Man krijgt boete voor zelf begraven veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:06

Schimpje schreef:
Regels zijn wat dat betreft wel krom..
Een kat mag dan bijv wel, maar wij hebben ooit een dwerggeitje van nog geen 2 week oud gehad, die we bij de gemeente in de kadaverbak wilden doen. Werden we per direct terug naar huis gestuurd met de melding dat we het aan de weg moesten leggen zodat de grijper van de rendac erbij kon.. 8)7
Dingetje paste nog op een stoffer en blik zowat.. Uiteindelijk met veel gedoe hem bij een kinderboerderij in een kadaverbak kunnen dumpen, omdat we op dat moment niet echt de mogelijkheid hadden hem in de tuin te begraven.

Regels zijn regels, tegenwoordig heb je zoveel ziektes dat er word geprobeerd om zo min mogelijk met die dieren te slepen. Als het goed is, heb jij dan toch een
UBN nummer en kun je hem zo in het systeem afmelden en aanmelden bij de rendac. Je sleept niet met dode dieren na de gemeente, betaalt 25 euro en alles is netjes geregeld.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:20

moonfish13 schreef:
Depende schreef:
Tja zo ken ik ook iemand waar de vorige eigenaar allemaal koeien heeft begraven, gevolg bodemverontreiniging en tonnen schade. ;)

Het mag niet, doe het dan niet.

Zijn complete koeien niet heel wat anders als een veulen?

Een veulen is net zo groot als een kalf.
Die gaan we toch ook niet allemaal achter op het erf begraven?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:33

Ik weet van iemand (die overigens best bekend is in de paardenwereld) die een dood paard 2-3 maanden achter de schuur heeft gelegd, bang voor de dierenbescherming. Was door de strenge winter geen stank en een pak sneeuw verborg het paard. Wat er uiteindelijk mee gebeurd is weet ik niet. Echt walgelijk...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:57

Diep genoeg graven. Bij ons vorige huis ligt ook een (tinker) veulen in de grond. Rot gewoon weg in de grond. Gras groeit er prima op :P

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:01

kabwan schreef:
Schimpje schreef:
Regels zijn wat dat betreft wel krom..
Een kat mag dan bijv wel, maar wij hebben ooit een dwerggeitje van nog geen 2 week oud gehad, die we bij de gemeente in de kadaverbak wilden doen. Werden we per direct terug naar huis gestuurd met de melding dat we het aan de weg moesten leggen zodat de grijper van de rendac erbij kon.. 8)7
Dingetje paste nog op een stoffer en blik zowat.. Uiteindelijk met veel gedoe hem bij een kinderboerderij in een kadaverbak kunnen dumpen, omdat we op dat moment niet echt de mogelijkheid hadden hem in de tuin te begraven.

Regels zijn regels, tegenwoordig heb je zoveel ziektes dat er word geprobeerd om zo min mogelijk met die dieren te slepen. Als het goed is, heb jij dan toch een
UBN nummer en kun je hem zo in het systeem afmelden en aanmelden bij de rendac. Je sleept niet met dode dieren na de gemeente, betaalt 25 euro en alles is netjes geregeld.

Tuurlijk wel. kadaverbak van het waterschap kan je ook zo dode beesten in kwijt hoor.
UBN nummer heb je niet met een doodgeboren geit oid ;)

Mn schoonpa heeft de hond (formaat herder) gewoon in de kadaverbak geflikkerd. Dat vind ik dan weer minder.

Zelf begraven we katten/honden etc gewoon altijd. Veulen dus ook 1 keer voorgekomen. Niet om niet te hoeven betalen maar gewoon voor ons. Omdat die zoveel voor ons betekende.
Wij wonen buitenaf, gat van anderhalve meter diep. Niemand die het weer vind ook.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:05

cp112 schreef:

Tuurlijk wel. kadaverbak van het waterschap kan je ook zo dode beesten in kwijt hoor.
UBN nummer heb je niet met een doodgeboren geit oid ;)Mn schoonpa heeft de hond (formaat herder) gewoon in de kadaverbak geflikkerd. Dat vind ik dan weer minder.

