paard uit sloot arnemuiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: paard uit sloot arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:09

Het ziet er naar uit, maar als er geen andere manier was.....Denk dat een DA niet zomaar zo'n advies geeft

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:20

Colway schreef:
Denk dat een DA niet zomaar zo'n advies geeft

Helaas zijn niet alle dierenartsen even kundig als je zou verwachten. :n Dat bedoel ik niet specifiek in dit geval maar in het algemeen...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:21

Laten zitten is ook niet alles maar bah, wat een naar gezicht.
Dat er een een schimmel onder zat had ik niet verwacht ;)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 01:19

Evelli schreef:
Het wordt tijd dat meer brandweerkorpsen eens een gedegen opleiding gaan krijgen in het redden van grote huisdieren en vee.
Bij ons worden de lieden elk jaar bijgeschoold en krijgen vele andere korpsen een super training in het veilig redden van onze dierbare pooownies en paarden. De methode is ontwikkeld door mensen met vele jaren ervaring in de paarden en een groot aantal dierenartsen. (zie onderschrift)

Maar soms, heel soms, is er geen veilige manier om het paard/vee eruit te krijgen en dan moet er toch iets gebeuren......

Hopelijk heeft het paardje er niets aan overgehouden en is de eigenaar er dankbaar voor dat de brandweer alles heeft gedaan binnen hun macht en het paardje uit de sloot hebben gehaald (vaak niet zonder gevaar voor eigen leven)

Mijn collega geeft deze cursus (ik ben beroeps bij de brandweer) Ik ga hem deze link doorsturen, want dit is niet de manier....... :\
Jullie zullen ons wel gaan zien op Horse event Deurne waarschijnlijk waar de faculteit Utrecht mijn collega gevraagd heeft als instructeur en beroepsbrandweer man een demo te geven over dit onderwerp. Ik assisteer hem daarbij.
Mijn collega is druk bezig er meer bekendheid aan te geven, maar korpsen moeten vaak flink bezuinigen en dan schieten dit soort cursussen er bij in. Wij geven dus ook ontruimings oefeningen op maneges ed in samenwerking met de stalhouder en een brandweer kazerne.
Dus mocht iemand meer interesse hebben dan kun je me PB-en.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 01:21

Aukelizzy schreef:
Colway schreef:

Helaas zijn niet alle dierenartsen even kundig als je zou verwachten. :n Dat bedoel ik niet specifiek in dit geval maar in het algemeen...

Daar heb je absoluut gelijk in. :j Helaas word een paard nog te vaak met een koe vergeleken. Een koe heeft echter andere wervels dan een paard.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 02:33

Paard zit kas verzakt in de bagger sloot is smal daar valt geen singel onder door te duwen dat gaat écht niet lukken.. Die mensen hebben vaker paarden de sloot uit getrokken dan wij dat gedaan hebben en een dierenarts zal écht wel weten wat hij/zij zegt :j Als ik ergens lig te verzuipen heb ik ook liever dat ze me aan mijn oor eruit halen dan helemaal niet..

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 06:27

Een heel naar gezicht, maar ook een hele nare sloot. Als ik dan bij het begin ga beginnen, waarom in vredesnaam geen schrikdraad om het weiland heen? Dit soort sloten vragen om dit soort ongelukkige reddingsakties! En ondanks dat het misschien niet op de reguliere weg is gedaan, paard is eruit. (En Joost mag weten hoelang het dier er al in lag, daardoor kan het ook zo verzwakt zijn geweest dat er geen beweging meer in zat, en dan moet je toch wat) In ieder geval hulde aan de brandweer, ze komen toch maar weer opdraven!
(Bianca1980, ik zou graag wat meer info willen hebben van je!)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:37

WhySoWhite schreef:
Paard zit kas verzakt in de bagger sloot is smal daar valt geen singel onder door te duwen dat gaat écht niet lukken.. Die mensen hebben vaker paarden de sloot uit getrokken dan wij dat gedaan hebben en een dierenarts zal écht wel weten wat hij/zij zegt :j Als ik ergens lig te verzuipen heb ik ook liever dat ze me aan mijn oor eruit halen dan helemaal niet..

Nou dat denk ik dus ook, er was gewoon geen andere manier
Anders zouden ze dat toch echt wel gedaan hebben
En een dierenarts zonder verstand, sorry hoor, hij heeft zijn diploma toch niet met zegels sparen verdient of wel.
Niemand was er van ons bij, dus het is weer oordelen vanaf de zijkant.

Overings super dat er van die curcursen georganiseert worden :j

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:54

Evelli schreef:
Het wordt tijd dat meer brandweerkorpsen eens een gedegen opleiding gaan krijgen in het redden van grote huisdieren en vee.

