Hengst Odin toegevoegd aan Arabo-Friezen bestand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:47

BaileyMix schreef:
Mooie dier :j Ben zelf juist absoluut geen Friezen-fan, maar juist wel Arabier-fan. Vindt altijd dat Arabieren nogal rondgestrooid worden als het om kruisen gaat, maar het is dan ook een geweldig ras. Sterk, gezond, mentaal super en ook nog een prachtig om te zien.

Voor de (dressuur)sport vindt ik echter zowel Friezen als Arabieren niet de beste keuze dus ik snap ook de kruising niet goed als ze op dressuur hoger willen scoren. Zullen qua karakter wel enórm fijn zijn, gevoelig en sensibe als een Arabier en lekker cool in 't koppie als een Fries :j

Grappig, nu ga je er net als deze vereniging ook vanuit dat je precies dat krijgt in je kruising wat je graag zou willen, alsof je het kan aanvinken bij de dekking.
Misschien krijg je wel een paard wat niet te stoppen is omdat het een paard wordt wat enorm pittig is en niet zo gevoelig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:55

arun schreef:
Het inteelt spook is relatief gezien het geen gesloten stamboek is.
Zodra de software van de stamboeken in vlaanderen hiervoor aangepast is zal dit ook op de pedigrees komen. Wanneer dit komt geen idee ben hierbij niet meer betrokken en dan is nog de vraag op hoeveel generaties ga je berekenen 4 of 16.

Het is maar de vraag hoe relatief het is. Als de oorspronkelijke filosofie gehandhaaft blijft (het terugfokken naar de Fries met slechts 1/8 Arabisch bloed) is inteelt al zeker iets om in de gaten te houden, helemaal als je hengsten goedkeurt met meer dan 18 procent inteelt.
Als dit terzijde geschoven wordt, de richting die het nu lijkt uit te gaan met het toelaten van F1 produkten, maakt dat de hele filosofie overboord gaat, de fokkerij steeds meer gaat lijken op een normale warmbloedpaarden fokkerij en dan kan je je afvragen wat de meerwaarde nog is, want voor warmbloedpaarden te fokken zijn er al stamboeken genoeg lijkt me die het geweldig doen op het gebied van de sport, en die ook zwarte paarden fokken die geweldig presteren, denk maar aan Totilas.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:24

Juist & fout tegelijk.
Het is niet het percentage welk belangrijk is doch wel op wat ingeteeld is. Inderdaad speelt op dit vlak het aandeel fries bloed een rol, eventuele inteelt op arabisch bloed is niet erg.
Ivm die F1 producten je moet die op bepaald ogenblik hebben maar dan wel Fries x Arabier en niet van alles mixen tot een genetisch onvoorspelbaar soepke. Persoonlijk vind ik niet dat je F1 hengsten moet toelaten maar wel dat je verder dient te fokken met de F1 moederdieren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:44

Als ze met de Arabo Friezen inteelt willen voorkomen zoals dat nu ook bij de Friezen het geval is dan denk ik dat ze in ieder geval meer verschillende Arabische lijnen moeten opzetten.

arun

Re: Hengst Odin toegevoegd aan Arabo-Friezen bestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:38

Spreekt voor zich dat er nood is aan meerdere arabische lijnen. Doch hier duikt direct terug een probleem op want de fokkers willen per direct een eindproduct hebben. Een goede homozygote zwarte arabier die geschikt is voor deze fokkerij is gewoon niet te vinden. Je moet dus richting zwart-schimmel of donker bruin gaan (wel zonder wit) met het risico dat je één generatie geen zwarte hebt. Kleur word pas belangrijk in de F2, F3 dus eerst selecteren op kwaliteit en dan pas de finishing touch puur zwart met mooie bos manen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:01

arun schreef:
Juist & fout tegelijk.
Het is niet het percentage welk belangrijk is doch wel op wat ingeteeld is. Inderdaad speelt op dit vlak het aandeel fries bloed een rol, eventuele inteelt op arabisch bloed is niet erg.
Ivm die F1 producten je moet die op bepaald ogenblik hebben maar dan wel Fries x Arabier en niet van alles mixen tot een genetisch onvoorspelbaar soepke. Persoonlijk vind ik niet dat je F1 hengsten moet toelaten maar wel dat je verder dient te fokken met de F1 moederdieren.