Zelf begraven we katten/honden etc gewoon altijd. Veulen dus ook 1 keer voorgekomen. Niet om niet te hoeven betalen maar gewoon voor ons. Omdat die zoveel voor ons betekende.
Wij wonen buitenaf, gat van anderhalve meter diep. Niemand die het weer vind ook.[/quote]
Om geiten te mogen houden heb je ook een UBN nr nodig.
Geiten moeten namelijk een oormerk in.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:05

Ja snap ik, schreef het verkeerd. Ik bedoel een doodgeboren geit heeft geen oormerk neem ik aan. Dus kan je zo in een kadaverbak gooien zonder dat je hem af hoeft te melden :+

annastasia

Re: Man krijgt boete voor zelf begraven veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:07

Je moet 'm officieel wel doorgeven.
Maar je kunt er wel meer mee sjoemelen als met bv een kalf.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:10

Ja dat bedoel.

Maargoed, hier is het een veulen. Ik zie er niet zo'n probleem in. Zoalng het niet in een woonwijk is ofzo :+ Wij wonen op een boerderij, niemand die er last van heeft.

Maarja, het mág niet :n.

Als hier weer voor zou komen dat een veulen dood geboren wordt (laat het niet hopen, 1 was al genoeg, en dat was ook nog mn eerste zelfgefokte veulen -O-) dan doen we het zo weer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:26

Arabesk schreef:
Wat een geneuzel zeg, menig shetlander wordt ondergeschoffeld, geen probleem. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen z'n shire onder gaat spitten :+, maar je kunt ook overal een drama van maken.

Deze buren hadden overduidelijk geen leven en tijd over om een anders leven zuur te maken. :O

Veeg mij maar op :')

Tja.. Niet zo'n hele handige actie.. Maar van je buren moet je het hebben :+

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 06:16

Wat ik me dan weer afvraag: wat is qua hoogte het verschil tussen een Deense Dog en een Shetlandveulen?
De Dog mag je dan wel begraven in je eigen tuin omdat het een gezelschapsdier is en je (kleinere) Shetlandveulen niet omdat het een landbouwdier is?
Anyway, regels zijn wel regels en die man had beter kunnen komen want dat had 'm 150 euro bespaard.

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:29

moonfish13 schreef:
Waar maak je je druk om zeg, ik geloof dat ik niet blij zou zijn met zo'n buurman! :o

Inderdaad! Wat een onzin: het is leven en laten leven! Het is toch zijn tuin.

Mijn tante heeft een jaar of 15 geleden haar eigen Dpony begraven in de tuin (wel een heul grote tuin)
Nou ik loop er nog met regelmaat over heen en er stinkt helemaal niets hoor! Overigens ligt er op 'die begraafplaats' ook nog een kat een labrador en een bennersenne.

Nu niet gelijk melding gaan maken he...
hahahahaaaa :Y)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:39

Toen de loonwerker onze paardenbak ging graven stuitte hij op 3 grote karkassen, hij dacht van paarden. Liggen er wel al minstens 50 jaar. Als je genoeg grond hebt,en een diep gat graaft zie ik geen probleem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:08

Nou, ik snap die man wel. Misschien is t veulen wel bij hem geboren, toen dood gegaan. Met de gedachte "je bent hier het leven begonnen, hier mag je het ook eindigen" heeft hij misschien wel een gat gegraven en het diertje er in gelegd.
En dan zulke buren.... lekker hoor.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:55

als ik de ruimte had zou ik het ook doen. :o
drie honden van ons zijn ook begraafen waar het niet mag maar liggen dicht bij elkaar op een mooi plekje. :o

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:56

tina schreef:
en wat is dan met deze paardenbegraafplaats denk ik dan in NL
die is dus wel gedoogd ;) van koninklijke huis

of graf bij ameland van de paarden?

http://cordemol.nl/fotoalbums/vijfenvee ... on014.html

Om het voor elkaar te krijgen dat de paarden van de Amelander reddingboot hier begraven mochten worden,
is een behoorlijke strijd geleverd.

