazz kloon kopen :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:18

Tafje schreef:
En dan.. nog 5 klonen van Totilas, 4 van Salinero, 2 van Parzival en als het nog kan ook van Ferro en Hickstead.. einde is zoek. Kappen met dat onnatuurlijke gedoe ..

Enerzijds ben ik het met je eens :))
Maar, er blijft altijd nog de nurture factor...zo'n topper klonen voor de sport is nog altijd beperkte garantie op hetzelfde succes.
En zolang stamboeken dit klonen voor eigen succes & portomonnee maar afkeuren (wat ik hoop!) dan zal het met het doorfokken zo'n vaart niet lopen...

Ik moet toegeven, ik vind het fascinerend dat het kán, maar ik vind wel dat er veel strengere restricties op moeten komen...in dit geval, een hengstenhouder die er even 2 bij laat maken, vind ik niet door de beugel kunnen.
Een paard dat echter op jonge leeftijd geruind is wegens weet ik het wat voor logistieke reden, maar zich wel ruimschoots heeft bewezen op topniveau in de sport, en verder voldoet aan alle keuringseisen, met als enige kleine minpuntje dat ie geen ballen heeft...tja...dat is dan weer anders vind ik :o

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:29

mywayzidane schreef:
Oke dan heb ik misschien een "blonde" vraag hoor, maar als kloon zijnde hoef je er niet precies hetzelfde eruit te zien toch (zie aftekeningen Jazz en de twee klonen)? Het gaat echt alleen maar om de gene.
Ik vind het wel erg interessant om dit te volgen maar sta er ook zeker niet achter ( bloedtoevoer).

Ik ben blond en heb precies de zelfde vraag :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:35

Waarom, geen idee, maar het is inderdaad niet zo dat de kloon qua uiterlijk hetzelfde hoeft te zijn als het origineel. Zie het als een omhulsel voor een pakketje genen...

Dit is de site van het kloon-bedrijf. Iets naar beneden scrollen vind je een overzicht van door hun gekloonde veulens en die lijken niet allemaal sprekend op het origineel.
Ook vind ik sommige trouwens beduidend beter in elkaar zitten dan anderen... :\
http://www.cryozootech.com/index.php?m= ... orses&l=en

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:35

Zou Totilas dan ook gekloond worden? En gribaldi? En Partout?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:14

vind het ronduit belachelijk. Ze hebben het over verbeteren en dan moet je niet vast blijven prikken op 1 hengst. mooi hengst maar met zijn vererfende karakter komt hij niet op mijn merrie's.

Klonen zou ik al zeker niet gebruiken

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:50

Tja verbeteren is niet alleen maar DNA kopieren, dat is maar de helft, het andere staat of valt met de opvoeding.
Deze klonen zijn trouwens ook geen exacte kopieën ze tonen nu al beide heel verschillend.

Ik zou niet klonen met een hengst waarvan voldoende genetisch materiaal aanwezig is en van rondloopt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 09:57

Bizar hoor dat klonen, gaat mijn voorstellingsvermogen te boven :P
Maar apart dat ze nu al klonen, terwijl de hengst zelf er nog is.
Had ik eerder Ferro gekloond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:00

Snap iets niet: als je een ruin (waar sommigen het over hebben) kloont, komt er toch weer een ruin uit? :')

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:02

Ja het is genetisch vastgelegd dat dat paard ooit is gecastreerd... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:03

Ohja. :') Ik vond mezelf al zo slim, nu verpest je het weer. :')

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:05

Ja niet dus he! :P
Paarden worden alleen als hengst of merrie geboren/gekloond.

Nies_

Een ruin wordt toch niet als ruin geboren.. ;)

Vind het maar apart dat er nu dan dus 2 klonen van Jazz rondlopen, zie niet in waarom. Ik zou toch zeggen dat er wel genoeg Jazz nakomelingen zijn, maar dat denk ik dan misschien verkeerd :+

smeetjoew

Anoniem schreef:
Ohja. :') Ik vond mezelf al zo slim, nu verpest je het weer. :')

:))

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:10

mywayzidane schreef:

In de genen is bijvoorbeeld wel vastgelegd hoeveel wit er ter uiting komt maar op welke plaats dat komt is niet in de genen vastgelegd en dat kan dus op een andere plek zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:15

Ik zie niet zo in wat de toegevoegde waarde van deze twee klonen voor de fokkerij kunnen zijn. Het klonen van bijvoorbeeld een merrie die zeer interessant gefokt is en jarenlang in de topsport heeft gelopen en daardoor (ondanks de mogelijkheid van embryotransplantatie) weinig nakomelingen heeft, kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar van deze hengst is toch meer dan voldoende nafok.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:36

Het lijkt me ook dat de waarde van Jazz niet de hengst zelf is maar vooral zijn nafok ....daarmee moet je de fokkerij vooruit helpen - dus dit lijkt me een leuk experiment maar zonder enige toegevoegde waarde voor wie dan ook. Bovendien dekt de hengst zelf nog en hebben ze vast diepvriezen vol sperma 'voor later' - dus wat ze nu precies hier mee beogen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:39

mywayzidane schreef:

Je hebt genotype en fenotype. Genotype beschrijft het gen. Genetisch zijn deze twee veulens dus identiek aan Jazz. Dit kan enkele voordelen hebben, want hiermee behoudt je de genetische informatie zonder 'verdunningen' van de kant van de merrie. Een nakomeling van Jazz zal altijd maar 50% Jazz zijn op genetisch niveau. Een volle broer of zus zou ook genetisch niet volledig gelijk zijn aan Jazz zelf.
Ergens zie ik dus wel in waarom deze keuze is gemaakt.

Dan fenotype. Dit is wat wij zien. Dus wat de genen tot expressie geven. Veel genen beschrijven maar één mogelijkheid, maar soms zijn er ook meerdere mogelijkheden. Toeval speelt daarin een rol, wat komt er tot expressie als er meerder mogelijkheden zijn? Om maar niet te vergeten hoeveel opvoeding en andere niet genetische factoren van invloed kunnen zijn. Daarom hoeft een kloon ook niet exact hetzelfde te presteren als het origineel. Opvoeding, opleiding, levensomstandigheden, allemaal van belang. De enige garantie die je hebt, is dat er enkele genetische voordelen vast zijn gelegd. In principe wat je ook doet met fokken, maar dan probeer je ook nog een deel te verbeteren.

Waarom lijken deze twee veulens nu niet op elkaar? Omdat hun fenotype verschillend is. Waarom lijken ze niet op hun moeder? Omdat ze geen genetisch materiaal van de draagmerrie bezitten. Dat is nature. Nurture kan je zien als alle andere factoren die dan een rol spelen. Karakter wordt voor een groot gedeelte door de merrie bepaald, opvoeding, voeding, opfok en ga zo maar door.

Een kloon van een toppaard geeft dus ook nooit 100% garantie dat het in prestaties ook een kloon zal zijn ;)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:48

Alou schreef:
Ja joh, lekker gaan klonen, en die weer laten dekken.... lekker gezond zijn we bezig.
Misschien kunnen we gewoon kijken of er ook nieuwe talenten worden geboren die niet uit een kloon komen.

Sluit ik me helemaal bij aan!