In gesprek met John Swaab:"Uitleggen, belonen en fluisteren"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:48

het is leuk dat jullie denken dat hij dat bedoelt, maar dat is ook maar gissen want dat weten jullie ook niet zeker

het enige wat ik zeker weet is dat hij gezegd heeft, letterlijk, dat paarden olie-koek-dom zijn en laat ik dat nu een olie-koeke-domme uitspraak vinden
mijn mening, duidelijk niet de jullie-ze maar geen idee wat hij daar nu echt zelf van vindt

als hij vervolgens omgaat met een paard zoals je met een kalkoen omgaat, tja......

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:04

Ik denk juist dat hij beter met ze omgaat doordat hij ze behandelt wat past bij hun denkvermogen. Dan laat je het paard in zijn waarde. Hij noemt een paard dom, omdat een paard naar de maatstaven van een mens dom is. Hij vergelijkt het met een mens omdat hij juist aangeeft dat veel mensen hun paard behandelen alsof ze het denkvermogen van een mens hebben.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:10

spatter schreef:
het is leuk dat jullie denken dat hij dat bedoelt, maar dat is ook maar gissen want dat weten jullie ook niet zeker

het enige wat ik zeker weet is dat hij gezegd heeft, letterlijk, dat paarden olie-koek-dom zijn en laat ik dat nu een olie-koeke-domme uitspraak vinden
mijn mening, duidelijk niet de jullie-ze maar geen idee wat hij daar nu echt zelf van vindt

als hij vervolgens omgaat met een paard zoals je met een kalkoen omgaat, tja......

Ik vind dat je erg halsstarrig vasthoudt aan die ene zin. In het artikel wordt toch ook duidelijk uitgelegd wat hij daarmee bedoelt, en hoe daarvan gebruik maakt bij het aanleren van dingen aan paarden. Maar jij blijft je maar blindstaren op dat ene woordje olie-koek-dom. Dat vind ik pas olie-koek-dom :D

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:33

Dit is een artikel wat iedereen die wil paardrijden zou moeten lezen en dán pas op een paard stappen, met gevoel!

horseyfries

Re: In gesprek met John Swaab:"Uitleggen, belonen en fluisteren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:15

Ja, graag met gevoel ja! (Sinds ik in een ver verleden een clinic van deze man heb gezien waarin hij aankondigde met onzichtbare hulpen te kunnen rijden en nu een onzichtbare hulp voor de galop ging geven, waarom ik vervolgens een spoor toch echt in de buik zag verdwijnen, neem ik de weliswaar mooie verhalen toch met een korreltje zout).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:31

je hebt ook echt sporen nodig als je met onzichtbare hulpen rijdt :')

ik heb al meer verhalen gehoord van hem in die trant

als je echt met minimale hulpen kan werken dan rij je zonder hoofdstel (bit in de mond) en zonder sporen met alleen lichte kuitdruk, je paard rond
als hij werkelijk zo goed kan zitten als hij vertelt dat zou moeten, moet hij zijn paarden op alleen, maar dan ook alleen zithulpen kunnen rond rijden
ik ben die plaatjes nog niet tegen gekomen, wel een hoop praatjes

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:34

Sammie schreef:
“Je hoeft niet te blijven zeggen tegen je paard dat hij moet wijken, want je hebt hem al op gang gebracht. Als jij bijvoorbeeld voor een deur staat, je belt aan en de deur gaat open, dan ga je niet nog een keer aanbellen.” legt John uit.

:)) Prachtig uitgelegd, haha.