“Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:12

misschien zouden we wat minder wedstrijdgericht moeten worden en wat meer trainingsgericht...
Dat je doel is je paard fijn aan het lopen te krijgen met af en toe een wedstrijd als toetsmoment, in plaats van het wedstrijden rijden en naar een bepaalde klasse komen en winnen als doel op zich...

Als er minder mensen elke week op wedstrijd willen, heb je ook minder juryleden nodig en kun je aandacht geven aan kwaliteit in plaats van kwantiteit...

Wij hebben bijvoorbeeld kringwedstrijden, en dan zitten er 3 wedstrijden heel dicht op elkaar omdat spreiding lastig is ivm andere wedstrijden, kampioenschappen etc. Nou, in mijn ogen is het echt onzinnig om 3 wedstrijden in 5 weken te hebben.. Je hebt amper de tijd om tussendoor fatsoenlijk te trainen aan de punten die je bij je wedstrijd had om aan te werken...

Dan heb je nog de discussie over het rijden en jureren.
Waarom zou een paard met gewone gangen die iets overbouwd is maar fijn gereden wordt en ontspannen en actief door zijn lijf loopt niet door mogen met een perfect gereden proef, terwijl het spectakelpaard met tactfouten en wat in de houding gereden wordt door een perfect rechtop zittende ruiter met straffe maar voor het oog goede handhouding en zich red dankzij zijn van nature goede bouw en goede gangen, wel door gaan en scoren?
Denk dat dat ook mee speelt, gaat het om bestgaand rijpaard met oefeningen, of gaat het om de juiste correcte africhting met als gevolg een vrolijk blij paard dat met plezier een correcte proef toont...

En tenslotte: er is altijd ergens een plafond. Mensen moeten ergens stranden. Waar wil men dat men strand?

Het beeld van hoe een paard goed gaat, is mede afhankelijk van de bouw van dat paard. Goed door het lijf lopen en verzamelen is geen absoluut plaatje, maar een relatief plaatje passen bij de bouw van dat paard...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:13

colette_007 schreef:
Suzanne f: karin retera kregen wij cursus van en die was helemaal vooe om juryleden om de 2jaar toets te laten doen als zakt een her en nog een keer zakken is bevoegdheid kwijt.

Ja is ook een super voorstel. Zouden ze moeten doen. En alle juryleden moeten verplicht die toets doen. Als ze weigeren moeten ze ook weg.

Maar ja hoe maak je het baantje als jury aantrekkelijker? Want het is echt een hondenbaan. Je kan het nooit goed doen eigenlijk. Ik heb me meerdere malen heel ongemakkelijk gevoeld en als blikken konden doden had ik allang dood neer gevallen hoor. En voor de vergoeding hoef je het ook niet te doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:17

joyce B schreef:
Dan heb je nog de discussie over het rijden en jureren.
Waarom zou een paard met gewone gangen die iets overbouwd is maar fijn gereden wordt en ontspannen en actief door zijn lijf loopt niet door mogen met een perfect gereden proef, terwijl het spectakelpaard met tactfouten en wat in de houding gereden wordt door een perfect rechtop zittende ruiter met straffe maar voor het oog goede handhouding en zich red dankzij zijn van nature goede bouw en goede gangen, wel door gaan en scoren?
Denk dat dat ook mee speelt, gaat het om bestgaand rijpaard met oefeningen, of gaat het om de juiste correcte africhting met als gevolg een vrolijk blij paard dat met plezier een correcte proef toont...

Dat is altijd een moeilijk punt. Kwaliteitsvolle paarden hebben altijd een puntje voor op hun simpele soortgenoten. Dit is nog eens extra in de hand gewerkt door de aparte punten voor de gangen. Een heel talentvol paard kan onderaan 8 en 9-ens scoren op de gangen en kan zich iets permitteren in de proef. Maar het rijtechnische staat altijd voorop. Een giga uitgestrekte draf maar met tactfouten en/of tegen de hand mag nooit een voldoende zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:18

smeetjoew schreef:
Jij denkt dat die daar zin in hebben om elke week naar lutjebroek te gaan om daar de Z te gaan zitten jureren? Ze moeten het aantal wedstrijden ZZL gewoon drastisch verminderen en het aantal wedstrijden Z1-Z2 ook. Misschien helpt het ook om het aantal wp's voor je overmag naar het zwaar te verhogen.

