Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anneliesdj schreef:Sjonge gaan we weer hoor, het is inderdaad een akelig ongeluk maar maar zeg nu eens eerlijk, wie heeft er nooit een concours in de modder gereden?
Ook met regen, blubber en glibberpartijen wordt er gewoon door gereden, het moet wel heel erg zijn wil het afgelast worden.
Iedereen die concoursen heeft gereden kent het wel; we rijden hier de barrage wel een beetje rustig aan, paardje wil tijdens de dressuurproef niet over de hoefslag vanwege de modder of in de wendingen ga je toch aan het glibberen ondanks je proppen.
Om dan hier maar meteen heftig commentaar op te leveren gaat weer erg ver hoor, natuurlijk rijden ze daar gewoon door als het regent, er zitten daar meer mensen op de tribune dan bij onze regiokampioenschappen.
En als het glibberig is kan het misgaan, vervelende is dat bij zo'n race ze allemaal achter elkaar lopen wat het risico op zo'n kettingbotsing verhoogt. Wanneer ze het zelf niet vertrouwen kunnen ze ook 2 meter verder naar de buitenbocht gaan rijden, net zoals wij de bocht ietsje rustiger nemen tijdens de barrage.
Snap niet waarom daar zo'n probleem van wordt gemaakt, ongelukken gebeuren nu eenmaal.
anneliesdj schreef:Waarom? Je kunt toch gewoon je hersens gebruiken en voorzichtig rijden?
Er kan ook een hondje de ring in rennen, je beenbescherming losraken, je teugel knappen of je paard struikelt, is ook risico.
Rijden is zowieso risico, durf jij er uberhaupt wel op te stappen?
Als het risico werkelijk zo groot was zou iedereen wel afbellen of onderuit gaan, gek genoeg heb ik nog nooit iemand onderuit zien gaan tijdens zo'n concours.
kyrkelover schreef:Dat klopt deels Marjoow.
Maar va jockey's wordt ook geacht de veiligheid voor elkaar en de paarden in de gaten te houden.
Maar volgens mij is de modder niet zo het probleem er moet meer aan de hand geweest zijn!
anneliesdj schreef:Dus bij elk spatje modder, regen, sneeuw las je de boel af? Kort gras is glad, lang gras nog gladder, zand te mul en grond te hard...
Ach, tenslotte rent je paard ook niet meer als het gras te lang is, als het geregend heeft, als het vriest of als er sneeuw ligt.
anneliesdj schreef:Stiften hebben in een laag modder geen zin.
Van deze film kun je onmogelijk zien of er alleen een laag water op de baan ligt, of er 2cm modder ligt of dat de hele bovenste 20cm modder is. (dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk gezien de manier waarop de paarden lopen maar toch)
anneliesdj schreef:Als het een modderbad was zouden ze echt niet geraced hebben hoor, weet je wel wat die paarden waard zijn? Alsof ze die beesten willens en wetens de dood in jagen, kom nou.
Dat is dus precies waar ik op doelde in mijn eerste bericht, iedereen denkt dat hij weet waar het over gaat en heeft commentaar tot en met alleen op basis van zo'n filmpje.
anneliesdj schreef:Ik beoordeel niks op het filmpje, ik zie alleen aan akelig ongeluk.
Ik ga er vanuit dat dit net als wij paardenmensen zijn die om hun dieren geven, daarnaast zijn die beesten tonnen waard, daar zullen ze echt niet nonchalant mee omgaan.
Als er een ongeluk gebeurt wordt er meteen het slechtste gedacht van de eigenaren, zeker wanneer het om bepaalde takken van paardensport gaat.
anneliesdj schreef:Ik zie een gladde baan en dat daarop geraced wordt, dus zal het wel niet zo zijn als het lijkt.
Jij ziet een gladde baan en veroordeelt dat daarop geraced wordt.
Zoals ik al zei, hoe glad die grond is kun je niet zien, ik geloof dat die mensen zelf ook verstand hebben, wss meer paardenverstand dan wij en dat ze dus prima kunnen beoordelen of het te glad is of niet.
Dus als er op die baan geraced wordt neem ik gelijk aan dat het dus niet zo glad is als het lijkt.
Jij vraagt je direkt af waar ze hun paardenverstand hebben achtergelaten, dat is het verschil.
Marjoow schreef:Nee, ik vraag me af waarom er geraced word op een gladde bodem.
kyrkelover schreef:Sinds wanneer is modder per definitie glad.
Als je bijvoorbeeld klei grond hebt dan zeg ik gelijk ja spelkglad.
Maar net als zand kan heel erg waterig en modderig zijn zonder dat het ook maar een beetje glad is.