Mindfields schreef:Jeminee ik ben halverwege de proef gestopt met kijken. Telgang en achter kort-lang stappen.
FEI reglement:
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
(1) De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
(2) De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
(3) De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
(4) Het oonvoorwaardelijke aanemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Tja, ik dacht dat juist het systeem van Anky en Sjef controle gaf, maar wat ik hier zie is toch iets wat lijkt op "controle kwijt".
Buiten alle zichtbare uitvoeringsfouten (en dat zijn er nog al wat), klopt er van bovenstaande van wat Mindfields heel correct zegt, helemaal niets.
Hét controle-systeem, juist ook van de FEI, het Scala dus, raakt op deze proef geheel "ontregeld".
Met alle respect voor Anky, maar deze proef had nooít een 2e plaats op mogen leveren.
En als we eerlijk zijn, weten wij dat ook allemaal wel.
Elke Nederlander heeft een portie vaderlandsliefde in zich, maar we moeten ook reeël durven zijn.
Hier zie je wat naamsbekendheid doet: deze proef is veel te hoog gepunt.
Afgelopen weekend zou Salinero niet fit genoeg zijn en nu té fit?! Ligt vast aan het deelnemersveld, net als in Oostenrijk.
We zijn toch niet gek!
Een in een mega-stoelzittende Anky crosst ongecontroleerd door de baan.
Dát is nu waar de moderne ruiters zo prat op gaan: een "electrisch" achterbeen, in de Passage zie je dat Salinero zijn achterbeen zelfs áchter de achterhand wegzet, maar wel electrisch ja!
Met andere woorden alsof hij door een varkensprikker gestoken wordt,zo zet hij zijn achterbenen weg.
Bang dat hij niet "voor het been zou kunnen zijn"!! Met alle taktfouten die daar weer uit komen rollen.
Kijk eens naar dat linkerachterbeen tijdens m.n. de Passage ...?! alléén maar onregelmatigheid.
Dat is wat men noemt "electrisch", maar een correct ondertredend achterbeen, ho maar.
Nou, dan maar liever niet electrisch, een gevolg van de Stop&Go-methode, niet scherp, maar angstig worden paarden daarvan.
Ze kan maar beter thuis blijven.