Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Speedster schreef:Wanneer dit soort ingrijpende maatregelen genomen moeten worden om de populatie van de dieren te reguleren en een beetje welzijn te garanderen, omdat de natuur dit niet zelf kan regelen, dan vind ik dit wannabe-natuur ten top. Onder de schijn van "natuurlijk beheer" dieren aan hun lot over laten op een veel te klein stukje. Nederland is gewoon te klein hiervoor, jammer maar helaas.
maura schreef:Wat is dan volgens jou echte natuur?
En hoe staat het volgens jou in die echte natuur met het welzijn van de dieren?
Bestaat 'natuurlijk beheer' volgens jou en zo ja, wat is dat dan?
Hoeveel grote grazers zouden er volgens jou in de OVP kunnen leven en als dat er geen zijn, omdat het gebied te klein is, hoe groot zou het gebied dan moeten zijn om er wel grote grazers te kunnen hebben?
Als de OVP al te klein zijn, wat moet er dan volgens jou gebeuren met de kuddes grote grazers in anderen gebieden die kleiner zijn dan de OVP, zoals de Millingerwaard en Zuid-Kennemerland?
En hoe groot (of klein) denk je dat Nederland is (zonder te spieken op Google)?
Speedster schreef:Dus ook al ben ik geen deskundige en kan ik niet met cijfers smijten, voor mij is duidelijk dat dit niet werkt zo.
randalinpony schreef:Die discussie wordt ingewikkeld door de daaromheengevouwen discussie of we het over natuur/cultuur hebben, omdat het zo discutabel is of een diersoort die ergens door mensen wordt geplaatst en door mensen binnen een bepaald gebied wordt gehouden en beheerd, wild is, of niet. Dan gaat de discussie over verantwoordelijkheden voor het welzijn.
randalinpony schreef:Waarom zou de hobbyist, de professionele sportgebruiker, de vleesopfokker of de natuurbeheerder andere maatstaven mogen aanleggen wat betreft welzijn van het paard?
randalinpony schreef:En daarom is de discussie over de grazers in de OVP een andere dan over de bio-industrie. Die grazers zijn (juridisch) wilde diereen, en géén 'zaken in eigendom'. Een vergelijking met vee van boeren is daarom helemaal niet relevant.Wanneer je als dier echter in handen van een 'natuurbeheerder' valt, vervallen alle bovenstaande voordelen, om weer te worden vervangen voor de in het wild bestaande voordelen van (relatieve, migreren zit er niet meer in) vrijheid en uitleven van instincten.
randalinpony schreef:Dat denk ik ook niet, maar voer de discussie dan zuiver. Ga geen argumenten verzinnen, maar zeg gewoon dat je het zielig en barbaars vindt dat 30% van die dieren de winter niet overleeft in plaats van te roepen dat dat niet natuurlijk is. Stel dat van de grote grazers in de Serengeti 40% de grote trek niet overleeft en dat 30% dus juist een relatief laag sterftecijfer is, dan maakt dat de situatie in de OVP toch niet ineens anders?Ik denk alleen niet, dat je voor de ethische discussie, ergens ontzettend veel verstand van zou moeten hebben.
randalinpony schreef:In ieder geval niet van natuurbeheer, want zelfs al zou je daar echt alles over weten (ik denk trouwens niet dat iemand daar echt alles over weet, ik zie veel beheer dat voornamelijk gericht is op inrichten en beheren van gebieden volgens menselijke waarden, terwijl in de natuur alles draait om overleven van soorten en aanpassen), dan zou dat nog het vraagstuk welzijn niet oplossen.
randalinpony schreef:Er zijn hebben trouwens al veel afschuwelijke misdaden tegen de mensheid (en ongetwijfeld ook tegen het dierenrijk) plaatsgevonden doordat mensen zaken aan 'de deskundigen' overlieten.
Juist daarom is maatschappelijk debat belangrijk.
maura schreef:Speedster schreef:Dus ook al ben ik geen deskundige en kan ik niet met cijfers smijten, voor mij is duidelijk dat dit niet werkt zo.
Mag ik even heel eerlijk zijn?
Wat ik hier lees kan ik vertalen als: dus ook al heb ik ergens geen verstand van, dan heb ik daar nog wel een oordeel over.
Ik wil echt niet lullig doen maar dat is wel hoe ik jouw mening lees. Wat mij betreft heb je volledig recht op die mening, maar ik kan 'm echt niet serieus nemen.
