Grote brand in paardenfokkerij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:00

Alenteja schreef:
Dit is geen speculatie over een faillissement. Maar mag ik als algemene opmerking me even boos maken over het feit dat paarden in Nederland als 'zaak' gedwongen geveild kunnen worden. Levende wezens zijn geen 'zaak'. Je gaat toch ook niet iemands hond veilen. Kan dit eindelijk eens veranderen in Nederland? Moderator feel free om dit naar een ander onderwerp te verplaatsen. Ik moest het even kwijt.

Paarden zijn deel van het vermogen en ds bij faillisement (in het algemeen) deel van de "boedel".
Bij failisement mag alles verkocht worden muv bed tafel met stoelen en kleding (globaal) als ik het goed heb. Tenzij bewijsbaar is dat het van derden is etc.
Dat men een emotionele band eeft met een paard (en met een lamp niet) is begrijpelijk maar et kan toch niet zijn dat mensen die jij niet betaald(kunt betalen) mee
De geul in getrokken worden terwijl jij nog 30 paarden hebt lopen ;).
(die je overigens niet meer kan voeren in principe).

Michelle: misschien dat ze dit bij collega-bedrijf doen? Is behoorlijk groots opgezet dus hopelijk kan iemand ze daarmee helpen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:20

Even over Faillisementsdossier: dit is een hele betrouwbare partij waar je als je informatie kan vinden over alle faillissementen in Nederland. Met inlogcode meer dan zonder.

Naast de rubriek met dossiers is er ook een rubriek van lopende en komende veilingen, dit kunnen faillissementspartijen zijn, maar dat hoeft niet zoals in dit geval.

Ik heb even ingelogd en GEEN dossier van dit bedrijf gevonden, dat bevestigd dat het om een veiling met overschot gaat. (klinkt heel zakelijk als het om een dier gaat, maar dat is nu eenmaal zo)

miicchhellee

Re: Grote brand in paardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:35

Ashley, hierover zal een deze dagen zeker een beslissing vallen. Eerst de dingen met meer prioriteit. (Sanne is trouwens mijn nicht, niet dat iemand denkt dat ik dit allemaal uit mn nek lig te vertellen)

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 00:19

Ashley5760 schreef:
Alenteja schreef:
Dit is geen speculatie over een faillissement. Maar mag ik als algemene opmerking me even boos maken over het feit dat paarden in Nederland als 'zaak' gedwongen geveild kunnen worden. Levende wezens zijn geen 'zaak'. Je gaat toch ook niet iemands hond veilen. Kan dit eindelijk eens veranderen in Nederland? Moderator feel free om dit naar een ander onderwerp te verplaatsen. Ik moest het even kwijt.

Paarden zijn deel van het vermogen en ds bij faillisement (in het algemeen) deel van de "boedel".
Bij failisement mag alles verkocht worden muv bed tafel met stoelen en kleding (globaal) als ik het goed heb. Tenzij bewijsbaar is dat het van derden is etc.
Dat men een emotionele band eeft met een paard (en met een lamp niet) is begrijpelijk maar et kan toch niet zijn dat mensen die jij niet betaald(kunt betalen) mee
De geul in getrokken worden terwijl jij nog 30 paarden hebt lopen ;).
(die je overigens niet meer kan voeren in principe).

Michelle: misschien dat ze dit bij collega-bedrijf doen? Is behoorlijk groots opgezet dus hopelijk kan iemand ze daarmee helpen?

Levende wezens zijn in essentie geen 'boedel'. Punt. En zouden dus nooit GEDWONGEN mogen worden verkocht. Ik blijf daar bij. Voor mij is dat een ethisch belangrijke kwestie. De intrinsieke waarde van het dier, als levend wezen, moet altijd voorrang hebben op de economische waarde.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 00:48

Je hebt onroerend goed en roerend goed. Punt.

