Edward Gal neemt de leiding in de Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Edward Gal neemt de leiding in de Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:15

Vond Anky vandaag ijzer sterk!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:27

Volgens mij is paardrijden in de eerste plaats paardzitten, maar goed. Daar zijn de meningen al jaren over verdeeld.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:28

terpentijn schreef:
Volg Anky al jaren, ondanks dat zij voor mij persoonlijk geen voorbeeld was voor "hoe het dan moest" , maar omdat zij toendertijd toch de ongeslagen toonaangevende kampioene was....maar wat er intussen gebeurd is weet ik niet, ik vind de recentste filmpjes van haar verrichtingen met Salinero niet om aan te zien.
Het lijkt wel of ze met de jaren "meer uit het lood" gaat zitten (lees: gewoon achterover hangen).
Zowel het paard als Anky zelf komen heel stijf en gedwongen over. Er is geen schwung, niets, de achterbenen van Salinero doen ook op routine mee, maar van echte onderplaatsing en cadans is niets meer over. Dat was jaren terug inderdaad toch wel heel anders, bij haar met Bonfire, maar ook in het begin met Salinero nog wel, maar nu...? Ook nu nog zijn er genoeg ruiters die gewoon in balans boven het zwaartepunt van hun paard blijven.

Technisch zal Anky haar bagage echt wel bij zich hebben, en zeker heeft zij met Bonfire en Salinero "haar sporen verdiend" maar hoe zo iets (zo'n verslechtering) dan kan?
Ik schrik er gewoon van.
De jaren hebben hen gewoon ingehaald, vermoed ik.
Ze had ook op de top moeten stoppen, er MOET toch niets meer, er valt zo te zien ook niets meer te behalen.

Er zijn nu nieuwe sterren-in-spe aan het firmament verschenen.
Er zijn nieuwe veelbelovende paarden in opkomst.

Zo'n veelbelovend paard is bivoorbeeld wel Donna Silver, in mijn ogen

Verder heb ik Edward Gal en zijn maat HP Minderhoud altijd vele malen beter vinden "zitten" dan Anky zelf.
Ook Adelinde is een absoluut betere "zit" ruiter.

Ik heb Edward Gal altijd waardeloos vinden zitten en vind dat nog steeds. Vind hem als een zoutzak op paard zitten. Schouders naar voren, tenen ontzettend naar buiten en altijd erg strak in z'n handen. En als we het over Adelinde gaat hebben, die zit helemaal niet, die hangt.. :')

Anky zal vooral vroeger altijd prachtig op paard. Ben er de laatste jaren absoluut niet meer over te spreken helaas.

Voor een goede zit moeten we toch richting de Britten gaan kijken.

Maar goed, dat is allemaal geheel off-topic en met een goede zit alleen, ook al is die erg belangrijk, komt niemand er.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:31

@terpentijn: toevallig Anky ook zien rijden vandaag? Of baseer je je betoog op basis van een filmpje van een proef waar Anky zelf ook niet tevreden over was?
Ik sluit me helemaal aan bij kohtje. Vandaag reed ze ijzersterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:32

Wat ik hoorde heeft Anky zich vandaag inderdaad weer op een ouderwetse manier laten zien. Eigenlijk niet helemaal onverwacht, kur is natuurlijk nog altijd haar specialiteit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:39

Filmpje van dat ijzersterke optreden dan maar graag, of link er naar.

Overigens baseer ik me op een voortgaande ontwikkeling van de afgelopen tijd. En tenslotte op de beelden van de laatste proef. Voor zo ver te zien op Internet, ik heb begrepen dat het meest recente optreden daar nog niet te zien was?

Maar goed: zit ik fout en was ze recent TOCH weer in ouderwets goede vorm: dan wil ik graag een videoopname van de laatste kur zien (inderdaad is zij altijd het beste geweest in Kur). Want tweede geworden achter Gal. Kan ik echter niet vinden, waar zie ik dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:42

Terpentijn, dat had je in Hoofddorp kunnen zien, met eigen ogen :).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:53

Ja he, vertel iets nieuws, maar ik heb geen auto, en in dit gehucht gaan alleen elke 2 uur een (buurt)busjes.
Ik wacht dan wel op recente filmpjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:56

De wedstrijd is nog maar net voorbij, je zult nog even geduld moeten hebben :).

