Paardenindustrie reageert traag op wormresistentie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:27

Ariebren schreef:
[Heb jij wel eens een 10 dagen oud veulentje gezien met gigantische koliek krampen door wormen ??

Niet overdrijven...De moeder ontwormen van te voren..
Jij werkt weerstand verlagend..Dieren met de minste weerstand / stress zijn het gevoeligst voor..parasieten..

Kinderen die de meeste rotzooi binnen gekregen hebben in hun eerste levensjaar..zijn de grootste medicinale probleemgevallen in de toekomst.
Blijf de eerste maand met je klauwen van een veulen af als het niet nodig is...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:34

ceasario schreef:
Ariebren schreef:
[Heb jij wel eens een 10 dagen oud veulentje gezien met gigantische koliek krampen door wormen ??

Jij werkt weerstand verlagend..Dieren met de minste weerstand / stress zijn het gevoeligst voor..parasieten..

Kinderen die de meeste rotzooi binnen gekregen hebben in hun eerste levensjaar..zijn de grootste medicinale probleemgevallen in de toekomst.

En dan is het de vraag....
Zijn die kinderen de grootste medicinale probleemgevallen in de toekomst omdat ze in het eerste levensjaar de meeste rotzooi hebben binnengekregen..
Of waren ze al zo (genetisch/aangeboren) verzwakt bij geboorte dat ze DAAROM die rotzooi binnen moesten krijgen, en heeft deze genetisch bepaalde zwakte invloed op het latere leeftijd... ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:34

ceasario schreef:
Ariebren schreef:

veulenwormen komen via de melk en de huid in het veulen ....blijvende schade in het darmgestel komt vaak voor.
Wormkuur is misschien rotzooi maar parasieten zijn veel gevaarlijker en richten blijvende schade aan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:35

Je moet gewoon in een ontwikkeling zijnde darmflora niet knoeien..zo simpel..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:37

geerke schreef:
[veulenwormen komen via de melk en de huid in het veulen ....blijvende schade in het darmgestel komt vaak voor.
Wormkuur is misschien rotzooi maar parasieten zijn veel gevaarlijker en richten blijvende schade aan.

Ik fok al 25-30 jaar..heb gemiddeld 10 paarden..en ik ken alleen de ellende bij anderen.. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:41

nee...een veulen die stikt van de wormen heeft niet zo veel aan een goede darmflora,van wormen gaan ze dood.Ik heb dat meer dan 1x meegemaakt.
Laatst ook nog een topic hier,een beestje van 1.5 niet meer te redden...darmflora kun je herstellen,kapotte poreuze darmen niet.

ik zie ook alleen maar deze ellende bij anderen mensen beseffen niet hoe belangrijk ontwormen is.
Paard of veulen aan de diarree in het najaar of voorjaar?Ligt meestal aan een wormbesmetting.
Nee...we gaan anders voeren,dan gaat de diarree wel weg. :7

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:42

geerke schreef:
Nee...we gaan anders voeren,dan gaat de diarree wel weg. :7

Voor 2 geiten en een ezel is dat ook niet nodig.

geerke schreef:
nee...een veulen die stikt van de wormen heeft niet zo veel aan een goede darmflora,van wormen gaan ze dood.Ik heb dat meer dan 1x meegemaakt.

Dat zegt meer over jouw dan over de wormen. :(:)

geerke

Re: Paardenindustrie reageert traag op wormresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:47

dit zegt niets over mij.....ik zie dit soort gevallen om mij heen als ik met de db op stap ben.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:57

Arabesk schreef:
En mensen grijp aub niet naar natuurlijke wormmiddelen, dat werkt écht niet. Zelfs niet bij volle maan :P .

Ik heb met mijn paarden en andere stallen in Nederland en Belgie meegedaan aan een onderzoek van een ontwormingsmiddel op natuurlijke basis.
Bij alle paarden is er een mest onderzoek gedaan. Degene die wormen hadden kregen een kruidenmengsel. Na een week weer een mest onderzoek en degene die wormen hadden waren worm vrij.

Er is patent op aangevraagd. Kan nog even duren.

