Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:09

Ik denk niet dat je het gaat kunnen oplossen met regelgeving eerlijk gezegd. Discussie en kenbaarheid geven aan het probleem en oplossingen draagt miz veel meer bij. De behoefte voor betere huisvesting zal vanuit de eigenaar moeten komen en niet vanuit de overheid. Pas dan kunnen de stallen zonder mogelijkheid van vrije beweging verdwijnen, omdst er geen vraag meer naar is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:24

daar gaat heel lang overheen. Zoveel mensen die zeggen; ik doe het al jaren zo en zich totaal niet interesseren voor de ontwikkeling en het welzijn van het paard.
En zolang mensen geen keus hebben en vaak voor makkelijk en goedkoop gaan, blijven ook de slechte stallen vol staan.

OOk particulieren zijn er volop die het niet voor elkaar hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:26

Maar de slechte stallen hier in de buurt kwa paardenwelzijn zijn vaak de hele dure stallen en luxieuze lokaties voor de ruiter..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:57

Ik vind het een heel mooi streven, alleen vrees ik dat een groot deel van de paardenhouders hier niet aan kunnen voldoen.
moeten zij de deuren dan maar sluiten?

Als ik om mij heen kijk zie ik stallen waar paarden per stuk op een weitje staan, 1x per dag hooi krijgen, en noem het maar op.
Ik denk dat het voor veel paardenhouders (bedrijven dus) ook een financieel belang heeft,

Maar waar ik mij toch wel een beetje boos over maak, is het feit dat er veel sportpaarden gewoon niet buiten komen, of niet sociaal kunnen zijn omdat ze in hun uppie moeten staan.
En daar moeten ze wat aan gaan doen! dat vind ik nog het aller belangrijkste!
Ik zie hier in de omgeving zelfs mensen die hun paard maar een uurtje naar buiten doen, omdat hij het na een uur niet leuk meer vind...... yeahright!!!
Of eigenlijk nog erger, er staan nu nog veel paarden in de dekens! en er zijn zelfs gevallen die het hele jaar onder de dekens staan, en dat vind ik net zo erg als dat je paard niet buiten komt!!

Ik denk dat het probleem best groot is, en ze moeten inderdaad ergens beginnen,
Maar om een stalhouder te gaan verplichten boxen van 10M2 te gaan plaatsen, lijkt me een onbegonnen werk!!
Echter het minimaal 2x per dag voeren van hooi lijkt mij een prima streven! (en dan nog zo organiseren dat je voor de 2e keer hooi niet hoeft te betalen!......)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:02

ik heb het geluk dat mijn paarden hele dagen naar buiten kunnen inmiddels.
en zomer dag zelfs 24/7 buiten lopen.
maar even over de beschermers.
als bij ons winterdag de 2 groepen van de zomer (dunne paarden apart van de dikke door ander land) weer bij elkaar komen gaan bij mij toch echt te beschermers om bij alle 3 rond om.
het is welliswaar maar 1 dag maar geeft mij toch dat stukje meer vertrouwen als ze met ze 18e over zo'n 3 hectare denderen.
en verder de disscussie over dat je maar geen paard moet nemen als er bij je in de omgeving geen ruimte voor ze is, blijft lastig, ik ben ook begonnen met bijna altijd binnenstaan, ik was 15 en tja als iedereen dat op stal heeft zal het wel kloppen.
uit eindelijk leer je steeds meer en nog steeds kom ik bijna elk seizoen met iets nieuws waarvan ik het graag waar wil gaan maken als ik de kans krijg voor een eigen stuk land.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:04

Ja, die ook hoor. Maar die zeggen wel dat ze niet vaker kunnen voeren, of buiten/binnen zetten vanwege de kosten. Mensen staan er bij gebrek aan beter of voor hun gemak.

Als die stallen duurder worden gaat een deel verder kijken.

Mensen zijn ook goedgelovig. Als jij van een manege af komt waar alles zo wordt gedaan en je koopt een eerste eigen paard, geloof je van alles wat gezegd en gedaan wordt. helemaal als je veel betaald.

