Hoe een paard een mens herkent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LvA

Re: Hoe een paard een mens herkent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:58

Volgens mij werkt het bij een mens kruislings toch bv rechts voelen is links binnenkomen?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:02

Arabesk schreef:
Als ik met de fiets kom (uit een andere richting) ipv met de auto dan zie je de paarden altijd kijke :? :? :? :?

*klopt niet, baasje komt altijdmet de auto uit het westen en niet op een geruisloos wielding uit het oosten...*

*ERROR*

:') hier ook!!! toen ik mijn nieuwe auto had zag je zo de vonken van de kortsluiting uit hun oren komen. en dan die opgeluchte blikken als je uitstapt. 'hinnik!!' en met zn allen op een drafje naar de poort.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:04

@ pearlie, ik ging ook aan mezelf twijfelen of het nu links of rechts was _O-

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:11

Ik denk dat paarden ook heel veel op reuk doen. En lichaamstaal / houding. Net als dat wij van afstand soms mensen kunnen herkennen aan de manier waarop ze staan of lopen.

Weet wel zeker dat een paard doorheeft dat zijn eigen baasje er is of iemand anders. Voetstappen kunnen ze misschien ook wel herkennen. Ik kon vroeger ook aan de voetstappen op de trap horen of het m'n vader of m'n moeder was die naar boven kwam...
Maar mijn hoppies worden ronden voertijd enthousiast van alle voetstappen die richting stal komen ;) maar das meer de afdeling Pavlov denk ik..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:12

dat met die hersenhelften komt omdat bepaalde types info links of rechts verwerkt worden (geluid, beeld, geur,...)
de 'seingeving' richting de hersenen gebeurt kruislinks. rechts komt dus links terecht.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:33

Mijn huurpaard herkent mij ook als ik naar hem fluit. Normaal gesproken kom ik altijd aan de rechterkant van z'n box aangelopen, maar laatst stond ik in de rijbak toen ik hem floot. Zijn box staat bij de rijbak, dus uit reflex keek hij direct naar rechts waar ik normaal vandaan kom, tot hij merkte dat ik voor hem stond. Wel leuk om te zien:)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:34

Dat is ook altijd zo grappig om te zien als je bijvoorbeeld aan het rijden bent in een bak en er staat in een hoek een mestbak of krukje oid. Elke keer als je links er langs gaat dan wordt er misschien even gekeken maar verder geen probleem maar als je er dan vanaf de rechterkant langs komt dan wordt het toch ineens heel anders geregistreerd en lijkt het of ze dat krukje of wat dan ook voor het eerst zien.

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:40

Ja die van mij herkent mijn gefluit ook, en nu ook al langere tijd de andere paarden en zelfs de honden komen om de hoek vandaan. Wel leuk zo'n onthaal elke dag weer :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:28

MoniqueB schreef:
Dat is ook altijd zo grappig om te zien als je bijvoorbeeld aan het rijden bent in een bak en er staat in een hoek een mestbak of krukje oid. Elke keer als je links er langs gaat dan wordt er misschien even gekeken maar verder geen probleem maar als je er dan vanaf de rechterkant langs komt dan wordt het toch ineens heel anders geregistreerd en lijkt het of ze dat krukje of wat dan ook voor het eerst zien.

Dat maak ik inderdaad ook vaak mee. Hoe komt dat dan?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:30

Bloodymary schreef:
MoniqueB schreef:

Omdat een paard zijn ogen aan de zijkanten van het hoofd heeft.
Paard kijkt dus niet recht naar voren zoals een mens.
Dus als je van hand veranderd, ziet het paard het weer heel anders.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:35

Ja, zo kunnen dingen op de grond ook heel sterk uitvergroot worden. Mijn paard schrikt bij een buitenrit bijvoorbeeld niet van iets groots wat op ooghoogte zit, maar een bakje van mcdonalds of een papiertje op de grond is dan weer mega-eng.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:46

mika11 schreef:
Bloodymary schreef:

Omdat een paard zijn ogen aan de zijkanten van het hoofd heeft.
Paard kijkt dus niet recht naar voren zoals een mens.
Dus als je van hand veranderd, ziet het paard het weer heel anders.

