OM: 'Overval op manege één van ergste soort'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:41

suuszzzz schreef:
Zal trouwens een drukke boel worden in de gevangenis als we iedereen maar gewoon levenslang geven. Waar moeten we ze dan in godsnaam laten? Gevangenissen zitten al overvol.
Gevangenisstraf vind ik persoonlijk ook niet echt een oplossing. Volgens mij zijn er weinig mensen beter uitgekomen dan er ingegaan. Voordeel is uiteraard wel dat de maatschappij (tijdelijk) wordt beschermd.

Zo overvol zitten onze gevangenissen niet (meer). Er worden zelfs belgische gevangenissen in NL opgesloten om dat in Belgie wél een cellentekort is.

Overigens zou ik 8 jaar prima vinden, maar dan wel als iemand ook echt 8 jaar moet zitten. Niet wegens goed gedrag weer 1/3 van de tijd afhalen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:43

Gelukkig is dat probleem er nog niet echt:

http://www.nu.nl/binnenland/2539740/ned ... -leeg.html

Overigens is Nederland het enige land in Europa waar levenslang ook echt levenslang is. Op zich compleet irrelevant, want dan moeten er toch wel minstens een paar doden gevallen zijn.

Wel relevant... Herinnert iemand zich het tv programma Lekker Slim nog? :D

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:13

soesita schreef:
_San87_ schreef:
Zwaardere straffen zijn niet de oplossing en verkleinen recidive zeker weten niet, daar zijn talloze onderzoeken naar gedaan.

Hoewel ik het niet gemakkelijk vind om te begrijpen, wil ik het wel geloven. Maar anderzijds geloof ik er sterk in, dat een heleboel slachtoffers zich niet serieus genomen voelen met ondermaatse strafmaatregelen.

Daar ben ik het mee eens je zal je ribben kneuzen daar heb je je leven lang last van (verkeerde beweging enz net als stuitje)
En die daders zitten 8 jaar in een cel met tv enz. Als het nu in amerika was maar het gevaarlijk is dan is 8 jaar veel maar hier is het 8 jaaar gratis kost en inwoning en dat moeten wij ook nig betalen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:19

[quote][/Oja, mbt Borderline, geen enkele rechter zal iemand met een dergelijke persoonlijkheidsstoornis ontoerekeningsvatbaar verklaren, dus daar hoeft hier geen discussie over te worden gevoerdquote]

En wie bepaald dat?

Jetta

Re: OM: 'Overval op manege één van ergste soort'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:35

Het rechtssysteem in Nederland, daar kan je natuurlijk discussies over voeren. Het is wel zo dat bepaalde zaken bij wet zijn vastgelegd en er afspraken zijn over de strafmaat die bij een bepaald delict hoort. Met een minimum en een maximum. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Hier op BOKT hoor ik in allerlei 'gevallen van misdrijf' de ergste straffen en verwensingen, van uit elkaar laten trekken door paarden tot en met levenslange opsluiting e.d.! Natuurlijk is het vreselijk als je slachtoffer bent van een misdrijf, zeker als daar veel geweld bij komt kijken. Maar ik ben toch blij dat de rechters in ons land zich aan regels te houden hebben, want wat ik sommigen van de mede BOKKERS hoor roepen over straffen, getuigt van weinig beschaving en ontwikkeling.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:40

Nikass schreef:
Ja natuurlijk, wat ons betreft mag dat wel.
Maar het is niet aan ons.
En die dader heeft ook een moeder, of een kind, en die denken er mogelijk anders over.

Kan me niets schelen, die persoon heeft iets vreselijks gedaan en dan doet het er helemaal niet toe of het een moeder of een kind heeft.

Dat had ie moeten bedenken voordat ie iets vreselijks ging doen, eigen verantwoording.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:04

Ik lees deze discussie vol verbazing. Wat vreselijk voor die familie en wat een onzin dat je IN JE EIGEN HUIS geen geld zou mogen hebben in de kluis? Dan vraag je erom? Mensen mogen wel eens wat meer respect hebben voor wat anderen hebben! Die hebben er vast zelf hard voor gewerkt!

De strafmaat wordt bepaald door het NL rechtssysteem en ik ben daar erg blij mee, want ik zou zelf ook uitkomen op radbraken en vierdelen, maar waarom???? Volgens mij zijn we allemaal bang dat het ons zou kunnen overkomen en dat reflecteren wij in 'onze' strafmaat, rechters hebben er voor geleerd, die weten 'gelukkig' beter!

Wat we niet mogen vergeten is dat dankzij een stelletje van dit soort mafkezen steeds meer mensen overvoorzichtig worden, en dat allemaal omdat die rotlui denken dat ze overal recht op hebben.

Mensen die straf verdienen, verdienen straf! Er staan straffen op bepaalde daden, geef die dan ook, niet meer, niet minder!

Mijn tip van de dag :D - Doe wat je wil, leef hoe je wil leven, natuurlijk zonder anderen te schaden en laat je niet tot slachtoffer maken. We geven de macht aan angst en paniek, we moeten daar gewoon massaal mee stoppen, die macht maakt daders sterk!

