Fotofinish tijdens loodzware Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:53

stef schreef:
Ik heb absoluut niks tegen de draf en rensport, maar dit gaat me echt tè ver....
De race heeft teveel risicos, is tè zwaar.... De "paard drie keer raken met zweep" regel geldt hier ook niet zo te zien.
Nee, walgelijk en imo heeft dit niets met sport te maken.

ik sluit me hier bij aan. Zouden zo mijn woorden kunnen zijn.
Geen bal aan om naar te kijken :n

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:55

stef schreef:
Ik heb absoluut niks tegen de draf en rensport, maar dit gaat me echt tè ver....
De race heeft teveel risicos, is tè zwaar.... De "paard drie keer raken met zweep" regel geldt hier ook niet zo te zien.
Nee, walgelijk en imo heeft dit niets met sport te maken.

Ga dan even meelopen en kijk eens hoeveel keer de jockey het paard daadwerkelijk raakt?
Vooral in de after run & vertragingen is te zien dat jockeys de zwepen NAAST het paard zwepen om geluid te produceren om het paard aantesporen.
Er worden flinke boetes en zelf schorsingen opgelegd tegen overdadig slagen.

labyrinth

Re: Fotofinish tijdens loodzware Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:58

Dat en teveel slaan helpt ook gewoonweg niet.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:00

Er sterven ieder jaar paarden in de dressuurring en springring.
Zelf op buitenrit,in de weide of op stal.
Worden die takken van de sport afgeschaft omdat Hickstead dood neerviel?Nee.
Dit zijn tragische ongelukken en het is zeer jammer dat ze gebeuren maar dat is ook de risico van het vak.
De paarden zijn in topconditie,geen streepje schuim als ze gedaan hebben.
Er word weken,maanden,jaren lang naartoe gewerkt naar deze race.
Er zijn paarden bij die maar 1 keer per jaar op wedstrijd gaan.
Sommige worden zelf op gewone rennen gestart.

Ik vind het vooral zwart/wit bekeken dat de eigenaren niet om hun paarden geven,tuurlijk geld speelt een rol maar ze houden ook ontzetten van hun dieren,zeker als je weet hoeveel tijd ze erin steken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:03

Geld speelt een rol in de trant van zo min mogelijk verlies proberen te maken zodat de eigenaren zelf niet te onder gaan.
Daarom zijn het vooral mensen die goed bij kas zitten die renpaarden hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:10

Quebelle, ik ven dmv lezen aardig op de hoogte, ik roep ik ren topics meestal als eerste dat de zweep niet perse gebruikt word om het paard te raken, maar ook om langs het paard te zwiepen om aan te moedigen, of bijv te sturen.
Hier zie ik alleen dat de paarden echt wel meer dan drie keer flink geraakt worden.
Ongelukken gebeuren, absoluut. Echter zijn dat individuele gevallen. Hier vallen ze met bosjes, en juist omdat hier niet zomaar de eerste de beste paarden lopen, vind ik de race dus te zwaar en te gevaarlijk

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:12

Om maar even te tonen hoe betrokken de eigenaren zijn...eigenaar van Neptune word emotioneel,hij is een van de 'hard nuts to crack',man huilt normaal nooit.Hij besluit ook om de paarden op pensioen te zetten.

Laatst bijgewerkt door Quebelle op 15-04-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:23

Daantjee12 schreef:
Blijven ook ontzettend veel jockeys doodstil op de grond liggen.. :n

Volgens mij blijven die jockeys juist zo stil liggen zodat achterop komende paarden hen beter kunnen ontwijken. Als je wel beweegt is de kans groter dat ze je NIET kunnen ontwijken omdat ze niet weten welke kant jij op gaat.
Dat dacht ik tenminste ;)

Verder ben ik het er mee eens, dat racen is 'oké' , maar al die hindernissen, kom op zeg....

