Dressuurruiter Parra van paardenmishandeling beschuldigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:19

GMR schreef:
het zijn niet echt fijne foto's om naar te kijken maar zo worden wel veel paarden getraind..

En dat maakt het goed?

Persoonlijk denk ik wel dat er inderdaad meer mensen zijn die op dergelijke wijze werken en vind ik dat persoonlijk diep triest en een reden temeer om dergelijke trainingsstallen dusdanig aan te pakken dat ze zich gedwongen zien hun werkzaamheden neer te leggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:26

liljebo schreef:
Dat gebeurt alleen in geval van een helder omschreven misdaad en is het indienen van een officiele aanklacht bij de rechtbank.
Je mag er dus vanuit gaan dat het geen sensatieverhaal is.

Je kunt je eigen standpunt heel helder omschrijven en ondersteunen met wazige foto's als "bewijs", wat nog niet wil zeggen dat het dan ook waar is. Die toetsing moet nog gebeuren. Laten we daar maar op wachten voor we tot oordelen/veroordelen over gaan hé ;)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 08:35

BahBahBah, dan rijd je nog zo hoog en dan zijn ze er nog niet achter dat de achterhand belangrijker is dan de voorhand...

helaas komt dit hier nog steeds veel te vaak voor.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:35

liljebo schreef:
Asyaa schreef:
In staat van beschuldiging is nog altijd heel wat anders dan schuldig.

Dat gebeurt alleen in geval van een helder omschreven misdaad en is het indienen van een officiele aanklacht bij de rechtbank.
Je mag er dus vanuit gaan dat het geen sensatieverhaal is.

De aanklager gaat over het algemeen inderdaad enkel over tot vervolging indien hij denkt dat er kans van een veroordeling is, maar in staat van beschuldiging is niet hetzelfde als schuldig. Ik ben het met je eens dat hier meer aan de hand is dan een sensatieverhaal, maar om dan meteen te roepen dat desbetreffende meneer schuldig is is iets anders. Als we dat gaan doen kunnen we net zo goed alle rechters ontslaan, levert meteen een goeie bezuiniging op.

liljebo

Re: Dressuurruiter Parra van paardenmishandeling beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:02

Ik beweer nergens dat hij per definitie schuldig is, maar ik ben wel heel erg geneigd te denken dat hij een zeer onvriendelijke manier van trainen heeft, gezien de foto's. Laten we eerlijk zijn... hij zal niet de eerste en laatste zijn, die op die wijze te werk gaat. Helaas niet.

Ik hoop dan ook van harte dat de rechtszaak dit goed onderzoekt en als het inderdaad zo is als foto's e.d. doen vermoeden, dat de betreffende man zich gedwongen ziet zijn werkzaamheden te staken en volledig wordt uitgesloten van de dressuursport.
Laten we het dan maar een voorbeeldfunctie noemen... Een teken dat dergelijke werkwijze niet wordt getolereerd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 14:33

Je oordeelt niet op basis van de foto's, maar op basis van het verhaal wat erbij geleverd wordt. En dat is niet zijn kant van het verhaal, maar de kant van iemand die er belang bij heeft het zo zwart mogelijk voor te stellen.
Zou je deze zelfde foto's zien met erbij het verhaal dat degene die longeerde heel rustig alle tijd had genomen om het paard te leren kennen (zoals zelfs in dit verhaal beschreven wordt) en dan langzamerhand het paard wat meer bijgezet had omdat hem vertelt was dat het paard dit al kende, en dat het paard toen plotseling begon te flippen omdat hij van iets schrok en opeens volkomen door het lint tegen de bijzet in verzet kwam, achteruit begon te kruipen en uiteindelijk omviel, en dat degene die longeerde toen alles losgemaakt heeft en heel rustig het paard weer overeind heeft geholpen, dan zou je er anders tegen aan kijken.

