AQHA stamboek voor rechter vanwege weigeren klonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siesz52

Re: AQHA stamboek voor rechter vanwege weigeren klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:13

@tamary: probleem is juist dat een kloon helemaal niet "alle bijbehorende gezondheidsklachten" hoeft te hebben, hij kan er perfect gezond uitzien en zelfs perfect gezond ZIJN. Een dierenarts kan geen verborgen genetische afwijkingen zien, afwijkingen die soms pas jaren later te voorschijn komen. In de tussentijd kun je fokken met die kloon, maar hij of zij geeft dan minstens een deel van de genetische afwijkingen door aan het veulen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:21

Maar SLL is drager van Herda, dus dat zullen de klonen nu ook zijn.

Tikan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:39

Graag wil ik de twee posters met de wetenschappelijke info bedanken voor de informatie die zij hebben gegeven over het klonen. Doorgaans ben ik een stille meelezer, maar deze informatie voegt zoveel toe aan dit topic, dat ik toch even wilde reageren.

Wat betreft AQHA: ik vind dat ze de klonen moeten blijven weigeren. Het lijkt mij beter voor het ras als ze de paarden met veel voorkomende genetische afwijkingen (die ook ergens vermeld staan) gewoon niet opnemen in het stamboek, dan wel een fokverbod opleggen en/of nakomelingen daarvan niet opnemen. Dat zal de enige manier zijn om het ras weer te verbeteren en die genetische afwijkingen eruit te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:44

@Tikan : helaas is al meerdere jaren gebleken dat de leden hier geen medewerking aan geven en worden regels daaromtrend niet met meerderheid aangenomen. Het is dus aan iedere fokker/koper zelf om hier een eigen invulling aan te geven.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:39

Siesz52 schreef:
@tamary: probleem is juist dat een kloon helemaal niet "alle bijbehorende gezondheidsklachten" hoeft te hebben, hij kan er perfect gezond uitzien en zelfs perfect gezond ZIJN. Een dierenarts kan geen verborgen genetische afwijkingen zien, afwijkingen die soms pas jaren later te voorschijn komen. In de tussentijd kun je fokken met die kloon, maar hij of zij geeft dan minstens een deel van de genetische afwijkingen door aan het veulen.

Een verborgen genetische afwijking is (in theorie) wel te vinden hoor, het is alleen veel werk. DNA Microarrays bijvoorbeeld worden gebruikt om tussen ''ziek'' en controle DNA verschillen in genexpressie, single nucleotide polymorfisms (een sequentie voor een gen wat op 1 plaats kan verschillen tussen individuen) en mutante genen te vinden. Die verschillen zoeken kan dus ook tussen de kloon en het ouderdier. Door computeranalyse worden beide microarrays vergeleken en wordt het SNP patroon duidelijk. Het is met microarrays wel zo dat het weefsel waar het mutante gen zich bevindt vaak bekend is (bijvoorbeeld bij borstkanker of hersentumoren is duidelijk welk weefsel onderzocht moet worden). Bij de klonen kunnen de problemen inderdaad op latere leeftijd pas optreden en is er nog geen specifiek probleemgebied in het lichaam. In dit geval onderzoeken ze het DNA uit bloed.
Er zijn nog wel meer manieren om een compleet genoom bloot te leggen en te vergelijken met een controle (o.a. DNA bank maken). Maargoed, dan heb je je afwijking en dan? Je kunt er niets aan doen (ja kan wel in de kloon zelf, maar dan kun je er nog niet mee fokken omdat de fouten ook in de geslachtscellen zitten).

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:43

@terlygert: Hartelijk dank voor je college over "Een verborgen genetische afwijking is (in theorie) wel te vinden hoor, het is alleen veel werk..." Ik denk niet dat veel mensen je kunnen volgen (ik ook niet!) maar ik meen begrepen te hebben dat je het eens bent met mijn wat amateuristisch geformuleerde antwoord aan tamary...?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:30

Motje11 schreef:
Komt een kloon bij het stamboek.
Zegt het stamboek:"Nee bedankt, die hebben we al!"
_O-

Je kan me oprapen! _/-\o_ :')

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:33

En dat is altijd mijn angst in dit soort topics.. Ik wil iets vertellen, maar soms weet ik niet helemaal hoe ik dat op een goede manier moet doen, omdat dit echt ''mijn'' piece of cake is en ik dus een beetje enthousiast kan worden ;). Ik hoop dat ik niet betweterig over ben gekomen. Mocht dit wel het geval zijn, het was niet de bedoeling.

Siesz52, ik reageerde op jouw opmerking over genetische afwijkingen die door een dierenarts niet gezien kunnen worden. Dit kan een dierenarts inderdaad niet, maar een laboratorium medewerker kan dit wel op de manier die ik in mijn vorige post heb uitgelegd (google is een goede vriend om beter te vertellen wat een microarray is). Met de rest van je post was ik het inderdaad eens :)

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:48

terlygert schreef:
En dat is altijd mijn angst in dit soort topics.. Ik wil iets vertellen, maar soms weet ik niet helemaal hoe ik dat op een goede manier moet doen, omdat dit echt ''mijn'' piece of cake is en ik dus een beetje enthousiast kan worden ;). Ik hoop dat ik niet betweterig over ben gekomen. Mocht dit wel het geval zijn, het was niet de bedoeling.

@terlygert: Nee hoor, je kwam helemaal niet betweterig over, alleen veel te wetenschappelijk. Je moet beseffen dat een normaal mens niet weet wat DNA microarrays zijn of genexpressie, single nucleotide polymorfisms, sequentie, mutante genen, SNP patroon, genoom of DNA bank, laat staan dat-ie daarmee kan goochelen - niet googlen - zoals jij. Hou 't simpel, zeker als het ingewikkeld is.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:19

Een aardig deel van de dingen die je opnoemt komen ook voorbij op de middelbare school. Daarom had ik niet het idee dat het compleet onbegrijpbaar zou zijn. Mijn fout. En voor de rest ben ik niet te beroerd om het verder uit te leggen, mochten er vragen/onduidelijkheden zijn. Zolang er maar vragen gesteld worden weet ik ook waar het mis gaat en hoe ik dat een volgende keer beter uit kan leggen ;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:35

Ik vind de informatie over klonen die hier boven komt ook hartstikke interessant. En als ik het niet snap heb ik in ieder geval wel weer wat woorden die ik kan googlen om meer te weten te komen. :D
Iets uit je vakgebied begrijpelijk uitleggen aan een leek is sowieso een vak apart. Leuk dat jullie de moeite nemen! +:)+
Dat vind ik wel mooi aan zo’n forum. Allemaal mensen met verschillende kennis, en zo kun je mooi van elkaar wat leren. :j
 @ terlygert: ik vond je uitleg over telomeren heel duidelijk!