Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Overigens een bonte PRE bestaat niet. een bonte andalusier (kruizing PRE) kan dan weer wel. Maar dan zou je ook moeten weten wat daar dan weer achter zit. Het hangt er vanaf wat het fokdoel van de barockpinto is, ik heb me er niet in verdiept maar ik kan me voorstellen dat daar meer achter zit dan kleur.
Mahitri schreef:Omdat het stamboek natuurlijk nog niet zo groot is dat ze overal op kunnen selecteren. Je zult ergens moeten beginnen. Als je nu al zo streng selecteert dat er geen hengst meer over blijft dan heb je heel snel geen stamboek meer. Vandaar dus hengsten met een bemerking. Naar mate het stamboek groter wordt kun je wel weer strenger gaan selecteren.
stef schreef:Ja, zo zijn ze ooit ontstaan (pre, quarter en criollo) pas later kwam daar het paint bloed bij. Het is niet zo dat als ik mijn anda met een paint dek, het veulen dan een azteca is.
Citaat:Fokdoek
Een functioneel en harmonisch platenbont zwart gebouwd gebruikspaard in bezit van de typische raskenmerken met voldoende bloed, welke zeer gezond en vitaal is en aanleg heeft om in de sport op het hoogste niveau te presteren. Het Barockpinto paard heeft minimaal 25% Fries bloed.
ivy_power89 schreef:ach weet je,
Mensen die zulke uitspraken doen, vergeten gewoon dat bijvoorbeeld ook het kwpn vroeger met " meuk" is begonnen.
ivy_power89 schreef:Waarom waren die paarden dan alles behalve meuk, en met dit nieuwe stamboek wordt er makkelijk geroepen dat de paarden gewoonweg meuk zijn!
En een fusie, is toch ook gewoon een vermengeling van 2 "soorten"
Ik zeg dat juist niet. 
ivy_power89 schreef:ik viel je verder ook niet aan hoor natasjavE
Maar ook toen de stamboeken van welke paarden dan ook "vroegah" werden opgericht zijn ze ook met niets begonnen!
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze toen al het perfecte stamboekpaard in bezit hadden
stef schreef:Euh, er us wel een verschil tussen een ras stamboek en een registratie stamboek
stef schreef:Hoe wil je het nas dan noemen? Geen ras, geen type, wel kleur.
Maar goed, ik doel op het onderscheid in een wel of niet gesloten stamboek.