Kunstenares maakt ‘My Little Pony’ van opgezet paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:59

Vala schreef:
Nee hier is de stelling dat als je dit soort 'kunst' niet vind kunnen je dan ook geen vlees moet eten of leren schoenen moet dragen. Terwijl dat voor mij gevoelsmatig 2 heel verschillende dingen zijn!

Waar zie jij die stelling staan dan?

Vala

Re: Kunstenares maakt ‘My Little Pony’ van opgezet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:01

Even teruglezen, dat is een reactie op het feit dat wanneer je vindt dat deze kunst niet kan er dan mensen zijn die vragen wat het verschil is tussen deze kunst en het eten van vlees en dragen van leer.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:02

Dan mag de maatschappij nog zo hypocriet zijn, als iemand zijn of haar eigen kat zomaar zonder medische reden de nek omdraait dan schreeuwt dat voor mij psychopaat. Iemand die zomaar de nekken van katten gaat omdraaien en zoveel hamsters bewust kwaad doet, moet naar mijn mening gewoon opgesloten worden. Ik heb trouwens helemaal niets met kunst, alsof je de wereld gaat verbeteren hierdoor. Mensen zijn het volgende week alweer vergeten, tenzij ze dan beslist dat haar opa oud genoeg is geworden om op te zetten. <<)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:03

Och jee... is ze weer in opspraak. Die is echt knettergek.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:03

Wat is nou het verhaal bij deze vrouw waarom ze zo berucht is ?!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:04

Das dan minder erg want niemand(hoop ik) eet mensenvlees of draagt mensenleer :+
En als die goeie man het ermee eens is, waarom niet :Y)

Ik vond dat 'koekoek' wel een hele leuke benaming :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:06

Vala schreef:
Even teruglezen, dat is een reactie op het feit dat wanneer je vindt dat deze kunst niet kan er dan mensen zijn die vragen wat het verschil is tussen deze kunst en het eten van vlees en dragen van leer.

Ik heb de reactie gelezen, maar het eten van vlees was maar een klein deel van haar reactie en de essentie van die post ligt imo toch ergens anders dan vlees eten met kunst vergelijken. . . Nederland is wat dat betreft echt ontzettend hypocriet. Ze willen van alles, willen weten waar het vandaan komt maar te bang om daadwerkelijk onder ogen te zien wat de realiteit is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:07

randalinpony schreef:
Maakt het voor het dier verschil, of het na zijn dood wordt opgegeten, tentoongesteld, in een tas of huidcreme verwerkt of in een autostoel wordt verwerkt?
Kortom, wordt een dier vernederd omdat het niet op de juiste wijze geëxploiteerd wordt?

Maakt het ook nog verschil wat voor dier of is ieder dier evenveel waard en waarom dan?
Kortom, wordt een dier vernederd omdat het niet het juiste dier is?

En wat is het verschil tussen damian hirsts werk en een paar heel dure schoenen van slangenleer?

Voor mij maakt het niet direct een verschil waarvoor het dier gebruikt wordt na zijn dood. Bij voorkeur voor iets 'functioneel' maar dat is natuurlijk voor een ieder heel persoonlijk.

Wat ik belangrijker vind zijn de levensomstandigheden én de manier van slachten voordat het dier gebruikt wordt. Dat een kunstenaar (Tinkerbell of Damian Hirst of wie dan ook) een dierlijk product gebruiken voor hun kunst oke. Maar wanneer het dier imo niet humaan aan het einde is gekomen, of voor de kunst wordt misbruikt keur ik dit af.
Geld voor mij overigens bij vleesproductie of gebruik voor kleding.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:11

Tosca2 schreef:
Dan mag de maatschappij nog zo hypocriet zijn, als iemand zijn of haar eigen kat zomaar zonder medische reden de nek omdraait dan schreeuwt dat voor mij psychopaat. Iemand die zomaar de nekken van katten gaat omdraaien en zoveel hamsters bewust kwaad doet, moet naar mijn mening gewoon opgesloten worden. Ik heb trouwens helemaal niets met kunst, alsof je de wereld gaat verbeteren hierdoor. Mensen zijn het volgende week alweer vergeten, tenzij ze dan beslist dat haar opa oud genoeg is geworden om op te zetten. <<)

En een nest jonge katten of honden uit de auto gooien? Of in een zak de rivier in slingeren? Zijn dat ook allemaal psychopaten? Die stelling gaat een beetje ver. Het is inderdaad niet gezond en het getuigt van weinig/verkeerde (net hoe je het bekijkt) normen en waarden. Maar psychopaat? Nee.

