Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 01:22

pien_2010 schreef:
Sammie schreef:
http://www.wur.nl/

“Neen, ik geef toe, buiten de racesport neemt geen ruiter die extreme houding aan. Maar lichtrijden of de verlichte zit zijn wel aan te bevelen, zeker als je weet dat je paard rugproblemen heeft. Zo krijgt de rug kans om zich te herstellen.”, zegt de promovenda.

De eind conclusie is een vreemde. Wat mevrouw onderzocht heeft klopt en is bekend. Dat is de reden dat we al eeuwen lang van de grootmeesters geleerd hebben hoe een paard werkelijk goed gereden moet worden, opdat zijn rug zo min mogelijk belast wordt en het hele paard zijn gewicht meer op achteren zet. Namelijk in de achterbenen zit meer "veer" als het waren en daar moet dus het gewicht naar toe als er een ruiter opzit. In de (Duitse) klassieke dressuur leren we dat nog elke dag. Paarden goed loswerken en opwarmen voordat we gaan rijden, zodat we met de juiste gereden halve ophouding op een verende paardenrug door de baan kunnen. Door dit op de goede manier te doen (doorzitten dus) gaat je paard meer in evenwicht zodat hij ons de ruiter die in balans zit, goed kan dragen. Dat is het doel van de dressuur. Je paard zo rijden dat hij het ruiter gewicht goed kan verwerken in zijn lichaam. Dat doe je dus niet met licht rijden.
Maar als je die kennis en dressuur niet beheerst dan kun je beter blijven lichtrijden.

Dat zegt dus dat, hoe goed iemand ook in evenwicht/ precies in balans zit etc. diegene toch een hoop ellende kan veroorzaken als er niet goed losgewerkt en opgewarmd wordt? Klinkt erg logisch en volgens mij gaat het daar ook vaak genoeg mis, zo ook in de afbouw van een training. Betekend ook dat je kunt meten tot je een ons weegt, pas wanneer de meting start vanaf het moment dat men op het paard stapt, en er daarlangs een deskundige in het losrijden en afbouwen van de training mee kijkt, je conclusies zou mogen verbinden aan de metingen die er her en der verricht worden.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 01:43

Die conclusie kun je zeker trekken.

Dit zijn altijd een beetje dubieuze onderzoeken vind ik.
Want om goede conclusies te trekken zouden alle proeven onder de zelfde condities moeten plaats vinden.
Er zijn hiet nogal wat mogelijke variabelen.
Is het paard goed losgereden,
bouw van het paard,
(Een opwaarts gebouwd paard zal andere resultaten geven dan een overbouwde)
gang van het paard
(Een stampende gang zal meer schokken geven dan een vlakke),
is het paard super fris of juist erg sloom,
kwaliteit van de ruiter,
hoeveel soeplesse en balans heeft hij/zij,
hoe goed past het zadel........
En dan heb ik vast nog wel wat vergeten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:27

Terug naar het topic..: Blijf met gewicht van een paardenrug af..
We hebben hier dagelijks onze mond vol van dierenmishandeling..Dit onderzoek geeft pas aan wat dat is.(o.a. kisses spines )
Lees al die honderde topics maar eens na over rugproblemen en hoe te behandelen.. :(:)
Maar niemand heeft het over het GEWICHT.. :(:)
http://www.wur.nl/NL/nieuwsagenda/nieuw ... 120425.htm
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 26-04-12 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Belediging verwijderd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:47

tamary schreef:
Lastig, lichtrijden geeft piekbelasting bij neerkomen en verlichte zit concentreerd het ruitergewicht op de stijgbeugels wat weer piekbelasting geeft op de rug afhankelijk van pasvorm en boomvorm. Doorzitten doet dit beide niet. Alhoewel alle 3 uiteindelijk een combi nodig hebben van goede rijkunst en correcte bespiering om een paard heel te houden.

Rest daarnaast nog de vraag hoe het dan kan dat als we wat verder terug gaan in de geschiedenis en ook kijken naar de werkrijstijlen dat we eigenlijk alleen maar doorzitten in draf tegen komen ivm stil platform voor wapengebruik en werken met vee. In beide gevallen is het trainen van de paarden kostbaar en tijdrovend, wat stukrijden door doorzitten op zijn minst onlogisch maakt. Op de een of andere manier bleef/blijft een werk/oorlogspaard dus onder een doorzittende ruiter toch heel. Hoe kan dat dan uitgaande van dit onderzoek?