Als roerend goed niet meer bij een failliete boedel zou behoren dan zijn wij
binnen twee weken een 2e Griekenland. Dus failliet. Punt.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 05:29

HolyPope schreef:
Je hebt onroerend goed en roerend goed. Punt.

Als roerend goed niet meer bij een failliete boedel zou behoren dan zijn wij
binnen twee weken een 2e Griekenland. Dus failliet. Punt.

Holypope je moet toch echt even de definitie van roerend goed opzoeken. Dat zijn namelijk alle verplaatsbare dingen. Daar had ik het beslist niet over. Tafels en stoelen, om maar wat te noemen, kunnen wat mij betreft rustig in een faillissementsboedel worden opgenomen. Ik had het over levende wezens. Volgende keer even nadenken voordat je wat schrijft.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 05:41

maar een bed, tafel en stoelen behoren tot de basisbehoeften van een mens en een paard is een luxe.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 05:52

Polly schreef:
maar een bed, tafel en stoelen behoren tot de basisbehoeften van een mens en een paard is een luxe.

Daarom.... Als ik eem paardenbedrijf hen met 50 paarden ik koop alles wat ik wil maar betaal nooit. Het pand wat ik heb is gehuurd kortom ik heb alleen een auto en paarden die wat opbrengen.... Dan kun je mij niet met 50 paarden op straat zettem die ik niet meer kan voeren en alle bedrijven die ik niet heb betaald )(grote bedragen). Kunnen dit verlies ij deze tijd ook niet hebben, personeel moet toch betaald worden voor de bak (bijvoorbeeld) die ze aangelegd hebben.
Dan zou hij ook failiet gaan terwijl ik 50 paarden hebt die mog makkelijk 25000 opbrengen (slachtprijs) en evt meer.... Verkopen dus!
Het hoord/is het bedrijf, 1 hond kun je niet van leven ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:00

Nogmaals, dit is GEEN faillissementsveiling!

Het is een veiling van kwaliteitsvolle paarden van verschillende eigenaren, die dit eens uit willen proberen.
Ik werk zelf mee met de veiling, dus weet precies hoe het zit.

Maar waarom zou een veiling van paarden niet kunnen volgens jou Alentja? Deze worden gekocht door paardenmensen in binnen en buitenland die anders toch wel elders paarden hadden gekocht.
En waarom bij een faillisement? Omdat de paarden bij een vermogen van een bedrijf horen. Wat moet een curator anders met de paarden bij een faillisement? Er staat meestal niemand op om even tientallen paarden tegelijk te kopen, bovendien zal hij bij een veiling de gunstigste prijs krijgen. En als je een beetje redelijk nadenkt dan kun je begrijpen dan een eigenaar van een failliet bedrijf een gedeelte van zijn vermogen, in dit geval paarden, niet zomaar terug krijgt, gewoon omdat het zo'n lieve beesten zijn waar hij een emotionele band mee heeft.
Een hond, zoals je noemde, heeft bijna geen waarde om te veilen en is vaak prive eigendom, bovendien zijn er die vaak maar 1 of 2 en zou een curator die naar een handelaar kunnen doen. Maar gaat er een grote hondenfokker failliet dan verwacht ik dat ook zijn honden naar een veiling zullen gaan...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:03

schoentje schreef:

Het is een veiling van kwaliteitsvolle paarden van verschillende eigenaren, die dit eens uit willen proberen.
Ik werk zelf mee met de veiling, dus weet precies hoe het zit.

