Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:51

Ibbel schreef:
Dat snap ik ook niet. Ik denk ook niet dat, als het examen hetzelfde is, mensen voor B+ gaan kiezen.

Arie: ben het helemaal met je eens dat dit qua verkeersveiligheid geen verbetering gaat opleveren. Aan de andere kant, wij met onze gratis E hebben het ook in de praktijk geleerd...

Maar soms krijg ik het idee dat de jeugd van tegenwoordig die praktijk ervaring niet kan opdoen.
In mijn jonge jaren was het verkeer een stuk rustiger, dus je liep minder risico.
Auto's konden niet zo hard rijden als nu.
En ik maak pas gebruik van het BE sinds een jaar of 17.

Maar als iedereen nu eens doorkrijgt dat met een paarden trailer, met inhoud, heel anders rijden is als met een aanhanger waar wat stort vuil inzit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:24

Ik heb begrepen dat de regels veranderd worden, zodat het straks Europees gezien overal hetzelfde is.

Een paar weken terug heb ik de RDW hierover gebeld.
Dame aan de telefoon zei dat zij daar niks over mocht...uh...kon zeggen :+

Ik heb ze dus het linkje naar de site van de Rijksoverheid, wat hier ook gemeld werd, doorgemaild.
Nooit te beroerd om mensen te informeren :D
Wel grappig om te zien dat de RDW het nu ook op hun site heeft staan.

marjan1986

Re: Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:46

Pffh ben ik blij dat ik zonder E mag rijden, mijn vader kreeg 't gratis bij zijn rijbewijs, en die heeft 't mij thuis geleerd. Tussen pionnen en onze andere auto's door achteruit parkeren. Merk toch aan mezelf dat ik omdat ik geen E heb een stuk voorzichtiger rij dan toen ik net mijn B had.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:43

Is het bekend wanneer ze als dit doorgaat willen gaan invoeren?

edit; ik lees het al, in januari 2013

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 01:20

Ik zie het ook als geld klopperij want waarschijnlijk wordt het b+ verhaal net zo duur als het be rijbewijs nu en het be rijbewijs duurder in nederland gebeurd niets voor niets ,
ik heb gelukkig B,BE en C dus dat zit wel goed maar vind het weer lullig voor de mensen die nu dus meer geld kwijt zijn voor alles, miss krijg je nu wel met je lessen voor B wel een lesje aanhanger ??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 07:49

Ibbel schreef:
Jongens, wat wordt er hier weer een onzin verkondigd.

Huidige regel B:
leeggewicht auto > MTM trailer, MTM totaal onder 3500 kg = B
Straks: MTM totaal onder 3500 kg = B
MTM trailer en leeggewicht auto doen niet meer ter zake. Die hele 750 kg regel van de aanhanger van nu ook niet. Auto moet het uiteraard wel mogen trekken.

Huidige regel BE:
Alles mag zolang de auto het mag trekken, tot een MTM totaal van 7000 kg.
Straks:
MTM totaal tussen 3501 en 4250 = B+
MTM auto en trailer of leeggewicht doen niet ter zake.

MTM trailer max 3500, MTM totaal hoger dan 4250 en lager dan 7000 kg: BE.
MTM en leeggewicht auto doet niet ter zake, (behalve als je sowieso al buiten B gaat vallen).

Sorry Ibbel, maar ook hier moet ik enkele correcties aanbrengen, aangezien het niet helemaal correct is wat je schrijft.

Het huidige B-E rijbewijs mag alles trekken, zolang het trekkende voertuig maar < 3500kg TMM is. Het is met die opleggercombi's op deze manier mogelijk om met combinatiegewichten van 10.000kg en meer te rijden.
In de nieuwe situatie heb je voor deze opleggercombi's minimaal C1-E nodig.

P.S.
TMM = MTM = Toegestane Maximum Massa (is leeggewicht plus laadvermogen)
Nog even een misverstand uit de weg ruimen: ook personenauto's hebben een laadvermogen en dat MOET ALTIJD worden meegenomen in de optelsommen. Dat is nu al zo (volksstammen vergeten dat) en dat blijft ook zo, zoals de regels nu zijn voorgesteld.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:29

Klopt helemaal wat ikke beschrijft :j

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:38

Zoals ik het lees verandert er niet zoveel voor mensen met een B rijbewijs.