Dat is een goede vraag. Vroeger was het zo dat paarden verschrikkelijk kostbaar waren en moest daar heel zuinig mee omgegaan worden. Men had belang bij een paard dat erg oud kon worden. Ik heb Quadripes jouw vraag gesteld per pb want ik verwacht vanuit haar achtergrond dat zij ons wel wat zinnigs te melden heeft dat interessant is met betrekking tot dit onderwerp.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:52

Ik vind het jammer dat er geen gegevens bekend zijn over het onderzoek. Het is op zich best interessant, maar je weet niet hoeveel variabelen er zijn meegenomen en ik denk dat daar een groot punt in zit, zoals anderen het ook noemen.

Daarnaast heb ik onlangs een onderzoek gelezen, waaruit het tegendeel de conclusie was. Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden. Daarin werd juist tijdens het lichtrijden een piekbelasting gezien.
Eea zal ook erg afhangen van balans van de ruiter en de gangen van het paard.

Dat er enorm veel rugproblemen voorkomen, mag duidelijk zijn. Ik denk alleen niet dat het zo simpel ligt. Ik denk dat harnachement, balans ruiter, bouw paard, manier van trainen, wijze van belasting, aanleg etc etc minstens zo belangrijk zijn.
Een echt gedegen onderzoek naar rugproblemen zou ik echter zeker toejuichen. Maar daartoe lijkt het mij beter als ze een enorme groep paarden in het onderzoek meenemen in zeer veel disciplines/situaties e.d (zo breed mogelijk dus) , volledig rugonderzoek van te voren uitvoeren en werken met drukmeters onder het zadel en wellicht een volledig onderderzoek na een bepaalde periode. Maar dat zou dan een zeer omvangrijk en (te) kostbaar onderzoek worden.

Misschien was het al goed om eens te kijken hoeveel paarden last hebben van de rug. En dan bedoel ik paarden die niet zijn aangemeld bij de d.a. Zou mij niet verbazen als onder die paarden ook nog aardig wat problemen zijn.
Grote groep dus controleren op rugproblemen en dan de hele geschiedenis natrekken... maar ja... ook dat is wel kostbaar...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:00

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:25

Nou ik ben het ook wel met Ceasario eens dat te zware mensen niet op een paard horen.
En wat is dan zwaar? Daar kan je een discussie over voeren maar boven de 100 sowieso al niet meer. Ik vind eigenlijk een vrouw boven de 85-90 al te zwaar voor een paard maar dan kan je nog discussieren over het type paard. Gaan ze op een Belgisch trekpaard zitten of op een klein volbloed arabiertje...

_Noor

Re: Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:28

In principe vind ik ook dat (veel) te zware mensen niet op een paard zouden moeten stappen, maar de manier waarop Ceasario het brengt is natuurlijk not done :n

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:33

Mee eens! Sommige combinaties kunnen echt niet en de paarden kunnen niet voor zichzelf opkomen. Ik heb helemaal niets tegen zwaardere mensen, maar wel tegen te zware mensen op een paard. En dan heb ik het niet over een klein beetje overgewicht.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 26-04-12 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:33

Hm ja oke Ceas had het wat tactvoller kunnen brengen maar goed, dat zijn we wel gewend van hem.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:34

Suzanne F. schreef:
Hm ja oke Ceas had het wat tactvoller kunnen brengen maar goed, dat zijn we wel gewend van hem.

Da's ook weer zo. :+

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:37

Vind dit onderzoek wel een beetje kort door de bocht. Je hebt namelijk mensen die echt voor geen meter kunnen zitten en elke dag maar in dat zadel zitten te hutsebutsen; ja, daarbij kan ik me voorstellen dat dat op lange termijn schadelijk kan zijn voor de paardenrug. Maar er zijn zat ruiters die vloeiend en soepel meegaan in de beweging van het paard en dat 'samengaan' lijkt me echt totaal niet schadelijk, integendeel.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:40

smeetjoew schreef:
Vind dit onderzoek wel een beetje kort door de bocht. .