Het aantal Z wedstrijden is al aardig terug gebracht. Waar niemand echter aan denkt is dat de wedstrijdsport nog bestaat bij de gratie van de proefjes rijdende recreant.Op de meeste wedstrijden is het niveau bedroevend en lang niet zo fijn als we allemaal graag zouden zien. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de ruiters die met een heel smoezenboek weten te vertellen waarom ze eigenlijk niet zo fijn voor de dag komen als ze zelf doen vermoeden (als je ze hoort praten). Goed wedstrijden rijden is een speciaal kunstje en de meeste mensen beheersen dat truukje niet. Maar zolang al die mensen de dienst uit maken op de begroting van de KNHS denk ik dat je ze maar gewoon in hun waarde moet laten. De gemiddelde wedstrijdsporter is echter beter af met een nieuwe, onafhankelijke basisbond.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:19

colette_007 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Wat ook nog kan is de winstpuntnormering omhoog. Dus pas bij 185 ofzo een winstpunt (ik roep maar wat)

Dat lijkt mij verschuiven van het probleem....?

Een ander idee zou misschien zijn om winstpunten te laten verjaren. Ook daar moet je goed over nadenken dat je niet de mensen die niet ieder weekend op wedstrijd willen het onmogelijk maakt om te promoveren. Maar als mensen inderdaad in 5 jaar tijd 10 winstpunten behalen... tja dan is er wellicht inderdaad wel iets aan de hand.

Verder vind ik persoonlijk dat in de basis (B/L) vaak veel op spectakel wordt gejureerd. Rij je met een jong paard een brave proef, krijg je regelmatig minder punten dan als hetzelfde paard niet braaf is een paar keer schrikt of duidelijk niet aan de hulpen is, maar wel met veel bombarrie door de baan loopt, net in de krul "getrokken". Dat is ook niet jureren volgens het Skala... bestgaand rijpaard is in mijn ogen een andere rubriek ;-) En op deze manier wordt de basis niet bevestigd in de jurering van het B en L.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:20

Bizzybijtje schreef:
Ik denk dat ze gewoon strenger moeten gaan jureren in de B t/m Z2.
Op bokt zie ik genoeg Z-combinaties voorbij komen waarvan ik me afvraag hoe ze aan die winstpunten gekomen zijn.

En eens met Suzanne F. Maar ja, zolang er juryleden zijn, die ja-ren geleden hun licentie bij een pakje boter hebben gekregen, en op een jury bijscholing vragen waarom we het hebben over lengtebuiging bij het wijken 'want wat wil je nou met stelling en buiging tijdens het wijken' en deze licentie blijft jarenlang geldig?
En met één van diezelfde juryleden jureer ik een L2 rubriek, waarvan ik me afvraag hoe de meesten er terecht zijn gekomen en hoe die een M1 proef moeten gaan rijden. En hij tikt na 10 combinaties op het raampje 'om even de punten te vergelijken' :+ ?? Ik heb 1 combinatie een winstpunt gegeven, en hij van de 10 1 niet??? 'want ze serveren op concours zo'n lekkere lunch'. Dan snap ik wel waarom sommige combinaties Z rijden en er niet thuis horen. En als ik dan géén punten geef, dan ligt het aan mij ja! :D

horseyfries

Re: “Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:24

Ik herinner me nog de beschrijving van het wijken in het oude proevenboekje Schipper1, en daar stond toch echt in dat het paard alleen iets tegenstelling moest hebben en géén lengtebuiging!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:34

Schipper1
Daarom is knhs ook heel hard bezig om te verjongen, niet dat die perse beter zijn maar er zijn (uit eigen ervaring :+) juryleden van de oude stempel die commentaar geven op coupon dat al 20jaar geleden is achterhaald ;).
Ook willen ze het nieuwe rijden dus meer promoten, technisch goede uitvoering moet belangrijker zijn dan precies op A halthouden... (technisch op e halthouden waar a gevraagd is is natuurlijk niet goed maar meter eerder of later moet minder zwaar tellen san de uitvoering).
Daarnaast zijn ze "erachter" dat been gas is en hand rem (kort door de bocht) en dat hulpen met been en hand tegelijk niet goed zouden zijn/tegenstrijdig zijn...
Etcetcetc allemaal dingrn die voor ons zelfs redelijk nieuw zijn maar die voor de gemiddelde 60+er die al 30 jaar jury is denk ik moeilijk te begrijpen/veranderen is als je het al zooo lang anders hebt gedaan..?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:46

Lovely schreef:
Het aantal Z wedstrijden is al aardig terug gebracht. Waar niemand echter aan denkt is dat de wedstrijdsport nog bestaat bij de gratie van de proefjes rijdende recreant.