Ik wens juist de slachtoffers die sterkte toe!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:08

abba schreef:
Ik lees deze discussie vol verbazing. Wat vreselijk voor die familie en wat een onzin dat je IN JE EIGEN HUIS geen geld zou mogen hebben in de kluis? Dan vraag je erom? Mensen mogen wel eens wat meer respect hebben voor wat anderen hebben! Die hebben er vast zelf hard voor gewerkt!

De strafmaat wordt bepaald door het NL rechtssysteem en ik ben daar erg blij mee, want ik zou zelf ook uitkomen op radbraken en vierdelen, maar waarom???? Volgens mij zijn we allemaal bang dat het ons zou kunnen overkomen en dat reflecteren wij in 'onze' strafmaat, rechters hebben er voor geleerd, die weten 'gelukkig' beter!

Wat we niet mogen vergeten is dat dankzij een stelletje van dit soort mafkezen steeds meer mensen overvoorzichtig worden, en dat allemaal omdat die rotlui denken dat ze overal recht op hebben.

Mensen die straf verdienen, verdienen straf! Er staan straffen op bepaalde daden, geef die dan ook, niet meer, niet minder!

Mijn tip van de dag :D - Doe wat je wil, leef hoe je wil leven, natuurlijk zonder anderen te schaden en laat je niet tot slachtoffer maken. We geven de macht aan angst en paniek, we moeten daar gewoon massaal mee stoppen, die macht maakt daders sterk!

Ik wens juist de slachtoffers die sterkte toe!

Wie zegt dat?

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:40

pandabeertje schreef:
Als je zo'n overval helpt opzetten ben je toch niet goed bij je hoofd.
Dat hou je toch tegen????
Hiervoor zouden ze de medeverdachten echt heel zwaar mogen straffen. Borderline of niet, je kan natuurlijk ook voordat de overval gepleegd word aan de bel trekken. Bij je eigen vrienden nog wel.

Maar vind het ook niet zo slim dat je met zo'n groot bedrijf je geld in contanten in huis hebt liggen.
Staan daar een paar 100 paarden gestald als dit de wennekers is die ik ken. Zeker als er mensen van op de hoogte zijn vraag je om moeilijkheden. Niet iedereen is te vertrouwen blijkt maar weer.

Deze dame/heer....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:43

jamaar die doet helemaal niet ter zake want het geld lag niet in huis. En schijnbaar om een goede reden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:09

soesita schreef:
_San87_ schreef:
Zwaardere straffen zijn niet de oplossing en verkleinen recidive zeker weten niet, daar zijn talloze onderzoeken naar gedaan.

Hoewel ik het niet gemakkelijk vind om te begrijpen, wil ik het wel geloven. Maar anderzijds geloof ik er sterk in, dat een heleboel slachtoffers zich niet serieus genomen voelen met ondermaatse strafmaatregelen.

Dat ligt eraan wat je ondermaats vindt :). Ik vind 8 jaar voor dit vergrijp niet ondermaats. Ja, het zou van mij langer mogen zijn, 10 jaar, 12 jaar. Maar wat ik vind doet er in deze niet toe. De strafmaat is gestoeld op onderzoeken en is opgesteld door mensen die vele malen meer kaas hebben gegeten van het strafrecht dan jij en ik dat hebben (en ik heb nog wel een studie rechten gedaan :')).

Ik kan me voorstellen dat het voor de slachtoffers ondermaats lijkt en dat is precies de reden waarom slachtoffers geen recht spreken, zij zijn niet in staat objectief naar de zaak te kijken en alle relevante aspecten in ogenschouw te nemen :). Daar hebben we de rechter voor en het is aan het OM om de beste man/vrouw zo goed mogelijk te overtuigen dat de daders de neergelegde straf verdienen.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:18

Amaris schreef:
jamaar die doet helemaal niet ter zake want het geld lag niet in huis. En schijnbaar om een goede reden.

Ik bedoel juist te zeggen, dat iedereen een miljoen in huis zou moeten kunnen hebben (jaja ik droom ook van de staatsloterij) het punt is dat we allemaal ons MOETEN aanpassen aan een kleine criminele groep en daar moeten we eens vanaf! 'Wij' (de gewone niet criminelen) moeten kunnen doen en laten wat we willen. En we moeten niet ons aanpassen, omdat er anders een of andere !@#$XXX wel eens op een crimineel idee zou kunnen komen. Dat vind ik namelijk een omgekeerde wereld!

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:28

Even voor de duidelijkheid, want volgens mij komt dit niet helemaal duidelijk naar voren. Het geld lag niet in huis, maar in het kantoor bij de stal. Het is allemaal op hetzelfde terrein.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:39

En daar lag ook niks.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:33

manic schreef:
Wel relevant... Herinnert iemand zich het tv programma Lekker Slim nog? :D

Manic ;)

Natuurlijk gooit de advocaat het op de psychische toestand, maar volgens mij wist zij heus wel wat ze aan het doen was.