Ik heb weleens tegen een boer gezegd dat eerst ruwvoer beter is, maar hij deed het al 30 jaar zo.

En ik hoor ook overal dat de wei niet kapot getrapt mag worden bij regen. Maar dat is toch niet het probleem? Gras komt wel weer op bij goed onderhoud en wisselen. Dan maar 2 of 3 kleine stukjes.

En mensen zijn blij met een lap gras, maar dat is echt niet voldoende voor paarden. paarden staan soms alleen de zomer op volle gras zonder schuilmogelijkheid. dan komen ze nog steeds tekort.

Moet je eens zien hoeveel paarden te kampen hebben met zgn eczeem...........het wordt alleen maar erger.

Fructaan houden meeste stalen geen rekening mee. Komt van een natural site en dat is sowieso onzin. Ik ben geen natural hoor, maar je kan overal meepakken wat goed is.

Ik rij ook al bijna 35 jaar en je kan ook ontwikkelen en open staan voor nieuwe dingen. Bij ons vroeger, stonden de pony's op stand, werden volgegooid met biks en haver en gingen in de zomer paar maanden volop de wei van 1 op andere dag. die pony's zijn wel heel oud geworden.
Ze liepen op zaterdag e zondag wel 4 uur in de manegelessen. Wij hadden redelijk tuig, maar weet wel dat het bij maneges vreselijk was.
reed weleens langs een manege met paarden in de wei. Allemaal witte plekken bij de schoft, zonder uitzonderingen!!

Er zou wel een beleid moeten komen waar mensen op kunnen wijzen en waar stallen aan willen voldoen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:09

Geweldig hoe de vijf uitgangspunten van Brambell hier als uitgangspunt genomen zijn.... en vervolgens ongelooflijk creatief verkracht worden. :+

Paarden moeten anderen paarden kunnen zien, OF ruiken. Dat soort werk. En een mep met een zweep is een correctie, behalve als je het te hard of te laat doet, dan is het straf....

En paarden moeten buiten komen, behalve in de ontelbare te verzinnen uitzonderingsgevallen, waarvan de 'behoefte' van het paard er 1 is.

Om aan de natuurlijke fourageerbehoefte te voldoen worden doodleuk 'speeltjes' genoemd...

De stal is bij ponys een leuke berekening met de stokmaat, maar paarden moeten het maar met de gangbare 10 vierkante meter doen, al zijn ze 1,85... Tja geld kosten moet het allemaal niet gaan doen, dat welzijn.

Iedere eigenaar is zelf verantwoordelijk voor de gezondheid. Maar bij botbreuken, diepe wonden of als het arme dier niet meer in de benen kan komen, raadt de raad toch maar aan onverwijld de VA te contacteren.

Weet je, ieder vorm van dieren houden is een compromis met zijn natuurlijke behoeften. En ieder gebruik van dieren is dat nog meer. Maar Brambell in één adem met dit verhaal van de sectorraad is toch behoorlijk ironisch. :+

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:10

Tja ook dat is moeilijk, begin je eerst bij manege's of begin je eerst bij particulieren?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:19

Alweer?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:25

randalinpony schreef:
Geweldig hoe de vijf uitgangspunten van Brambell hier als uitgangspunt genomen zijn.... en vervolgens ongelooflijk creatief verkracht worden. :+

+ 1 :')

Achja, het is zoals een bokker een pagina eerder schreef, ze kunnen nu zeggen dat ze er mee bezig zijn en dat is blijkbaar genoeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:33

Tja, net ald de dierenpolitie. Is die er eindelijk in Nederland, kost het weer teveel geld en moet het weer anders.
Genoeg werkloosheid en mensen die wel ooit opleiding in paardenhouderij hebben gehad om iets op te zetten van controle en handhaving, advies etc etc. Maar ja................geld weer............

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:36

Citaat:
Paardenhouders en –eigenaren dragen de verantwoordelijkheid om hun paard(en) de juiste zorg te bieden

En de organisaties dragen de verantwoordelijkheid dat jonge paarden voor hun achtste levensjaar niet naar de filistijnen worden gereden. Helaas horen we de SRP hier niet over want dan moet ze de hand in eigen boezem steken. Men wijst liever met de vinger naar anderen waardoor het niet zichtbare leed omwille van de commercie voort kan woekeren.