Inderdaad. Als de KNHS tot de conclusie komt dat het zo erbarmelijk is zou ze zelf ook meer kunnen investeren in de basissport. De basissport maakt het financieel mogelijk dat onze olympische A en B-kader ploeg met een hele hofhouding kan schitteren op internationale concoursen.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:53

colette_007 schreef:
Schipper1
Daarom is knhs ook heel hard bezig om te verjongen, niet dat die perse beter zijn maar er zijn (uit eigen ervaring :+) juryleden van de oude stempel die commentaar geven op coupon dat al 20jaar geleden is achterhaald ;).
Ook willen ze het nieuwe rijden dus meer promoten, technisch goede uitvoering moet belangrijker zijn dan precies op A halthouden... (technisch op e halthouden waar a gevraagd is is natuurlijk niet goed maar meter eerder of later moet minder zwaar tellen san de uitvoering).
Daarnaast zijn ze "erachter" dat been gas is en hand rem (kort door de bocht) en dat hulpen met been en hand tegelijk niet goed zouden zijn/tegenstrijdig zijn...
Etcetcetc allemaal dingrn die voor ons zelfs redelijk nieuw zijn maar die voor de gemiddelde 60+er die al 30 jaar jury is denk ik moeilijk te begrijpen/veranderen is als je het al zooo lang anders hebt gedaan..?

Weet ik ook hoor, dat vertelden ze ook tijdens de opleiding. Nu zitten we in een overgangsperiode en dat is wel lastig. Maar een soort van tussentijdse toets oid zou voor de langst zittende juryleden wel een goed plan zijn. Alle neuzen dezelfde kant op is voor de recreatieve én meer sportieve wedstrijdruiter veel logischer en leuker. Gelukkig afgelopen weekend een rubriek met een 'jonger' jurylid gejureert en we hadden precies dezelfde 4 prijswinnaars, alleen iets andere volgorde. En ook met je eens dat niet alle 'jongere' juryleden beter zijn hoor, maar mijn eerder genoemde voorbeelden; dat moet toch écht niet waar kunnen zijn...!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:58

ik lees hier zoveel goede ideeen van mensen uit de praktijk en van de werkvloer. waarom komen deze ideeen niet binnen bij de daadwerkelijke organisatie? iedereen heeft er zijn idee over en zn eigen ervaring mee. ik spreek veel mensen en ik hoor overal dat wat hier ook staat. [het lijkt wel politiek]
ook hoor ik geregeld vallen dat er eigenlijk wel plaats is voor een tweede organisatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:02

Knollentuin, de behoefte aan een nieuwe bond gaat alleen maar groter worden voor de hobbyruiters die wel eens een proefje willen rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:07

ja die roep hoor ik idd steeds vaker -maar ook voor de mensen die niet mee willen doen aan spektakel rijden en mensen die beoordeeld worden op hun kwaliteit van rijden: bv, met een normaal paard dat wel super aan de hulpen staan,maar niet met zn voorbeen voorbij zn oren wappert.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:10

colette_007 schreef:
Schipper1

Voorop gesteld dat ik geen jury ben, maar wel wekelijks te vinden ben rond de ring, vind ik het nogal een bewering dat juryleden van de oude stempel achterhaald
commentaar geven. Wat me wel iedere keer opvalt is dat iedere jury zijn of haar eigen zwaartepunt in de jurering heeft. Meestal wordt één onderdeel van het Skala
strenger afgestraft of juist gewaardeerd en bepaalde oefeningen extra kritisch bekeken. Het totaalplaatje in de gaten houden is toch heel moeilijk blijkbaar. Natuurlijk kom
ik hele royale juryleden tegen, maar ook nog wel eens gefrustreerde dames die buiten zichzelf niemand goed vinden rijden.