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:09

horseyfries schreef:
Het gaat niet om paardzitten, maar om paardrijden. En dan is Anky momenteel wel gewoon winnares van het zilver achter Edward!

Ja precies, hóe er gereden wordt is toch niet meer relevant, nietwaar, de naam telt.
Stakende paarden, "komt door de regen en de wind"??
Controle kwijt: "ik heb helaas geen anderhalf tot 2 uur los kunnen rijden"!
Zoals Donna Silver op het filmpje: zeiknat! Of hadden ze daar een ander klimaat, 35 graden of zo?
Men heeft niet eens controle over zijn/haar tempo.
Het eerste basis-item wat een beginner leert n.b....! Controle over je tempo, dán pas kan een paard in het lichaam en, psychologisch gezien, "in de kop" ontspannen!

Waar gaat dit nog over? Is dit dressuur?

En Horseyfries, even terugkomend op iets, er is inderdaad geen enkel paard -ook niet volgens het Scala opgeleid- waar niets op aan te merken is.
Perfectie is immers een streven.
Als jij het Scala werkelijk zou begrijpen zou jij deze vraag ook nooit deponeren.
Wat we nu zien is een, laat maar zeggen, "modern" gereden proef waarbij de jury let op voor het oog ZICHTBARE foutjes, oftewel uitvoeringsfoutjes. Worden die door de jury niet gezien, dan heet dat een "foutloze" proef ...?!
Dat het paard totaal níet ontspannen door het lichaam gaat (laatstaan mentaal) met de ene taktfout na de andere -hetgeen al getuigt dat de aanleuning dus niet kán kloppen- doet niet terzake.
Dat er geen verzameling is en dus geen gedragenheid, geen Schwung enz. enz. wordt níet gezien, omdat men niet weet hóe men dat moet herkennen kennelijk, de zgn. africhtingsfouten.

Zijn dat geen fouten ...????
Hoera voor de jury en hoera voor de naamsbekendheid.
..... Maar hoe lang zal men hier nog mee weg komen ...?
De O.S. zullen het ons leren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:13

Het hooste regen die dag! Ja dan wordt een paard nat. De tribune ging zo te keer dat er niemand op durfte te gaan zitten. Had live komen kijken dan heb je wat te vertellen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:47

Kohtje, ongeacht of het nu de regen is of niet: de paarden van de Ned. top hebben het schuim altíjd 10x erger op het lijf staan als andere GP-paarden. Nooit opgevallen? Nou, in het buitenland zien ze het toch wel.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:48

Go Edward! *\o/*

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:10

murphy102 schreef:
Kohtje, ongeacht of het nu de regen is of niet: de paarden van de Ned. top hebben het schuim altíjd 10x erger op het lijf staan als andere GP-paarden. Nooit opgevallen? Nou, in het buitenland zien ze het toch wel.

Het ging over het filmpje van Donna en daar liep ze in de regen. Nee nooit opgevallen ik kom niet in het buitenland.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:46

Kom heel veel in het buitenland, over de hele wereld zelfs, en heb nog niemand daarover gehoord Murphy. Dus ik vrees dat jouw vaststelling komt van het surfen op internetfora waar je gelijkgestemde zieltjes zoekt. Niet bepaald een referentie voor wat er werkelijk omgaat in de wereld.

Maar ik ben al blij dat je nu openlijk toegeeft dat ook ruiters die hun paarden volgens het Scala opleiden, niet foutloos zijn. Nu nog de vraag hoe jij dan denkt te kunnen bepalen welke fout ontstaat door fouten in de opleiding, en welke fout ontstaat door de (on)mogelijkheden van het paard. Is een ongelijk voorbeen bijv. volgens jou altijd een teken van een foute opleiding? Nog nooit een Scala getraind paard gezien met een ongelijk voorbeen?

