In gesprek met John Swaab: "John over Piet Oothout" (4)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: In gesprek met John Swaab: "John over Piet Oothout" (4)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:25

Ja, Balkenhol zelf heeft dat in een interview gezegd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:26

horseyfries schreef:
Ja, Balkenhol zelf heeft dat in een interview gezegd.

Oké, dank je

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:27

Volgens mij is Goldstern ook gestopt met het werk als politiepaard toen ze door hadden dat hij het goed deed in de dressuur.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:44

cherie78 schreef:
horseyfries schreef:
En dat is nu een "leugentje om bestwil", Goldstern deed helemaal niet meer dienst als politiepaard. Klinkt mooi, en af en toe is het niet erg om de waarheid een beetje op te "leuken", maar dat wil niet zeggen dat hij Olympische Spelen afwisselde met politiepaardenwerk....

Heb je daar een bron van?

Het klopt wel hoor, formeel was hij nog eigendom van de politie maar werd allang niet meer daarvoor ingezet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:06

[/quote] horsyfries

Balkenhol traint Laura Bechtolsheimer. Is dat hét voorbeeld van fysieke en geestelijke harmonie tussen ruiter en paard dan? Dat gesleur aan de teugels elke pas is wel fysiek, maar dan fysieke training van de ruiter ipv het paard.

[/quote]

Laura Bechtolsheimer rijdt wel klassiek maar inderdaad o.a. met heel veel hand en dat is dus géén voorbeeld van fysieke en geestelijke harmonie. Klassiekers spreken mij over het algemeen erg aan maar Laura B. dus helemaal niet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:12

Kennelijk heb ik een ander begrip van een Happy Athlete dan een aantal hier.

Chapeau voor de "sterke onderbouwing", HF!!
De gemakkelijkste weg is dan het vingertje wijzen naar iets wat zich al eeuwen heeft bewezen. Dat zegt al alles. Afleiden van waar het werkelijk omgaat, omdat we geen antwoorden hebben.

Dus ja, waar al die weerstand tegen jullie "LDR" dan vandaan komt op Bokt en "in het veld", mag Joost weten.
En dat een Parzival niet door de 1ste vet. keuring heen kwam tijdens Indoor Brabant omdat hij stijf was(???) volgens de berichten, zullen jullie ook wel een "aannemelijke" reden voor aan kunnen voeren.
En het feit dat een paard niet direct kreupel loopt op jullie fijne trainingsmethode, betekent dan kennelijk automatisch dat het gezond is voor een paard??

De tijd zal het leren.
Ik kan mijn tijd beter besteden dan aan dit gewauwel hier.
"Gelukkig" stelt het paard geen vragen ....., die bráááve paarden toch!

Veel discussieplezier!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:27

Die weerstand komt van beste stuurlui zoals jij Murphy, die vanaf de wal heel hard kunnen roepen. Alleen jammer dat ze geen idee hebben waarover ze roepen, dat maakt het wat genânt.
Maar tegenwoordig denkt iedereen een "kenner" te zijn en worden sociale media vaak misbruikt door dit soort laptopcritici. Daarmee is nog niet gezegd dat het dan ook terecht is.
Wel jammer voor je dat Parzival wel door de herkeuring kwam en won, dat is dan toch weer iets minder geslaagd in je argumentatie dat deze fijne trainingsmethode zo slecht is. Als paardenmens kan jij je natuurlijk niet voorstellen dat een paard wel eens iets minder fijn uit de stal komt, omdat hij zich verstapt heeft, vastgelegen heeft in de box, of gewoon ergens een spiertje verrekt.
Maar zoals je al zei "de gemakkelijkste weg is met het vingertje wijzen". Dat heb je hiermee dan toch mooi bewezen!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:30

pien_2010 schreef:
Laura Bechtolsheimer rijdt wel klassiek maar inderdaad o.a. met heel veel hand en dat is dus géén voorbeeld van fysieke en geestelijke harmonie. Klassiekers spreken mij over het algemeen erg aan maar Laura B. dus helemaal niet.

Dan zijn we het daar over eens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:17

horseyfries schreef:
pien_2010 schreef:

OK maar als je dit kunt zien horseyfries dan moet je toch ook kunnen zien dat Adelinde haar paard niet durchlässig is en dat zij ook niet fijn rijdt. Los of er wel of niet klassiek gereden wordt dan is toch gewoon een kwestie van kijken en waarnemen? Dat begrijp ik dan weer niet :+ , en verder heb ik besloten dat we met bovenstaande consensus wat mij betreft de discussie gaan sluiten want over dit onderwerp worden we het toch nooit eens.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:28

Parzival is sowieso een paard met heel veel spanning. Dat zegt Adelinde zelf ook. Met dat nieuwe paard van haar is het beeld veel rustiger. Overigens is Parzival wel beter te controleren sinds ze bij Sjef lest. Maar het houdt nog steeds niet over inderdaad.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:57

janderegelaa schreef:
Parzival is sowieso een paard met heel veel spanning. Dat zegt Adelinde zelf ook. Met dat nieuwe paard van haar is het beeld veel rustiger. Overigens is Parzival wel beter te controleren sinds ze bij Sjef lest. Maar het houdt nog steeds niet over inderdaad.