Het wordt tijd dat mensen hun weilanden 's fatsoenlijk omheinen ;)
En dat akelig schuine dijkje op de foto is de naam weiland niet eens waard.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:08

Pff, ik klikte op de link voor ik reacties had gelezen. Ik schrok ervan. Dat kan toch onmogelijk de enige oplossing zijn, honderden kilo's hangend aan het hoofd. Ik werd er akelig van.

En al zou er geen andere mogelijkheid zijn, dan nog is het onnodig om het paard zo hoog boven het land te laten bungelen :n . Trek het paard er dan zo ver mogelijk uit en pas dan andere technieken toe.

En hoezo geen blijvend letsel, of je dat kan zeggen meteen erna -O-

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:14

Wat een idioten zo haal je toch geen paard er uit , volgens mijn moet de brandweer een een cursus gaan volgen omtrent paarden redden , nou hoop werkelijk dat het paardje er niks aan over hou maar goed lijkt het me ook niet , sterkte voor de eigenaar

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:15

Ik hoop ook dat het paard er niks aan overhoud.. dit is toch geen manier..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:54

Ondanks dat het er echt niet prettig uit ziet, denk ik dat ze echt wel goed hebben nagedacht voordat ze tot dit bijzondere besluit kwamen. Dus om nou alles op de brandweermannen te gaan gooien.... dit is echt wel overdacht en waarschijnlijk hadden ze gewoon geen andere keus.
Nu alleen hopen dat ie er niets aan over houdt.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 10:24

Aukelizzy schreef:
Colway schreef:

En hier ben ik het helemaal mee eens, heb het nu al teveel meegemaakt dat ik inmiddels bijna alle dierenartsen wantrouw. Sommigen halen hun diploma volgens mij op koffiepunten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:06

Baileys schreef:
Evelli schreef:

Het wordt tijd dat mensen hun weilanden 's fatsoenlijk omheinen ;)

Helemaal mee eens Bailey. Hoeveel weides ik nog zie zonder draadje voor de sloot......

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:17

Gewoon schokkend. Ik zou die DA aanklagen als het mijn paard was.

Ik heb hier een paar keer een paard uit de sloot zien halen en hoe diep ze ook in de blubber zaten, het bleek altijd mogelijk om een brandweerslang onder de buik door te brengen.

Hier in het Noorden hebben de brandweerlieden cursussen gehad om te leren hoe je allerlei vee uit de sloot moet halen, geloof ik. In elk geval gaat dat heel anders en heel goed. Eigenlijk houden ze er nooit letsel aan over.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:33

Voordat iedereen verder gaat met het trekken van conclusies of het zwart maken van deze dierenarts of dierenartsen in het algemeen: kijk eerst het filmpje.
Er wordt duidelijk verteld dat de brandweer het paard niet uit de sloot kreeg via de traditionele reddingspoging met brandweerslangen (de tankautospuit en ladderwagen waren ook aanwezig).

En hier nog meer informatie, video en foto's.

Citaat:
ARNEMUIDEN - Met vereende krachten is vanochtend in Arnemuiden na een lange reddingsactie een paard uit een sloot gehaald.

Rond 07.35 uur werd ontdekt dat het paard te water was geraakt in een sloot grenzend aan een wei bij de Keetweg. Hoe lang het paard toen al in de sloot lag is niet duidelijk. De brandweer rukte uit met een tankautospuit en een ladderwagen maar kon het paard niet op het droge krijgen. De sloot was vrij diep en er was sprake van redelijk wat hoogteverschil tussen de sloot en de wei.

De traditionele reddingspoging met brandweerslangen lukte niet en zodoende werd de hulp ingeroepen van een veearts. Die adviseerde de brandweer om een telekraan ter plekke te laten komen. Op advies van de veearts werd een lus rondom de kop van het paard gelegd. Dit is namelijk een stevig lichaamsdeel en deze methode levert maar weinig tot geen letsel op.

Met behulp van de kraan werd het paard op de weg getild. Rond 09.10 uur lag het paard op het droge. Het duurde vervolgens een kwartier voordat het dier weer tot rust was gekomen en weer overeind kwam. In de tussentijd werd medicatie toegediend en werd het paard door de brandweer schoongespoten.

Nadat het paard weer wat eerste stapjes had gezet is het dier nog kort gecontroleerd door de veearts. Vooralsnog lijkt het erop dat het paar geen blijvend letsel aan het voorval heeft overgehouden.

Welke keuzes blijven er dan over?
1. Uit de sloot takelen aan het punt waarbij de kans op letsel het minst groot is;
2. Euthanasie.

