CDA wil meldplicht paardenvirus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:24

Ik snap niet waarom iedereen het heeft over ruimen.....

Het Smallenbergvirus wat momenteel heerst heeft ook meldingsplicht, maar daar word ook niet geruimd!
Als er een meldingsplicht komt dan kan er tenminste wel uitgebreid onderzoek naar gedaan worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:29

Hier begin maar te RUIMEN.

Citaat:
Nederland op de grens van een griepepidemie
DEN HAAG - Het aantal griepgevallen in Nederland is de laatste twee weken sterk gestegen. Door het einde van de voorjaarsvakantie zou Nederland wel eens echt in een epidemie terecht kunnen komen, zegt Gé Donker, huisarts en projectleider Griep bij Nivel, het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg.

http://www.nd.nl/artikelen/2012/maart/0 ... epepidemie

Femke_Tweety

Re: CDA wil meldplicht paardenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:30

Ik heb dit net in het algemene Rhino topic al gepost, maar hier ook nog maar even!

even voor alle mensen die al roepen over ruimen, slagers, menselijk voedsel etcetera etcetea.

Zelfs al eet je als mens een paard dat volledig vol zit met Rhino virus, dan is dat volledig ongevaarlijk, en wel om de volgende 2 punten:

1. Het virus is onschadelijk als het langer dan een paar uur niet in een LEVENDE gastheercel is geweest.
(de slager moet wel heeeeel erg vers vlees hebben wil je het binnen een paar uur na slachten al op je bord hebben liggen)

2. Het virus brengt per definitie geen schade toe aan de mens!
Zelfs als je als mens nog actieve virusdeeltjes binnenkrijgt, dan gebeurt er NIETS, het kan zich in een mensen niet vermeerderen. En aangezien de volledige maagdarmpassage iets langer dan een paar uur duurt, zul je dus ook NOOIT actieve virusdeeltjes uitscheiden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:33

Femke_Tweety schreef:
Ik heb dit net in het algemene Rhino topic al gepost, maar hier ook nog maar even!

Ik begrijp dat je dit post aangezien je denkt dat de meeste dom zijn.. :(:)

Deebee schreef:
[Naar mijn idee zijn er wel degelijk handelsbelemmeringen. Het afgelasten van wedstrijden en het niet kunnen vervoeren van paarden brengt nogal wat omzetvermindering met zich mee. Sommige maneges hebben hun deuren noodgedwongen moeten sluiten (vind ik trouwens heel verstandig) en hebben dus ook geen opbrengsten van lessen e.d. Lijkt mij dat het ministerie er in dit opzicht naast zit...

Al die mensen die zich ziek van de griep melden moeten hun vakantiegeld maar afdragen aan de overheid of hun baas...weet je wat dat kost. :(:)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:42

@ceasario,

neuuuh, gelukkig valt dat nogal mee, zo'n hoge dunk heb ik nu ook weer niet van mezelf....

Wat me wel opvalt is dat mensen slecht lezen, en over het algemeen slecht geinformeerd zijn. Vandaar even de uitleg.
Mocht je je beledigd voelen door mijn post, mijn excuses, en lees er dan maar gewoon overheen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:43

Femke_Tweety schreef:
Mocht je je beledigd voelen door mijn post, mijn excuses, en lees er dan maar gewoon overheen.

Nee, ik vond mijn opmerking wel een goeie. :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:24

goede zaak!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:59

Wat ik een beetje vervelend vind overkomen is dat er overal geschreven wordt dat pensionstalhouders/manegehouders degene zijn die het verzwijgen. Ik vraag mij werkelijk af of het nu eerder de proffesionals zijn die iets verzwijgen of de mensen die een paard voor de hobby hebben.
Ik kon mij ook nog herinneren dat bij de vogelpest er beelden op het nieuws waren van hobbymatige houders die hun dieren gewoon buiten lieten lopen.

Dus geld die meldingsplicht dan voor een manegehouder/pensionhouder of voor de eigenaar van het dier? Dan krijg je dat dus ook geregistreerd moet worden wie eigenaar is van welk paard? Ik voel de paardenbelasting al aankomen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:33

Urielle schreef:
Ik zou graag meldingsplicht zien. Idem met droes trouwens.

