veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:52

winia4ever schreef:
is wel een dure voor de hoefsmid :j

:7

Vind het erg apart, maar ik neem aan dat ze het beestje gewoon laten leven mits het er geen last van heeft... Dat is toch een enorme publiekstrekker voor die kinderboerderij?!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:53

s6801881 schreef:
Ik neem aan dat dit een ongelukkige terugkeer is van een oergen. Jammer dat er meteen wordt gesproken over het afmaken van het veulen. Zolang het diertje gezond is en vrolijk op stal en op de wei kan, waarom niet? Ik hoop dat, zolang het diertje een paardwaardig bestaan kent, er naar andere oplossingen wordt gezocht.

Overigens is het helemaal geen vreemde gedachtegang dat het veulen nu wordt afgemaakt en ontleed hoor. Voor de wetenschap gebeuren er dubieuze zaken met dieren. Als men denkt dat afmaken en ontleden de beste gelegenheid is om een kenmerk te onderzoeken zal men dat niet laten (na goedkeuring van een ethische commissie). Maar ik zou, als onderzoeker, het juist ook interessant vinden om de ontwikkeling te onderzoeken, en niet alleen de vorm zoals die nu is.

Op zich wordt er niet gesproken over afmaken.. er wordt alleen gesproken over ontleden :+

Maar je hebt gelijk, er gebeuren wel vaker dubieuze dingen uit naam van de wetenschap :)
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 12-05-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:53

Hier een client met een veulen dat aan een been een extra kogel met hoef heeft.
Zal aan vriendje vragen of hij mij de foto en röntgenfoto's kan geven, dan zal ik ze uploaden.

Om dat beestje nou gelijk aan de wetenschap te schenken.... Maak eerst een röntgenfoto's.

eclair98

Re: veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:56

als het paardje geen goed leven kan krijgen dan mag het van mij wel naar de wetenschap.
maar anders niet!

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:19

ik vind het idd. ook ben i.p.v poten,

ik vind zo lang het veulentje er geen last van heeft ht gwn te laten leven :)

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:20

ik vind zo lang het veulentje er geen last van heeft ht gwn te laten leven :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:22

paulinevld schreef:

ik zeg gewoon benen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:35

Laura_Zodine schreef:
Zeggen ze in Belgie poten in plaats van benen?? Hadden jullie toch wel kunnen aanpassen in deze post.

Pentax schreef:
Lakiesha schreef:
Oh ik zeg ook weleens poten hoor, maar in een nieuwsbericht zou ik anders verwachten ;)
Het is trouwens wel een plaatje om te zien <3

Het is wel een vlaams bericht he...

Wat een rot opmerking weer! Nee, in België (als je dan toch zo kleinzerig wilt zijn, je vergeet jou 2 puntjes op de e) zeggen we GEEN poten. Dit is door een gewone reporter geschreven en als die niet in de paardensport zit weet die simpel weg niet dat wij dat benen noemen. Waarom wordt er hier zo vaak met het verwijt: Ach, in België dit, vlaanderen dat. Sorry hoor, moet ik er ook op springen van: Ach, in Nederland hé, weet je wat ze daar zeggen? Laat het nou toch. Ik heb altijd op mijn handen gezeten maar na het zoveelste topic en opmerking ben ik het langzaam aan beu!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:40

Waarom is het zo'n issue dat de benen benoemd zijn tot 'poten'. Vind dat zulke muggenzifterij.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:57

Cassidy schreef:
Aan de wetenschap doneren: jawel, benen ontleden:ook goed, maar pas na een lang en paardwaardig bestaan, als dit nog mogelijk is....

Dat was ook mijn gedachte..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:10

F_Orumster schreef:
Ik zie het probleem niet zo om het af te laten staan aan de wetenschap.
Wie eet er hier allemaal gehakt? Nu het om een paardje van een kinderboerderij gaat is het zielig?

Niet dat ik het dier geen leuk leventje gun, maar waarom kan men hier niet wat nuchterder naar kijken.

Afstaan aan de wetenschap is niet erg. Maar als ditveulen een gezond leven kan leiden zonder problemen, zie ik niet waarom je het om die reden zou afmaken en aan de wetenschap zou sschenken. Als het dier een ellendig bestaan tegemoet gaat prima, maar als het te verhelepen is of het dier heeft hier geen hinder van, dan laat het beestje lekker en leven en wacht zijn natuurlijke dood af. Een gezond dier afmaken en afstaan aan de wetenschap puur met de reden om nieuwsgierigheid naar iets zeldzaams te bevredigen, vind ik not done.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:12

F_Orumster schreef:
Ik zie het probleem niet zo om het af te laten staan aan de wetenschap.
Wie eet er hier allemaal gehakt? Nu het om een paardje van een kinderboerderij gaat is het zielig?

Niet dat ik het dier geen leuk leventje gun, maar waarom kan men hier niet wat nuchterder naar kijken.

F_Orumster schreef:
Waarom is het zo'n issue dat de benen benoemd zijn tot 'poten'. Vind dat zulke muggenzifterij.

Hèhè, iemand met een nuchtere kijk op het leven!

Waarom zo'n drama als ze een misvormd veulen niet willen laten leven. Ik verwacht dat ze rustig afkijken hoe het dier zich ontwikkeld en als het moeite krijgt met bewegen (wat ik wel verwacht als je het hele smalle hoefje waarop hij gaat lopen bekijkt) dan zullen ze een einde aan zijn leven maken. Maar voor die tijd niet lijkt me, ik ga er vanuit dat dit een grote trekpleister voor deze dierentuin gaat zijn.