Hoe slecht was deze dierenarts nu?? Hij/zij heeft het paard in ieder geval een kans gegeven!

Pff wat zijn sommigen 'goed' in het trekken van ondoordachte conclusies zeg -O-

Als mijn dierenarts (samen met de brandweer) mijn paard wist te redden uit zo'n benarde situatie, dan was ik hem/haar voor altijd dankbaar! Slechte keuze dierenarts en aanklagen?.. dat slaat echt nergens op :n
Laatst bijgewerkt door Sabini op 23-06-12 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:47

Koetjesreep

dat zal allemaal wel , maar als je weet dat wanneer een paard in het halster gaat hangen, als hij vast staat ,hij al letsel kan oplopen aan de atlas of banden/spieren
hoe zit dat dan als hij aan zijn hoofd zo hoog opgetild word alleen aan zijn nek/hoofd?

en op dat moment zal je niets merken [ al geloof ik dat ook niet ] maar ga je straks aan het werk met dit dier ben ik bang dat er toch enig letsel tevoorschijn komt.

edtit ; je hebt extra tekst toegevoegd

er staat dus, vooralsnog >;)

het moet nog blijken dus!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:58

Er is inderdaad kans dat er letsel is overgehouden aan deze reddingspoging. Maar wat wil je daarmee zeggen dan? Hadden ze het paard moeten laten zitten of moeten euthanaseren?

Ik vind het een goede zaak dat ze het dier hebben gered op de enige manier zoals dat in deze situatie nog kon (zie video en info voor uitleg waarom alleen deze manier nog mogelijk was).

Als je straks aan het werk wil met het dier zal deze ook letsel kunnen hebben aan de situatie in de sloot. Het paard heeft misschien wel uren vastgezeten, zich in paniek proberen te verzetten, en (zoals ik bijvoorbeeld ergens in een topic las) misschien wel een scheurtje in zijn bot kunnen hebben.
Maar bedenk dan dat je nog wel aan het werk kán (of proberen) dankzij die reddingsactie.

Punt is: geef je het dier een kans om uit de sloot te komen of niet?

mirgino schreef:
dat zal allemaal wel
Wat had jij liever gezien dan? Moest het paard geëuthanaseerd worden omdat de kans op letsel aanwezig was? (Wil je zo'n dier geen kans geven dan?)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:08

WhySoWhite @ als je niet weer waar je over praat moet je niet gaan roepen dat er GEEN mogelijkheden zijn, die zijn er nl WEL !!!! alleen als je niet weet hoe en wat....tja....dan doen mensen maar wat. En een dierenarts weet helaas NIET altijd genoeg over dit onderwerp, dit is bevestigt door de Faculteit Utrecht waar mijn collega zijn contacten mee heeft om dit onderwerp aan de kaak te stellen, Ook bij de faculteit Utrecht is dit momenteel een hot Item, ik heb er zelf meet te maken dus ik weet wat ik zeg.

Ik hen helaas nog geen fotoos van onze demonstratie van Horse Rescue in de RAI anders had ik die graag geplaatst. Dan had je kunnen zien hoe wij van Brandweer Amsterdam samen werken met Brandweer Gent en Engeland (deze korpsen hebben dus WEL teams in HORSE RESCUE ) en zij kunnen notabeneene paard die in een soort moeras ligt er netjes uiitkrijgen, dus dan zouden wij door wat blubber het niet kunnen en een paard aan zijn nek "ophangen"
Je kunt het vergelijken met je eigen nek. Als ik een stropje om jou nek leg achter je oren en onder je kaak dan ga ik je daaraan ophangen, ben ik benieuwd hoe je dat vind voelen als je ik je daar 5 minuten aan laat hangen. Als ik vervolgens jou een lusje om je pols leg en je vraag daaraan te gaan hangen in 5 minuten moet je ook even zeggen hoe dat voelt. Daar zit wezenlijk verschil in !!!!!!!!! en voor een paard is dat precies hetzelfde !!!!

Alles op de brandweer gooien kan dus niet, want die weten het ook gewoonweg niet omdat WIJ dus niet worden opgeleid hierin !!!! Dat korpsen in het NOORDEN inmiddels steeds beter weten hoe het WEL moet komt vanwege het feit dat mijn collega daar een eigen bedrijf is opgestart in hoe het wel moet en ook daar vrijwilliger is in het korps. Op dit moment zijn is hij / wij druk bezig dat uit te breiden naar meer regio's en hebben wij de laatste tijd ook al cursussen gegeven in de regio gelderland.
Evengoed blijven bezuinigen ook een probleem want korpsen willen er simpelweg geen geld aan uitgeven. Er word dan een aanvaardbaar risico ingecalculeerd hoeveel er dood mag gaan zowel bij mensen als bij dieren.....helaas, het is de waarheid. Ook in mijn eigen korps word er meer en meer bezuinigd, de gemeente denkt anders dan wij : als er per jaar dan wat mensen dood gaan word dan gewoon meegenomen als "aanvaard".....want die paar dooie mensen wegen niet op tegen de kosten van meer kazernes en meer personeel.
Maar ja.....het zal je eigen kennis, vriend, familie of kind maar zijn.