Ik had een jaarling verkocht aan de onderzoekster, een Drs. in Belgie. Ik kwam er zo aan om mee te doen aan het onder zoek. Ben zelf niet zo van de natuurlijke dingen, maar het was gratis en niet geschoten is altijd mis. Het werkt en het stonk enorm. Daar wordt nog aan gewerkt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:13

Zelf stop ik er een wormen kuur in als ik er aan denk. Soms laat ik een mest onderzoek doen en geen wormbesmetting. Hoe meer ontwormen hoe meer resistentie. Je moet ze laten schrikken door zo nu en dan een kuur te geven. Zie je wormen, dan na een week er weer 1 in stoppen.
De drachtige merrie krijgt een wormenkuur een paar weken voor de geboorte en dan als het veulen een week of 6 is, krijgt de moeder een kuur en niet het veulen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:28

PhiaBink schreef:
Arabesk schreef:
En mensen grijp aub niet naar natuurlijke wormmiddelen, dat werkt écht niet. Zelfs niet bij volle maan :P .

Ik heb met mijn paarden en andere stallen in Nederland en Belgie meegedaan aan een onderzoek van een ontwormingsmiddel op natuurlijke basis.
Bij alle paarden is er een mest onderzoek gedaan. Degene die wormen hadden kregen een kruidenmengsel. Na een week weer een mest onderzoek en degene die wormen hadden waren worm vrij.

Ik las hier ook laatst dat je met gestoofde penen en look een eind kunt komen, maar ik denk niet dat er ook maar één afgestudeerde arts dat met droge ogen durft aan te bevelen. Je kunt best "mazzel" hebben en je wei goed mestvrij houden, maar het is toch wel duidelijk dat als er wormen zijn, je gewoon met medicijn moet ingrijpen. En als je geen wormen wil, je preventief moet spuiten. Je gaat toch zelf ook niet naar de tropen zonder malaria medicijn?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:46

Er zijn bij honderden paarden, misschien wel tegen de duizend een mest onderzoek gedaan en behandeld als er wormen aanwezig waren. Dus werkt het kruidenmengsel! Er is patent op aangevraagd. Er zit jaren onderzoek in. Als het niet werkt, dan heeft het geen zin om er patent op aan te vragen. Kost zo 16 maanden voordat je uitslag heb van de onderzoeken, registratie en dat kost een smak geld! Dan nog een bedrijf vinden die het in produktie wil nemen.

Als het niet werkt, waarom wordt er dan zoveel tijd en geld in gestoken?????? Het werkt!

Door te veel ontwormen, worden de wormen resistent! Te veel anti-biotica gebruiken, werkt op laatst niet meer. Zijn er wormen, dan ontwormen, zijn ze er niet, dan niet ontwormen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:19

PhiaBink schreef:
Arabesk schreef:

Ik had een jaarling verkocht aan de onderzoekster, een Drs. in Belgie. Ik kwam er zo aan om mee te doen aan het onder zoek. Ben zelf niet zo van de natuurlijke dingen, maar het was gratis en niet geschoten is altijd mis. Het werkt en het stonk enorm. Daar wordt nog aan gewerkt.

wormen laten niet altijd eitjes los,zij hebben ook een cyclus....dus het zou kunnen dat op het moment van de telling er geen eitjes meer te vinden waren.Maar dat wil niet zeggen dat er geen wormen waren.
Vroeger ontwormden ze met terpentijn en lijnolie dat werkte ook goed ;)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:28

Dan geloven jullie het niet!. Mij best! Ik weet wel beter! :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:46

Hmm ik heb 1x bij toen m'n jaarling wormen gehad...(waarschijnlijk niet genoeg ontworming binnen gehad)
Daarna 2dg achter elkaar en behandeling gedaan en verder ...in al die jaren dat ik pony's heb...ene staat op handelsstal (daar komt binnen en gaat weer) heb ik nog nooit wormen gehad....
Ik vind ook dit een questy van geld klopperij!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:53

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:55

PhiaBink schreef:
Degene die wormen hadden kregen een kruidenmengsel. Na een week weer een mest onderzoek en degene die wormen hadden waren worm vrij.

Onzin, geen enkel paard is wormvrij ;) Zelfs niet als je het paard bij wijze van spreken 10 keer achter elkaar ontwormd wordt met Pramox. En dan moet ook helemaal niet, want een paard is gewend om wormen te hebben, maar het mogen er niet téveel worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:02

Elevien schreef:
[ Zelfs niet als je het paard bij wijze van spreken 10 keer achter elkaar ontwormd wordt met Pramox. .

Die rotzooi blijft volgens de fabrikant 13 weken in het lichaam..Over gezonde opfok gesproken.. :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:42

Ariebren schreef:
Aan de andere kant, voor de spoelworm vallen we weer terug op een oud middel.
Die spoelworm is nu resistent tegen yvermectine.
En wat gaan we nu gebruiken tegen de spoelworm ?? Bendazol.

Nee! Pyrantel dus!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:44

Mestonderzoek als enige methode is absoluut onbetrouwbaar!

Uit eigen ervaring: ene dag mestonderzoek, uitslag 'mest schoon'. Diezelfde dag ontwormd, dag erna: mest vol met spoelwormen!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:12

simodi schreef:
Mestonderzoek als enige methode is absoluut onbetrouwbaar!

Uit eigen ervaring: ene dag mestonderzoek, uitslag 'mest schoon'. Diezelfde dag ontwormd, dag erna: mest vol met spoelwormen!

Hier precies andersom, mest vertoonde een lichte besmetting. Advies was nog niet ontwormen maar 6 weken later opnieuw testen. En.... mest was schoon, besmetting was op miraculeuze wijze verdwenen *\o/* Zullen wel aardstralen zijn geweest ofzo :D
Toch maar gewoon ontwormd daarna :j

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:50

Elevien schreef:
PhiaBink schreef:
Degene die wormen hadden kregen een kruidenmengsel. Na een week weer een mest onderzoek en degene die wormen hadden waren worm vrij.

Onzin, geen enkel paard is wormvrij ;) Zelfs niet als je het paard bij wijze van spreken 10 keer achter elkaar ontwormd wordt met Pramox. En dan moet ook helemaal niet, want een paard is gewend om wormen te hebben, maar het mogen er niet téveel worden.

Het aantal mag niet boven een bepaalde hoeveelheid zijn. Als het er onder is, zijn ze wormvrij!! Er boven, dan hebben ze te veel wormen. Zo beter geformuleerd?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:53

Mest onderzoek op zich zelf zal best werken.

Maar een paard produceert heel veel mest over een jaar.
Ik denk dat je gauw aan de 2500 kg mest per jaar komt.
Eén mestbal weegt 50 gram ?? (ik gok maar wat)
Dus dan hebben we wel 2500.000 / 50 = 50.000 mestballen.

Is dan één mestbal representatief als monster voor een onderzoek ??
En dan wordt er van die mestbal maar een heel klein beetje onder de microscoop gelegd.

Statistiek is nooit mijn beste vak geweest.

Ik denk dat je beter de mestballen van het paard een maandje apart moet inzamelen.
Die berg goed mengen en dan daaruit een steek monster nemen.
En dat voor onderzoek aanbieden.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 13-04-12 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:55

Zie:

tamary schreef:
Mestonderzoek werkt wel, mits het 5 dagen achterelkaar gedaan wordt en dan nog het liefst van meerdere hopen (wel van hetzelfde paard). Elke 6-8 weken herhalen, gezien de kosten dus alleen interessant als je het zelf kan. Wat je daarmee niet (altijd) kan vinden zijn lintworm, horzeleieren en aarsmaden. Voor de 1e 2 moet je alsnog ontwormen 1-2x per jaar. Met een vaste kudde en goede hygiëne kun je dan vaak toe met 2x per jaar (zo begin en einde weideseizoen). Voor aarsmaden ontworm je alleen na symptomen met bv fenbendazol.

Hoop dat de DA's eens goede bijscholing krijgen hier over en hier cursussen voor gaan aanbieden. Zo duur is de nodige microscoop nl niet.

magda_90 schreef:
Zolang er zowel bij dierenartsen als bij particulieren onduidelijkheid bestaat over de juiste manier van uitvoeren van mestonderzoek én zolang ditzelfde onderzoek financieel onaantrekkelijker blijft dan de ouderwetse manier van ontwormen, zo lang zal het gaan duren voor deze vicieuze cirkel doorbroken gaat worden en er echt gericht tegen resistentie opgetreden kan worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:56

PhiaBink schreef:
Dan geloven jullie het niet!. Mij best! Ik weet wel beter! :D

Voordat ik dat onderzoek geloof wil ik toch echt weten hoe tot de conclusie wormen VOOR en vrij NA toediening middel is gekomen, welke tijd van het jaar en onder welke leefomstandigheden. Zo willekeurig 1x mestonderzoek en voila het werkt is mooie verkooppraat.