Evenmin horen we de SRP over de modegrillen zoals bijvoorbeeld lange voorbenen, in de fokkerij waardoor paarden niet eens meer het voedsel rechtstandig van de grond kunnen nemen. Ook hier geldt de hand in eigen boezem steken maar dat doen deze bobo's niet graag. Het zou SRP als ze ook het onzichtbare leed in de agenda op zou nemen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:59

En elk initiatief gelijk de grond inboren zal ook helpen denken jullie? Het is niet perfect maar er gebeurd in ieder geval nu iets. Dat er nog genoeg aan gesleuteld moet worden lijkt me duidelijk maar om het nu gelijk tot de grond toe af te kammen...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:01

Tsja, eerst zien, dan geloven. Er word zovaak geopperd dat er iets gaat veranderen, en uiteindelijk gebeurt er nog niets helaas.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:03

maar dat is natuurlijk ook lastig, want het controleren van de uitvoering van de richtlijnen is eigenlijk een onbegonnen werk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:16

Er staan idd maar weinig controleerbare punten in die richtlijnen. :D

En wat zou er moeten veranderen naar aanleiding van een rapport waarin de good practices van de gemiddelde paardenhouder tot ijzeren wet wordt verheven?

Een richtlijn als 'ruwvoer dient dagelijks op kwaliteit gecontroleerd te worden' staat er leuk, maar vergt vooral kennis van de paardenhouder, naast natuurlijk de bereidheid om fatsoenlijk te investeren in voeding.
Wat willen ze komen doen als de paardenhouder te vroeg geperst heeft en in arren moede een Ietsje Mindere Kwaliteit moet voeren om de winter door te komen? Hem een boete geven?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:16

Nou, er kan wel iets veranderen. Als mensen daadwerkelijk gaan controleren en niet alles door de vingers zien. Er zijn zat maneges en stallen die het niet goed doen. Die kun je toch echt wel een boete geven of dwingen iets te veranderen of anders sluiten. Het is allemaal een geld kwestie en de mensen die controleren zijn alleen amar bezig met papierwerk en daar hebben paarden niks aan.
Stel goede eisen aan stallen. Controleer en geef een lijst met wat er anders moet binnen x aantal maanden. daarna were controleren. Bij geen veranderingen of niet voldoende boete. Bij 2e nacontrole sluiting als het nog niet oke is.

Andere kant kunen ze iets aan btw tarieven doen om kosten niet te hoog laten worden.

een ander ster systeem om mensen te motiveren. De fnrs sterren zoals nu vind ik weinig waardevol. Ik schrik gewoon welke maneges 2 of 3 sterren hebben.......

Het kan wel, want de stands zijn ook praktisch verdwenen. helaas zijn sommigen een stalletje geworden, maar goed...........

Stel eisen aan de plek van een stal of manege, dus alleen bij voldoende grond. meer toezicht op bouw bij nieuwbouw.

qua rijden...begin eens bij deurne en orun en de instructie opleiding. Je ziet mensen lesgeven die de grootste onzin uitkramen. En hoeveel doen er echt wat mee of staan wat zwart te verdienen? dat geeft geen kwaliteit.

Voerfabrikanten kunnen ook beter gecontroleerd worden.Stel eisen aan wat iemand mag verwerken in paardenvoer. dat is allemaal veel te mild en amper controle of zicht op.

Particulieren ook streng controleren. Max is 5 paarden, maar dan niet op 2000m2 natuurlijk.....

Kan wel zo doorgaan. Ik denk dat men dan paardenelasting zou in voeren om die kosten te dekken. Maar goed, het kan wel als men echt wil en niet alleen vanaf kantoor regels bedenkt, papierhandel heeft liggen en niks doet. dat is zo typisch Nederlands.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:25

Citaat:
Kan wel zo doorgaan. Ik denk dat men dan paardenelasting zou in voeren om die kosten te dekken. Maar goed, het kan wel als men echt wil en niet alleen vanaf kantoor regels bedenkt, papierhandel heeft liggen en niks doet. dat is zo typisch Nederlands.