Natuurlijk heb je gelijk. maar het is blijkbaar het begin van een tactvolle discussie.. ;)

geerke

Re: Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:44

hebben ze ook een onderzoek gedaan bij (echte,niet western stallen in Nederland) cowboys?
Een zadel van 30 kilo,man van tegen de 100 kilo en maar doorzitten?
Tenminste ik heb er nog nooit en zien lichtrijden of in de galop in verlichte zit zien zitten....ze zitten die paarden altijd vreselijk in de rug.
Eigenlijk zou je die paarden eens moeten controleren op rugproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:39

geerke schreef:
hebben ze ook een onderzoek gedaan bij (echte,niet western stallen in Nederland) cowboys?
Tenminste ik heb er nog nooit en zien lichtrijden of in de galop in verlichte zit zien zitten....ze zitten die paarden altijd vreselijk in de rug.

Is er weleens een onderzoek gedaan onder (evt. zelfs vederlichte) dressuurruitertjes die hun paard in een valse knik rijden? Die paarden krijgen ook standaard rugproblemen... heeft niet zoveel met het ruitergewicht te maken, wel met de manier van rijden.

Kortom, er zijn zat manieren waarop een paard last van z´n rug kan krijgen. De discussie over het ruitergewicht is in dit topic lijkt mij niet op z´n plaats. Niet dat het geen goede discussie is (ik vind ook dat veel ruiters ook aan hun eigen gewicht moeten denken, daarom ga ik zelf ook naar de sportschool), maar er loopt al een (uitgebreid) topic over en ik zie -zelf- de meerwaarde er niet van in die discussie hier nog een keer te voeren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:44

geerke schreef:

Even een kleine nuancering: de vlakke gangen van een Quarter zijn niet helemaal vergelijkbaar met die van een bijvoorbeeld hoog op gooiend dressuurpaard.
En dat ze ALTIJD die paarden in de rug zitten, waag ik te betwijfelen ;)
Al ben ik het wel met je eens dat ook in de westernsport (net als in andere disciplines) af en toe van die grote mannen ziet rondracen :j
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 26-04-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:49

Moderatoropmerking:
Dit onderzoek en dit topic gaat niet over zwaardere mensen te paard, deze discussie kan gevoerd worden in dit topic: [RT-D] Zwaardere mensen te Paard deel 2 Vanaf hier graag weer on topic.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:59

Als de natuurlijke 'veer' in onze knieën en enkels zo'n grote rol speelt, vraag ik me af of systemen à la GPG beugels en dergelijke ook kunnen bijdragen aan het comfort van je paard?

In elk geval galoppeer ik buiten altijd in verlichte zit. Ook rustig galopperen kan op die manier prima. Je versterkt er je eigen rug mee en je voelt bij grotere afstanden heel goed het verschil voor zowel jezelf als je paard. Ze loopt op die manier gewoon fijner en wordt minder snel moe. Meningen van enduranceruiters hier aanwezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:13

smeetjoew schreef:
Vind dit onderzoek wel een beetje kort door de bocht. Je hebt namelijk mensen die echt voor geen meter kunnen zitten en elke dag maar in dat zadel zitten te hutsebutsen; ja, daarbij kan ik me voorstellen dat dat op lange termijn schadelijk kan zijn voor de paardenrug. Maar er zijn zat ruiters die vloeiend en soepel meegaan in de beweging van het paard en dat 'samengaan' lijkt me echt totaal niet schadelijk, integendeel.

Volgens dit onderzoek breng je dan nog evengoed schade aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:16

Ffortuna schreef:
Kortom, er zijn zat manieren waarop een paard last van z´n rug kan krijgen. De discussie over het ruitergewicht is in dit topic lijkt mij niet op z´n plaats. Niet dat het geen goede discussie is (ik vind ook dat veel ruiters ook aan hun eigen gewicht moeten denken, daarom ga ik zelf ook naar de sportschool), maar er loopt al een (uitgebreid) topic over en ik zie -zelf- de meerwaarde er niet van in die discussie hier nog een keer te voeren.

Zekers zijn er meerdere manieren om een rug van een paard te vernielen, maar ook ruitergewicht is daar een onderdeel van, dus helemaal uitvlakken in een discussie, omdat het taboe zou zijn kan je dat niet, evengoed als niet passend harnachement, hotsende ruiters en slechtrijdende ruiters dat zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:19

Eigenlijk ben ik bang dat je sowieso schade aanbrengt zodra je op een paard stapt... :o

Je kunt proberen die schade te beperken, maar GOED zal het niet snel zijn voor een paardenrug als je er op gaat zitten, een rug waar nooit iemand op gaat zal het toch wel beter hebben dan een rug die gewicht moet dragen.

