'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:27

Donna_ schreef:
Picknicken ook nog nooit nee, wel een keer een man die languit lag te zonnen op z'n strandhandoekje. Wat bezielt die mensen toch, midden op het ruiterpad! Maar ach, dat weerhoudt me er nog steeds niet van om mensen niet in stap te passeren. Wat ik het allerlastigst vind zijn wandelaars, die dan dezelfde kant op lopen langs het ruiterpad, maar net te stevig doorlopen om in stap te passeren. En soms is het pad te smal om dan toch maar in draf te passeren, en dan rest je niets anders dan of te roepen of ze even willen stilstaan, of het hele pad te blijven stappen. Dan voel ik me altijd wel knullig haha.

Dan stapt je paard ook niet erg snel ? := :o

Als ik mensen in stap wil passeren is mijne wel eens zo hyper dat ie gaat dribbelen. dus echt stappen is het dan ook niet. maar meer kan je op zo'n moment ook niet doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:29

Wat dacht je van al die fotoshoots die tegenwoordig ook in de duinen worden gedaan, en die sommige mensen gewoon in stiltegebieden houden, waarbij ze hun paard ook nog eens los laten rennen? 8)7

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:31

Cayenne schreef:
Wat dacht je van al die fotoshoots die tegenwoordig ook in de duinen worden gedaan, en die sommige mensen gewoon in stiltegebieden houden, waarbij ze hun paard ook nog eens los laten rennen? 8)7

een stiltegebied in gaan is gewoon not done :n
Maar hé alles voor een mooi plaatje toch :roll:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:32

Anoli schreef:
Dus omdat wandelaars zich niet aan de regels houden, hoef jij dat ook niet?
Natuurlijk is passeren in stap geen regel in het wetboek, maar wel een fatsoensregel.

Ik denk dat niemand dat bedoeld. Maar het is wel pijnlijk als jij als ruiter met de vinger gewezen wordt omdat je van de ruiterpaden afwijkt, wanneer wandelaars en fietsers daarin vrij gelaten worden, ja, zelfs beschermd worden. Twee maten en gewichten...
Nog nooit heb ik een artikel gelezen over wandelaars die ruiterpaden betreden, vice versa zijn genoeg artikels over geschreven.
DAT is hetgeen wat steekt bij vele ruiters.

Wandelaars passeren in stap is uiteraard een regel van fatsoen, maar je paard voor de zoveelste keer uit een lekkere galop moeten "trekken" omdat er weer een groep wandelaars in het breed over het pad loopt, daar raak je van gefrustreerd.

Anoli

Re: 'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:35

Ja ik snap dat je daar gefrustreerd van raakt, maar toch blijf ik erbij dat je dan zelf wel netjes de regels moet blijven volgen. Maak een praatje met deze mensen leg ze uit waarom het gevaarlijk is voor beide partijen, misschien leren ze er iets van.

Is het bij de wet verboden voor wandelaars om ruiterpaden te betreden? Weet ik namelijk niet :n
Dacht namelijk dat het wel verboden was voor ruiters om wandel en fietspaden te betreden.
Dus dan vind ik het niet gek dat je geen artikelen tegenkomt over wandelaars op ruiterpaden.
Maar nogmaals ik weet het wetboek niet uit mn hoofd :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:39

s6801881 schreef:
Ik zou écht een moord doen voor de prachtige uitrijgelegenheid op de veluwe, jammer dat de ruiters het daar niet helemaal door hebben...

De ruiters en menners hier hebben dat ook echt wel door, het zijn eerder de vakantiegangers die het verschil tussen bijv. de Hoge Veluwe en de Veluwe zelf niet kennen en denken dat ze overal zomaar van het pad af mogen en nog nooit van de ruiteretiquette hebben gehoord.
Zelfde gaat op voor wandelaars en fietsers die overal zomaar hun afval achter laten, honden los laten lopen, auto's midden op een pad parkeren enz..
Geloof mij, de meeste overlast op de Veluwe komt echt van de toerist en niet van de bewoners zelf.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:41

Anoli schreef:
Letizia schreef:
Ik schrik soms daarom weleens als ik sporen van crossmotoren op het ruiterpad zie, die zou ik toch niet graag tegen komen tijdens een ritje :=

Meerdere keren gehad, en alleen maar positieve ervaringen.
Ze gingen stilstaan, motor uit en wachten tot ik er voorbij was. Maar misschien ligt dat aan de mentaliteit hier...