Ik hoop dat Jos en zijn vriendin dit voor zichzelf af kunnen sluiten. Het is niet niks geweest voor ze zeg :(:)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:46

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal berichten verwijderd. Het is niet de bedoeling dat hier zoekacties worden georganiseerd naar Boktnamen, dit soort berichten worden dan ook verwijderd evenals onnodige speculaties.

zombiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:33

ben heel benieuwd wat de uitspraak word
verschrikkelijk dat mensen dit kunnen doen !!

Nicoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:09

Afschuwelijk!
Ben wel eens bij Stal Wennekers geweest.
Het lijkt wel een industrieterrein,zo groot en onpersoonlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:51

JJane schreef:
Citaat:
[/Oja, mbt Borderline, geen enkele rechter zal iemand met een dergelijke persoonlijkheidsstoornis ontoerekeningsvatbaar verklaren, dus daar hoeft hier geen discussie over te worden gevoerdquote]

En wie bepaald dat?

Omdat je met een borderlinestoornis an sich niet ontoerekingsvatbaar bent. Met geen enkele persoonlijkheidsstoornis. Dat bepaalt de rechter, op advies van een psychiater en een psycholoog.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:55

Amaris schreef:
suuszzzz schreef:
Zal trouwens een drukke boel worden in de gevangenis als we iedereen maar gewoon levenslang geven. Waar moeten we ze dan in godsnaam laten? Gevangenissen zitten al overvol.
Gevangenisstraf vind ik persoonlijk ook niet echt een oplossing. Volgens mij zijn er weinig mensen beter uitgekomen dan er ingegaan. Voordeel is uiteraard wel dat de maatschappij (tijdelijk) wordt beschermd.

Zo overvol zitten onze gevangenissen niet (meer). Er worden zelfs belgische gevangenissen in NL opgesloten om dat in Belgie wél een cellentekort is.

Overigens zou ik 8 jaar prima vinden, maar dan wel als iemand ook echt 8 jaar moet zitten. Niet wegens goed gedrag weer 1/3 van de tijd afhalen.

Onder bepaalde voorwaarden kun je een deel van je straf, onder toezicht en meldplicht, buiten de gevangenis verblijven. Dit is niet voor iedereen automatisch het geval. Dit is juist prima om een overgang van detentie naar de maatschappij te bewerkstelligen, waardoor de kans op een succesvolle reintegratie groter is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:59

Ragdollcat schreef:
Nikass schreef:
Ja natuurlijk, wat ons betreft mag dat wel.
Maar het is niet aan ons.
En die dader heeft ook een moeder, of een kind, en die denken er mogelijk anders over.

Kan me niets schelen, die persoon heeft iets vreselijks gedaan en dan doet het er helemaal niet toe of het een moeder of een kind heeft.

Dat had ie moeten bedenken voordat ie iets vreselijks ging doen, eigen verantwoording.

Het kan ook jouw kind zijn die zoiets doet. Probeer je eens te verplaatsen in hoe die moeder zich voelt. Zij heeft er ook niet voor gekozen dat haar kind een dergelijk feit begaat en op haar is dus niet van toepassing "dat had je maar van te voren moeten bedenken" toen ze zwanger werd ofzo?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:02

[Dat ligt eraan wat je ondermaats vindt :). Ik vind 8 jaar voor dit vergrijp niet ondermaats. Ja, het zou van mij langer mogen zijn, 10 jaar, 12 jaar. Maar wat ik vind doet er in deze niet toe. De strafmaat is gestoeld op onderzoeken en is opgesteld door mensen die vele malen meer kaas hebben gegeten van het strafrecht dan jij en ik dat hebben (en ik heb nog wel een studie rechten gedaan :')).

Ik kan me voorstellen dat het voor de slachtoffers ondermaats lijkt en dat is precies de reden waarom slachtoffers geen recht spreken, zij zijn niet in staat objectief naar de zaak te kijken en alle relevante aspecten in ogenschouw te nemen :). Daar hebben we de rechter voor en het is aan het OM om de beste man/vrouw zo goed mogelijk te overtuigen dat de daders de neergelegde straf verdienen.[/quote]

He he, eindelijk een reactie die vanuit gezond verstand is geschreven. Thanks!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:03

abba schreef:
Amaris schreef:

Ik bedoel juist te zeggen, dat iedereen een miljoen in huis zou moeten kunnen hebben (jaja ik droom ook van de staatsloterij) het punt is dat we allemaal ons MOETEN aanpassen aan een kleine criminele groep en daar moeten we eens vanaf! 'Wij' (de gewone niet criminelen) moeten kunnen doen en laten wat we willen. En we moeten niet ons aanpassen, omdat er anders een of andere !@#$XXX wel eens op een crimineel idee zou kunnen komen. Dat vind ik namelijk een omgekeerde wereld!

Natuurlijk willen we allemaal een wereld zonder criminaliteit
Of het realistisch is?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:00

Wat heftig zeg, ik hoop voor de slachtoffers dat de daders hun verdiende straf krijgen ( wat de rechter beslist) en dat de slachtoffers weer hun leven kunnen oppakken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:16

Ik begrijp niet goed hoe je een gesprek 'per ongeluk' kunt opnemen? Of zijn daar speciale telefoons voor?