De meeste amateurs hebben heel veel over voor hun hobby en er enorm veel plezier in. Ze verkeren natuurlijk in een andere positie dan mensen die van
het paardrijden hun beroep hebben gemaakt en natuurlijk moet je in de proef de combinatie kritisch bekijken, maar afkraken zou ik zeker niet doen.

En wat is goed? kom op Facebook na iedere wedstrijd door ruiters geplaatste foto's tegen waar mijn haren van overeind gaan staan:
van voren naar achteren gereden, kort in de hals, het wegzetten van het voorbeen in de draf totaal niet in balans met het achterbeen, de mond open
en dan een ruiter erop (en dan zeker net zoveel profi's als amateurs) die een soort stoelzit achterover hangt en zo het hoofd van het paard optilt in plaats
van rechtop zittend (hals-heupen-hakken) zich mee laat voeren door de beweging van het paard. Ik ben me er terdege van bewust dat je van iedere combinatie
een foute fotomoment kunt hebben, maar die zet je als ruiter dan toch niet jubelend op internet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:12

knollentuin schreef:
ja die roep hoor ik idd steeds vaker -maar ook voor de mensen die niet mee willen doen aan spektakel rijden en mensen die beoordeeld worden op hun kwaliteit van rijden: bv, met een normaal paard dat wel super aan de hulpen staan,maar niet met zn voorbeen voorbij zn oren wappert.

En ook door mensen die het niet voor hun beroep doen en dus ook liever niet de hele dag onderweg zijn voor 2 proefjes, enzovoort. Wat je ook veel hoort is dat de sfeer op wedstrijden wel een beetje vriendelijker mag en dan niet in de laatste plaats vanuit de organisatie. Waar we ook vanaf meoten zijn die jury's die zichzelf zo belangrijk vinden dat ze graag hun eigen frustratie van zich af jureren. Waar we z'eker vanaf moeten zijn die combinaties die rond rijden alsof hun paard de vijand is (en grooms, en publiek, de langslopende hond enzovoort). Iedereen kan nu wel de rode draad vinden waar het allemaal om draait :).

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:04

Hier wordt vooral over de juryleden gepraat maar volgens mij zijn de ruiters hier net zo schuldig aan. Die zouden in veel gevallen ook wat meer zelfreflectie mogen tonen.

Ik heb mijn punten voor het zzlicht al lang bij elkaar gereden maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de overstap te maken. Ik reed voor mijn paard geblesseerd raakte continu rond de 215 en afgelopen weekend heb ik dat voor het eerst weer gehaald na er bijna anderhalf jaar uit te zijn geweest. Toch blijf ik lekker z2 rijden omdat ik weet dat er nog aanleuningsproblemen zijn en omdat ik vind dat die voor de overstap opgelost moeten zijn.

Zat ruiters zouden in dit geval gewoon de overstap maken en daardoor stranden met als gevolg dat er niets van de jury's deugt en dergelijke maar zelf doen ze alles perfect :n .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:31

connepon85 schreef:
Sonja_vR schreef:
als er in het Z klasses problemen naar voren komen waaruit blijkt dat de basis niet goed is bij een flinke groep combinaties, is er dan tot en met het M2 niet gewoon te soepel beloond voor prestaties?

Absoluut. Maar dat komt natuurlijk ook door het niveau van de juryleden. Hoe lager de klasse, des te lager het niveau van het jurylid (over het algemeen dan). En dan worden sommige problemen nog wel eens gemist.

Vraag mij wel af hoe. Kijk, dat je kleine probleempjes mist, dat kan bijna niet anders. Maar een paard wat ver achter de loodlijn gereden wordt en dan ook nog eerste wordt met dikke winstpunten... Dat moet toch niet kunnen.

Leonora: Ze hebben er winstpunten voor gekregen, dus dan zal het wel goed zijn wat ze doen toch? Vol trots zetten ze dan de foto's zonder schaamte op internet... ze weten niet beter. Terwijl er tegenwoordig zoveel voor handen is om beter te weten. Maarja.. aan jezelf werken is vermoeiender dan het paard de schuld geven.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:36

Bizzybijtje schreef:
Op bokt zie ik genoeg Z-combinaties voorbij komen waarvan ik me afvraag hoe ze aan die winstpunten gekomen zijn.