De besmettingshysterie ten top.

Zijn paarden in NL nu al zúlke kneuzen geworden???!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:35

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:

Zijn paarden in NL nu al zúlke kneuzen geworden???!!!

Ook jou paarden in spanje worden er niet beter van als ze de neurologische variant van rhino hebben ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:36

Niet op wedstrijd kunnen is heel vervelend, maar het is geen exportproduct. Pas als de economische belangen in gevaar komen zal dit een meldingsplichtige ziekte worden. De paardensector is lang zo groot niet voor economische begrippen, zeker niet naar het buitenland gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:42

annastasia schreef:
Niet op wedstrijd kunnen is heel vervelend, maar het is geen exportproduct. Pas als de economische belangen in gevaar komen zal dit een meldingsplichtige ziekte worden. De paardensector is lang zo groot niet voor economische begrippen, zeker niet naar het buitenland gezien.

Citaat:
De aandacht van het buitenland betaalt zich uit. Nadat de Verenigde Staten als afzetmarkt inzakte vanwege de economische crisis, lijkt het nu vanuit die kant van de oceaan weer hard aan te trekken. De KWPN-hengstenhouders zorgen er onder meer dankzij logistieke technieken voor dat sperma, zowel vers als diepvriessperma, naar ruim tachtig landen wordt geëxporteerd. De totale omzet van de hippische sector in Nederland wordt, ondanks de recessie, geschat op ruim 1.5 miljard euro

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:47

In vergelijking met bv de rundveesector is het bedrag peanuts.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:48

ik vind dat iedereen een beetje is doorgeslagen. Ik teken dan ook niet. ja het is een naar virus maar omdat het dit jaar een keer iets erger is dan andere jaren moeten we meteen maar in hysteria uitbarsten? Sorry jongens, totaal doorgeslagen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:50

super !!!!!!

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:50

hoi hoi
ik vindt hete cht dood eng en mihjn ponys staan ook op 2 andere stallen dus dat is wle heel lastig en eng maar dan nog maak ik me niet zo`n zorgen maar uiik houd het wel goed in de gaten

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:53

PBA_ schreef:
ik vind dat iedereen een beetje is doorgeslagen. Ik teken dan ook niet. ja het is een naar virus maar omdat het dit jaar een keer iets erger is dan andere jaren moeten we meteen maar in hysteria uitbarsten? Sorry jongens, totaal doorgeslagen.

nou sorry hoor maar als jouw paard er door getroffen word piep je wel anders

(nee dit gun ik niemand hoor )

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:55

PBA_ schreef:

Ook ik ga niet tekenen. Dit is iets wat de sector zelf op kan lossen en de overheid dus niets aan gaat. Ieder jaar heerst er Rhino, alleen nu wordt het in het nieuws breed uitgemeten.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:56

PBA_ schreef:

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:

Jep. Elk jaar is er Rhino maar nu komt het op het nieuws is iedereen wordt overbezorgd. Ik vind dat sommige wel een beetje doorslaan....
Vorig jaar zijn er hier in de buurt 3 paarden overleden aan Rhino en toen hoorde je er niemand over, nu een paar beesten 100 km verderop en iedereen wordt overbezorgd. Waarom? Het wordt breed uitgemeten in de media. :+

Tuurlijk moet je voorzichtig zijn, gewoon uit de buurt blijven van vreemde paarden en dan is er niets aan de hand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:01

little_birdy schreef:
PBA_ schreef:

nou sorry hoor maar als jouw paard er door getroffen word piep je wel anders

(nee dit gun ik niemand hoor )

maar om nu meteen hysterisch te worden vind ik wat ver gaan. Als iedereen zijn of haar voororgsmaatregelen neemt zijn we al een heel eind. Vorig jaar hoorde je hier niemand over en gingen er ook paarden dood. Tuurlijk is het erg maar jezus er gaan meer paarden dood aan heel andere dingen. Je kan dit vergelijken met een griepgolf niks meer en niks minder. maar omdat dit onze o zo lieve paardjes betrefd moeten we maar doorslaan? Nee jongens dit gaat de verkeerde kant op. Het lijkt wel of de meeste alleen maar met hun paard bezig zijn. Er bestaan ook nog andere dingen buiten paarden om, die nog veeeeel erger zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:06