En wat een drama over het poten/benen verhaal! dit verhaal is waarschijnlijk gewoon geschreven door een niet-paardenpersoon en heeft daar totaal niet aan gedacht. Het paard heeft hier echt geen last van! Ik heb ook ooit paarden op stal met een grote lelijke kop of onhandige poten, deze paarden ondervinden daar geen geestelijke hinder van, als ik dat tegen ze zeg hoor!

Maar al met al, wel iets heel aparts om te zien!

Mindim schreef:
Afstaan aan de wetenschap is niet erg. Maar als ditveulen een gezond leven kan leiden zonder problemen, zie ik niet waarom je het om die reden zou afmaken en aan de wetenschap zou sschenken. Als het dier een ellendig bestaan tegemoet gaat prima, maar als het te verhelepen is of het dier heeft hier geen hinder van, dan laat het beestje lekker en leven en wacht zijn natuurlijke dood af. Een gezond dier afmaken en afstaan aan de wetenschap puur met de reden om nieuwsgierigheid naar iets zeldzaams te bevredigen, vind ik not done.

Heb je enig idee hoeveel gezonde paarden er geslacht worden, gewoon omdat er een overschot is aan paardachtigen?
En wat maakt het uit, paardenvlees word ook gegeten, maar omdat men iets meer band heeft met een paard, dan met een koe, varken, kip of vis, is het ineens zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:54

Ja hoor, ik heb prima een idee hoeveel gezonde dieren er geslacht worden.
Omdat ik vind dat je een veulen niet hoeft af te maken puur om te kijken hoe hij in elkaar steekt, dan heb ik daar geen idee van? Vreemde conclusies trek jij.

Ja, ik weet prima dat er vee geslacht wordt, wat wil je daarmee zeggen? En het woord zielig heb ik nergens genoemd, misschien iets minder mensen in een hokje zetten?

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:26

Wel meer pas geboren veulentjes staan wankel op de beentjes toch??

Maar lijkt mij veel interessanter om te zien hoe het zich ontwikkeld met de groei en beweging, hoe de pezen zich dan ontwikkelen, ipv direct aan ontleden te beginnen. Dat kan altijd nog, mocht blijken dat het beestje er niet normaal mee kan rondlopen

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:11

Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe dit veulen zich ontwikkelt.

Tja, de discussie poten/benen... heeft niets met België te maken hoor. Ik zeg altijd dat een paard benen heeft, tenzij die trapt of op m'n tenen gaat staan met z'n grote poten... :+

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:50

Ik dacht lijkt net een vijfde teen van een hond.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:27

Wat moet de wetenschap met een 'verschijnsel' dat verder nog nergens is voorgekomen. In mijn ogen onnodig om onderzoek te gaan doen als er niets mee te verbeteren of voorkomen is. Gewoon een foutje van de natuur, kan gebeuren helaas.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:37

Dat 'verschijnsel' kwam in de oertijd best regelmatig voor, gezien ook de wildkleur van het veulen is hij genetisch wellicht reuze interessant om meer over het oerpaard te weten te komen.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:38

Heel interessant, maar ik snap het verhaal niet zo goed.
Eerst staat er geen hinder, dan schenken aan de wetenschap. Ik vind als het diertje geen pijn/hinder heeft dat het mag leven en daarna geschonken worden aan de wetenschap. Heeft het wel pijn dan is spuitje natuurlijk het beste.
Als het zo zal zijn, hou ik jullie op de hoogte, want dan zullen we het volgende week wel uitgebreid te zien krijgen, en kunnen gaan bekijken in de snijzaal.
Kan me dan zelfs voorstellen dat het een examenvraag gaat zijn begin juni bij embryo, zodat we moeten verklaren wat er precies is mis gegaan tijdens de embryonale fase. Dat wordt nog een hele klus denk ik.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:50

Lecytinker: ja dat kalf leeft niet meer. Hij had zeg maaar waar de oren zitten daarachter de hoofden tegen elkaar. Weet ook niet of hij verder levensvatbaar was daardoor. Is heel apart om te zoen.

laura_appie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:03

arm beestje...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 07:52

Inderdaad, zeer apart!

Het zou me trouwens niet verwonderen dat die eigenaar een smak geld krijgt als hij ze aan de wetenschap geeft.. En sommige mensen zijn nu eenmaal verblind door het geld.. Zeker, zoals Lecytinker al zegt, is dit zeer interessant omdat het toch een gelijkenis met het oerpaard is.

Over poten & benen; Ja, er word in België veel 'poten' gezegt. Toch gebruiken de meeste echte paardenmensen wel 'benen'. 'Poten' is eigenlijke een beetje dialect en boerentaal als ik het zo mag zeggen.. :P

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:46

Gewoon lekker laten leven paarden in de oertijd hadden toch ook zulke hoeven? Als het veulen er niet te veel last van heeft er oud mee laten worden en niet direct afmaken!

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:25

oke dat is best raar want dan moet je dus bij 1 pony 7 hoeven uit krabben! zelf heb ik ook 2 verzorgshets maarja dat is toch anders maar echt vaag! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:27

Wat een vooroordelen allemaal zeggen, we weten allemaal weer hoe het in elkaar steekt hoor.. de eigenaar kijkt alleen naar het geld en is een dierenbeul :?

Er staat maar ontzettend weinig informatie in dit bericht, wie weet staat er allang een echo oid gepland. Daarbij hebben kinderboerderijen het qua financiën het al moeilijk zat, ik kan me best voorstellen dat je geen risico's wilt nemen en er dan voor kiest het aan de wetenschap te schenken als de toekomst er misschien helemaal niet zo positief uit ziet.