Speedster schreef:OK, dus iemands mening wordt alleen serieus genomen als diegene deskundig is. Ik vind het deskundig zijn op dit vlak eerlijk gezegd totaal niet relevant. Feit is dat er met twee maten gemeten wordt en de overheid op een manier met dieren omgaat die wij ons niet eens in de verte zouden durven veroorloven. Om dat te constateren hoef je echt geen deskundige zijn. Maar ik laat het hier maar verder bij.
Citaat:En daarom is de discussie over de grazers in de OVP een andere dan over de bio-industrie. Die grazers zijn (juridisch) wilde diereen, en géén 'zaken in eigendom'. Een vergelijking met vee van boeren is daarom helemaal niet relevant.
randalinpony schreef:Citaat:En daarom is de discussie over de grazers in de OVP een andere dan over de bio-industrie. Die grazers zijn (juridisch) wilde dieren, en géén 'zaken in eigendom'. Een vergelijking met vee van boeren is daarom helemaal niet relevant.
Nee. Het zijn grazers. Het zijn dieren, met bepaalde kenmerken en bijbehorende behoeften.
Je kunt juridische kaders verzinnen wat je wilt, maar het dier als uitgangspunt maakt een andere discussie.
Een dier krijgt geen anderen behoeften van een juridische status namelijk.
Als we het over ethiek hebben, zijn de juridische kaders niet het uitgangpunt.
Kuggur schreef:Kuggur, als jij mij kunt uitleggen wie wettelijk gezien eigenaar is van deze dieren en dus waarom het gehouden dieren zijn dan hoor ik dat graag. Zonder dat vergeet ik helemaal niets, maar ben jij onvoldoende op de hoogte.Je vergeet gemakshalve dat dit geen wilde dieren zijn.
maura schreef:@xxxclau: of een situatie, ethisch beschouwd, wel of niet acceptabel is staat los van de vraag of er nog ergere dingen bestaan.
In je betoog mis ik eigenlijk een heldere conclusie. Bedoel je te zeggen dat we ons niet druk moeten maken over de wijze van beheer van de kuddes grazers in de OVP omdat er veel ergere dingen zijn waar we ons druk over kunnen maken? Bedoel je te zeggen dat afschot niet zou moeten plaatsvinden om de dieren een hongerdood te besparen, maar juist om ze te oogsten zodat ze opgegeten kunnen worden? Vind jij, als bioloog, het sterftecijfer van 30% acceptabel? Zou er geen probleem zijn als het gebied groter was?
maura schreef:Kuggur schreef:Kuggur, als jij mij kunt uitleggen wie wettelijk gezien eigenaar is van deze dieren en dus waarom het gehouden dieren zijn dan hoor ik dat graag. Zonder dat vergeet ik helemaal niets, maar ben jij onvoldoende op de hoogte.Je vergeet gemakshalve dat dit geen wilde dieren zijn.
.
xxxclau schreef:Mijn conclusie.. ehm..
Ik weet niet of een 30% sterftecijfer acceptabel is. Als jij zegt dat ze in lijn liggen met andere kuddes grote grazers, dan zal het een acceptabel % zijn? Ik weet daar zelf geen cijfers van. Ik heb er zelf ook niet zoveel aan. In de vleesbranche is er een sterftecijfer van 100%, dat weet ik wel (flauw hè).
xxxclau schreef:Of we ons minder druk moeten maken, misschien wel. Mensen vinden wat er daar gebeurt schandelijk, luguber, gruwelijk, belachelijk, de natuurbeheerders dierenbeulen en geldverspillers. De ergste dingen worden zomaar geroepen. Ik vind dat onterecht. Die mensen houden van dieren en van de natuur, anders hadden ze dat vak niet gekozen. Je wordt er nl. niet rijk van ofzo. En dat ze dan van die misdaden beschuldigd worden, dat vind ik lullig. Iedereen weet het altijd beter (maar gelukkig denkt wel iedereen mee).
xxxclau schreef:Dat het tot de Tweede Kamer moet komen vind ik eigenlijk zwaar overdreven. Dat is naar mijn mening bijna een mediastunt (wat veel dingen gewoon zijn). Ik heb natuurlijk niets tegen dierenliefde, maar wel tegen hypocriete dierenliefde. Ook dierenactivisten maken zich daar soms schuldig aan.