Die hele actie met de hamsterballen ging inderdaad ver, maar is imo geen dierenmishandeling. Okay, het is geen leuke ervaring geweest (denk ik), maar echte mishandeling is het niet. . . ik dacht bij die actie aan het gezegde: Het doel heiligt de middelen.

Het feit of mensen het volgende week weer zijn vergeten betwijfel ik ook. De dame in kwestie is inmiddels wereldwijd bekend dankzij haar kunst.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:11

ik snap de logica van haar verhaal niet, ze wil de vee dieren redden door haar eigen kat dood te maken en in een tas te veranderen. want wij nederlanders zijn zo hypocriet en we moeten onze ogen openen.

maar waarom zou je een koe niet voor vlees en melk mogen gebruiken als je ook een kat voor een tas mag gebruiken. arme meid weet niet zo goed waar ze mee bezig is, dieren redden doet ze er niet mee.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:16

PocoGaucha schreef:
maar waarom zou je een koe niet voor vlees en melk mogen gebruiken als je ook een kat voor een tas mag gebruiken. arme meid weet niet zo goed waar ze mee bezig is, dieren redden doet ze er niet mee.

M.i. stelt ze niet dat je geen vlees en melk mag gebruiken, ze vraagt de kijker waarom hij wel valt over de kat die zij in een handtas veranderd heeft, terwijl hij geen problemen heeft met de schoenen van krokodillenleer die hij op datzelfde moment aan heeft. Waarom vinden we het zo erg dat iemand eigenhandig zijn huisdier de nek omdraait (als dat al waar is), terwijl we ook vlees eten. Iemand moet dat stukje vlees op jouw bord ook de nek omgedraaid hebben.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 16-04-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:16

Van psychopaten is ook bekend dat ze in hun begintijd experimenteerden met dieren, daar doelde ik op. Mensen die honden of katten in een zak in de rivier gooien vind ik nog niet echt die neiging hebben. (niet dat ik dat minder erg vind of zelfs erger) Maar misschien reageer ik indd een beetje te heftig. Het is dan ook iets dat me na aan het hart ligt. ;)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:19

@PocoGaucha: Je draait het nu om, wat ze bedoelt is "waarom zou je geen kat mogen gebruiken voor tassen, want koeien mogen toch ook"
Ze wil juist laten zien dat wij het doodnormaal vinden dat er koeien in tassen etc worden verwerkt, maar dat heel nederland geschokt is als ze haar kat in een tas veranderd..
Melk is een heel ander iets, want als ze haar kat zou hebben gemolken, dan zouden mensen wss alleen een beetje raar gekeken hebben..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:22

Kaka schreef:
PocoGaucha schreef:

M.i. stelt ze niet dat je geen vlees en melk mag gebruiken, ze vraagt de kijker waarom hij wel valt over de kat die zij in een handtas veranderd heeft, terwijl hij geen problemen heeft met de schoenen van krokodillenleer die hij op datzelfde moment aan heeft. Waarom vinden we het zo erg dat iemand eigenhandig zijn huisdier de nek omdraait (als dat al waar is), terwijl we ook vlees eten. Iemand moet dat stukje vlees op jouw bord ook de nek omgedraaid hebben.

precies, kaka, wel even een wezenlijk verschil met hoe Pocogaucho het stelt. ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:22

Tosca2 schreef:
Van psychopaten is ook bekend dat ze in hun begintijd experimenteerden met dieren, daar doelde ik op. Mensen die honden of katten in een zak in de rivier gooien vind ik nog niet echt die neiging hebben. (niet dat ik dat minder erg vind of zelfs erger) Maar misschien reageer ik indd een beetje te heftig. Het is dan ook iets dat me na aan het hart ligt. ;)

