Rechter vindt paarden ongewenst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 06:35

Laten we dan meteen protesteren tegen die belachelijke windmolen, van 176 meter hoog, waar je je als gemeente Medemblik voor moest schamen. Natuurlijk is het appels met peren vergelijken, maar als je deze 2 dingen tegenover elkaar zet, is het gewoon genant. De gemeente moet er zijn voor de inwoners, maar in gemeente Medemblik zit men alleen voor het eigen gerief. Dat was voorheen ook zo in Wervershoof, in Andijk was men een stuk schappelijker. Zo hehe, dat lucht op! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 06:51

Winkie schreef:
Meest opmerkelijk aan de uitspraak vind ik dat volgens de rechter een omgevingsvergunning nodig is voor het hobbymatig houden van paarden en dat het plaatsen van een hek in het gras bouwvergunningsplichtig is.

Wat vind de provincie hiervan? Er is dus bezwaar door jullie aangetekend? Omdat er een rechtelijke uitspraak is gekomen? Wat zegt jullie advokaat, gaan jullie in beroep? Dat je geen paarden daar mag hebben vanwege overlast ivm woonwijk, zou kunnen dat die uitspraak daardoor onherroepelijk is.

Tja weer verhuizen en van te voren zorgen dat je zekerbweet dat je bedrijfsvoering in de schuur mag hebben en paarden op je erf, omdat je binnen de bebouwde kom zit, ik zit buiten de nebouwde kom, daar gelden andere regels

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:16

Hmm gezien het oppervlak en de ligging kan ik me er wel iets bij voorstellen dat de gemeente dit niet de ideale situatie vind voor het houden van twee paarden,vind het eerder iets voor twee shetjes,tevens kan ik het me van die mensen achter jullie ook wel voorstellen want wanneer de wind die kant opstaat en zij lekker in hun tuin zitten terwijl jij bijvoorbeeld je paard longeert dat ze dan last hebben van een zandverstuiving en eventuele geur van de mestplaats zomers en extra ongedierte zoals vliegen en horzels.

Ik zit ook midden in het dorp en zou eventueel 1 paard in mijn achtertuin kunnen houden maar dat is hier ook niet toegestaan,ik zou zeggen leg een mooie tuin aan en zet je paarden aan de dorpsrand of in de polder bij een boer of in pension.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:28

Buren moeten minimaal 30 meter van de stal af zitten. Vor paardenbakken geldt idd een bouwvergunning en als dat niet binnen de regels valt, vaak alleen een tuinhuisje met beperkte afmetingen

Tja als ik je foto zie dan kan ik het mij voorstellen, dus ong 1100 m2 voor 2 paarden, ites meer als ee buitenbak, jouw buren zitten er strak langs, om hier een vergunning voor te verlenen, geeft iedereen het recht, gaan jouw buren weg dan zitten de volgende met ee probleem, zou ik zo ook niet willen. Waar laat je je mest? Weet je wel goeveel mest je voor 2 paarden, allen al per dag krijgt??? Zo een mesthoop aan het einde an e tuin tegen de haag met de buren. Dat alleen al kan niet!

Ik denk dat je voor je paarden op die 1 hectare een padock moet maken, dan heb je van niemand last, begrijp dat de wei bij je huis in de buurt ligt?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 26-04-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:58

Ik heb alle topics hierover nog eens nagelezen, maar vrees dat je aan het kortste eind gaat trekken.
Je hebt verhuurd, meer paarden dan toegestaan/gedoogd, dus logisch dat de buren gaan klagen op een gegeven moment met dit als resultaat.

Je geeft ook geen antwoord op mijn directe vraag:
Citaat:
Maar werd er ook niet verhuurd eerst?
En klachten van buren (daardoor)?

gaapje hier op bokt was toch huurder met haar shet bij jou? Voor de opfok?
Hoe zit dat?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:16

Ik heb alleen mijn eigen twee paardjes op het erf. Dus nooit een derde paard er bij gehad in de huur oid. Het gaat om de maanden oktober/november tot maart/april dat ze er staan. De overige maanden staan ze 24/7 op het weiland. De mest brengen we om de dag naar een boer 300 meter verderop ( waar we ook de 1ha land van huren ) met een trekkertje waar een afsluitbare bak achter zit. Ook hooiopslag hebben we ergens anders.