Het percentage is ook belangrijk. Als je een "eindprodukt" wilt, dan is lijnenteelt (want daar praat je over bij "juiste combinaties met veel inteelt" een optie, maar voor paarden waar je mee verder wilt fokken zoals goedgekeurde dekhengsten is een hoog inteeltpercentage zonder meer af te raden.
Dit zou je pas kunnen doen als er een "genenpaspoort" kan worden gemaakt, waarmee je kan zien of zo'n dier geen fouten in zich draagt die je niet kunt zien, maar die je wel vastlegt door de inteelt.

@Janderegelaa, het arabische bloed zorgt (nog) niet voor inteeltproblemen, momenteel is het meer het terugfokken naar de Fries wat gedaan wordt zonder te kijken naar inteeltpercentage wat voor de hoge percentages zorgt, omdat men wil komen tot een paard met maar 1/8 arabisch bloed. Maar zoals gezegd: als het inteeltpercentage nergens vermeld staat kraait er geen haan naar blijkbaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:34

arun schreef:
Juist & fout tegelijk.

Om maar eens even te laten zien hoe fout je bewering hier is, even een link naar wat er nu in het New Forest stamboek gebeurt: [NF] Draagt Kantje's Ronaldo een gen van de ziekte Myotonie?
Mensen dachten er goed aan te doen met de tophengst Kantjes Ronaldo lijnenteelt toe te passen.

Wat zegt jou dat "eventuele inteelt op arabisch bloed niet erg is"? Hoe weet jij zeker dat daar niet een genetisch foutje in zit wat er door lijnenteelt uit kan komen?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:36

100% zeker ben ik niets zeker maar de erfelijke ziekten bij arabieren nl CA-SCID daar waren ze alvast vrij van. Elke arabo fries die gekeurd w testen hierop nog eens maar eigenlijk is het overbodig.

Nu voor alle duidelijkheid ik zou er alvast niet op gaan lijnteelten simpelweg omdat je automatisch ook een aandeel fries meeneemt in je lijnenteelt. Het nut van lijnenteelt te doen op (welliswaar goed) arabisch bloed terwijl er genoeg arabische hengsten rondlopen zie ik ook niet direct. Ik zie liever een regelmatige nieuwe verse injectie goed arabisch bloed zo hou je boeltje fris :) . Als je nu wil of niet je bent op het friese aandeel altijd met een zekere lijnenteelt bezig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:16

Dat is maar één ziekte die al bekend is hé bij de Arabieren hé, wil niet zeggen dat er niet nog meer sluimert wat nog niet aan de oppervlakte is verschenen of nog niet herkend is als een erfelijke ziekte.

Tussen "de boel fris houden" en nog een fokbeleid voeren waarbij je daadwerkelijk bereikt wat er oorspronkelijk voor werd gespiegeld, zit ook nog een wereld van verschil hé. Het komt aan op het echte jarenlange doorfokken met een goed en doordacht beleid om tot échte resultaten te komen, en die lijken nu steeds meer uit te blijven.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:34

Heb ik ooit iets anders gezegd?

Er moet id doordacht gefokt worden en geselecteerd worden en terug inkruisen en terug selecteren en dan kom je met veel geluk na enige generaties tot de gewenste resultaten. Het gebrek aan lange termijn visie en het te snel overgegaan naar een commerciële fokkerij waar de kwantiteit belangrijker was dan de kwaliteit is id nefast voor het bereiken van de voorspiegelde resultaten. Met de resultaten bedoel ik dan wel de dressuur want daar doel jij ook op. In de mennerij vind ik dat de resultaten niet tegenvallen meer nog sommige paarden presteren beter dan ik zou verwachten als ik ze zo soms zie.

ps SCID & CA zijn 2 aparte ziekten en binnen de arabische paardenwereld zijn centen zat dus zodra nieuwe erfelijke ziekten de kop opsteken is er in mum van tijd een DNA merker beschikbaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:38

arun schreef:
Heb ik ooit iets anders gezegd?

Er moet id doordacht gefokt worden en geselecteerd worden en terug inkruisen en terug selecteren en dan kom je met veel geluk na enige generaties tot de gewenste resultaten. Het gebrek aan lange termijn visie en het te snel overgegaan naar een commerciële fokkerij waar de kwantiteit belangrijker was dan de kwaliteit is id nefast voor het bereiken van de voorspiegelde resultaten. Met de resultaten bedoel ik dan wel de dressuur want daar doel jij ook op. In de mennerij vind ik dat de resultaten niet tegenvallen meer nog sommige paarden presteren beter dan ik zou verwachten als ik ze zo soms zie.

ps SCID & CA zijn 2 aparte ziekten en binnen de arabische paardenwereld zijn centen zat dus zodra nieuwe erfelijke ziekten de kop opsteken is er in mum van tijd een DNA merker beschikbaar.