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:28

De Jockeys blijven inderdaad op de grond liggen om te verhinderen dat ze overreden worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:48

stef schreef:
Quebelle, ik ven dmv lezen aardig op de hoogte, ik roep ik ren topics meestal als eerste dat de zweep niet perse gebruikt word om het paard te raken, maar ook om langs het paard te zwiepen om aan te moedigen, of bijv te sturen.
Hier zie ik alleen dat de paarden echt wel meer dan drie keer flink geraakt worden.
Ongelukken gebeuren, absoluut. Echter zijn dat individuele gevallen. Hier vallen ze met bosjes, en juist omdat hier niet zomaar de eerste de beste paarden lopen, vind ik de race dus te zwaar en te gevaarlijk

NH-rennen in Engeland mogen ze 8× slaan gedurende de hele ren.
Van mij mogen ze het veld minimum halveren denk dat dat een hoop valpartijen scheelt.
Meer als de helft van de paarden is gevallen doordat andere paarden vielen.
Zo valt er op een gegeven moment een jockey af en daar valt een paard overheen en over dat paard valt een ander paard. Dat vindt ik komen door een te groot deelnemersveld.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:01

20 ipv 40 paarden zou al heel erg schelen, omdat je dan meer ruimte bij een sprong hebt, waardoor de kans dat een paard door een ander paard valt veel kleiner is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:01

kyrkelover schreef:
NH-rennen in Engeland mogen ze 8× slaan gedurende de hele ren.
Van mij mogen ze het veld minimum halveren denk dat dat een hoop valpartijen scheelt.
Meer als de helft van de paarden is gevallen doordat andere paarden vielen.
Zo valt er op een gegeven moment een jockey af en daar valt een paard overheen en over dat paard valt een ander paard. Dat vindt ik komen door een te groot deelnemersveld.

Eens. Had ook nog een andere steeple gezien, maar daar bleef iedereen zitten en alle paarden overeind, maar dat was met heel weinig deelnemers waardoor er dus eigenlijk nooit nog een paard achterop een andere komt, want ze springen vooral naast elkaar.

Geen enkel paard is gevallen die race.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:03

Nu zijn er maar 15 paarden aangekomen.
Laten ze maar 15 deelnemers,dan kan het zijn dat er gewoon geen overwinnaar is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:09

Ik denk dat dat wel meevalt Quebelle.
Meerdere paarden die nu aangekomen zijn hebben al vaker de Grand National gelopen.
Kijk een risico zit er altijd aan maar ik denk dat minder paarden gewoon wel een voordeel heeft.
Het ongeluk van Synchronized had overigens totaal niet voorkomen kunnen worden want die heeft in vrijheid iets gedaan, is dus hetzelfde als in een paddock etc etc.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:16

Nee, ik heb nog nooit een dergelijke wedstrijd live gezien. En NEE, dat ga ik ook niet doen! Zulke walgelijke wedstrijden ga ik niet sponsoren.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:17

Het is logischer dat dat paard al een zware blessure had door zijn val.
En wat helemaal kapot ging door verder met de groep mee te rennen en springen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:32

kyrkelover schreef:
sarabande schreef:
Kul ze zijn dood omdat ze daar liepen, je kan daar wel allerlei draaien aan geven maar de directe doodsoorzaak is de GN

Mag ik dan vragen of je dat ook zegt tegen de mensen die hun paard in de wei zetten en daar hun been breken.
Of je dat ook zegt tegen de mensen wie hun paard in de stal been breekt.
Of je dat ook zegt tegen de mensen die een springwedstrijd reden en hun paard dood ging.
Tegen de mensen waarvan hun paard tijdens de dressuurproef in elkaar klapt.
Tegen de mensen die heerlijk buiten aan het rijden zijn en waarvan het hart van hun paard ook in een keer stopt.

nou.. dat is natuurlijk wel een beetje kortzichtig he? Een hart dat er zomaar mee stopt, dat is iets wat zomaar op elk moment zou kunnen gebeuren. Bij mensen, bij honden, bij katten, bij elk levend wezen. Daar kan je toch verdomd weinig aan doen. Op het moment dat je zo'n paard aan zo'n race laat deelnemen, weet je bij voorbaat al dat er een groot risico is dat je paard ten val komt. dat is toch iets anders dan een hart dat er zomaar mee stopt.
En ja natuurlijk kan een dier overal zijn been breken, kan idd net zo goed in het land zijn. Maar het gaat hier om de mate van het risico dat je loopt. En die is simpelweg in een dergelijke race vele malen hoger. Het is ook niet mijn sport. Ik vind het naar om te zien dat er zo idioot veel paarden ten val komen. Het aantal deelnemers zou best flink omlaag kunnen, dat zou al wat valpartijen schelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:36

kyrkelover schreef:
sarabande schreef:
Kul ze zijn dood omdat ze daar liepen, je kan daar wel allerlei draaien aan geven maar de directe doodsoorzaak is de GN