Dat zeggen ze inderdaad en daar zal ook echt wel een kern van waarheid in zitten. . . maar mocht ik dan toch zo'n 'psychopaat' als baasje hebben, dan heb ik er liever een die m'n nek zou omdraaien dan iemand die mij met 120 km per uur uit de auto zou gooien of met een stuk beton aan mijn nek de rivier in slingeren ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:23

Ik vind dit soort kunstenaars trouwens ook alleen maar slecht voor het imago van kunst in het algemeen. Ik bedoel dit versterkt bij mij toch een beetje het beeld van de moderne kunstenaar als een soort halfgestoorde doorgesnoven hippie die alleen maar met het vingertje naar de maatschapij wijst en een beetje onzin in de ronte sproeit. En vervolgens duizende euro's vraagt voor een colafles waar hij in gepiest heeft omdat het getuigd van onze wegwerpmaatschppij of meer van dat soort bull 8)7. Terwijl het idee van kunst die mooi is en waarvan je kan genieten een beetje op de achtergrond verdwijnt, vind dat echt zonde.

Ik denk ook niet dat dat bijdraagt aan de maatschappij in het algemeen, mensen zijn dit zo weer vergeten en bovendien worden mensen er als eerste reactie vaak alleen maar heel boos van, en dan denken ze juist niet verder na over het onderwerp. En nemen ze de kunstenares ook duidelijk niet meer serieus. Wat wel duidelijk naar voren komt uit het feit dat ongeveer de helft van de mensen in dit topic zich al afvraagt of die vrouw niet gewoon gek is :=

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:26

Ailill schreef:
Tosca2 schreef:

Dat zeggen ze inderdaad en daar zal ook echt wel een kern van waarheid in zitten. . . maar mocht ik dan toch zo'n 'psychopaat' als baasje hebben, dan heb ik er liever een die m'n nek zou omdraaien dan iemand die mij met 120 km per uur uit de auto zou gooien of met een stuk beton aan mijn nek de rivier in slingeren ;)

Dat is niet helemaal wat ik bedoelde, maar vast wel waar :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:28

Tosca2 schreef:

De neigingen van mensen die honden en katten verzuipen zijn ook niet zo nobel anders.

Maar de scheidslijn lijkt mij te zitten tussen onverschilligheid jegens het welbevinden van de ander, of sadistisch plezier beleven aan het leed van de ander, hoewel dat een dun lijntje is in mijn ogen...
En het nog maar de vraag is of het erg veel uitmaakt of je verzopen wordt door iemand die te lui of gierig is om het spuitje van de VA te betalen (of in de eerste plaats om zijn dier te laten steriliseren) of door iemand die erop staat te kicken.

Punt is wel dat we bijna allemaal de luizen en vlooien op onze huisdieren verdelgen en vliegen doodmeppen (ik zelf ook :+ ), dat de meesten van ons kippen en biefstukjes eten en op schoenen lopen maar liever niet al te veel van het leven van die dieren weten...

Ik denk dat het wel belangrijk is om te beseffen dat het al dan niet acceptabel zijn van dierenleed en dieren exploitatie vaak bepaald wordt door onze perceptie, hoe wij er tegenaan kijken, en heel nadrukkelijk NIET door wat het dier ervaart.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:29

Kaka schreef:
Het opzetten van dieren wordt toch al eeuwen gedaan? Er zijn mensen die hun paard nadat het dier uit zijn lijden verlost is, het opgezet in de kamer zetten. Wat is daar zo vreemd aan?

Ik vind dat mevrouw heel goed de vinger op de zere plek legt, ze laat prachtig zien hoe hypocriet we omgaan met dieren en met leven en dood. Die actie waarbij je met een druk op de knop een mannelijk kuiken in de versnipperaar kon laten vallen was echt briljant. Iedereen schreeuwde moord en brand, terwijl ondertussen en masse mannelijke kuikens in de vlees- en eierenindustrie in de versnipperaar gaan omdat je daar toch niets aan hebt. Maar wanneer zij het buiten een productieproces om hetzelfde doet, is het plotseling onethisch.