:j In de B (asis) gaat het al bij vele ruiters mis.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:37

En in de B ligt ook altijd alles aan de jury hoor! Hoor ik zo vaak!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:38

Mindfields schreef:
En in de B ligt ook altijd alles aan de jury hoor! Hoor ik zo vaak!

:D :j
Want dan is het vast een Z jury geweest die een keer B deed, en alles dus veel strenger beoordeelt. :')

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:56

zigoteau schreef:
Bizzybijtje schreef:

:j In de B (asis) gaat het al bij vele ruiters mis.

_/-\o_ Maar die mag je niet te laag punten als het niet klopt, want het is 'maar' B en ze doen het voor de lol!
Tenminste, die heb ik al eens voorbij horen komen als er 'te weinig' winstpunten werden uitgedeeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:23

maar ook in de b komen er combinaties voorbij waar er dingen gewoon niet kloppen en die wel dikke winst rijden..[net als in andere klasses] het is aan beide kanten evenveel te verwijten.. zelfkennis bij de ruiters en hun instruktie , de juryleden bij hun kennis en het dat te vertalen naar punten op het protocol en de knhs bij het opleiden en op nivo houden van het jurycorps en communicatie naar de leden toe.
kortom het is geen klus waar ik zo even de oplossing voor zou kunnen aandragen, hij is erg complex

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:50

Zeer interessante discussie om te lezen dit, erg tof!

Zelf organiseer ik wedstrijden en heb ik ook geregeld geschreven. Soms weet je niet wat je ziet...

Probleem alleen bij de juryleden? Nope, ruiters zijn daar zeker ook debet aan, maar ik denk - en ik wil daar niemand persoonlijk mee aanvallen - dat het vaak al mis gaat tijdens het lessen.
Als ik laatst bijvoorbeeld een les zag: een paard dat zijn kaak behoorlijk vasthield en niet van achter uit lekker over zijn rug liep. Commentaar van de instructeur was: "Je hebt nou een mooie aanleuning!" Nu ben ik zelf ook geen topruiter, maar ondanks dat was voor mij toch zeker wel te beoordelen dat dit juist GEEN goede aanleuning was, ontspanning (imo basis v.d. dressuur) was niet te bekennen...
Zelf heb ik tot een jaar of 17 ook verkeerd gereden kwam ik helaas achter... Maar: volgens mijn instructrice deed ik het juist zo goed en naar haar keek ik erg op, dus als zij het goedkeurt, zal het toch wel goed zijn?
Het is bijna hetzelfde als je dierenarts niet kunnen 'vertrouwen' op de expertise die hij/zij zou moeten hebben... Dat kan toch ook niet? Waarom lopen er dan - naar mijn mening - zoveel instructeurs rond die spektakellessen geven?

Het Skala: inderdaad zoals gezegd volgens het boekje mag je geen voldoende krijgen wanneer je paard niet loopt volgens het skala, helaas dient dit ook in de B zo te zijn naar mijn mening...

Jammer dat zoveel ruiters niet naar zichzelf durven te kijken en vooral weten wat ANDERE ruiters allemaal fout doen... Paardrijden moet plezier voor 2 zijn en helaas zie je dat maar al te weinig...

Edit: nog even een mooie quote:
Doubtless @ [RT-D] Waar is de rijkunst gebleven?
Doubtless schreef:
Blij dit topic tegen te komen :))

Ik ben zelf geen wedstrijdruiter en acht mijn niveau daar ook nog niet hoog genoeg voor.
Echter laten de wel-wedstrijdruiters iets anders zien dan ik verwachtte.
Het laad en los terrein is vaak een drama: paarden die de trailer opgetrokken- en geduwd worden, geïrriteerde ruiters, overhaaste ouders...
& wanneer er dan gereden moet worden is er weinig kunst te zien. Ik stond echt versteld van de M proeven. Ruiters die niet fatsoenlijk door kunnen zitten, vastgezette handen en armen, sporen die de buik bij iedere keer aansporen aanraken, onderhals erop, valse knik, geen impuls... Vind het knap dat deze ruiters plezier beleven aan het rijden van wedstrijden :o

Voor mij geldt hetzelfde, nog steeds vind ik dat mijn paard en ik niet klaar zijn voor wedstrijden en als ik dan soms zie wat er al wel start...