Paardenbelasting, OH YEAHHHHHHH! :') :') :') :') :') :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:32

4-6 maanden spenen...jaja, die hebben er duidelijk kaas van gegeten.
:')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:35

randalinpony schreef:
Citaat:

Paardenbelasting, OH YEAHHHHHHH! :') :') :') :') :') :')

Ik zeg niet dat ik dat wil, maar dat het hun oplossing waarschijnlijk is. Ik wacht sowieso al jaren wanneer ze daarmee komen, want dat zullen ze echt wel gaan doen ooit..........

aan andere kant wete ik niet of het slecht is als je daarmee de makkelijke eigenaar belemmert een paard te kopen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:41

Zolang er mensen zijn die echt vinden dat het in hun regio onmogelijk is een paard buiten te zetten en dat zijn er veel, veranderd er niets.
Zolang mensen denken dat hun sportpaard lui word of blessures oploopt, ook al laten vele zien dat het onzin is, veranderd er niets.

En dat ligt dus echt bij de eigenaren. Zouden die massaal anders willen kan er vast op veel stallen geïnvesteerd worden in zaken als goede paddocks.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:23

pmarena schreef:
Nou ik ben benieuwd wat de aanbevelingen zijn vanuit de sectorraad....als je ziet hoeveel stallen er een niet bepaald paard-waardig beleid hanteren denk ik niet dat het erg vooruitstrevend zal zijn :=

Maar misschien heb ik het mis :P

Ja, dat is waar en ik denk dat ze ook niet moeten streven naar een ideaalbeeld, want dan zouden een hele boel paarden naar de slacht moeten omdat we in Nederland niet al die ruimte hebben om alle paarden in perfecte omstandigheden te stallen (weidegang + ruwvoer + veel vriendjes op genoeg land en zullen we de papierwinkel om een bouwvergunning rondom een schuilstal aanhalen?) :o Echter, een stukje bewustzijn kan nooit kwaad. In dit topic zullen er zich waarschijnlijk niet veel melden, maar alléén hier op bokt zie je al vaak genoeg dingen die niet door de beugel kunnen, maar dan niet uit pure onwil maar simpelweg uit onwetendheid. Zo'n richtlijn (dat is het nog steeds neem ik aan) kan voor die mensen toch een prettige richtlijn zijn.

Ik vind het trouwens een leuke foto van Bonfire (?) en zijn vriendje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:33

En dan met Anky als boegbeeld, waar de paarden die gelongeerd worden dit alleen met bijzetteugel mogen 'zodat ze geen gekke bokkesprongen maken'... waar de paarden alleen aan de hand mogen grazen... waar de paarden er dus wel meer dan 20 uur per dag op stal zullen staan? Tenzij die twee wandelingen en het half uur grazen en de training tesamen meer dan 4 uur duren, maar dat kan ik me niet voorstellen. En van de foto's af te zien stallen met tralies ertussen, dus ook géén echt contact voor de paarden onderling, geen mogelijkheid tot lekker kriebelen/poetsen van elkaar, etc.

Ik denk dat een campagne toch begint bij het kiezen van een goed voorbeeld? Iemand die oprecht gaat voor paardenwelzijn. Op deze manier kan ik persoonlijk het toch al niet serieus nemen... Er worden op de website genoeg punten genoemd waar één van de voorbeeldpersonen al niet eens aan voldoet. Wat voor signaal moet dat afgeven naar het publiek?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:43

Noem jij me dan eens één persoon die bekend is bij het grote publiek en wel aan jouw maatstaven voldoet? En dan zeg ik met opzet "jouw maatstaven", want Anky voldoet volledig aan de maatstaven van dierenwelzijn die zijn vastgelegd, maar voor mensen die geen topsport beoefenen is het blijkbaar moeilijk om zich te verplaatsen in die situatie.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 11-06-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:44

horseyfries schreef:
Noem jij me dan eens één persoon die bekend is bij het grote publiek en wel aan jouw maatstaven voldoet?

Annemarie vd Toorn?
Emiel Voest?