_/-\o_

Mensen die zich hier druk om maken mogen even hun bordje avondeten onder de loep nemen. Of hun harnachement, handtas of (rij)laarzen..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:42

liedje89 schreef:
Ik vind dit soort kunstenaars trouwens ook alleen maar slecht voor het imago van kunst in het algemeen. Ik bedoel dit versterkt bij mij toch een beetje het beeld van de moderne kunstenaar als een soort halfgestoorde doorgesnoven hippie die alleen maar met het vingertje naar de maatschapij wijst en een beetje onzin in de ronte sproeit. En vervolgens duizende euro's vraagt voor een colafles waar hij in gepiest heeft omdat het getuigd van onze wegwerpmaatschppij of meer van dat soort bull 8)7. Terwijl het idee van kunst die mooi is en waarvan je kan genieten een beetje op de achtergrond verdwijnt, vind dat echt zonde.

Ik denk ook niet dat dat bijdraagt aan de maatschappij in het algemeen, mensen zijn dit zo weer vergeten en bovendien worden mensen er als eerste reactie vaak alleen maar heel boos van, en dan denken ze juist niet verder na over het onderwerp. En nemen ze de kunstenares ook duidelijk niet meer serieus. Wat wel duidelijk naar voren komt uit het feit dat ongeveer de helft van de mensen in dit topic zich al afvraagt of die vrouw niet gewoon gek is :=

Er is kunst waar je van kan genieten in overvloed en tegenwoordig met internet en galeries op iedere straathoek kan iedereen daar laagdrempelig kennis van nemen en van genieten, dus ik vind dit een beetje onzin. Mensen die 'de kunst' willen afrekenen op vogels als Tinkebell laten alleen maar zien dat ze geestelijk een beetje lui zijn. ;)
Kunst kan daarnaast wel degelijk de functie hebben van prikkelen, of maatschappelijke kwesties aan de kaak stellen, dat jij dat niet zo prettig vind, of de manier waarop het gebeurd niet zinnig doet daar dan weer weinig aan af.
Mijn tak van sport is het trouwens ook niet, maar ik vind het juist wel goed dat ook op die manier mensen aan het denken gezet worden, al zit er bij heel veel kunstenaars inderdaad een dikke laag berekening onder om gewoon heel veel aandacht te krijgen, over Tinkebell heb ik trouwens geen mening wat dat betreft, te weinig in verdiept.

Verder is het apart dat een vrouw die haar eigen kat ombrengt meteen als geestesziek wordt gezien, wellicht is Tinkebell dat wel, of niet, daar kunnen wij niet over oordelen.

Een kat wurgen voor een handtas vind ik ook een beetje cru hoor ik vind die van mij leuker als ie gezellig op schoot komt snorren en dat zit er bij een tas niet echt meer in, en bij depressie (hoe zie je dat trouwens aan een kat?) lijkt het mij nuttiger om eens te zien waarom het beest depri is, maar een kip thuis de kop afhakken, of een vis laten stikken wat de gebruikelijke manier is waarop de lekkerbek op je bord aan zijn einde komt lijkt me niet zoveel te verschillen daarvan en je gaat ook niet alle vissers en thuisslachters psychopaten noemen lijkt me?

Ik denk trouwens dat iemand die kabeljauwen in een museum gaat laten stikken ook heel veel ophef kan veroorzaken....

Het is helaas wel een feit dat mensen met andere ideeen dan mainstream vaker gezien worden als gek, staatsgevaarlijk of wereldvreemd. Wel de gemakkelijkste reactie en ik denk dat de mensen die zo reageren voor een groot deel toch al nooit nadachten over hun eigen rol in bijv. dierenleed of als het erover gaat, anything.....

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:52

Jak...
Wel toevallig. Zaterdag of vandaag stond in het brabants dagblad een artikel (met foto) over een vrouw die haar 4 honden, kat én haar shetlander opgezet in huis heeft staan.. :j

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:05

Tegenwoordig noemen ze alles kunst , waarom een little pony maken van een echt paard zijn toch al duizenden op de wereld ? Heel origineel.

Als je je eigen kat wurgt is er toch wel iets mis met deze dame |(

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:14

Ik denk dat deze mevrouw hulp nodig heeft. 8)7

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:16

Als ik me niet vergis heeft ze hier op bokt zelfs een oproep geplaatst bij de advertenties waarin ze om een oud/ziek paard vraagt om optezetten...