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:57

Het probleem ligt zeker ook bij de deelnemers. Er mag tegenwoordig ook haast geen commentaar meer worden gegeven. Juryleden moeten alles maar goed vinden. En als je (opbouwend) commentaar probeert te geven, wordt het wel weer zo omgedraaid door de ruiter of de ouder (onderschat die niet :+ ) dat het lijkt alsof de jury zich onmenselijk heeft gedragen. Mensen durven zichzelf tegenwoordig geen spiegel voor te houden en willen alleen maar goede dingen horen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:02

Lovely schreef:
Knollentuin, de behoefte aan een nieuwe bond gaat alleen maar groter worden voor de hobbyruiters die wel eens een proefje willen rijden.

Klopt, want de KNHS maakt het verenigingen onmogelijk om voor de echte recreant gewoon leuke onderlinge wedstrijdjes te organiseren met meerdere verenigingen omdat we die "onderlinge" wedstrijden die met leden van meer dan 2 verenigingen worden verreden, moeten ook officieel aangemeld worden bij de KNHS omdat het anders als wilde wedstrijden gezien wordt en je als lid en organiserende vereniging problemen kunt krijgen als je daar aan mee doet of dat organiseert...

Echt belachelijk!
Jarenlang hebben wij met onze rijvereniging, onze onderlinge wedstrijden opengesteld voor pony en paarden ruiters uit de omgeving om als oefenwedstrijd te gebruiken en om eens kennis te maken met de wedstrijdsport en de rijvereniging om laagdrempelig te zien of je het leuk vind, of dat je er als combinatie klaar voor bent om een startkaart aan te vragen en "echte" wedstrijden te gaan rijden.

Omdat het aantal deelnemers steeds verder terugliep, en we ook op lesgebied contacten legden met omliggende andere kleine verenigingen (dat heb je op het platteland met allemaal kleinere plaatsen die verder uit elkaar liggen) deden we dat de laatste jaren met leden van 3 verenigingen en dus ruiters van buiten, al dan niet verbonden aan een rijvereniging.

Op die manier konden hobbyruiters gewoon af en toe een onderlinge wedstrijd rijden zonder hoge kosten voor rijvereniging,startkaarten etc, hadden wij als leden meer deelnemers om er een jury voor te vragen en meer gezelligheid."concurrentie" en met wat mazzel hielden de organiserende verenigingen (en daarmee de KNHS) er meer leden op na.

Nu heeft de KNHS een monopoliepositie en verbiedt alle andere wedstrijden onder de noemer "wilde wedstrijden" op last van "straf"...
Ik vind het een schande dat men op die manier zijn macht en monopoliepositie/alleenrecht op organiseren van wedstrijdjes en de manier waarop vast probeert te houden en uit te breiden. Het voelt als een dictatuur en als geld aftroggelen van hobbyruiters die gewoon af en toe een keer een proefje willen rijden voor de gezelligheid/leukigheid zonder andere extra's en verplichtingen...

Het voelt niet meer alsof de KNHS er is voor haar leden, maar alsof de leden er zijn om naar de pijpen van de KNHS te dansen...

Als men klaagt over het niveau, dan kan men beter onderscheid houden tussen de hobby-recratieve ruiter die op "bixie" niveau gewoon lekker ontspannen proefjes wil rijden, en het professionelere wedstrijdniveau, waarbij de Basissport de vooropleiding is voor de topsport en waar de jonge paarden en ruiters hun ervaring op doen om door te stromen naar hogere klassen...

Voor de hobbyruiter met het huis- tuin en keuken paard is het echt niet leuk meer als je afgerekend gaat worden en vergeleken moet worden met die duur gefokte sportpaarden met super gangen die ongeschikt zijn voor de gemiddelde hobbyruiter...
Het is niets voor niets dat er mensen alleen hun wedstrijdjes rijden bij hun eigen stamboek omdat ze het gevoel hebben dat ze daar wel punten kunnen rijden.

We zijn niet allemaal potentiele topcombinaties en hobby moet leuk zijn. en waarom kun je alle sporten op recreatief niveau op je eigen niveau beoefenen, maar moet het met de paardensport allemaal bij elkaar...