"Een dergelijke werkwijze niet getolereerd"? Wat ik zie is iemand die een paard bijgezet longeert, wat een doodnormale werkwijze is op elke stal. Dus wat mag er volgens jou niet meer getolereerd worden wat te zien is op de foto's?

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:06

liljebo schreef:
GMR schreef:
het zijn niet echt fijne foto's om naar te kijken maar zo worden wel veel paarden getraind..

En dat maakt het goed?

Persoonlijk denk ik wel dat er inderdaad meer mensen zijn die op dergelijke wijze werken en vind ik dat persoonlijk diep triest en een reden temeer om dergelijke trainingsstallen dusdanig aan te pakken dat ze zich gedwongen zien hun werkzaamheden neer te leggen.

Tuurlijk maakt dat dat niet goed, volgensmij zeg ik dat ook niet.
Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat hun niet de engiste zijn die zo trainen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:30

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:47

horseyfries schreef:
Je oordeelt niet op basis van de foto's, maar op basis van het verhaal wat erbij geleverd wordt. En dat is niet zijn kant van het verhaal, maar de kant van iemand die er belang bij heeft het zo zwart mogelijk voor te stellen.
Zou je deze zelfde foto's zien met erbij het verhaal dat degene die longeerde heel rustig alle tijd had genomen om het paard te leren kennen (zoals zelfs in dit verhaal beschreven wordt) en dan langzamerhand het paard wat meer bijgezet had omdat hem vertelt was dat het paard dit al kende, en dat het paard toen plotseling begon te flippen omdat hij van iets schrok en opeens volkomen door het lint tegen de bijzet in verzet kwam, achteruit begon te kruipen en uiteindelijk omviel, en dat degene die longeerde toen alles losgemaakt heeft en heel rustig het paard weer overeind heeft geholpen, dan zou je er anders tegen aan kijken.

"Een dergelijke werkwijze niet getolereerd"? Wat ik zie is iemand die een paard bijgezet longeert, wat een doodnormale werkwijze is op elke stal. Dus wat mag er volgens jou niet meer getolereerd worden wat te zien is op de foto's?

Ik oordeel niet op een sensatieverhaal, maar geef aan dat de kans groot is dat hier meer aan de hand is, omdat anders het in staat van beschuldiging stellen niet gebeurt. En ik denk dat jij net zo goed als ik weet dat dergelijke praktijken meer voorkomen.

Als jij hier een paard ziet wat gewoon met bijzet wordt gelongeerd op de foto's, dan heb jij blijkbaar een heel andere normen en waarden mbt training en omgaan met dieren dan ik.
In dat geval zullen wij het nooit eens worden op gebied van ethiek in de sport.

Thirza28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:47

echt triest dit..doe je een paard niet aan..!!
en als hij dit doet bij iemand anders paard..doet hij dat ook wel bij zijn eigen paarden..
maar daar is dan geen bewijs van foto's enz.
het lijkt mij raar als hij zijn eigen paarden anders behandeld en traint dan iemand anders zijn/haar paard.
of zie ik dat nou raar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 06:39

liljebo schreef:
horseyfries schreef:

Ik oordeel niet op een sensatieverhaal, maar geef aan dat de kans groot is dat hier meer aan de hand is, omdat anders het in staat van beschuldiging stellen niet gebeurt. En ik denk dat jij net zo goed als ik weet dat dergelijke praktijken meer voorkomen.

Als jij hier een paard ziet wat gewoon met bijzet wordt gelongeerd op de foto's, dan heb jij blijkbaar een heel andere normen en waarden mbt training en omgaan met dieren dan ik.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten, want ik kan me niet voorstellen dat we allemaal andere foto's te zien krijgen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 06:58

Tja mijn engels is niet zo best... Maar ik zie een paard aan de bijzet dat erg op de voorhand loopt. De foto´s zijn wat ongelukkig van het longeren. Het zou ook kunnen zijn dat ze de meest ongelukkige foto momenten van het longeren laten zien en op deze afstand kan ik niet zien of de bijzet te strak zit. Misschien kroop het paard er zelf wel zo achter?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 08:57

Heb als jong meisje zo op deze manier een paard zijn nek zien breken,was goed strak bijgezet en kwam omhoog en klapte achterover,ook door iemand anders die dacht dat hij "de paardentrainer"was,eigenaresse stond erbij en toen was het janken geblazen natuurlijk!