Er zijn inderdaad buren die overlast ervaren en hebben geklaagd (staat ook al in het topic) Handhaving is behoorlijk veel wezen kijken maar heeft nooit overlast kunnen vaststellen.

Wij hebben in de buurt kleigrond dus de paarden kunnen hier echt niet 's winters op het land. Dan trappen ze alles stuk. Door deze klei grond moet je ook een goed gedraineerde bak aanleggen, alleen een beetje zand is onvoldoende om het goed te houden. Een dergelijke investering ga je niet doen op huurland. Daarbij had ik dan net zo goed een ander huis kunnen kopen als dit huis.

Zoals gezegd hadden we liever in het buitengebied gezeten. Daar waren we echter niet welkom daar ons primaire inkomen niet uit agrarisch handelen komt. Daar hebben we naar geinformeerd maar we moesten van de voormalige gemeente Andijk toch echt iets zoeken binnen de bebouwde kom.

Zoals ook gezegd begrijpen wij heel goed dat je als gemeente kunt vinden dat ons perceel niet zo geschikt is voor het houden van paarden, het is niet een paar hectare ergens in niemandsland. Alleen dat is de discussie nu niet. Het gaat er mij om dat ik het vooraf gevraagd heb, toestemming heb gehad en daarna pas het huis gekocht heb en nu puntje bij paaltje komt het houden van paarden opeens niet past binnen de woonbestemming. Als de gemeente direct nee had gezegd was er niets aan de hand geweest, dan had ik het huis niet gekocht.

Het maakt het extra zuur omdat alles in Andijk voor de rest gedoogd wordt. Er is binnen het bestemmingsplan 'woongebied andijk' slechts 1 paardrijbak vergund en er liggen er toch echt heel veel meer. Al het overige wordt gedoogd ( voormalig gemeente andijk vond alles wel prima). Paarden worden gehouden in paddocks in voortuinen etc.. Ik kan situaties laten zien..... ( maar dat ga ik niet doen ;) )

Wat ik zelf nog het meest absurde vind is dat de gemeente zelf grond verhuurd binnen de bebouwde kom voor het houden van paarden. Zelfs een stuk grond in een woonwijk waar de paarden op 5 a 10 meter van diverse woningen staan. Dat ik dit aangaf werd er als argument gegeven: ja maar dat is tijdelijk totdat er daar ook gebouwd mag worden. Dit tijdelijk duurt echter al minimaal een jaar of 8 en het contract is afgelopen zomer door de gemeente Medemblik weer verlengd.

Maar nogmaals: wat andere wel mogen (zonder vergunning) of dat je van ons perceel kunt vinden dat het niet geschikt is voor paarden doet er niet echt toe. Het gaat er om: je vraagt iets, krijgt toestemming, doet op basis daarvan een investering, en vervolgens mag er niets. Dat moet gewoon niet kunnen. Ik vind het best dat we straks niks mogen maar dan stellen ze ons maar schadeloos, dan verhuis ik wel :)

Paddenpad

Re: Rechter vindt paarden ongewenst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:36

Had je bewijs op papier staan van de gemeente dat je toestemming hebt gekregen voor je het huis kocht?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:36

Dus jij kent gaapje niet?
Die in topic 1 hierover reageert dat ze nu iets anders moet gaan zoeken voor een Shet?

Ik snap jouw gevoel van onrecht helemaal, dat zou ik ook hebben.
Maar hoe komt gaapje er dan bij dat ze huurde van jullie en weg moest?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:39

Gaapje had het toch over een stal met een vergelijkbaar probleem, niet over de TS :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:06

Maar een emailtje met een zinnetje erin is toch geen officiele vergunning of officiele toestemming waar je je nu op wilt beroepen? Jpuw zaak is wellicht apert bekeken...en buren hebben geklaagd..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:16

Wanneer je iets doet wat gedoogd wordt moet je er niet van uit gaan dat dat gedoogbeleid blijvend is maar het is een gunning die ingetrokken kan worden wanneer omstanders gaan klagen.