Graag wil ik jullie nog even wat vragen, want ik kom er echt niet uit. Ik heb een 1,5 paards trailer (vnl hout) met een maximaal laadvermogen van 1500 kilo. Een paard van naar schatting 400 kilo ( is een kleintje), een auto die maximaal 1000 kilo mag trekken en die zelf 1225 kilo weegt. Ik ben nu steeds afhankelijk van anderen om met mijn trailer te rijden, en wil een trekhaak onder mijn auto laten zetten, maar volgens mij is mijn auto gewoon niet sterk genoeg. Waar moet ik nu bij een eventuele andere auto op letten? De kracht van de motor en het gewicht, maar wat moeten deze nu zijn om met deze trailer te mogen rijden? Ik vind alle info op internet daarover zo onduidelijk. Heb al 100x op allerlei caravansites e.d. Zitten kijken. Verder ben ik van plan om met een ervaren iemand te gaan proberen met de trailer er leeg achter, of zeggen jullie dat het toch veel beter is om toch voor het E rijbewijs te gaan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:49

Ik zeg dat het beter is om voor je E-rijbewijs te gaan, mijn mening dus.

Eerste vraag: rijdt je Diesel of benzine?
Ik hanteer voor mezelf als vuistregel bij een 1,5paards 120pk en 200Nm, bij 2000-4000 toeren.
Daarnaast: neem de sterkste en zwaarste auto die je je kunt veroorloven.

Wil je echt iets te melden hebben in het verkeer met zo'n trailer; neem een 6-cilinder Mondeo of Passat of iets dat soortgelijke prestaties neer kan zetten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:52

Ikke heeft idd gelijk. Ook ik zat al aan dat leuke maas in de wet te denken (de BE opleggers die nu geen max kwa gewicht hebben). Die gaan straks dus een probleem krijgen. Hebben ze eindelijk ook dat gat gedicht.

Ben ook benieuwd hoe dat gaat worden voor diegene die met zon mooie Amerikaan met een Featherlite oplegger rondrijd gaat worden (weet iemand de gewichten van die dingen) of met die grote 4 paards Ifor trailer. Die weegt zou uit mijn hoofd al 3500 kg (en een beetje).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:58

rina schreef:
Ben ook benieuwd hoe dat gaat worden voor diegene die met zon mooie Amerikaan met een Featherlite oplegger rondrijd gaat worden (weet iemand de gewichten van die dingen) of met die grote 4 paards Ifor trailer. Die weegt zou uit mijn hoofd al 3500 kg (en een beetje).

Die Featherlites gaan voor C1-E; die 4-paards Ifor is 3500kg TMM en gaat dus voor B-E (zo stond ie althans op de Equitana).

Overigens is die grens van 3500kg voor een aanhanger heel simpel te verklaren: boven 3500kg TMM moet een aanhanger een autonoom (meestal luchtdruk) gestuurd remsysteem hebben, is de aanhanger/oplegger APK-plichtig en heeft de combi een "speciale" goedkeuring nodig van de RDW; dat wil zeggen dat de auto-aanhangercombi allen in die specifieke combi mag worden gereden.
Zo'n gat in de wet is dat dus niet......
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-06-12 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:59

ajesca123 schreef:
En dat is dus niet waar...
Met het B rijbewijs mag je nu al een trailer trekken die inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan het ledig gewicht van de trekkende auto mits je in zijn totaal onder de 3500 kilo blijft.
Let wel op! Bij die 3500 kilo totaal moet wel het laadvermogen van de auto meegenomen worden.
Bvb de auto weegt 1400 kilo en mag bvb 1600 kilo trekken en de trailer weegt inclusief laadvermogen 1400 kilo.
Dat is totaal 2800 kilo.. Tel daar nog het laadvermogen van de auto bij op bvb 400 kilo dan zit je aan 3200 kilo en mag je in het huidige systeem deze combinatie al met een B rijbewijs rijden.

Zoals het nu is, is Het laadvermogen van je auto erbij optellen is alleen belangrijk wanneer het om een zogenaamd grijs kenteken gaat.(bedrijfswagen). Bij alle andere (voertuigen die op naam van een particulier staan) telt dit niet mee... Vind het grappig om te lezen dat mensen er van alles bij halen wat wel en niet mag.. Dat van die max 750 kilo heeft te maken met ongeremd... Het simpele sommetje van het ledig gewicht van het vrtg + max gewicht trailer klopt zoals hierboven staat wel..

