Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
colette_007 schreef:Suzanne f: karin retera kregen wij cursus van en die was helemaal vooe om juryleden om de 2jaar toets te laten doen als zakt een her en nog een keer zakken is bevoegdheid kwijt.
joyce B schreef:Dan heb je nog de discussie over het rijden en jureren.
Waarom zou een paard met gewone gangen die iets overbouwd is maar fijn gereden wordt en ontspannen en actief door zijn lijf loopt niet door mogen met een perfect gereden proef, terwijl het spectakelpaard met tactfouten en wat in de houding gereden wordt door een perfect rechtop zittende ruiter met straffe maar voor het oog goede handhouding en zich red dankzij zijn van nature goede bouw en goede gangen, wel door gaan en scoren?
Denk dat dat ook mee speelt, gaat het om bestgaand rijpaard met oefeningen, of gaat het om de juiste correcte africhting met als gevolg een vrolijk blij paard dat met plezier een correcte proef toont...
smeetjoew schreef:Jij denkt dat die daar zin in hebben om elke week naar lutjebroek te gaan om daar de Z te gaan zitten jureren? Ze moeten het aantal wedstrijden ZZL gewoon drastisch verminderen en het aantal wedstrijden Z1-Z2 ook. Misschien helpt het ook om het aantal wp's voor je overmag naar het zwaar te verhogen.
colette_007 schreef:Bizzybijtje schreef:Wat ook nog kan is de winstpuntnormering omhoog. Dus pas bij 185 ofzo een winstpunt (ik roep maar wat)
Dat lijkt mij verschuiven van het probleem....?
En op deze manier wordt de basis niet bevestigd in de jurering van het B en L. Bizzybijtje schreef:Ik denk dat ze gewoon strenger moeten gaan jureren in de B t/m Z2.
Op bokt zie ik genoeg Z-combinaties voorbij komen waarvan ik me afvraag hoe ze aan die winstpunten gekomen zijn.
?? Ik heb 1 combinatie een winstpunt gegeven, en hij van de 10 1 niet??? 'want ze serveren op concours zo'n lekkere lunch'. Dan snap ik wel waarom sommige combinaties Z rijden en er niet thuis horen. En als ik dan géén punten geef, dan ligt het aan mij ja!
) juryleden van de oude stempel die commentaar geven op coupon dat al 20jaar geleden is achterhaald
.Lovely schreef:Het aantal Z wedstrijden is al aardig terug gebracht. Waar niemand echter aan denkt is dat de wedstrijdsport nog bestaat bij de gratie van de proefjes rijdende recreant.
colette_007 schreef:Schipper1
Daarom is knhs ook heel hard bezig om te verjongen, niet dat die perse beter zijn maar er zijn (uit eigen ervaring) juryleden van de oude stempel die commentaar geven op coupon dat al 20jaar geleden is achterhaald
.
Ook willen ze het nieuwe rijden dus meer promoten, technisch goede uitvoering moet belangrijker zijn dan precies op A halthouden... (technisch op e halthouden waar a gevraagd is is natuurlijk niet goed maar meter eerder of later moet minder zwaar tellen san de uitvoering).
Daarnaast zijn ze "erachter" dat been gas is en hand rem (kort door de bocht) en dat hulpen met been en hand tegelijk niet goed zouden zijn/tegenstrijdig zijn...
Etcetcetc allemaal dingrn die voor ons zelfs redelijk nieuw zijn maar die voor de gemiddelde 60+er die al 30 jaar jury is denk ik moeilijk te begrijpen/veranderen is als je het al zooo lang anders hebt gedaan..?
colette_007 schreef:Schipper1
Daarom is knhs ook heel hard bezig om te verjongen, niet dat die perse beter zijn maar er zijn (uit eigen ervaring) juryleden van de oude stempel die commentaar geven op coupon dat al 20jaar geleden is achterhaald
.
Ook willen ze het nieuwe rijden dus meer promoten, technisch goede uitvoering moet belangrijker zijn dan precies op A halthouden... (technisch op e halthouden waar a gevraagd is is natuurlijk niet goed maar meter eerder of later moet minder zwaar tellen san de uitvoering).
Daarnaast zijn ze "erachter" dat been gas is en hand rem (kort door de bocht) en dat hulpen met been en hand tegelijk niet goed zouden zijn/tegenstrijdig zijn...
Etcetcetc allemaal dingrn die voor ons zelfs redelijk nieuw zijn maar die voor de gemiddelde 60+er die al 30 jaar jury is denk ik moeilijk te begrijpen/veranderen is als je het al zooo lang anders hebt gedaan..?
knollentuin schreef:ja die roep hoor ik idd steeds vaker -maar ook voor de mensen die niet mee willen doen aan spektakel rijden en mensen die beoordeeld worden op hun kwaliteit van rijden: bv, met een normaal paard dat wel super aan de hulpen staan,maar niet met zn voorbeen voorbij zn oren wappert.
.
. connepon85 schreef:Sonja_vR schreef:als er in het Z klasses problemen naar voren komen waaruit blijkt dat de basis niet goed is bij een flinke groep combinaties, is er dan tot en met het M2 niet gewoon te soepel beloond voor prestaties?
Absoluut. Maar dat komt natuurlijk ook door het niveau van de juryleden. Hoe lager de klasse, des te lager het niveau van het jurylid (over het algemeen dan). En dan worden sommige problemen nog wel eens gemist.
zigoteau schreef:Bizzybijtje schreef:Ik denk dat ze gewoon strenger moeten gaan jureren in de B t/m Z2.
Op bokt zie ik genoeg Z-combinaties voorbij komen waarvan ik me afvraag hoe ze aan die winstpunten gekomen zijn.
In de B (asis) gaat het al bij vele ruiters mis.
Maar die mag je niet te laag punten als het niet klopt, want het is 'maar' B en ze doen het voor de lol!Doubtless schreef:Blij dit topic tegen te komen
Ik ben zelf geen wedstrijdruiter en acht mijn niveau daar ook nog niet hoog genoeg voor.
Echter laten de wel-wedstrijdruiters iets anders zien dan ik verwachtte.
Het laad en los terrein is vaak een drama: paarden die de trailer opgetrokken- en geduwd worden, geïrriteerde ruiters, overhaaste ouders...
& wanneer er dan gereden moet worden is er weinig kunst te zien. Ik stond echt versteld van de M proeven. Ruiters die niet fatsoenlijk door kunnen zitten, vastgezette handen en armen, sporen die de buik bij iedere keer aansporen aanraken, onderhals erop, valse knik, geen impuls... Vind het knap dat deze ruiters plezier beleven aan het rijden van wedstrijden
) dat het lijkt alsof de jury zich onmenselijk heeft gedragen. Mensen durven zichzelf tegenwoordig geen spiegel voor te houden en willen alleen maar goede dingen horen. Lovely schreef:Knollentuin, de behoefte aan een nieuwe bond gaat alleen maar groter worden voor de hobbyruiters die wel eens een proefje willen rijden.