Bij het aanvragen van een vergunning kunnen directe omstanders die hiertegen zijn protest maken binnen 6 weken dacht ik en dan gaat ook heel het verhaal niet door en wordt er geen vergunning verleent.
Bekendmaking van een aanvraag komt meestal in het plaatselijke weekblad te staan en hangt op het gemeentehuis.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 16:44

jeetje mensen.. graag wel eerst even lezen hoor, worden vreemde verhalen die anders de wereld in komen.

Ik heb een onheroepelijk vergunning voor een schuilstal voor de paarden. Deze heeft indd. ter inzage gelegen en hier heeft niemand zienswijze op ingediend. Deze is in augustus 2010 verleend door de toemalige gemeente Andijk. De gemeente Andijk vond het houden van de paarden geen enkel probleem en dit heb ik genoeg bevestigd gekregen en op papier.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:46

Winkie schreef:
jeetje mensen.. graag wel eerst even lezen hoor, worden vreemde verhalen die anders de wereld in komen.

Ik heb een onheroepelijk vergunning voor een schuilstal voor de paarden. Deze heeft indd. ter inzage gelegen en hier heeft niemand zienswijze op ingediend. Deze is in augustus 2010 verleend door de toemalige gemeente Andijk. De gemeente Andijk vond het houden van de paarden geen enkel probleem en dit heb ik genoeg bevestigd gekregen en op papier.

Maar die schuilstal staat op,je gehuurde wei, jij wil je paarden in de achtertuin neerzetten gedurende 6 maanden dag en nacht...en hoe ga je dat oplossen, want je woont op de klei en ik weet ook dat dat niet kan, die staan binnen 2 maanden tot hun knieen in de modder, met nog een hoop mest erbij, dat wil geen 1 buur...

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:28

Nogmaals het verzoek om eerst goed te lezen -O-

- het bestemmingsplan is niet gewijzigd
- De vergunnde schuilstal staat op mijn perceel en niet in de gehuurde wei

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:40

Winkie schreef:
Nogmaals het verzoek om eerst goed te lezen -O-

- het bestemmingsplan is niet gewijzigd
- De vergunnde schuilstal staat op mijn perceel en niet in de gehuurde wei

Bij herziening kunnen ze die dus wijzigen,en aangezien de gemeente nu niet meer Andijk is maar Medemblik kunnen zij zich daarop beroepen en de regels aanpassen aan gemeente Medemblik en kunnen vorige afspraken komen te vervallen omdat gemeente Andijk geen gemeente Andijk meer is maar nu gemeente Medemblik.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:42

russel schreef:
Winkie schreef:

Maar die schuilstal staat op,je gehuurde wei, jij wil je paarden in de achtertuin neerzetten gedurende 6 maanden dag en nacht...en hoe ga je dat oplossen, want je woont op de klei en ik weet ook dat dat niet kan, die staan binnen 2 maanden tot hun knieen in de modder, met nog een hoop mest erbij, dat wil geen 1 buur...

Nee Russel ze wil de schuilstal achter in de tuin en daar de paarden swinters zetten omdat de wei die ze van de boer huren zonder schuilstal is en op kleigrond dus dat wordt te glad en één modderpoel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:47

Een schuilstal is dan dus een stal want een schuilstal is aan 1kant open, die mag dan niet afgesloten worden, maar de tuin is ook klei, dus wordt ook modder. De aanvraag klopt niet met het werkelijke gebruik..deze tuin is daar veel te klein voor..