Maar waarom zou een veiling van paarden niet kunnen volgens jou Alentja? Deze worden gekocht door paardenmensen in binnen en buitenland die anders toch wel elders paarden hadden gekocht.
En waarom bij een faillisement? Omdat de paarden bij een vermogen van een bedrijf horen. Wat moet een curator anders met de paarden bij een faillisement? Er staat meestal niemand op om even tientallen paarden tegelijk te kopen, bovendien zal hij bij een veiling de gunstigste prijs krijgen. En als je een beetje redelijk nadenkt dan kun je begrijpen dan een eigenaar van een failliet bedrijf een gedeelte van zijn vermogen, in dit geval paarden, niet zomaar terug krijgt, gewoon omdat het zo'n lieve beesten zijn waar hij een emotionele band mee heeft.
Een hond, zoals je noemde, heeft bijna geen waarde om te veilen en is vaak prive eigendom, bovendien zijn er die vaak maar 1 of 2 en zou een curator die naar een handelaar kunnen doen. Maar gaat er een grote hondenfokker failliet dan verwacht ik dat ook zijn honden naar een veiling zullen gaan...

Ik bedoelde hypothetisch om even verder in te gaan op waarom wel/niet paarden veilen. Maar ben het helemaal met je eens, het moet gewoon kunnen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:07

Maar Alenteja, moet de rest van Nederland dan opdraaien voor de kosten van iemand zijn die hobby/bedrijf niet kan opbrengen?

Het is triest voor het dier dat de dupe wordt van de financiële problemen van de eigenaar, maar die verantwoording daarvoor ligt toch echt bij de eigenaar en kun je niet op de rest van de maatschappij afwenden. Wat wil je dan, mensen met dieren maar eindeloos schulden laten maken?

Als mijn buurman zijn rekeningen niet meer betaald, komen ze vroeg of laat zijn old-timer ook ophalen. Kan jij gaan roepen dat dat een dood ding is, mijn buurman heeft daar jaren en jaren aan gesleuteld en in geïnvesteerd en zal daar echt enorm veel verdriet van hebben. Maar ach, dat geeft niet, want het is geen dier? Ik zie hem met meer zorg en liefde voor zijn auto zorgen dan waarmee menig diereneigenaar voor zijn/haar dieren zorgt.

Je kunt je als dierhouder nu eenmaal niet boven de rest van de mensen stellen omdat jij zo veel van je diertje houdt. Had je er maar voor moeten zorgen dat je weet waar je met je dier naar toe kon, mocht je in de problemen komen. Je kunt ook doodgaan, dan zijn je dieren ook aan de goden overgeleverd. En als je echt zo vreselijk veel om je dier geeft, heb je toch mensen in de omgeving die dat dier voor je op kunnen vangen.

Of ga jij je pas afvragen wie je paard te eten gaat geven als jij met je gebroken been in het ziekenhuis ligt? Of wie de rekening gaat betalen als jij je baan kwijt raakt of gaat scheiden etc etc etc.

Als je voor financiële problemen komt te staan en je hebt daar geen oplossing voor dan weet je dat je paard een hele goede kans heeft een enkeltje slacht te krijgen. Kun je daar niet tegen, zorg voor back-up (ook financieel natuurlijk) of begin niet aan een paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:13

gelukkig geen dieren in het spel
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:17

Voor iedereen die niet goed kan lezen: ik heb het niet over het veilen van paarden, ik heb het over het GEDWONGEN afnemen en veilen van iemands paarden. En ja ik stel daarbij paarden gelijk aan andere huisdieren. Als iemand failliet gaat neem je ook zijn honden en katten niet af. Waarom dan wel paarden?

Iedereen die vrijwillig paarden wil veilen gaat zijn of haar gang maar.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:19

schoentje schreef:

...

Nee het is een water aan de mond veiling.
tot tweedehands spullen toe. :(:)
Citaat:
Stübben springzadel 17,5 inch, gebruikt met orginele stoten

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:20

Sosha schreef:
Maar Alenteja, moet de rest van Nederland dan opdraaien voor de kosten van iemand zijn die hobby/bedrijf niet kan opbrengen?

Het is triest voor het dier dat de dupe wordt van de financiële problemen van de eigenaar, maar die verantwoording daarvoor ligt toch echt bij de eigenaar en kun je niet op de rest van de maatschappij afwenden. Wat wil je dan, mensen met dieren maar eindeloos schulden laten maken?