Dus een twee paardtrailer zul je heel weinig gevallen zonder je E niet kunnen trekken... Of hij moet terug gezet zijn door het RDW naar een lager max. Gewicht.. dit kan als je bv kleine pony's hebt wel makkelijker zijn..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:03

sabineG schreef:
ajesca123 schreef:
En dat is dus niet waar...
Met het B rijbewijs mag je nu al een trailer trekken die inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan het ledig gewicht van de trekkende auto mits je in zijn totaal onder de 3500 kilo blijft.
Let wel op! Bij die 3500 kilo totaal moet wel het laadvermogen van de auto meegenomen worden.
Bvb de auto weegt 1400 kilo en mag bvb 1600 kilo trekken en de trailer weegt inclusief laadvermogen 1400 kilo.
Dat is totaal 2800 kilo.. Tel daar nog het laadvermogen van de auto bij op bvb 400 kilo dan zit je aan 3200 kilo en mag je in het huidige systeem deze combinatie al met een B rijbewijs rijden.

Zoals het nu is, is Het laadvermogen van je auto erbij optellen is alleen belangrijk wanneer het om een zogenaamd grijs kenteken gaat.(bedrijfswagen). Bij alle andere (voertuigen die op naam van een particulier staan) telt dit niet mee... Vind het grappig om te lezen dat mensen er van alles bij halen wat wel en niet mag.. Dat van die max 750 kilo heeft te maken met ongeremd... Het simpele sommetje van het ledig gewicht van het vrtg + max gewicht trailer klopt zoals hierboven staat wel..

NEE!!

Heb je WEER dat zwamverhaal dat laadvermogen alleen bij grijs kenteken is. Waar komt die onzin in godsnaam vandaan?? Het is NIET WAAR!!!! Reglement rijbewijzen, artikel 15; laat maar zien waar dat onderscheid dan gemaakt wordt!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:10

En soms denk ik wel met dit soort topics. :7

De mensen met een klein autootje zitten zich in allerlei bochten te wringen en te rekenen om maar te kunnen rijden met een paarden trailer en ook nog B.

Ïkke" zegt al, een zware auto ervoor.
Gewicht en vermogen. Dat is veiligheid.

Helaas dat is BE of straks B+

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:11

ikke schreef:
Ik zeg dat het beter is om voor je E-rijbewijs te gaan, mijn mening dus.

Eerste vraag: rijdt je Diesel of benzine?
Ik hanteer voor mezelf als vuistregel bij een 1,5paards 120pk en 200Nm, bij 2000-4000 toeren.
Daarnaast: neem de sterkste en zwaarste auto die je je kunt veroorloven.

Wil je echt iets te melden hebben in het verkeer met zo'n trailer; neem een 6-cilinder Mondeo of Passat of iets dat soortgelijke prestaties neer kan zetten.

Bedankt voor je reactie! Lastig is even dat het waarschijnlijk een leaseauto wordt en dat hoe groter en zwaarder, hoe meer bijtelling, haha. Ik rij nu benzine, maar de volgende auto wordt diesel. Ben volop auto's aan het kijken, maar t valt niet mee om een juiste keuze te maken. Ik weet het, het is een luxeprobleem, maar ik wil graag de juiste keuze maken, qua veiligheid en financieel.( en de auto moet nog wel een beetje leuk zijn;) )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:11

@Ikke:Echt een zwamverhaal is het ook weer niet. Bij een grijs kenteken voertuig wordt het laadvermogen op de papieren vermeld. Bij een geel kenteken niet. Tegenwoordig zetten ze daar de technische maximum massa op maar bij oudere auto's nog niet. Iets vriendelijker reageren is niet erg trouwens.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:19

Toch wel vreemd dat iedereen iets anders leest. Ik snap echt niet waarom de overheid/ rdw niet gewoon eens duidelijke rekenvoorbeelden geeft voor alle bedenkbare situaties. Je hoort ook regelmatig dat agenten de regels niet eens kennen. Wat ik wel realistisch vind aan de nieuwe regels is dat het laadvermogen in principe niet meer telt, tenzij het boven de 3500 kilo komt. In principe kon voorheen bijna iedereen die één paard wilde vervoeren de boel terug laten keuren en dan met een B rijbewijs de combinatie trekken. Meeste auto's die een trailer kunnen trekken wegen wel 1200-1300 kilo en dat is vaak ook het gewicht van een 1,5 paards trailer + paard. Die onzin met dingen op papier veranderen is nu minder snel nodig.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:21

Ariebren schreef:
En soms denk ik wel met dit soort topics. :7

De mensen met een klein autootje zitten zich in allerlei bochten te wringen en te rekenen om maar te kunnen rijden met een paarden trailer en ook nog B.

Ïkke" zegt al, een zware auto ervoor.
Gewicht en vermogen. Dat is veiligheid.

