Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Evelli schreef:Het wordt tijd dat meer brandweerkorpsen eens een gedegen opleiding gaan krijgen in het redden van grote huisdieren en vee.
Bij ons worden de lieden elk jaar bijgeschoold en krijgen vele andere korpsen een super training in het veilig redden van onze dierbare pooownies en paarden. De methode is ontwikkeld door mensen met vele jaren ervaring in de paarden en een groot aantal dierenartsen. (zie onderschrift)
Maar soms, heel soms, is er geen veilige manier om het paard/vee eruit te krijgen en dan moet er toch iets gebeuren......
Hopelijk heeft het paardje er niets aan overgehouden en is de eigenaar er dankbaar voor dat de brandweer alles heeft gedaan binnen hun macht en het paardje uit de sloot hebben gehaald (vaak niet zonder gevaar voor eigen leven)
Aukelizzy schreef:Colway schreef:Denk dat een DA niet zomaar zo'n advies geeft
Helaas zijn niet alle dierenartsen even kundig als je zou verwachten.Dat bedoel ik niet specifiek in dit geval maar in het algemeen...
WhySoWhite schreef:Paard zit kas verzakt in de bagger sloot is smal daar valt geen singel onder door te duwen dat gaat écht niet lukken.. Die mensen hebben vaker paarden de sloot uit getrokken dan wij dat gedaan hebben en een dierenarts zal écht wel weten wat hij/zij zegtAls ik ergens lig te verzuipen heb ik ook liever dat ze me aan mijn oor eruit halen dan helemaal niet..
Aukelizzy schreef:Colway schreef:Denk dat een DA niet zomaar zo'n advies geeft
Helaas zijn niet alle dierenartsen even kundig als je zou verwachten.Dat bedoel ik niet specifiek in dit geval maar in het algemeen...
Baileys schreef:Evelli schreef:Het wordt tijd dat meer brandweerkorpsen eens een gedegen opleiding gaan krijgen in het redden van grote huisdieren en vee.
Het wordt tijd dat mensen hun weilanden 's fatsoenlijk omheinen![]()
Citaat:ARNEMUIDEN - Met vereende krachten is vanochtend in Arnemuiden na een lange reddingsactie een paard uit een sloot gehaald.
Rond 07.35 uur werd ontdekt dat het paard te water was geraakt in een sloot grenzend aan een wei bij de Keetweg. Hoe lang het paard toen al in de sloot lag is niet duidelijk. De brandweer rukte uit met een tankautospuit en een ladderwagen maar kon het paard niet op het droge krijgen. De sloot was vrij diep en er was sprake van redelijk wat hoogteverschil tussen de sloot en de wei.
De traditionele reddingspoging met brandweerslangen lukte niet en zodoende werd de hulp ingeroepen van een veearts. Die adviseerde de brandweer om een telekraan ter plekke te laten komen. Op advies van de veearts werd een lus rondom de kop van het paard gelegd. Dit is namelijk een stevig lichaamsdeel en deze methode levert maar weinig tot geen letsel op.
Met behulp van de kraan werd het paard op de weg getild. Rond 09.10 uur lag het paard op het droge. Het duurde vervolgens een kwartier voordat het dier weer tot rust was gekomen en weer overeind kwam. In de tussentijd werd medicatie toegediend en werd het paard door de brandweer schoongespoten.
Nadat het paard weer wat eerste stapjes had gezet is het dier nog kort gecontroleerd door de veearts. Vooralsnog lijkt het erop dat het paar geen blijvend letsel aan het voorval heeft overgehouden.
mirgino schreef:Wat had jij liever gezien dan? Moest het paard geëuthanaseerd worden omdat de kans op letsel aanwezig was? (Wil je zo'n dier geen kans geven dan?)dat zal allemaal wel
Koetjesreep schreef:Voordat iedereen verder gaat met het trekken van conclusies of het zwart maken van deze dierenarts of dierenartsen in het algemeen: kijk eerst het filmpje.
Er wordt duidelijk verteld dat de brandweer het paard niet uit de sloot kreeg via de traditionele reddingspoging met brandweerslangen (de tankautospuit en ladderwagen waren ook aanwezig).
Grit schreef:Ik beweer helemaal niks; ik lees uit bronnen dat ze het niet anders hadden kunnen doen.Ik had het filmpje gezien vooraf aan mijn reactie. In beginsel zullen de traditionele manieren niet gewerkt hebben en dan moet je inderdaad iets.
Maar zodra het paard los is van de modder of er gedeeltelijk uit is, zijn er zeker andere mogelijkheden dan het paard een paar meter omhoog te takelen aan zijn hoofd (!) en elders weer neer te leggen. Hij heeft gewoon de kans gehad in de lucht te gaan spartelen.
En jij wil beweren dat ze dat niet anders hadden kunnen doen??