Als dit paard een paard zou zijn van een paar ton dan gaat die DA wel anders piepen als hij word aangeklaagd wanneer dat paard er wel letsel aan overhoud. Want ook dat ga je meer kijgen bij onkundig handelen, dat gebeurt tegenwoordig op alle niveaus en branches.

maar goed : mijn collega en ik hebben weer genoeg stof tot praten op het moment. ;)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:11

En nog even iets, dat een ladderwagen aanwezig is ??? die kan hier niets betekenen, want officieel kan een ladderwagen niet hijsen, het mag tot een gewicht van 200 kg (afhijsen en ophijsen personen) dat weegt een paard bij lange na niet. Wij hebben een ladderwagen ter plaatse voor eigen veiligheid om bijvoorbeeld "over de sloot" heen te komen , mocht die bij wijze van een aantal meters breed zijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:19

het is makkelijk praten achter de pc, maar ik had mijn paard op de kant laten trekken en niet helemaal naar boven over de heining naar de dijkweg erboven

ik hoop echt dat het dier er niks aan over gehouden heeft,maar er was echt een andere manier geweest in mijn ogen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:22

Koetjesreep schreef:
Voordat iedereen verder gaat met het trekken van conclusies of het zwart maken van deze dierenarts of dierenartsen in het algemeen: kijk eerst het filmpje.
Er wordt duidelijk verteld dat de brandweer het paard niet uit de sloot kreeg via de traditionele reddingspoging met brandweerslangen (de tankautospuit en ladderwagen waren ook aanwezig).

Ik had het filmpje gezien vooraf aan mijn reactie. In beginsel zullen de traditionele manieren niet gewerkt hebben en dan moet je inderdaad iets.
Maar zodra het paard los is van de modder of er gedeeltelijk uit is, zijn er zeker andere mogelijkheden dan het paard een paar meter omhoog te takelen aan zijn hoofd (!) en elders weer neer te leggen. Hij heeft gewoon de kans gehad in de lucht te gaan spartelen.
En jij wil beweren dat ze dat niet anders hadden kunnen doen??

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:24

Goed dat er wordt bijgeleerd op het gebied van Horse Rescue en dat er demonstraties zijn :j Want hoe zou dit paard eruit gekomen zijn als alle aanwezige deskundigen meer wisten van het redden van paarden uit zulke situaties? Dat is zeker stof om over na te denken en praten inderdaad!

Pff van die bezuinigingen schrik ik wel Bianca. :\ "Een aanvaardbaar risico wordt ingecalculeerd hoeveel er dood mag gaan zowel bij mensen als bij dieren". Het zou inderdaad je eigen paard of familie maar zijn..

(En misschien was de ladderwagen wel aanwezig om "over de sloot" heen te komen in dit geval in Arnemuiden. Je weet het niet, want we waren er niet bij ;) ).

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:29

Grit schreef:
Ik had het filmpje gezien vooraf aan mijn reactie. In beginsel zullen de traditionele manieren niet gewerkt hebben en dan moet je inderdaad iets.
Maar zodra het paard los is van de modder of er gedeeltelijk uit is, zijn er zeker andere mogelijkheden dan het paard een paar meter omhoog te takelen aan zijn hoofd (!) en elders weer neer te leggen. Hij heeft gewoon de kans gehad in de lucht te gaan spartelen.
En jij wil beweren dat ze dat niet anders hadden kunnen doen??
Ik beweer helemaal niks; ik lees uit bronnen dat ze het niet anders hadden kunnen doen.
Natuurlijk vraag ik mezelf ook wel af waarom ze de traditionele manier niet opnieuw probeerden nadat het paard wat los(ser) lag in de sloot (dankzij het eerste stuk takelen). En ik vraag me ook wel af waarom de traditionele manier van de brandweer in eerste instantie niet werkte. Maar ik was er niet bij -net als iedereen die hier reageert- dus ik kan daarover niet oordelen.

Het enige wat ik wél beweer is dat ik het goed vind dat het paard is gered en dat het een kans heeft gekregen van de veearts.