Bijzonder wit Standardbred veulen geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:08

Cassidy schreef:
Het dekgeld van Toot is peanuts vergeleken met de bedragen bij de Volbloeds.
Dus "who the hell is Totilas? "

Klopt het dekgeld van een beetje goiede volbloed begint bij 10.000 dollar maar daar zijn de prijzen voor de jaarlingen ook naar. Ome sheik betaald rustig een paar miljoen voor een jaarling waar ze veel van verwachten. Maar heel vaak komen deze dure jaarlingen niet eens op de baan.
Je kopt een jaarling voor 1.000.000 stopt er een dure training in en dan blijkt hij niet goed genoeg. Er zijn niet veel betere manieren om een miljoen te laten verdampen (of je moet het investeren in die amerikaanse zakenbank *\o/*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:10

hanny_jelke schreef:
dat weet ik niet stef,
ik zeg enkel hoe ik het zie.
maar waarom kan albino niet bij paarden voorkomen? je hebt het ok bij mensen en anderen dieren.

Ik weet het wel :)
En waarom niet weet ik niet, maar albino komt bij paarden gewoonweg niet voor

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:24

Warbling schreef:
Albinopaarden zijn toch altijd OLWS veulens en die gaan dan toch binnen 24-48 uur dood? Dus bestaan er geen volwassen albino's. Of is dat ook geen albino? Sorry als ik iets stoms zeg :')

Dat is lethal white syndome. De veulens worden geboren met blauwe ogen, dus ze hebben wel werkende pigmentcellen. Kortom, ook dat is géén vorm van albinisme.

Verwarring bestaat overigens wel over de American Albino horse, een kleurenstamboek. Deze paarden zijn wit, niet albino.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 16-05-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JumpingRider

Re: Bijzonder wit Standardbred veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:26

Ziet er wel gaaf uit zeg!
Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe hij er over een paar jaar uitziet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:32

juliomariner schreef:
Cassidy schreef:
Het dekgeld van Toot is peanuts vergeleken met de bedragen bij de Volbloeds.
Dus "who the hell is Totilas? "

Klopt het dekgeld van een beetje goiede volbloed begint bij 10.000 dollar maar daar zijn de prijzen voor de jaarlingen ook naar. Ome sheik betaald rustig een paar miljoen voor een jaarling waar ze veel van verwachten. Maar heel vaak komen deze dure jaarlingen niet eens op de baan.
Je kopt een jaarling voor 1.000.000 stopt er een dure training in en dan blijkt hij niet goed genoeg. Er zijn niet veel betere manieren om een miljoen te laten verdampen (of je moet het investeren in die amerikaanse zakenbank *\o/*

Er zijn ook verschillende volbloed hengsten waar het dekgeld tussen de 250.000 - 500.000 US$ ligt! :wow:
Maar er is ook bit bucks te verdienen met Racing dus wordt er ook op gewaagt. Geen een warmbloed hengst die dat bedrag kan 'winnen' in zijn leeftijd, dus als je van die hoek bekijkt dan liggen de dekgelden ook in verhouding (alhoewel ik de dekgeld van Totilas buiten verhouding vind).

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:41

[quote="Peterina
Er zijn ook verschillende volbloed hengsten waar het dekgeld tussen de 250.000 - 500.000 US$ ligt! :wow:
Maar er is ook bit bucks te verdienen met Racing dus wordt er ook op gewaagt. Geen een warmbloed hengst die dat bedrag kan 'winnen' in zijn leeftijd, dus als je van die hoek bekijkt dan liggen de dekgelden ook in verhouding (alhoewel ik de dekgeld van Totilas buiten verhouding vind).[/quote]

Klopt, de B klasse begint bij 10K de echte goeie zijn een stuk duurder maar daar wordt ook vaak een selectie in de merries gemaakt. Er moeten dan een aantal "blacktype"vwinnaars in de pedigree zitten anders wordt de merrie niet gedekt.
De duurste 3 in de VS (Dynaformer, Bernardini en Streetcry kosten 150.000 dollar. Daarnaast zijn er nog wel duurdere waarvan het dekgeld niet wordt gepubliceerd)
(Bron: Thoroughbred times stallionbook)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:07

Donders mooi veulentje! Echt gaaf om zoiets mee te maken en te zien.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:14

Wow, dan sta je als fokker inderdaad wel even raar te kijken als je een "gewoon" bruin/vos/zwart veulen verwacht. Dat is in elk geval een paard dat sowieso wel in ieders geheugen gegrift staat. Hoeft 'ie de baan nog niet eens voor op! :=