Dus ook mentaal niet in harmonie met zijn berijdster.
Adelinde "hangt" ook nogal in de teugels.
Als ik kijk naar filmpjes en foto's van Adelinde met Parzival valt mij op dat de basisvoorwaarden NIET aanwezig zjin bij Parzival.
De basisvoorwaarden vind ik dan bij Mistrall duidelijk een stuk beter.

Dan is mijn persoonlijke mening dat Laura er beter in slaagt om aan de basis-voorwaarden te voldoen dan Adelinde.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:48

Het verschil is natuurlijk dat Laura het minder goed kan terwijl Adelinde een heel moeilijk paard heeft. Bij haar andere paard is het een stuk harmonieuzer.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:05

Nou sorry hoor, maar Mistral was ook niet te makkelijkste. Ik heb hem regelmatig weg zien springen door spanning en bovendien is het een heel sterk paard. En trouwens, zo verkeerd doet ze het helemaal niet. Ten eerste heb ik hem in Rotterdam tijdens de training gezien en dat zag er heel harmonieus uit. Handen voor en een hele fijn lichte aanleuning. Dus het tegenovergestelde van wat ze in de ring laat zien. Bovendien zal ze wel heel kundig zijn. Carl Hester heeft het vak kennelijk van haar vader geleerd en zij zelf ook, dus ze zal best weten waar Abraham de mosterd haalt. En inderdaad, ik vind de techniek die Mistral heeft net iets beter dan die van Parzival, maar ja, je moet dan ook nog foutloos weten te rijden om te kunnen winnen.
De dochter van Klaus kan er trouwens ook wat van als je het over ruk en plukwerk hebt. Dus tja, waar zal die het van hebben. Maar ja, dit weet ik ook alleen maar van zien op het wedstrijdterrein. Misschien traint ook zij veel harmonieuzer dan in de ring lukt. Hoe dan ook, het is allemaal zo betrekkelijk als de pest wat mij betreft.
Ik kan nog steeds het meest genieten van een Charlotte en Carl, maar ook bijvoorbeeld van Christine Sprehe en Ingrid Klimke.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:00

pien_2010 schreef:
horseyfries schreef:

OK maar als je dit kunt zien horseyfries dan moet je toch ook kunnen zien dat Adelinde haar paard niet durchlässig is en dat zij ook niet fijn rijdt. Los of er wel of niet klassiek gereden wordt dan is toch gewoon een kwestie van kijken en waarnemen? Dat begrijp ik dan weer niet :+ , en verder heb ik besloten dat we met bovenstaande consensus wat mij betreft de discussie gaan sluiten want over dit onderwerp worden we het toch nooit eens.

Ik heb Adelinde redelijk goede proeven zien rijden, maar ook heel veel (bijv. de laatste in Den Bosch) waar ik absoluut niet blij van werd. Haar paard is idd een heel moeilijk dier, maar dan nog ben ik het met je eens dat onderhand die onderliggende spanning wel een keer weg zou mogen zijn, tenminste in proeven waar hij van niets lijkt te schrikken. Ik geloof ook niet dat ik ergens heb gezegd dat ik haar prachtig vond rijden dus begrijp ik je opmerking niet zo goed dat "jij niet begrijpt dat ik dat niet zie"? Waar zeg ik dan dat ik dat niet zie?
Ik was in Den Bosch veel meer onder de indruk van Helen Langehanenberg, en kijk tegenwoordig voor wedstrijden altijd naar Charlotte Dujardin als inspiratie, omdat zij ook qua houding, zit en handgebruik een voorbeeld voor mij is.

Ik ga echter niet een trainingsmethode veroordelen als er ruiters en proeven zijn die me niet aanspreken. Ik ken mensen die roepen dat ze klassiek rijden waar ik kromme tenen van krijg als ik ernaar kijk, maar als ik Hubertus Schmidt zie rijden, dan krullen diezelfde tenen om van plezier! ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:23

OK Horseyfries dan heb ik je verkeerd begrepen en zijn we het blijkbaar meer met elkaar eens als dat ik dacht, want ook ik ben erg enthousiast over Helen L en Charlotte D en volg hun al jaren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:31

janderegelaa schreef:

Om dat verschil even te laten zien twee filmpjes, de eerste met Galahad, de tweede met Parzival. Wat ik in de tweede vooral zien is een paard dat zo ontzettend hard wil werken dat hij daardoor telkens weer het bit pakt en begint door te duwen naar voren, waardoor ze grotere ophoudingen moet maken om dat weer onder controle te krijgen. Hetzelfde beeld zie je bij Mistral Hojris met Laura Bechtolsheimer, die op een volkomen andere manier traint maar ook zo'n paard heeft wat enorme kracht in de achterhand ontwikkelt maar niet altijd wacht op de hulp.

http://www.youtube.com/watch?v=cDE_XpqcmH8

http://www.youtube.com/watch?v=_EPO3hqxjUc

http://www.youtube.com/watch?v=4exDK5YTwGc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:39

pien_2010 schreef:
OK Horseyfries dan heb ik je verkeerd begrepen en zijn we het blijkbaar meer met elkaar eens als dat ik dacht, want ook ik ben erg enthousiast over Helen L en Charlotte D en volg hun al jaren.