Toen ik wat ouder was nog een klojo bezig gezien die een Fries aan strotouwtjes bijzet en ook waar de eigenaresse bij staat en die laten het allemaal gewoon gebeuren in de trant van ik geef mijn paard in handen van een goede trainer,nou sorry niet op deze manier!

Was voor mijn dus op jonge leeftijd al duidelijk dat ik never nooit een paard zo vast zou zetten aan de longe,of ik longeer met alleen een hoofdstel of met pessoa.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:22

Zo hierbij even de anderen kant van het verhaal. Er is dus wel degelijk wat gebeurt tijdens het longeren. Ik blijf het heel bijzonder vinden dat een paard op wil kijken schrikt en achter over klapt. Ik loop al heel wat jaartjes mee, en heb echt wel e.a gezien maar voor dit soort dingen moet het toch wel heftig aan toe gaan

[quoteI hope you have a great day.
I wanted to offer you some information because I have never being
intentionally abusive in any way,  and unfortunately accidents can happen.
There are two sides to every story, and mine is as real and true as my
history of commitment to the sport and art form of dressage - and,
especially, to horses.   

The incident in question occurred three years ago when a horse, "William
PFF," owned by Trudy Miranda of Passing Fancy Farm in Johnsonville, NY,
became distracted, fell, and hit his head while on the longe line.  The
training did not involve any actions on my or my staff's part that could,
possibly, be considered atypical or detrimental to the horse.  On the
contrary, the cause of the accident was the horse's momentary loss of focus.
Upon hearing the whinnying sound of another horse, he reared and fell
backward.  I immediately called Dr. Greg Staller, DVM, a highly respected
veterinarian, who treated William's injuries.  At no time, therefore, did my
conduct rise to the level of "gross negligence," reckless, or wanton
disregard of William's well-being or safety.  

The equestrian sport is my life, and I never cease to be in awe of the power
and beauty of the creatures that I serve and glorify.  If I ever attempted
to act otherwise, I would betray myself and everything that I have worked to
achieve.  I am profoundly saddened by the tragic accident, which solely
resulted from circumstances unrelated to my conduct.  Regardless of a
trainer's best efforts to ensure an animal's safety, accidents of this type
often occur.][/quote]

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:37

Tsja, dat is het ene verhaal tegen het andere verhaal :\

Akelig artikel, akelige foto's .

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:43

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:02

Ik vind het wel een heel apart verhaal. Hoewel ik de manier van longeren op de foto's nou niet bepaald vriendelijk vind ogen, kan ik me niet voorstellen dat de manier van longeren de oorzaak is van de fysieke problemen van William. In het verhaal van die Trudy staat het volgende:

Citaat:
William tried to continue working but when another horse whinnied, he tried to lift his head to the outside of the circle to look for the horse and found he couldn't. The trainer tried to regain his attention by pulling on the inside pulley rein, which signaled to William to stop abruptly mid-stride, forcing his head up. Unfortunately, due to his momentum coupled with the tight physical restriction of the reins, the laws of physics took him off his feet and over backwards. Once on the ground, he struggled to get back up, but the tight rein restricted him from picking up his head and would not allow him to stand.

Uit het verhaal van Parra maak ik echter op dat hij steigerde en achterover is geklapt. Dit lijkt mij logischer. William kan dan bij de klap van het raken van de grond wat beschadigd hebben, wat zou verklaren dat hij niet meer op kon staan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:38

Het ligt voor de hand dat Parra een ander verhaal verteld. Ik denk dat het belangrijk is om exact te achterhalen wat er is gebeurd. Ik kan mij heel erg goed voorstellen dat paniek en daarom steigeren en achterover vallen bij een paard heel wat vlugger ontstaat als de bijzet te strak staat afgesteld dan onder andere omstandigheden. Het paard kan dan tenslotte geen kant uit. De foto's van de training zien er geenszins prettig uit in mijn ogen, dus gedegen onderzoek omtrent trainingswijze lijkt mij wel op zijn plaats.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:22

liljebo schreef:
horseyfries schreef:

Het feit dat jij iemand wil veroordelen op basis van een paar foto's bewijst al dat wij heel andere normen en waarden hebben ;)

Als ik oordeel over het longeren van iemand dan wil ik op zijn minst een filmpje zien. Met dit hele verhaal en een paar wazige foto's ben ik niet van plan om iemand al aan de schandpaal te nagelen nee. En dat zegt een hoop meer over mij dan wat jij meent te moeten denken van mijn training en omgaan met dieren, waar je totaal maar dan ook totaal niets vanaf weet, maar blijkbaar ook al een oordeel over meent te moeten en kunnen vellen, zelfs zonder foto's of iemand die me voor de rechtbank daagt. En dat zegt dan weer een heleboel over jou.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:40

Heftige reactie. Ik geloof niet dat ik ook maar ergens jou of je training noem? Ik noem uitsluitend de manier waarop je de foto's beoordeeld. Had je meteen genoemd dat je geen oordeel wilt geven aan de hand van foto's, dan was dat prima. Met bijzet longeren word inderdaad veel gedaan. Maar het te strak bijzetten ook.. Dat weet jij net zo goed als ik. En de foto's geven de indruk dat dat wel dergelijk gebeurt. En persoonlijk vind ik dat er geen excuus is om een paard strak bij te zetten. Resultaten van een strakke bijzet kunnen ook op andere wijze worden gehaald, dan via het opbinden van een paard opdat het geen kant meer uitkan om een houding af te dwingen. Niet alleen vind ik het een bijzondere paardonvriendelijke manier van trainen, maar ook nog behoorlijk link omdat paniek dan gemakkelijk ontstaat en derhalve de kans op ongelukken vergroot.

Maar wie weet zijn de foto's enorm vertekend. Dat kan.
Zodra iemand dat kan aantonen, bied ik nederig de excuses aan over het feit dat ik het wel dergelijk voor mogelijk houdt dat de paarden op die wijze bij Parra worden getraind. Tot die tijd zeg ik dat de foto's onprettig ogen en ben ik voorstander van gedegen onderzoek naar trainingmethod -uiteraard naar dit gebeuren en Parra's manier van trainen maar niet alleen bij hem-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:45

Zo horseyfries longeer jij soms ook op deze manier ofzo? Gezien je heftige reactie...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:13

tja, wat het precieze verhaal wordt moet blijken, maar het grootste deel van het verhaal komt redelijk overeen.

Het ene paard reageert anders op dat hij bijgezet is als het andere.
Mijn eigen merrie kan heel heftig reageren als je haar net iets te kort, voor haar doen! bijzet.
In draf is er dan niets aan de hand, maar als ze dan aangaloppeert kan ze ook ineens blokkeren, er tegenin springen, staken en/of gaan rennen. Als ze dan struikelen krijg je ook de naarste ongelukken en kunnen dan moeilijk zichzelf redden omdat het hoofd/de hals vast zit.
In absolute zin hoeft het paard dan nog niets eens heel kort te zijn bijgezet, maar het is maar net wat het paard gewend is en hoe het karakter van het paard is.

zoals ik al eerder schreef ziet het er echt naar uit zoals het in de 2e link beschreven staat en te zien is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:18

ik dacht dat er stond: dressuur ruiter para (boos, gek etc.) van beschuldiging paardenmishandeling :') ik denk sinds wanneer gebruikt bokt zulke "straattaal" :+

maarja jammer dat dit soort dingen nog zoveel voorkomen... het is toch ook niet leuk meer op deze manier? snap ik nooit zo goed... paardrijden moet een leuke hobby blijven en plezier aan beleven.. dat mensen maar niet begrijpen dat je je paardje daar mee verpest...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:04

liljebo schreef:
Heftige reactie. Ik geloof niet dat ik ook maar ergens jou of je training noem? Ik noem uitsluitend de manier waarop je de foto's beoordeeld. Had je meteen genoemd dat je geen oordeel wilt geven aan de hand van foto's, dan was dat prima. Met bijzet longeren word inderdaad veel gedaan. Maar het te strak bijzetten ook.. Dat weet jij net zo goed als ik. En de foto's geven de indruk dat dat wel dergelijk gebeurt. En persoonlijk vind ik dat er geen excuus is om een paard strak bij te zetten. Resultaten van een strakke bijzet kunnen ook op andere wijze worden gehaald, dan via het opbinden van een paard opdat het geen kant meer uitkan om een houding af te dwingen. Niet alleen vind ik het een bijzondere paardonvriendelijke manier van trainen, maar ook nog behoorlijk link omdat paniek dan gemakkelijk ontstaat en derhalve de kans op ongelukken vergroot.

Maar wie weet zijn de foto's enorm vertekend. Dat kan.
Zodra iemand dat kan aantonen, bied ik nederig de excuses aan over het feit dat ik het wel dergelijk voor mogelijk houdt dat de paarden op die wijze bij Parra worden getraind. Tot die tijd zeg ik dat de foto's onprettig ogen en ben ik voorstander van gedegen onderzoek naar trainingmethod -uiteraard naar dit gebeuren en Parra's manier van trainen maar niet alleen bij hem-.

Misschien moet je je eigen reactie nog even teruglezen als je denkt dat je mij niet noemt..... :(:)
Als je mijn eerdere reacties terugleest zie je dat ik overal zeg te willen wachten met het veroordelen tot ik twee kanten van het verhaal heb gehoort, of meer zie dan een foto van een ongelukkig moment, want op de foto waar het paard heel diep loopt zie ik een paard wat zelf achter de teugel achteruit kruipt, niet een paard wat zo gelongeerd wordt.

Joolien, als je wilt weten hoe ik longeer dan kom je maar eens een cursusje volgen. Mijn reactie heftig? Wat dacht je van mensen die zonder dat ze feiten kennen gelijk gaan roepen dat iemand zijn baan moet kwijtraken en nooit meer mag werken met paarden? Dat vind ik persoonlijk een iets heftiger reactie dan tegen Liljebo zeggen dat ze niets afweet van mijn manier van trainen en omgaan met dieren, als zij dit zegt: "Als jij hier een paard ziet wat gewoon met bijzet wordt gelongeerd op de foto's, dan heb jij blijkbaar een heel andere normen en waarden mbt training en omgaan met dieren dan ik.
In dat geval zullen wij het nooit eens worden op gebied van ethiek in de sport."
Het is een feit dat zij niet weet hoe ik train, het is een feit dat zij me niet kent en dus niets weet van mijn normen en waarden. Kortom, niks heftig, gewoon waar!
Toch apart hoe sommige mensen maar denken alles over anderen te mogen zeggen en dan verbaasd zijn als daar reactie op komt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:26

Jammer dat je het zo persoonlijk opvat. Mijn opmerking betr. normen en waarden betrof de VISIE op longeren. Dat heeft NIETS met jouw manier van trainen te maken, want die ken ik helemaal niet.
Het betrof puur de manier waarop je naar iets kijkt en wat je zelf acceptabel vindt en niet en ik denk dat we daarin van mening verschillen.
Mijn mening dat de foto's er allerminst prettig uitzien en dat het op zijn minst twijfel oproept, blijft bij mij bestaan, te meer omdat ik heel goed weet dat dergelijke zaken gewoon voorkomen.
Als ik die mening volgens jou niet mag noemen... jammer dan.