Ik rij ook veel buiten en mijn paard is meerdere keren bijna van achteren aangereden door motorcrossers (die helemaal niet in het bos mogen komen). Met een groep van minimaal 4 crossers komen ze roekeloos door de bochten, die hebben dus zoveel snelheid, dat ze helmaal niet op tijd kunnen stoppen.
Sindsdien schiet ik in de stress bij alleen al het horen van crossers en mijn paard vertrouwt niks meer dat van achteren aan komt rijden :(:)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:43

Ik ben zo'n ruiter die op de veluwe van de ruiterpaden afgaat (Nunspeet). Reden: verschillende onmogelijke ruiterroutes. Eerste stuk waar ik al weigerde over het "ruiterpad" te gaan, was een stuk wat over het autoweggetje liep (lees kronkelend maar hardstikke leuk om keihard overheen te scheuren omdat het maar eenrichtingsweg is, en aan beide kanten van de weg meteen hoge bulten zitten zodat je niet opzij kunt) Aangezien ik groepen begeleid vind ik dit levensgevaarlijk.
En vorig jaar is er weer een stuk bijgekomen (stuk zandenplas voor de kenners). Het was erg netjes geregelt met een afzonderlijk ruiterpad en afzonderlijk fietspad (kwamen alleen 3x in aanraking om te moeten oversteken, maar dat is gewoon even uitkijken). Maar om de een of andere reden is het fietspad verlegt, en waar naar toe?? Over het ruiterpad heen :+ En ja "ruiterpad" is blijven liggen. Dit betekent dat fietsers en ruiters samen over een 1,5 meter breed pad moeten := . Even een beeld van hoe het er hier zomers uitziet, Nunspeet heeft in de zomer 3dubbel zoveel inwoners vanwege de vakantiegasten (waarvan veel fietsende ouderen zijn, de groep die het meest bang zijn van paarden). Dus ook hier weiger ik om op het pad te blijven (neem dus nu het wandelpad wat naast het weggehaalde fietspad ligt, waarom niet daarover? hebben ze allemaal takkenbossen op gegooid waardoor je er gewoon niet langs of over kan :') ). Maar moet zeggen dat Nunspeet wel meer gekke dingen heeft, zoals hekken die niet te paard open kunnen (de een te hoog, de ander te laag :Y) ) en betonpuin storten (inclusief ijzerpinnentjes) op de ruiterpaden.

haha ken trouwens de irritatie van wandelaars op ruiterpad. heb zomers regelmatig een buitenritje waar we niet kunnen galoperen omdat er constant wandelaars lopen :')
Als trouwens mensen al helemaal aan de kant gaan, wil ik trouwens wel eens doorgaloperen. Maar dat bekijk ik per wandelaar (en dan heb ik eigelijk de paarden al eerst terug gezet naar stap)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:55

lucifertje schreef:
Anoli schreef:

Meerdere keren gehad, en alleen maar positieve ervaringen.
Ze gingen stilstaan, motor uit en wachten tot ik er voorbij was. Maar misschien ligt dat aan de mentaliteit hier...

Ik rij ook veel buiten en mijn paard is meerdere keren bijna van achteren aangereden door motorcrossers (die helemaal niet in het bos mogen komen). Met een groep van minimaal 4 crossers komen ze roekeloos door de bochten, die hebben dus zoveel snelheid, dat ze helmaal niet op tijd kunnen stoppen.
Sindsdien schiet ik in de stress bij alleen al het horen van crossers en mijn paard vertrouwt niks meer dat van achteren aan komt rijden :(:)

Oh dat is naar ja... nee dat heb ik nog niet meegemaakt en dat gaat ook niet meer gebeuren want ik kan niet meer rijden.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:57