Het schijnt ook te maken te hebben met 1 dominant oog. hoe dat precies zit weet ik zo snel niet uit mijn hoofd. Ik kan het opzoeken maar dat is off topic denk ik ;)

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:48

Wel een leuk onderzoek. Maar het is logisch dat ze bepaalde dingen of mensen herkennen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:51

Hihi ja Jolien dat heb ik ook wel eens, zo grappig :)) Ze kunnen dan zo heerlijk verbaasd kijken :+

En idd apart dat ze linksom of rechtsom dingen toch anders registreren :j
@Monique, lijkt me wel interessant :j

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:50

Mijn verzorgpaard (merrie) snuift altijd even in m'n gezicht als ik op stal kom. Als ik dan zachtjes terugblaas in haar neusgaat dan is het goed en kan ik binnen. Echt een begroeting van: wie ben jij??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:53

janouk schreef:
Citaat:
Merries lijken hier beter in te zijn dan hengsten en ruinen.

Dat is bij mensen ook zo: veel mannen schijnen hun eigen vrouw ook vaak slecht te herkennen :D _/-\o_ aan het aantal vreemdgaanders te zien. :D

Andersom zul je bedoelen er gaan meer vrouwen vreemd dan mannen ;) :D

Hier herkennen ze ook een hoop, van je loopje tot je fiets. Kan me nog goed herinneren dat ik een veel te grote kanariegele regenjas aan had, toen werd ik me vreemd aangekeken vanuit de verte :') zag er natuurlijk ineens heel anders uit, lichaamsvorm klopte niks meer van.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:44

Ook zo vreemd, maar dan met katten: onze vorige kat kon helemaal in paniek raken als mijn man binnen kwam met zijn motorhelm op, of ik met een pruik (carnaval....), terwijl de kat die we nu hebben er niets om geeft en ons gewoon herkent.

Een paard geeft daar volgens mij weer niks om of je nu wel of niet een cap op hebt of zo.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:33

Raar maar waar: mijn paard herkent het "kraakje" in mijn laarzen. Als ik de stal inloop hinnikt ze terwijl ze me niet eens gezien heeft....zo schattig! ♥

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:46

mijn paard hoort mij als ik de gang inloop, dan staat ze al te gillen, en na het rijden, dan gilt ze nog harder. ze begroet je altijd!!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:00

Ik vind het altijd zo grappig dat mijn paard de wormspuit herkend. Dan worden de ogen groot en je ziet haar denken: O shit!!! :D

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:57

Ik merk het bij mijn pony ook. Als ik m uit de wei wil halen, blijft ie staan totdat ik hem heb. Vorige keer liep een vriendin zijn kant op omdat haar paard er naast stond en hij ging er als een speer vandoor. Hij dacht dat zij hem kwam halen hahahaha. Toen ik er aan kwam (liep 5meter achter haar) bleef hij wel weer staan. Dat bewijst maar weer dat het geen kolder in zijn kop was, maar dat ie mij dondersgoed herkent en met mij wel mee wil.
Stiekem deed het mij toch een beetje goed :o

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:22

Goldie schreef:
En idd apart dat ze linksom of rechtsom dingen toch anders registreren :j
@Monique, lijkt me wel interessant :j

Oogdominantie is het verschijnsel dat het beeld dat door een oog in de hersenen ontstaat het beeld van het andere oog kan onderdrukken. Aldus Wikipedia

als bij een paard het dominante oog aan de linkerkant zit dan zal hij minder snel schrikken van bijv. Dat krukje aan de linkerkant in de hoek omdat hij goed heeft kunnen bepalen of het een potentieel gevaar is. Ga je de andere kant op en het dominante oog bevindt zich dan aan de binnenkant dan zal hij voorzichtiger/angstiger zijn en zijn hoofd draaien om met zijn dominante oog te bepalen of er gevaar dreigt. Meestal neemt het paard alvast een vluchthouding aan en doet vast een paar stappen opzij, want je weet maar nooit :D

in dit artikel (pdf Engels) wordt op Pagina 13 t/m 15 oogdominantie in relatie tot scheefheid beschreven.

http://www.equinestudies.org/lessons_fr ... 8_pdf1.pdf

mensen hebben ook een dominant oog. Op internet zijn veel leuke testen te vinden voor het bepalen daarvan :D

Fryskehynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:55

Wanneer ik de dam opkom herkennen ze het geluid van de auto.
Dan roep ik altijd hoi hoi...en hun reactie, luid gegroet.

Daarbij komt dat een paard zijn mens ook scant. Weet ook direct wie hij of zij is en in welke sfeer je bent.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:53

Mijne hoort aan mijn loopje dat ik eraan kom of langs z'n stal loop... Ook hinnikt hij als hij mij ziet aan komen fietsen en komt hij naar het hek als ik met de auto langskom. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:58

Een paard denkt met zijn linkerhelft rationeel en met zijn rechterhelft instinctief. Vluchtgedrag is dus bijvoorbeeld rechts en herstel van angst links.