Neemt niet weg natuurlijk dat je door het juiste ruggebruik en de juiste training van rug- en vooral ook buikspieren, een goed ondertredende achterhand, kundige ruiter en geschikt zadel het lijf van het paard kunt trainen om zonder al teveel negatieve effecten met een ruiter rond te hobbelen, maar echt GOED kan het volgens mij toch nooit zijn, zeker naarmate de ruiter zwaarder en de belasting langduriger wordt.

Maargoed, dat is weer een andere discussie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:26

Mindim schreef:
smeetjoew schreef:

volgens nevzorov brengt het zitten een paarderug per definitie schade aan. Hij heeft daar ooit onderzoek naar gedaan, maar het is natuurlijk de vraag of dat een objectief onderzoek is. Ik weet niet zo goed wat ik van de man moet denken.
Maar goed... het zou niet oninteressant zijn om eens een grootscheeps onderzoek naar paardenruggen te doen. En dan niet alleen de wervels, maar ook spieren en banden.
Ik heb wel eens het idee dat er meer paarden met rugklachten rondlopen dan we denken of verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:29

liljebo schreef:
volgens nevzorov brengt het zitten een paarderug per definitie schade aan. Hij heeft daar ooit onderzoek naar gedaan, maar het is natuurlijk de vraag of dat een objectief onderzoek is. Ik weet niet zo goed wat ik van de man moet denken.
Maar goed... het zou niet oninteressant zijn om eens een grootscheeps onderzoek naar paardenruggen te doen. En dan niet alleen de wervels, maar ook spieren en banden.
Ik heb wel eens het idee dat er meer paarden met rugklachten rondlopen dan we denken of verwachten.

Lijkt mij ook erg interessant. Alleen dan moet je van de paarden in het onderzoek wel weten hoe en door wie ze gereden zijn door de jaren. Maar algeheel onderzoek naar de toestand van de gemiddelde paardenrug zal best interessant zijn, alleen kun je dan niet zeggen waardoor de rug zo is geworden.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:35

liljebo schreef:
Mindim schreef:

tuurlijk dat er een verschil is tussen iemand die hutsebutst en iemand die mooi doorzit. Maar dat doorzitten, in het algemeen dan, schadelijk is voor de paardenrug is eigenlijk al langer bekend dan vandaag :p

en volledig mee eens met Mindim, er is relatief weinig onderzoek naar problemen in de paardenrug.. Behalve het infiltreren weten we eigenlijk niets! We infiltreren zo vaak, juist om de pijn te verminderen maar wat is de oorzaak? Dit alles om maar te zeggen dat we veel te weinig weten over mogelijke rugklachten bij paarden :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:51

Aziza_XX schreef:
tuurlijk dat er een verschil is tussen iemand die hutsebutst en iemand die mooi doorzit. Maar dat doorzitten, in het algemeen dan, schadelijk is voor de paardenrug is eigenlijk al langer bekend dan vandaag :p
:(

Aziza die conclusie die klopt dus helemaal niet :n . De rug van mijn paardje zat helemaal vast en ik kon er alleen op lichtrijden. doorzitten verstijfde ze helemaal en ik kon nog geen paar stappen in draf doorzitten. Door andere instructie, andere manier van rijden en door ALTIJD door te zitten is de rug los en swingend en verend geworden. Ik kan uren doorzitten op de rug en mijn paardje ziet er totaal anders uit.
Zoals ik al eerder aangaf in dit onderwerp, als je vanuit de (Duitse) klassieke dressuur met je paardje werkt, met de juiste halve ophoudingen en doorzitten is dat enorm goed voor de rug van je paardje Doordat je van achter naar voren werkt vanuit de Duitse klassieke dressuur krijg je vrolijke paarden, swingende ruggen en gewicht van het paard dat meer op achteren gaat. In de achterbenen zit de veer dus als paard goed gereden wordt kan hij in evenwicht het ruiter gewicht dragen. Vroeger wist men dat en waren paarden erg kostbaar dus werd veel aandacht besteed aan de klassieke (Duitse of Franse) dressuur door de ruiters. Lichtrijden kende men helemaal niet.