Wat een gezeur even zo goed, menig hond, kat of shetlander wordt in een gat in de grond gestopt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:34

typisch...hoe groter het dier hoe raarder mensen het vinden als je het zelf begraaft. Ken iemand die had haar eigen kind begraven. omdat hij niet voldragen was en niet als mens werd gezien was het bij wet weer wel toegestaan.
De wet is maar raar :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:37

een paar jaar geleden ging ook hier een veulentje dood,toen de veearts kwam en ik vroeg hoe het zou gaan met ophalen zei hij : begraaf het maar,dat ophalen is zo onpersoonlijk...

en zo is hier een friezenveulen begraven,en daarna een shetlander die helaas verongelukte...en 4 honden en een varkentje....

ach we wonen ruim genoeg om het te doen zo... :)

errug kinderachtig van buren om daarover te bellen om iemand te "verlinken" :\

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:42

De verrader slaapt niet en dat klopt vandaag de dag nog steeds.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat dieren begraven in of vlakbij een waterwingebied not done is... Als dat het geval zou zijn, zou ik me de klikreactie van de buren nog voor kunnen stellen, maar verder vind ik het een kinderachtige zet. Tenzij er daar regelmatig dode dieren in de grond verdwijnen... maar dat is niet aan de orde heb ik begrepen.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:39

Wij hebben onze oude shetlanders op laten halen (gestorven door ouderdom 27 en 32 jaar) kostte geloof ik 35€ per pony dus is wel te doen!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:58

Tja ik snap het eigenlijk wel.. Vind het een vrij raar idee als mensen bijv een kalf in de tuin zouden begraven, Een paarden veulen van een aantal maanden heeft toch behoorlijk wat maat... Maar aan de andere kant is het idd geen dino...
Wat zijn de kosten eigenlijk om een paard op te laten halen?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:08

Woogy schreef:
typisch...hoe groter het dier hoe raarder mensen het vinden als je het zelf begraaft. Ken iemand die had haar eigen kind begraven. omdat hij niet voldragen was en niet als mens werd gezien was het bij wet weer wel toegestaan.De wet is maar raar :)

Wtf?! Over zoiets doen ze dan niet krom? Dus als ik morgen zwanger ben en ik verlies na x aantal maanden mijn kindje (dat nog niet volledig ontwikkeld is), dan mag ik hem zo onder de grond steken? :oo
Waar gaat het naartoe met de wereld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:29

Marion71 schreef:
Ariebren schreef:
Er is nu eenmaal een wet op de lijkbezorging en destructie dieren.

En dat is om te voorkomen dat de grond een besmettelijke ziekte vasthoudt.
Bijvoorbeeld miltvuur.

Daarnaast is de vloeistof uit rottend vlees een hele gevaarlijke stof voor mens en dier.
Lijken gif wordt dat genoemd.

Je hebt helemaal gelijk, maar het is natuurlijk gek dat we daar bij dieren begraven wel aan denken en bij mensen niet.

Hihi, het is niet voor niets dat overleden mensen op een begraafplaats terechtkomen in plaats van in de achtertuin. De grond van begraafplaatsen is ook vervuild. Ik snap de wet en ik snap deze man. Grondvervuiling is gevaarlijk en ik vind het een belangrijk punt dat er rekening wordt gehouden met de verspreiding van ziekten. Aan de andere kant scheelt dit gewoon een boel geld en lijkt het me als liefhebbende eigenaar van een dier ook prettiger om het zelf te begraven dan te weten dat het wordt verwerkt door de Rendac.

Maar ik vind jullie wel snel oordelen over Mr. Boze Buurman hoor. Wie weet was het veulen wel ziek en heeft de beste man zelf ook paarden :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:43

bij ons vorige huis liggen er wel een stuk of 8 newfoundlanders in de grond..............

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:47

Wij hadden vroeger bij mn opa en oma een ware dierenbegraafplaats := Cavia's, katten, honden alles ligt er :=

@Hammeke, is een foetus zoveel erger/vervuilender dan een hond oid? Die uiteraard veel groter zijn? Want die mag je wel begraven. Kind is niet levensvatbaar geweest dus hoeft niet op een begraafplaats begraven. Waar zou jij voor kiezen? Ik wist het wel. Als het mag om hem/haar in de tuin te begraven deed ik dat ook. Kan je er zelf wat moois van maken van de plek.