Ik heb aangetroffen op de ruiterpaden:
Mensen die er joggen, mountainbiken, picknicken, plassen etc, andere zaken ahem...., stenen, glas, kuilen, dranghekken, demonstranten, valse honden, heel veel konijntjes en heel veel andere paarden. Van de laatste twee nooit last! De rest daarentegen...en wordt veel verboden met betrekking tot paarden maar hier in Den Haag zijn het de andere recreanten die de meeste overlast veroorzaken en rommel maken. De duinen en het strand liggen echt vol met rommel.
Ruiters hier houden zich vrijwel altijd keurig aan de regels, behalve soms sulky's die willen nog wel eens in volle draf passeren op het strand...leuk joh _-:(
Ruiters zijn alleen toegestaan op de ruiterpaden en op de openbare weg, dat gaat prima. Alleen lijkt het dus dat wandelaars, fietsers etc denken dat het ruiterpad ook door hun gebruikt mag worden. Echt enorm irritant en gevaarlijk! Verder mogen paarden niet op het strand overdag in de zomer, op zich qua veiligheid goed idee, maar dan zou het ook fijn zijn als de ruiterpaden vrij worden gehouden van alle bacardi breezer flesjes die weg worden geflikkerd door gasten van de strandtenten..
Beetje geven en nemen lijkt me, van beide kanten.
Overigens zou het best een goed idee zijn er wat karretjes zouden rondrijden om paarden-en hondenpoep op te ruimen als het ergens ligt waar het niet hoort, we betalen ons hier namelijk blauw aan belasting. Helaas laten de paarden soms wel eens wat vallen op straat en ik kan me voorstellen dat mensen dat vervelend vinden, alleen is afstappen op een druk kruispunt om het op te ruimen niet altijd een optie.
Verder is een beetje voorlichting vanuit maneges en pensions over de regels van het buitenrijden ook een goed idee. Laat mensen anders maar een buitenrijexamen afleggen, helemaal geen slecht idee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:05

Een buiten rijden examen kan je dan wel prima afleggen,maar is geen garantie dat iemand zich aan de regels houd.Tijdens het examen doe je uiteraard alles precies volgens het boekje,maar doet iedereen dat ook als ze gewoon buiten rijden? Dus zo'n examen heeft geen zin.
Ik denk dat als veel mensen van het ruiterpad afblijven er ook veel ruiters van de wandelpaden afblijven.
Nu krijg je vaak: de mensen wandelen/fietsen/laten hun hond uit op de ruiterpaden,dus waarom zou ik dan niet over een wandelpad mogen? Waarom moet ik steeds mijn galop afbreken omdat er weer iemand met een hond op het ruiterpad loopt? enz.enz.
Niet alleen ruiters moeten zich aan de regels houden,ook de mensen die ook gebruik maken van het bos/de heide moeten zich aan de regels houden.Dit scheelt een heleboel ergernis/frustratie en miss. nog wel ongelukken.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:18

"Dus zo'n examen heeft geen zin."
Maar dan denk je er als ruiter wel een beetje over na. Veel ruiters weten niet beter. Degene die wel beter weten en zich toch niet aan de regels houden zijn toch hopeloos maar dat betekent niet dat je niet kunt proberen voor te lichten? En examen geeft gewoon wat meer noodzaak om ook echt een beetje kennis op te nemen.
Voor autorijden en brommerijden zijn ook examens, niet dat iedereen zich eraan houdt maar toch. Je bent toch gewoon een weggebruiker als ruiter en zeker jongere ruiters met minder ervaring weten vaak gewoon de regels niet, wat ook niet zo raar is.
Ik moet toegeven dat ook ik wel eens op een jogger ben afgegaloppeerd (handgalop uiteraard) omdat ie ons al van verre had zien aankomen en rustig op het ruiterpad bleef...toen was ik wel een beetje zat.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:19

Denk helaas wel dat als iemand bijvoorbeeld om een scherpe bocht van een ruiterpad midden op het pad staat en jij rijdt tegen die gene aan, omdat je net in draf of galop zit, mogelijk je als ruiter verantwoordelijk gehouden wordt voor eventueel letsel.
er is een regel in de wet dat je verantwoordelijk bent voor schade die je dier veroorzaakt..

Moet zeggen dat mijn ervaringen erg per bos verschillen, bos waar ik voorheen reed ging ik gewoon niet meer heen op zondagen - dan kon je alleen stappen zo druk was het op de ruiterpaden.
Gekste wat ik heb meegemaakt was een loslopende hond in de staart van mijn paard en een fietsend baasje erbij (je mocht daar niet fietsen), en grote groepen joggers (40 man) die met pionnen stukken ruiterpad hadden afgezet om hun oefeningen te doen.
Daarnaast liepen er wandelroutes over de paden én was het hondenloslaatgebied.