xxxclau schreef:Dieren oogsten uit die gebieden dat bedoel ik niet, maar ik heb niets tegen de verwerking van de kadavers voor iets nuttigs. Het zal ook biologisch vlees zijn. Dat is nog mode ook, dat is meegenomen. De consument is nou eenmaal ook een kuddedier, sponsort grote beslissingen en is van de modegrillen. Daar moet nou eenmaal op ingespeeld worden..... De voedselketen is gewoon niet compleet. Dan moet je alleen maar meer gaan schieten en dan krijg je een nog veel groter bloedbad met nog meer mediaoproer :-S. Wat ik daar van zou vinden, dat weet ik niet precies. Ik zou dan een predator introduceren in een groter gebied. Wij kunnen nou eenmaal niet alles regelen in een natuurgebied.
xxxclau schreef:Ok, één heldere conclusie dan. Ik vind inderdaad een zware discussie tot aan de TK overdreven als we ons werkelijk zo druk maken over dierenwelzijn. Want daar gaat het toch over? Deze Koniks hebben over het geheel een heel goed leven en er wordt goed op ze gelet door natuurliefhebbers. Lijden ze, dan worden ze bijna pijnloos verlost. Dat lijkt me goed geregeld. Productiedieren, gehouden bij ons om de hoek en waarvan er véél en véél meer zijn, ontsnappen aan onze aandacht. Dat vind ik echt zielig. Ik vind dat die veel meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. Daarmee werk je efficiënter tegen dierenleed en krijgen veel meer dieren een beter leven. Ik zeg dit omdat dat meer aan mijn geweten knaagt dan deze wilde grazers in Nederland. Dat is mijn toevoeging aan de discussie.
Kuggur schreef:Onzin, dit zijn gedomesticeerde diersoorten die een parklandschap helpen onderhouden, niets meer en niets minder.
De eigenaar? wie heeft ze gekocht en in deze omheining gezet?
Ze komen er van nature niet voor, ze zijn er niet zelf heen gemigreerd, en ze kunnen er niet wegkomen.
Als jij dit "wilde dieren" vindt hanteer je een belachelijke definitie van "wild".
Nb. Wat betreft deskundigheid, Ik heb verantwoording over zo´n 300 grazers die over de zomermaanden in de vrije natuur lopen.
Kuggur schreef:Onzin, dit zijn gedomesticeerde diersoorten die een parklandschap helpen onderhouden, niets meer en niets minder.
De eigenaar? wie heeft ze gekocht en in deze omheining gezet?
Ze komen er van nature niet voor, ze zijn er niet zelf heen gemigreerd, en ze kunnen er niet wegkomen.
Als jij dit "wilde dieren" vindt hanteer je een belachelijke definitie van "wild".
maura schreef:Ik weet niet of het roepen van de ergste dingen nu zoveel met deze situatie te maken heeft. Mensen roepen voortdurend de ergste dingen over onderwerpen waar ze onzeker van worden De enige effectieve manier om mensen te laten ophouden met de ergste dingen roepen is ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen weten hoe het écht zit.
maura schreef:Ik zou het geen mediastunt willen noemen, maar een symptoom van de (zorgwekkende) situatie waar we in zitten. De politieke agenda wordt niet bepaald door het belang van het onderwerp maar door de mate van publieke belangstelling voor het onderwerp. Daar word ik dan weer heel onzeker van.
maura schreef:Nog een vraagje trouwens: denk jij dat mensn expres hypocriet zijn in hun dierenliefde? Ik denk namelijk dat mensen heel oprecht zijn in hun dierenliefde en zich er niet van bewust zijn dat ze op onderdelen hypocriet gedrag vertonen.
maura schreef:Als je dieren oogst en opeet, komt dat dan niet gewoon neer op predatie door de mens? (dat vind ik zelf wel, daarom ben ik voor een combinatie van beheersmaategelen waaronder oogst)
maura schreef:Hoewel onze productiedieren het inmiddels heel veel beter hebben dan 10-20 jaar geleden ben ik het met je eens dat dat leed groter is. De overeenkomst tussen het leed van productiedieren en dat van creperende grazers in de OVP ligt wat mij betreft in het feit dat beide groepen nodeloos leiden door onzorgvuldig en falend beleid. En dát vind ik wel een onderwerp dat op de vergaderagenda van de Tweede Kamer thuishoort.
Kuggur/maura schreef:Je vergeet gemakshalve dat dit geen wilde dieren zijn.
Kuggur, als jij mij kunt uitleggen wie wettelijk gezien eigenaar is van deze dieren en dus waarom het gehouden dieren zijn dan hoor ik dat graag. Zonder dat vergeet ik helemaal niets, maar ben jij onvoldoende op de hoogte.
Onzin, dit zijn gedomesticeerde diersoorten die een parklandschap helpen onderhouden, niets meer en niets minder.