Sinds wanneer is paardzitten belangrijker dan een goede proef neerzetten? Ik dacht niet dat we het hier over de FNRS zitcompetitie hadden? Anky heeft weer eens bewezen een topamazone te zijn, net als Edward voor de zoveelste keer in de praktijk bewijst zijn paarden supergoed voor elkaar te hebben en een buitengewoon goede ruiter te zijn, met een heel goede trainingsmethode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:55

Het is natuurlijk heel knap van Edward, maar hij heeft ook sponsors en eigenaren om zich naar te verantwoorden en dat klusje heeft hij dit NK goed geklaard. Dat verdient wel respect want hij had nogal een opdracht. Het zal mij ook benieuwen wat de toekomst zal zijn met Sisther, want die hebben we moeten missen dit NK.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:01

nog geen beeldmateriaal online?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:17

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:44

Fantastisch. Zo mooi kan paardensport zijn, twee keer Olympisch goud en dan zo emotioneel worden over een geslaagde proef met je achttienjarige paard. Top van Anky, en op de beelden een herboren Salinero.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:32

horseyfries schreef:
Kom heel veel in het buitenland, over de hele wereld zelfs, en heb nog niemand daarover gehoord Murphy. Dus ik vrees dat jouw vaststelling komt van het surfen op internetfora waar je gelijkgestemde zieltjes zoekt. Niet bepaald een referentie voor wat er werkelijk omgaat in de wereld.

Maar ik ben al blij dat je nu openlijk toegeeft dat ook ruiters die hun paarden volgens het Scala opleiden, niet foutloos zijn. Nu nog de vraag hoe jij dan denkt te kunnen bepalen welke fout ontstaat door fouten in de opleiding, en welke fout ontstaat door de (on)mogelijkheden van het paard. Is een ongelijk voorbeen bijv. volgens jou altijd een teken van een foute opleiding? Nog nooit een Scala getraind paard gezien met een ongelijk voorbeen?

Sinds wanneer is paardzitten belangrijker dan een goede proef neerzetten? Ik dacht niet dat we het hier over de FNRS zitcompetitie hadden? Anky heeft weer eens bewezen een topamazone te zijn, net als Edward voor de zoveelste keer in de praktijk bewijst zijn paarden supergoed voor elkaar te hebben en een buitengewoon goede ruiter te zijn, met een heel goede trainingsmethode.

Wellicht zoek ik andere mensen op in het buitenland dan jij, zo blijkt.
Jammer dat je nooit ervaren hebt wat het Scala inhoudt, zo blijkt uit je antwoord.
Dat is lastig discussiëren dan.
Ja, een ongelijk voorbeen is een gevolg van de training.
Indien het een medisch probleem zou zijn, zou dit paard niet uitgekozen worden voor dit werk op dit niveau, want de takt zal nooít zuiver kunnen zijn en daardoor de "rest" dus ook niet!

"Ja precies" slaat op het zilver van Anky, niet op het "paardzitten".
Elk paard kan een mindere dag hebben, maar wat we hier in de top zien is werkelijk waar niet te geloven:
hoe goed word ik in het verbloemen van alles wat niet klopt!
Maar goed, het is jóuw voorbeeld en iedereen hangt nu eenmaal zijn voorbeeld aan.
Wellicht doe ik dat ook, gelukkig heb ik andere voorbeelden gehad.
Alleen jammer dat het hier aan de top geen Happy Athletes geeft, maar wellicht geven wij daar beiden ook een andere betekenis aan.
Succes ermee.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 06:29

proef van imke
Niet de beste kwaliteit, maar iets is beter dan niets ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 06:39

Hmm, aan deze kur moet ik nog even wennen denk ik.
Vond de Spirit of Sunrise kur mooier om te zien/horen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 06:46

Qua muziek merk je wel dat het het werk van een prof is, maar ik moet ook nog even wennen. Natuurlijk heb je bij de spirit of Sunrise ook meteen een paar prachtige proeven in je hoofd. Maar ligt het aan mij of is dit technisch niet de meest uitdagende proef? Los van het feit dat ik zoiets nooit na zal rijden, heb ik niet een lijn gezien die technisch echt complex lijkt, met piaffes ver van de jury vandaan gereden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 06:49

Ik vond de muziek een beetje eentonig.
Bij Totilas had je bv die klok bij de pirouettes. Dat soort accenten vind ik altijd leuk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:28

Dat vond ik ook jury. De muziek bij de wissels had er van mij ook wat meer uit mogen springen.
En ik ben geen fan van de electrische gitaar, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk :D

Ook heel knap van Next One, lijkt me geen makkelijk paard om te rijden.