Bos waar ik nu rijdt kom ik gemiddeld 2 mensen tegen per rit en er zijn prachtige ruiterpaden.

Toch zijn er nog zat ruiters die wat te zeuren hebben.. en soms van de paden afgaan. En hard weggaloperen als ze de boswachter zien.
Boswachter in mijn huidige bos is echter erg sympathiek en zet zelfs ruiterpaden om als die niet begaanbaar zijn.
Die in het vorige bos moest ook helemaal niets van paarden hebben en deed dus ook niets voor de ruiters.

Denk dat het erg van de instelling van de beherende boswachter afhangt. Die kunnen echt veel verschil maken.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:51

Nou niG hij zag ons aankomen hoor, was heel recht pad, nul bochten en bleef rustig doorjoggen. Hij ging gewoon opzij dus blijkbaar maakte hij zich niet zo zorgen. Uiteraard ga ik niet zomaar iemand omver rijden maar als ik op een ruiterpad rij, ook op bochtige stukken, moet ik ervan uit kunnen gaan dat ik niet zomaar opeens iets op mijn pad krijg. Het hele idee van een ruiterpad is dat je ongestoord en ook zonder andere mensen te storen, veilig, met een paard aan de gang kunt. Als er opeens allemaal opstakels zijn en andere recreanten kan ik net zo goed op de openbare weg gaan rijden. Ik heb een beetje het idee dat mensen denken dat ruiterpaden gewoon algemeen te gebruiken zijn. Misschien is een beetje voorlichting voor andere recreanten ook niet zo'n slecht idee!
Ha maar weggalopperen voor de boswachter, wilde westen joh! Moeten we hier niet proberen hoor. Gelukkig is hier alles toch wel redelijk paardvriendelijk hoor, ze zorgen zelfs voor speciale stalletjes zodat je tijdens een buitenrit een drankje kunt doen, echt heel leuk.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:56

In het gedeelte waar ik vaak rij vind ik het allemaal eigenlijk wel meevallen. Ruiters gaan elkaar netjes voorbij in stap, houden rekening met een ander, en vaak gaan menners (die uit de buurt komen) netjes stilstaan zodat je er rustig langskan. Op fietspaden rij ik al helemaal niet. De meesten houden dan ook de Veluwe trail wel aan.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:40

Hier helaas ook meerdere ergernissen bekend...

Van de mederuiters: te aso zijn om 20 meter om te rijden waardoor je netjes het ruiterpad op gaat. Nee, de meesten van de manege (99% mooi weer ruiters) gaan via het fiets/wandel deel en trekken vervolgens het parkje in waar paarden niet mogen komen en die paden liggen iedere keer vol met stront want opruimen ho maar.
Naast het parkje ligt een slootje en daarnaast een mooi ruiterpad. Helaas ligt deze op de route van veel wandelaars (die juist weer veel beter in het parkje kunnen lopen, begin en eindpunt zijn hetzelfde als van het ruiterpad) al dan niet met meestal loslopende honden die vaak niet onder controle zijn.
Zowel voor mederuiters als overige recreanten op dat stuk geen goed woord over :n

Kuilen in het ruiterpad ben ik helaas ook al tegen gekomen. Het vervelendste is nog wel dat deze kuilen meestal precies in de stukken zitten waar je een beetje fijin kan galopperen.

Verder zijn er niet zovel mogelijkheden bij ons en moet je soms wel een stuk op het fietspad om van het ene ruiterpas bij de volgende te komen. Ik hou daar altijd netjes zoveel mogelijk rechts en mocht mijn paard daar onverhoopt mesten stap ik af om het op te ruimen om de fietsers en wandelaars zo min mogelijk in de weg te zitten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:26

Hier op de Veluwe rijden we voornamelijk op de ruiterpaden, zijn er genoeg én goed onderhouden.

Echter waar we steeds meer last van krijgen zijn de grote groepen mountainbikers die ook gebruik maken van de ruiterpaden. Soms met zo'n 15 achter elkaar. Dat is behoorlijk frustrerend (zeker met een nerveus paard onder je kont).
Daarnaast schijnen wandelaars ook het verschil niet te zien tussen een ruiterpad en een wandelpad en moeten we soms volop in de rem omdat we op de ruiterpaden groepjes wandelaars/joggers tegen komen.