Als mijn buurman zijn rekeningen niet meer betaald, komen ze vroeg of laat zijn old-timer ook ophalen. Kan jij gaan roepen dat dat een dood ding is, mijn buurman heeft daar jaren en jaren aan gesleuteld en in geïnvesteerd en zal daar echt enorm veel verdriet van hebben. Maar ach, dat geeft niet, want het is geen dier? Ik zie hem met meer zorg en liefde voor zijn auto zorgen dan waarmee menig diereneigenaar voor zijn/haar dieren zorgt.

Je kunt je als dierhouder nu eenmaal niet boven de rest van de mensen stellen omdat jij zo veel van je diertje houdt. Had je er maar voor moeten zorgen dat je weet waar je met je dier naar toe kon, mocht je in de problemen komen. Je kunt ook doodgaan, dan zijn je dieren ook aan de goden overgeleverd. En als je echt zo vreselijk veel om je dier geeft, heb je toch mensen in de omgeving die dat dier voor je op kunnen vangen.

Of ga jij je pas afvragen wie je paard te eten gaat geven als jij met je gebroken been in het ziekenhuis ligt? Of wie de rekening gaat betalen als jij je baan kwijt raakt of gaat scheiden etc etc etc.

Als je voor financiële problemen komt te staan en je hebt daar geen oplossing voor dan weet je dat je paard een hele goede kans heeft een enkeltje slacht te krijgen. Kun je daar niet tegen, zorg voor back-up (ook financieel natuurlijk) of begin niet aan een paard.

Nee, dat bedrijf kan dan worden geveild. Het gaat er niet om dat ik dierhouders wil stellen boven andere mensen, het gaat me om het principe dat dieren in Nederland een zaak zijn en dat ik dat ethisch onjuist vindt. Een dier zou een eigen intrinsieke waarde moeten hebben als wezen en dat zou boven de economische waarde als zaak moeten gaan.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:23

Alenteja schreef:
Voor iedereen die niet goed kan lezen: ik heb het niet over het veilen van paarden, ik heb het over het GEDWONGEN afnemen en veilen van iemands paarden. En ja ik stel daarbij paarden gelijk aan andere huisdieren. Als iemand failliet gaat neem je ook zijn honden en katten niet af. Waarom dan wel paarden?

Iedereen die vrijwillig paarden wil veilen gaat zijn of haar gang maar.

Omdat paarden duurder in onderhoud zijn dan een hond of kat?

Verschrikkelijk voor de eigenaren en ik wens ze veel sterkte.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:31

:D
Alenteja schreef:
Voor iedereen die niet goed kan lezen: ik heb het niet over het veilen van paarden, ik heb het over het GEDWONGEN afnemen en veilen van iemands paarden. Iedereen die vrijwillig paarden wil veilen gaat zijn of haar gang maar.

Dan kun je beter ze op Ebay zetten, dan bereik je tenminste zelfs de chinesen nog. :+
of op Alibaba.com..
Wat een een kwpn-holland promotie. :(:)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:33

@Alenteja, als jouw honden geld waard zijn, komen ze die wel halen als je je rekeningen niet meer kunt betalen. Zelf meegemaakt bij mensen die mijn vorige huis gekocht hebben (en inmiddels gedwongen weer verkocht), 2 paarden en 3 honden weg.

Meestal zijn de huisdieren niks waard, dus wil niemand ze hebben. Maar als dat wel zo is, dan heb je volgens mij gewoon pech.

En waar wil je die dieren dan nog van betalen als je geen geld meer hebt? Dan maar geen eten of niet naar de dierenarts als ze ziek zijn?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:34

waarschijnlijk is het niet haalbaar, maar eigelijk zouden ze een systeem moeten hebben met 1 druk op de kop dat alle staldeuren openstaan.. zodat paarden vanzelf in veiligheid kunnen geraken mocht de mens niet op tijd zijn.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:35

Alenteja schreef:
Als iemand failliet gaat neem je ook zijn honden en katten niet af.