Ja, dat is het probleem met dit soort discussies, als je niet tegen het één bent dan ben je volgens sommige mensen automatisch volkomen idolaat van het ander. Zoals al eerder in deze discussie bleek denken sommige mensen zelfs op basis van zo'n discussie al te kunnen weten wat je belangrijkste doel in het leven is, zonder ooit één woord met je gesproken te hebben.
Ik ben niet zo zwart wit en zou net zo lief een trainingsweek bij Hubertus Schmidt volgen als bij Tineke Bartels, als die de mogelijkheid daarvoor gaf. Iedereen die rijdt op een manier die ik aansprekend vind zal mij vast nog wel iets kunnen leren, en daar pluk ik graag de vruchten van, onder welk labeltje ze dat ook mogen doen.
Maar ik weet één ding voorlopig wel zeker: ik heb nog nooit zo fijn paardgereden als sinds ik het Nederlandse systeem heb leren gebruiken, en mijn paarden en ikzelf voelen ons daar super bij, dus ook al zie ik af en toe iemand rijden die op dezelfde manier traint maar niet zo rijdt als ik het graag zie, dan wil dat nog niet zeggen dat het systeem fout is. Dan blijft er namelijk geen systeem meer over want ik heb bij mijn eerdere klassieke opleiding dingen gezien die ik hier niet eens op het forum durf te zetten, en dat zijn dan diezelfde mensen die een grote mond hebben over een ander systeem....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:48

janderegelaa schreef:
murphy102 schreef:
De Russische Alexandra Korrelova met haar nu (ik geloof) 23-jarige Balagur verklaarde vorig jaar mee te zullen doen aan de O.S. in 2012. Zij is altijd getraind door Theodorescu, eerst door Pa, nu door dochter Monica.

Een fantastische prestatie! Bij haar wedstrijd in jan werd ze zelfs 3e. Isabel Werth en Andreas Helgstrand werden 1e en 2e waarbij Don Schufro zelfs werd geprezen om zijn losgelatenheid in combinatie met kracht. En laten Isabel en Andreas nu allebei LDR beoefenen zoals sommigen hier het Rollkür noemen ;)

[url]http://www.fei.org/events/games/olympic-games/fei-world-cupâ„¢-dressage-neumã¼nster-ger[/url]

Ik denk toch dat dit bericht ouder is dan de datum suggereert. Olga is jammer genoeg al drie jaar niet meer gestart met Balagur, dus ik neem aan dat hij met pensioen is.

En bij mijn weten houden de meeste paarden wel rond die leeftijd (18 à 19) op op het hoogste niveau. Jenny Krawall reed in Rotterdam nog met een twintigjarig paard, maar ik meen dat dat zijn laatste wedstrijd was.

Ik weet niet of ze vroeger zoveel langer doorreden in de Grand Prix. In ieder geval waren er vroeger wel paarden die al vroeg Grand Prix wedstrijden liepen, bijvoorbeeld Ahlerich van Klimke, die was pas zeven. Wat er volgens mij gebeurd is dat iedereen (op Bokt in ieder geval) roept vroeger starten ze de paarden later in de Grand Prix en gingen ze later met pensioen. Zoiets gaat dan een eigen leven leiden en iedereen gelooft het omdat het zo vaak gezegd wordt. Ik heb langzamerhand twijfels of het wel waar is, want ik lees nooit dat er voorbeelden gegeven worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:33

Jemig, worden jullie zelf niet moe van die eeuwige discussie over vroeger en nu, klassiek en modern. bla bla
En het feit dat je telkens je mening herhaalt, maakt het nog geen waarheid.

Vroeger reden de GP paarden in Europa maar een paar wedstrijden per jaar. Tegenwoordig kan je wekelijks door heel Europa starten en vliegen de paarden heel Europa/wereld door.
Dat is toch allemaal niet meer te vergelijken.

Laat iedereen toch in zijn waarden en geef iedereen het "recht" zijn eigen fouten te maken en te groeien.

Ik ken helaas ook veel paarden die sneuvelen door het gebrek aan kennis bij recreatie ruiters en de leeftijd van 6 jaar niet eens halen en die niet eens kunnen dromen van op 18 jarige leeftijd nog zo fit te zijn dat ze een GP proef kunnen rijden.