Nu ben ik misschien dan in jullie ogen asociaal maar als ik in draf kan passeren op het ruiterpad dan doe ik dat ook. Het is een ruiterpad en daar horen geen wandelaars thuis (en naar mijn mening ook geen mountainbikers, ik ben bang dat er op een dag nog eens een frontale botsing komt tussen mountainbike en paard, houd soms mijn hard vast vanwege de enorme snelheid waarmee ze soms de bocht om komen).

Edit: Rijd ook in de omgeving van Apeldoorn en voornamelijk op de routes van de Veluwe Trail, altijd goede ervaringen met andere ruiters én menners. Ben nog nooit in draf of galop door een andere ruiter gepaseerd. Gaat er altijd heel vriendelijk aan toe.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:05

Laatst was ik in het bos en heb ik me niet netjes aan de regels gehouden ;(
Ik weet echt wel dat we elkaar in stap moeten passeren en normaal doe ik dat ook echt!
We gingen alleen echt hard in galop en stalgenootje was op haar 4-jarige voor het eerst het bos in. Ze had vanuit galop nogal een lange remweg, en tsja.. die van mij stopt ook niet zo makkelijk als het andere paard gewoon doorgaat. We begonnen al bijtijds met afremmen waardoor we uiteindelijk in een heeele langzame (bijna stap) draf de andere twee ruiters passeerden. En dan krijg je meteen zo'n chagerijnige opmerking naar je hoofd "je moet elkaar in stap passeren"...
dan denk ik tsja... dat wéét ik, maar soms gaat dat een beetje lastig, je ziet toch dat ik mn best doe? :o

vievi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:06

bij ons in de bossen ook veel last van motorcrossers. echt niet leuk meer hebben er over geklaagt maar ze mogen dus gewoon op de grote paden komen. daar kunnen ze niks aan doen zeggen ze. en helaas houden de menners hier ook niet altijd rekening met ruiters ze gaan gewoon in volle draf op een smal pad voorbij. als resultaat dat mijn paard die eerst niet veel om karren gaf nou al begint te trillen als ie er een ziet. zou wel fijn zijn als iedereen gewoon netjes rekening met elkaar houdt.

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:08

Regelmatig pak ik de trailer en gaan wij rijden in het Amsterdamse bos, op mooi weer dagen en midden op de weekend-dagen zijn er soms meer bijna bezoekers dan bomen. Meestal mijden wij die momenten om te gaan, we gaan dan vroeg of juist laat het bos in. Andere bosbezoekers zijn zich vaak niet eens bewust van de 'gevaren' die ze lopen als ze op het ruiterpad wandelen ik moet er toch niet aan denken iemand onder de ijzers van mijn paard te krijgen. Net als honden die los lopen, en dat zijn er soms veel! soms ook honden dan achter je aan komen. Ik heb zelf ook een hond en weet hoe vervelend het kan zijn om je hond nu weer niet los te kunnen doen vanwege paarden. Wij wachten altijd even en laten de eigenaar zijn hond ophalen, op drukke dagen ontkomen we hier gewoon niet aan en moeten we met rekening houden met elkaar.
Geven en nemen!
Er zitten heel veel stallen en paardeneigenaren in de buurt van het bos, toch is het vaak wel goed te doen om lekker te rijden, er zijn zelfs dagen dat we geen andere paarden tegen komen. Het is een kweste van goed timen.
Tja en verder valt het mij erg op dat de ruiters zich hier goed aan de etiquette houden. Gaan elkaar stappend voorbij of vragen of doordraven een probleem is.
Zelf schep ik altijd de poep, die mijn paarden om de trailer laten vallen, weg; dat moet ik op stal ook !
Helaas doet niet iedereen dit.