Wat zegt u? Jij knalt wel van alles op het forum maar je hebt duidelijk geen idee hoe het 'echte 'leven in elkaar steekt! Welcome to the real world.
Vind het overigens erg apart dat jij een paard bij mensen wil laten die failliet zijn gegaan, hoe denk jij dat zulke mensen in staat zijn om voor hun paard te zorgen? Enig idee wat een faillesement inhoudt? Ach daar weet ik het antwoord al op......niet dus!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:39

Alenteja misschien beter lezen honden etc zijn wat anders als bedrijfsmatig paarden houden.
Dan moet je daartegen zijn ipv tegen gedwongen verkoop/veiling

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:43

ceasario schreef:
schoentje schreef:

...

Nee het is een water aan de mond veiling.
tot tweedehands spullen toe. :(:)
Citaat:
Stübben springzadel 17,5 inch, gebruikt met orginele stoten

Zo fijn dat mensen die er niks mee te maken hebben het altijd beter weten dan de mensen die de veiling mee organiseren.

De spullen die geveild worden zijn opgekochte spullen. Als je Lincom stables kent zou je weten dat er niet alleen 1 zadel, 1 nieuw trainingshoofdstel, 1 nieuw ponyhoofdstel, een aantal nieuwe halsters en 1 oud stubben zadel geveild zou worden bij een faillisement.
Het meerendeel van de te veilen paarden zijn niet eens in eigendom van Lincom maar van andere bedrijven. De eigenaar van Lincom is een bedrijfje op aan het zetten om paarden voor derden te veilen, Ihorse genaamd, dit gaat de eerste testveiling zijn om er meerdere te laten volgen, waar ook mensen met 1 of 2 paarden hun paard aan kunnen bieden.

Maar je moet er verder vooral van maken wat je zelf wil, dat is natuurlijk veel spannender om tegen mensen te kunnen vertellen dat het om een faillisement gaat dan mijn bovenstaande verhaal er bij te kunnen vertellen bij een kop koffie met een koekje...

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:47

Ik hou er mee op het uit te leggen. Als dit niet wordt begrepen dan is er op het punt van dierenrechten nog veel te winnen. Blijkbaar zijn zelfs dierenliefhebbers nog niet klaar voor deze discussie.

OK nog één poging: zolang dieren in Nederland gezien worden als een ZAAK, en niet als een WEZEN, dan zijn we nog ver af van het aanpakken van dierenmishandeling, misstanden in de vleessector, etc. Dit staat geheel LOS van het feit of iemand na een faillissement nog voor zijn of haar dieren kan zorgen. Dat is nooit mijn punt geweest en heb ik ook nooit aangehaald (over goed lezen gesproken zeg).

Nu ben ik er klaar mee.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:47

Woest schreef:
waarschijnlijk is het niet haalbaar, maar eigelijk zouden ze een systeem moeten hebben met 1 druk op de kop dat alle staldeuren openstaan.. zodat paarden vanzelf in veiligheid kunnen geraken mocht de mens niet op tijd zijn.

Dat bestaat al. Geloof dat ze dat bij van Tuyl hebben. Die hebben ooit paarden verloren bij een brand en hebben dit systeem in een nieuwe stal laten bouwen.
Helaas werkt het in de praktijk niet echt, want paarden blijven in hun stal als ze in paniek zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:53

schoentje schreef:
[Zo fijn dat mensen die er niks mee te maken hebben het altijd beter weten dan de mensen die de veiling mee organiseren.

...

Mijn mening is. je kiest niet deze site om producten te verkopen..en wat er van waar is interreseert me echt geen bal..
Maar in mijn ogen heb je een bord voor je kop als je via die site je producten wilt verkopen. Voor de wet staan er ook veel veilingen op die afkomstig zijn van een crimineleorganisatie.(inboedel wietshops etc.) potgrond tuinbouwlampen etc.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-06-12 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt