Merries bij scheiding rustiger met modelveulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:02

Luf_Midnight schreef:
helaas spenen echt niet alle merrie's hun veulens op de juiste tijd af.
en leuk en aardig maar een 2 jarige die nog af en toe een slokje haalt vind ik niet helemaal de bedoeling.

Even heel kort door de bocht: Maar wie ben jij om te bepalen dat een paard niet meer bij zijn moeder mag drinken? Als beide dieren er geen probleem mee hebben, er is geen ander veulen op komst en moeder staat het toe.

Leven en laten leven :)

Chaos

Re: Merries bij scheiding rustiger met modelveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:16

Moederskindje is het dan. :P

Arabesk

Re: Merries bij scheiding rustiger met modelveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:39

Ik heb twee paarden die nooit gespeend zijn en ze zijn heel normaal. Altijd bij mams gelopen tot ze >1 jaar waren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:40

Luf_Midnight schreef:
en leuk en aardig maar een 2 jarige die nog af en toe een slokje haalt vind ik niet helemaal de bedoeling.

Wat is daar nou zo op tegen :?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:48

Arabesk schreef:
Luf_Midnight schreef:

Wat is daar nou zo op tegen :?

Lijkt me niet zo van belang om dat hier te gaan bespreken want daar gaat het topic toch niet over :Y)

Vind het wel grappig dat een merrie zo "dom" is om in een nep veulen te trappen, dat had ik niet verwacht omdat het toch geen geur heeft en niet beweegt neem ik aan? Maar het schijnt dat sommige paarden ook in een spiegel of een neppaard trappen als zij alleen staan. (Weet alleen niet meer zeker waar ik dat onderzoek destijds heb gelezen)

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:22

ElCid schreef:
Simpel; niet afspenen, dan is er ook geen stress! Er hoeven geen nep veulens geplaatst te worden, geen veulens platgespoten en als bonus zijn de paarden die uit de niet afgespeende veulens groeien ook nog eens gezonder! Tussen de 9 en 11 maanden zal vrijwel elke merrie het veulen zelf wegdrijven!
Dus een keuze maken tussen fokken of sport en natuurlijk goed en genoeg voeren ("het veulen trekt de merrie leeg" :(:) ) en gezonde moederdieren gebruiken ; dat zijn nl. altijd de excuses die gebruikt worden om veulens bij de merrie weg te halen.

Tussen de 9 en 11 mnd? Bij mijn paardjes dronk het veulen tot 2 jaar, niet heel de tijd maar bij stress etc. Reuze gezond!