Jij zei dat lijnenteelt op Arabieren niet erg zou zijn, zoals je nu zelf eigenlijk toegeeft is dat iets wat je nooit met zekerheid kan zeggen.

Welke prestaties zie jij in de hedendaagse mensport nog die internationaal aansprekend zijn dan?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:16

Got joch doe toch niet moeilijk :)

Wat niet erg zou zijn is bv arabo friese merrie nog een dekken met bv Marzas. Dit zou pure lijnteelt zijn op het arabisch bloed. Marzas heeft kids genoeg rondlopen om te weten dat hij geen vodden fokt. Maar ynte dochter met een ynte zoon lijkt me niet zo verstandig. Ik stel alleeen waarom zou je dit doen als er duizenden andere arabieren zijn met dezelfde kwaliteiten.

Sven gaat zijn 4 span toch richting WK sturen dit jaar. Welke fries komen we tegenwoordig daar nog tegen op het niveau dat de eigenaar menner zijn span hiervoor wil trainen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:31

Laat hij eerst presteren op het WK voor we spreken over "prestaties" hé ;)
Paarden op de vrachtwagen zetten en ergens naartoe rijden is bij mij niet hetzelfde als "internationaal presteren"......

Ik doe niet moeilijk, jij vraagt aan mij of jij ooit iets anders gezegd hebt. En ja, dat had je wel gedaan, en doe je nu eigenlijk weer door toch weer te veronderstellen dat lijnenteelt op Marzas best kan. Dat dachten ze van Kantjes Ronaldo ook allemaal.....

hrhr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:39

"Voor het onderdeel 'stalgedrag' kreeg Odin van zijn begeleider zelfs een 11 op 10 omdat het een doodbrave en eerlijke hengst is.' Met dit schitterende resultaat wordt Odin opgenomen in het stamboek van het EAFS."

Er staat in het stuk dat Odin van zijn 'begeleider' een 11 op 10 kreeg en dus niet van de jury zoals mensen hier boven schreven. Dat is net even iets anders lijkt mij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:44

hrhr schreef:
"Voor het onderdeel 'stalgedrag' kreeg Odin van zijn begeleider zelfs een 11 op 10 omdat het een doodbrave en eerlijke hengst is.' Met dit schitterende resultaat wordt Odin opgenomen in het stamboek van het EAFS."

Er staat in het stuk dat Odin van zijn 'begeleider' een 11 op 10 kreeg en dus niet van de jury zoals mensen hier boven schreven. Dat is net even iets anders lijkt mij.

Heel scherp...hrhr...heel scherp.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:29

hrhr schreef:

Het vetgedrukte gedeelte noemt dat dit schitterende resultaat goed is voor opname in het stamboek. Als deze punten worden gegeven door iemand die niet jurylid is, dan klopt die hele tekst dus van geen kant. Bewijst niet echt jouw punt geloof ik.... eerder het mijne.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:23

Citaat:
Het Nederlandse jurylid Jos van de Wal maakte tijdens de hengstenkeuring in Sint-Niklaas de uitslag bekend van dit verrichtingsonderzoek: 'De hengst Odin heeft het verrichtingsonderzoek met succes beëindigd en heeft, uitgenomen voor het onderdeel 'stap' waarvoor hij een voldoende behaalde, voor alle overige rubrieken de score 'zeer goed' behaald. Voor het onderdeel 'stalgedrag' kreeg Odin van zijn begeleider zelfs een 11 op 10 omdat het een doodbrave en eerlijke hengst is.' Met dit schitterende resultaat wordt Odin opgenomen in het stamboek van het EAFS.

Wel de hele alinea quoten Horseyfries....

Inmiddels heb ik begrepen dat er een andere reden zou kunnen zijn waarom je zo ageert tegen de Arabofries. Wat ik wel snap maar of ik het ook helemaal eerlijk vind...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:58

Ik houd niet van dingen insinueren Janderegelaa, noem man en paard, ik heb niets te verbergen. Dus doe niet zo geheimzinnig want dat is nergens voor nodig.
Er is geen andere reden dan wat ik al eerder noemde: ik heb niets tegen de mensen noch de paarden, maar vind wel dat je eerlijk moet zijn en mensen niet dingen moet beloven die niet kan, en al helemaal niet met artikels waarin halve waarheden of zelfs onwaarheden staan.

Vertel mij eens wat er anders is nu je de rest quoot? Er staat precies hetzelfde.... Hij werd met dit schitterend resultaat opgenomen in het stamboek....