EvelienH schreef:
Jep. Elk jaar is er Rhino maar nu komt het op het nieuws is iedereen wordt overbezorgd. Ik vind dat sommige wel een beetje doorslaan....
Vorig jaar zijn er hier in de buurt 3 paarden overleden aan Rhino en toen hoorde je er niemand over, nu een paar beesten 100 km verderop en iedereen wordt overbezorgd. Waarom? Het wordt breed uitgemeten in de media. :+

Tuurlijk moet je voorzichtig zijn, gewoon uit de buurt blijven van vreemde paarden en dan is er niets aan de hand.

Het is ook gewoon hysterie.
Slechts een zeldzame variant is echt gevaarlijk.
Verder is het voor een gezond paard met goede weerstand geen dodelijke ziekte.

Er zijn in NL hoeveel paarden?
Gaat er 0.01 promiel dood aan ziekte. Jee wat een paniek.

De hysterische paardhouders/-eigenaars kunnen er beter over nadenken of hun paard wel een normale weestand heeft en zo niet waarom niet en dan dáár wat aan doen.

Hoe meer bescherming en gebrek aan infecties, hoe gevoeliger kasplantyjes de paardenstapel in NL wordt.
Neem het genoemde droes. Dat is een kinderziekte voor paarden. Dat zouden ze allemaal als jong paard gewoon moeten krijgen. Ziet er wat rot uit maar het gaat wel over.
Ok, dan gaan er een paar dood. Dat heet natuurlijke selectie. Je wíl toch helemaal niet dat alle kneuzen maar blijven leven en zich voortplanten?! Het is niet dat er te weinig zijn :roll:
Ja, kijk de bedríjfssector wil uiteraard wél graag dat alle kneuzen zich voortplanten. Ook lekker veel hysterie dus eigenaars die enten, liefst entverplichtingen. Kassa!!!!!!!!!!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:08

Even over meldplicht, dat heeft als voordeel dat de KNHS daar op in kan spelen door wedstrijden op stallen met Rhino (en ook droes wat nu weggewimpeld wordt) kan verbieden. Nu kan dat niet, alleen adviseren.
Dat zou voor mij wel een bijkomend voordeel zijn. Nu mag je gewoon wedstrijden organiseren als er een ziekte op stal is, de KNHS kan en wil hier namelijk niets mee. (ik heb dit gecheckt toen ik erachter kwam dat een stal waar droes heerste gewoon wedstrijden hield).

Deze ziektes gebeuren, maar van dat verzwijgen word ik zo moe.... Dan maar verplichten.
Uiteraard loop je altijd risico's. maar iets bewust opzoeken ligt voor mij toch anders....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:09

raket schreef:
(ik heb dit gecheckt toen ik erachter kwam dat een stal waar droes heerste gewoon wedstrijden hield).

Dat is ook nul probleem :)*

Als het dat wel is, is er een héél serieus probleem met de kwaliteit van het paardhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:12

Psies. Gewoon rijden, worden ze hard van.
Voorbehoedsmiddelen ook de deur uit, er zijn immers mensen die resistent zijn tegen AIDS. Dat de rest (99%) dood gaat, jammer de mens word er sterker van.

Natuurlijke selectie is totaal niet onbelangrijk, wat vaak word vergeten, maar je kan het ook te ver door trekken.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:15

Huertecilla schreef:
Je wíl toch helemaal niet dat alle kneuzen maar blijven leven en zich voortplanten?! Het is niet dat er te weinig zijn :roll:

:= _O-

Rhino is een herpes virus, een groot % van de paarden draagt dit bij zich en als de weerstand laag is kan het eruit komen. Net zoals een koortslip bij de mens. Niet elk paard krijgt het en niet elke snotneus is Rhino.
Droes krijgen ze normaal gesproken al in de opfok, dat is een keer en nooit meer. Echt een kinderziekte.

Je moet voorzichtig zijn maar niet doorslaan zoals nu heel veel gebeurd.