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:17

Ik heb een schuilstal (staat niet op de foto) met een paddock. Door de paddock is het prima schoon en netjes te houden en er is dan ook nooit overlast vastgesteld. De paddock valt ook niet onder de dwangsom (niet bouwvergunningsplichtig) en mag gewoon blijven liggen. Wat ik alleen niet meer mag is de paarden op de paddock houden, alleen in de schuilstal. Dat de theorie niet aansluit bij de praktijk is juist het hele bizarre aan de situatie. ( ik kan indd moeilijk tegen ze zeggen: tot hier mag je lopen en geen stap verder :+ )

Je kan inderdaad vinden dat het niet geschikt is voor het houden van paarden. Ik zelf vind dit persoonlijk niet. Als je alles goed bijhoud is het heel goed te doen en andere buren hebben dan ook aangeven dat er geen overlast is. Voor de paarden is het iig prima, die hebben tig keer meer ruimte dan wanneer ze op een pensionstal 22/7 in een box staan. Maar goed, dit is detail werk en het meeste kan je terug vinden in dit topic of de voorgaande topics. Ik ga ook liever niet meer in op dergelijke details en getrokken conclussies.

Maar nogmaals: wat andere wel mogen (zonder vergunning) of dat je van ons perceel kunt vinden dat het niet geschikt is voor paarden doet er niet echt toe. Het gaat er om: je vraagt iets, krijgt toestemming, doet op basis daarvan een investering, en vervolgens mag er niets. Dat moet gewoon niet kunnen.

Het lijkt mij dat daar iedereen het wel mee eens kan zijn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:35

Pensionstallen. Met 22 uur per dag op stal zijn er amper en daar kiest iemand alleen voor als die alleen geinteresseerd is in rijden en niet in zijn paard.

War is de reden data ze niet buiten moge staan...want de reden is officieel door de rechter gegeven

Jij hebt geen officieel toestemming gekregen, maar een emailtje met ee simoel antwoord op jouw vraag...er is een rechtelijke uitspraak, dus alle informatie is officieel.

Diegene die die email heeft gestuurd is buiten zijn boekje gegaan, maar die kan je niet aansprakelijk stellen
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 26-04-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 16:55

Dergelijke pensionstallen waar de paarden winterdag amper buiten hun box komen zijn hier in de buurt meer regel dan uitzondering (en ze staan echt allemaal vol) vandaar mijn zoektocht naar een huis waar de paarden bij konden staan. Er staat al heel duidelijk in het topic en in de uitspraak waarom de paarden niet buiten de stal mogen. Ik weet niet hoe je er bij komt dat we slechts 1 e-mail hebben? Die ene e-mail die ik eerder aanhaalde ging over een weigering van een eerder handhavingsverzoek en niet over de toestemming om onze plannen m.b.t. het houden van paarden te realiseren.

Ik wil niet onbeleefd zijn maar ik zal niet meer op je reageren Russel. Als je echt geintreseerd bent moet je anders eerst maar eens alles goed lezen. Je vraagt nu telkens dingen die allang aan bod zijn geweest en trekt conclussies die niet kloppen. Begrijp me goed hoor: Ik vind het prima dat je een andere mening heb dan ik maar ik houd het wel graag wij de feiten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:19

Ik ken ze niet ook niet op de klei........die hebbe hele goede paddocks en buitenbakken?

Voor jouw is het niet fijn dst de gemeente tegen heeft gestemd met ee rechtelijke uitspraak en die is onherroepelijk...je zult je hier bij moeten neerleggen. Jouw achtertuin omsloten door buren is gewoon niet geschikt voor paarden en dan moet er tenminste een gedraineerde paddock komen..ook daar is meestal een vergunning voor nodig?

Het is duidelijk dst jouw zaak is bekeken, voorgekomen en bepaald door ee rechter....bokkers kunnen niets voor je doen, alleen jijzelf door te kijken of je in beroep kunt en zul je je advokaat weer aan moeten zwengelen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:21

kan of ga je in hoger beroep? wat zegt je advocaat over je kansen?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 17:37

We laten het er niet bij zitten. Een dergelijke uitspraak als damian plaatste geeft mij goede hoop. Als we dachten dat we geen kans meer maakte waren we al gestopt.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 17:47

Wordt dus vervolgt....

En daarbij wil ik het voor nu even zo laten. Zodra er iets nieuws te melden is laat ik het wel weten. Als iemand nog leuke uitspraken of tips heeft hoor ik dat natuurlijk graag :D