Hier in NL worden ook wel hengsten aangeboden uit het buitenland, die fokkers betalen ook gewoon 15.000 dollar veulengeld als ze het veulen willen registreren. Dan denk je ook wel 2x na voor je een merrie bij de hengst brengt! ;)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:50

By paarden bestaan wel albinos hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:00

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:26

Morganlefay schreef:
Albinisme komt bij alle levende wezens voor. Dat ze zo goed als niet levensvatbaar zijn komt door het ontbreken van pigment. Zonnebrand/blind/geen schutkleur. http://nl.wikipedia.org/wiki/Albino_(paard)

Dat wikiartikel is zo fout als maar kan. Wikipedia is dan ook geen betrouwbare bron, zeker wanneer er geen enkele bronvermelding wordt gedaan ;) Zoals ik hierboven al schreef zijn American Albino's geen albinos maar paarden die ook een dominant wit mutatie hebben op de KIT locus. Albinisme komt niet voor bij paarden. Ook wit geboren veulens uit een frame Overo (lethal white syndrome) is géén albino. Deze paarden worden namelijk met blauwe ogen geboren. Dat is een teken dat ze wel degelijk pigment aan kunnen maken. een echte albino heeft géén pigment in de ogen, waardoor je alleen de bloedvaatjes ziet. Daarom zijn de ogen rood.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:52

Maar toch bestaan ze echt!! (wedden? ;) )

Super heldere uitleg :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:57

stef schreef:
Maar toch bestaan ze echt!! (wedden? ;) )

Super heldere uitleg :j

Ik ben zelf al weken bezig met het uitpluizen van dominant wit en mutaties op de KIT locus, en de bronnen die ik inmiddels heb gelezen wijzen allemaal in de richting dat er nooit een albino paard is geregistreerd. Probleem is echter, het vinden van informatie die er niet is (albinomutaties bij paarden bestaat niet) is lastig te vinden, het is namelijk ook lastig te onderzoeken (zie onder andere Kant/Popper) :) Als je een betrouwbare bron hebt die wel een albinomutatie bij een paard aanduidt is die van harte welkom! Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd in ongebruikelijke mutaties :))

De "bron" van Morganlefay spreekt de stelling op meerdere punten tegen. Ten eerste omdat ze de American Albino (dominant white) als albino aanmerkt en omdat het volgende "De ogen zijn vaak bleekblauw, maar soms donkerder." al aangeeft dat er werkende pigmentcellen in de ogen zijn. Dat is een bekend kenmerk van de dominant white, omdat de pigmentcellen in de ogen door een ander mechanisme wordt geregeld.

Een optie kan natuurlijk zijn, denk ik, dat albinisme ook op de KIT locus zit, maar dat het heterozygoot letaal is waardoor de vrucht in een vroeg stadium wordt verworpen, net als bij homozygoot roan en enkele varianten van homozygoot wit.

rosalie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:11

Zo mooi
Je hebt ook2 soorten shimmels de.veranderlijke schimmel wordt zwart of bruin geboren en wordt later shimmel kleurig
Maar ook een schimmel kleur die schimmel wordt geboren en zo blijft de on veranderlijke schimmel
Maar dit is absoluut geen schimmel zo mooi

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:19

Nee, een veranderlijke schimmel is een roan. Een "onveranderlijke" schimmel is een paard met een Gray-gen (een echte schimmel). Een schimmel wordt altijd in zijn basiskleur (bruin, zwart of vos, met eventueel verdunningen/mutaties/aftekeningen) geboren en heeft een donkere huid. Een wit paard wordt wit geboren en heeft een roze huid.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:17

s6801881 schreef:
Een optie kan natuurlijk zijn, denk ik, dat albinisme ook op de KIT locus zit, maar dat het heterozygoot letaal is waardoor de vrucht in een vroeg stadium wordt verworpen, net als bij homozygoot roan en enkele varianten van homozygoot wit.

Ik zat gisteren duidelijk meer bij Hope dan bij kleurgenetica :o albinisme is natuurlijk recessief, dus om het te uiten moet een paard homozygoot zijn. Het zit er dus dik in dat het bij paarden homozygoot letaal is.

Nog twee bronnen die overduidelijk ( :') ) in de richting wijzen dat albinisme bij paarden niet voorkomt: http://www.whitehorseproductions.com/white.html en http://wiki.answers.com/Q/What_is_an_albino_horse

Welliswaar verre van wetenschappelijk, maar het is in ieder geval heldere taal :))