Mag ik dan vragen of je dat ook zegt tegen de mensen die hun paard in de wei zetten en daar hun been breken.
Of je dat ook zegt tegen de mensen wie hun paard in de stal been breekt.
Of je dat ook zegt tegen de mensen die een springwedstrijd reden en hun paard dood ging.
Tegen de mensen waarvan hun paard tijdens de dressuurproef in elkaar klapt.
Tegen de mensen die heerlijk buiten aan het rijden zijn en waarvan het hart van hun paard ook in een keer stopt.

Beetje open deur intrappen en oogkleppen op hebben, maar goed ieder van de door jouw genoemde eventualiteiten zal per geval duidelijk moeten zijn voor daar een oordeel over geveld zou kunnen worden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:49

Meeste paarden breken been in paddock is toen nog een onderzoek naar geweest.
Dus zo uitzonderlijk of kortzichtig is dat zeker niet.
Ook al meermaarls toen ik op concour ging flinke valpartijen bij het springen gezien dus ook dat is geen uitzondering. Ook heel wat paarden op stal gezien met blessures bij dressuurpaarden.
Dus wat is een uitzondering, wanneer is het een uitzondering.
Wat ik hiermee bedoel is dat veel mensen hier alleen de negatieve kant van de sport zien.
Tuurlijk wordt in Engeland de ogen niet gesloten en gaan ze weer kijken wat er verbeterd kan worden.
Wat is er de laatste jaren al verbeter:
-bypasses langs hindernissen
-landingplek van beecher's verhoogd
-deelnemersveld verkleint
-cooling down area gemaakt voor het eerst dit jaar
-afzetborden voor hindernissen verhoogd zodat paarden en ruiters beter de hindernissen in kunnen schatten.
-betere medische faciliteiten op de baan zelf voor paard en jockey
-paarden moeten voor de national extra gechect worden door een veterinair.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 15-04-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:51

Een paard individueel loopt sowieso al niet het risico over een ander paard te struikelen of door een ander paard ondersteboven gelopen te worden. Deelnemersveld verkleinen zou idd een goed begin zijn

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:53

kyrkelover schreef:
Meeste paarden breken been in paddock is toen nog een onderzoek naar geweest.
Dus zo uitzonderlijk of kortzichtig is dat zeker niet.
Ook al meermaarls toen ik op concour ging flinke valpartijen bij het springen gezien dus ook dat is geen uitzondering. Ook heel wat paarden op stal gezien met blessures bij dressuurpaarden.
Dus wat is een uitzondering, wanneer is het een uitzondering.

Over het algemeen komen er bij springwedstrijden minder paarden ten val dan zo'n steeplechase.
En élk paard kan blessures oplopen, maar de mate van risico's is bij de steeplechases toch wat groter dan bij een dressuur of springwedstrijd.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:03

Precies marjoow, dat was ook mijn punt. Natuurlijk gebeurt er in elke tak van de sport wel eens wat. Maar das niet alleen met paarden. Bij aerobics vallen ook wel eens mensen, bij tennis idem of voetbal of verzin wat leuks. Dus ja uiteraard gebeurt dat bij de paardensport ook. Alleen wat ik zei; het risico DAT het gebeurt is gewoon in deze tak van de sport erg groot.

En ik vind het absoluut toppaarden. Het is een loodzware race en heb absoluut respect voor zowel de jockeys als de paarden. Maar dat neemt niet weg dat ik het simpelweg geen fíjne sport vind.

Maar.. even los van de discussie he? Waarom gaan ineens alle paarden langs de sprong ergens halverwege?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:07

Omdat daar het paard wat ingeslapen is achter de schermen ligt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:09

Vind het filmpje gewoon walgelijk om naar te kijken :n Heb nog nooit zoveel paarden zien vallen in zo'n korte tijd :=

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:10

Dat was omdat synchronised achter die hindernis ingeslapen werd.
Het is erg als zoiets moet gebeuren maar ze willen het dan zo snel mogelijk doen.