Thuis bij het 'rondje om de kerk' is het soms ook niet echt fijn te rijden, we moeten op de weg en verkeer zoals wielrenners en automobilisten razen je soms voorbij. Helaas vergeten vooral de wielrenners nogal eens dat wij ook met onze hobby bezig zijn. Toch geen reden om op de stoep te gaan rijden, ook dan kiezen we een tijdstip dat het rustiger is.
En poep in een woonwijk moet je gewoon opruimen! Ik wordt niet vrolijk van een hoop poep (hond of paard) voor mijn deur!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:18

Ik woon midden op de Veluwe, wij rijden hier in de bossen rondom Nunspeet en 't Harde.
Ook het geluk dat we via landweggetjes, in de berm, naar het bos kunnen rijden (10 minuten stappen).
Ik moet wel bekennen dat wij ook heel af en toe van de ruiterpaden af gaan. :o
Waarom? Omdat we dan via een mooiere route naar huis kunnen, en een keer een ander pad kunnen rijden.
Maar meestal blijven we wel op de ruiterpaden.

Voetgangers op het ruiterpad proberen we in stap te passeren, maar als ze onverwachts na een bocht opduiken, dan lukt dat niet meer.
Andere ruiters komen we maar zelden tegen, het bos is zo groot dat je niet vaak iemand tegenkomt.
Wel irritant is mensen die wandelen op het ruiterpad met onaangelijnde honden.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:22

Nou nou.. ik mocht willen dat er bij ons een ruiterpad was! Bij ons is er geen enkele toegestane uitrijmogelijkheid, wat er juist toe leidt dat ruiters op de wandelpaden gaan rijden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:40

In het natuurgebied waar ik rijd zijn de meeste ruiters ontzettend sociaal, ze passeren netjes in stap, houden zich aan de ruiterroutes en groeten elkaar en andere recreanten netjes. De boswachter zorgt ervoor dat de ruiterpaden goed onderhouden zijn. Zo is er 2 jaar terug op de hele natte stukken zand bijgestort en zijn er afwateringsgeulen gegraven. Een jaarvergunning om hier te mogen rijden kost 10 euro en wordt dus ook erg goed gebruikt. De toeristen zijn vaak een stuk minder sociaal. Zo komt er geregeld een groep Belgische ruiters die er een potje van maken. Ze passeren in galop, gaan in een heel druk hondenlosloopgebied flink lopen raggen en kijken niet of iets een ruiterpad is of niet. Resultaat: http://bd.nl/nieuws/loon-op-zand/paard- ... e-1.166189
Dit soort groepen verpesten het echt voor de overige ruiters die zich wel netjes aan de regels kunnen houden.
Sporadisch een wandelpad nemen als het heel rustig is en het even beter uitkomt, zie ik geen problemen in. Dat doe ik ook wel eens, maar zeker niet op een drukke dag. Dat is vragen om problemen.
Overigens mogen wandelaars gewoon op een ruiterpad komen, tenzij dit bord er staat, dan is het uitsluitend voor ruiters;
Afbeelding
Alle andere aanduidingen betekenen dat je daar moet rijden, maar wandelaars ook gebruik mogen maken van de paden. Fietsers en mountainbikers mogen in de meeste gebieden alleen op de fietspaden en mountainbikepaden.
En het is geven en nemen, gun elkaar de ruimte en de rust. Als het op zondagmiddag te druk is in het bos, ga dan op zondagochtend.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:42

Nooit geweten dat de ruiterpaden gewoon toegankelijk zijn voor wandelaars en dat terwijl ik heel braaf mijn ruiterbewijs ooit heb gehaald := . Dus zij mogen gewoon wandelen en joggen op de ruiterpaden?

Hier komen we eigenlijk ook niet zoveel andere ruiters tegen (maar mountainbikers des te meer...), het gebied is natuurlijk heel groot met diverse routes. Ben nog steeds onwijs gelukkig dat ik hier mag wonen temidden van de bossen en ik koester het ook echt wel, zeker als we 's avonds tegen de schemering nog een ritje maken en wild spotten <3

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 06:11

Inderdaad laetitia, prijs je rijk dat je in een prachtig gebied mag en kan rijden! Er is toch niets mooier dan in het avondzonnetje, tegen de schemering door het bos te rijden, langs allerlei wild en mooie plekken. Mensen zouden eens gelukkiger moeten worden met wat ze hebben en een ander dat ook moeten gunnen door rekening met elkaar te houden. Dus niet in volle galop vlak langs wandelaars bijvoorbeeld. Veel mensen hebben nauwelijks of geen ervaring met paarden en dat komt zeer intimiderend over.