Helaas dat is BE of straks B+

Dank voor de reactie. Ik zit me niet in allerlei bochten te wringen, ik vraag advies, want heb geen ervaring op dit punt. Ik ben ook bereid om BE te halen, maar als het niet nodig is scheelt het toch weer 500 euro. En je kunt tegenwoordig in 1 dag je BE halen, nou dan zal je een berg ervaring opdoen, not. Oefenen, oefenen is het devies in mijn ogen. Wat te denken van een nieuwe auto. Als het kan met de huidige auto kan, dan kan het gewoon. De regels zijn er niet voor niks. Maar veiligheid staat voorop, dat ben ik met je eens. en het zal dus een zwaardere auto moeten worden in dit geval.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:22

rina schreef:
Ikke heeft idd gelijk. Ook ik zat al aan dat leuke maas in de wet te denken (de BE opleggers die nu geen max kwa gewicht hebben). Die gaan straks dus een probleem krijgen. Hebben ze eindelijk ook dat gat gedicht.

Zolang de trekkende (mooie Amerikaan) auto onder de 3500 kg blijft kan je met BE rijden.
Boven de 3500 kg wordt het vrachtwagen rijbewijs gevraagd, dus CE.
De E is dan voor met aanhanger rijden.

groetjes van Classy

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:23

Waar halen mensen die 7000 vandaan voor B/E? Waar staat dat in de wet? Volgens mij is er geen enkele beperking op het gewicht van de aanhanger zolang je auto het kan trekken. De auto zelf mag niet meer dan 3500 kilo wegen, maar dat is dan ook de enige wettelijke beperking. Als jij dus een auto van 3500 kilo hebt die 10.000 kilo kan trekken, dan mag dat gewoon. Er is geen wettelijke bepaling die zegt dat je aanhanger niet meer mag wegen dan je auto, dat is alleen bij B (zonder E).

Voor mensen met B/E wordt het dus wel slechter. Het gewicht van je aanhanger mag dan nog maar maximaal 3500 kilo zijn. Vermoedelijk voor de meeste bokkers geen issue, maar feitelijk gezien wordt het dus beperkt. Als je nu een combinatie rijdt waarbij de aanhanger meer weegt dan 3500 kg moet je straks je C gaan halen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:24

Als je met een paardentrailer wil rijden haal dan gewoon je BE, dan hoef je niet moeilijk te rekenen en met een eigenlijk te lichte (dus minder veilige) auto je trailer te trekken.
Ben ik ff blij dat ik A tm CE heb, geen discussie mogelijk! En D was ik toch niet van plan, ben nl niet zo goed met zeurende mensen die moeten plassen en slechte liedjes zingen over potjes met vet :P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:27

schoentje schreef:
Als je met een paardentrailer wil rijden haal dan gewoon je BE, dan hoef je niet moeilijk te rekenen en met een eigenlijk te lichte (dus minder veilige) auto je trailer te trekken.
Ben ik ff blij dat ik A tm CE heb, geen discussie mogelijk! En D was ik toch niet van plan, ben nl niet zo goed met zeurende mensen die moeten plassen en slechte liedjes zingen over potjes met vet :P

Heel goed, is ook mijn mening.

Veiligheid voor alles.

Helaas, ik heb een paardje soms in de trailer die heel goed kan stampen in het ritme van potjes met vet. *\o/* *\o/* *\o/*

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:30

T enige wat ik me afvraag krijgt t gewone B rijbewijs op deze manier niet allerlei extra mogelijkheden?
Wat ik bedoel gaan we straks veel meer combinaties zien die de trailer net aan mogen trekken?
Soms kom je nu al combinaties tegen waarvan je je afvraagt of het wel veilig is....

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:37

Feitelijk veranderd er niet zo heel veel voor B. Misschien in de details, maar het verschilt niet zo veel met hoe het nu is. Ook nu mag je met een combinatie tot 3500 kg rijden als je auto zwaarder is dan de aanhanger.

Die B+ lijkt mij volslagen nutteloos.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:40

@ Kido, Voor de combinaties op zich gaat er niets veranderen. Er blijven nog steeds dezelfde combinaties de weg op mogen, alleen sommige combinaties waar nu BE voor vereist is mag gereden worden door iemand met alleen B en andere combinaties die nu gereden mogen worden met een BE is dadelijk C(E) voor nodig.

Hoe zit het eigenlijk dan met die laatste combinaties die ik noemde?
Dat is eigenlijk een aanhanger combinatie die dus niet meer met alleen BE bestuurd mag worden. Mag je die dan besturen met alleen C of moet je CE hebben? Het is tenslotte nog steeds een trekkend voortuig in de categorie B, een aanhanger valt in de categorie E, maar door het gewicht word het C...