Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:49

Pletje123 schreef:
Die komen te weinig boven drijven, omdat er niet mee gepresteerd wordt :) Te weinig Geldersen worden actief in de sport ingezet. Dat komt ook door hun fijne karakter, want ze zijn heel fijn als recreatiepaard :)

Dat zijn we dus met elkaar eens :D
Ik zie het een beetje als 'elk voordeel heb z'n nadeel'

Maar om maar te gaan fokken met door het KWPN afgekeurde hengsten? Tja, dat vind ik een moeilijke discussie. KWPN is maar een naam. Maar wel een grote naam die staat voor kwaliteit. Dat weten kopers en betaald zich dus altijd uit.
Hoe jammer dat ook is voor fokkers/ eigenaren die kosten noch moeite hebben gespaard om hun hengst op 3 jarige leeftijd voor te stellen op de keuring. Maar ook daar is wel weer een oplossing voor te vinden. Kijk maar naar Wilson...

SophievdV

Re: Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:53

Mijn ervaring is dat de Geldersen het commercieel gezien al moeilijk hebben, maar hengsten van stamboeken als het IHW hebben het dat helemaal. Ik sluit me daarom liever aan bij het KWPN, wat bekend staat om de kwaliteit waar het op selecteert :) En daarbij komt dat de hengsten die bij de andere stamboeken goedgekeurd zijn mij niet zo aanspreken..

Wij hebben onze Gelderse merrie gedekt met Negro, voor de bloedspreiding. Hij voert een dikke scheut Gelders bloed, fokt klassiek, maar laat ook veel kwaliteit na! We hopen dat het KWPN straks positief gestemd zal zijn over onze jonge hengst en dat we op die manier toch een steentje bij kunnen dragen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:12

Krijg het idee dat je ieder paard kunt aanmelden voor de gelderse fokrichting. Als je in het keuringsboekje van Hengelo kijkt hoe divers de afstamming is kun je er geen touw aan vastknopen. Ja 705 Redford (krack c)x Uniform (Wathamin xx) wat is daar in hemelsnaam gelders aan. Ergens in de grootouders is wat te vinden en dat geldt voor alle KWPN ers Dus kortom alle KWPN ers kunnen als Gelders te boek. Ik denk dat het tijd wordt voor een maximum toegestane hoeveelheid volbloed en Hackney bloed in de afstamming

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:33

pillow schreef:
Krijg het idee dat je ieder paard kunt aanmelden voor de gelderse fokrichting. Als je in het keuringsboekje van Hengelo kijkt hoe divers de afstamming is kun je er geen touw aan vastknopen. Ja 705 Redford (krack c)x Uniform (Wathamin xx) wat is daar in hemelsnaam gelders aan. Ergens in de grootouders is wat te vinden en dat geldt voor alle KWPN ers Dus kortom alle KWPN ers kunnen als Gelders te boek. Ik denk dat het tijd wordt voor een maximum toegestane hoeveelheid volbloed en Hackney bloed in de afstamming

En is de Redford x Uniform ook genomen? Niet he...nee was blijkbaar niet Gelders genoeg.
er is een max aan veredelingsbloed maar bij goede prestatie en erg goed type kan er compensatie worden verleend.
Dat was voor de Redford niet nodig.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:01

En wat ben ik toch enorm blij met m'n "halve-gelderse"! :)
Toen ik hem kocht helemaal niet bekend met het Gelderse paard... na de aankoop wat meer in verdiept en oei wat ben ik blij dat ik met hem thuis ben gekomen niet met een hete dressuur kwpn'er of spring kwpn'er.

Ben maar een hele gewone ruiter, die graag een dressuurproefje mee pakt, eens een sprongetje wil kunnen maken maar ook gewoon lekker op buitenrit wil kunnen. Een paard waar ik best wat "gekkigheid" mee uit kan halen zonder bang te hoeven zijn dat het ineens "ontploft" omdat het schrikt van dat ene bewegende grassprietje (bij wijze van). Kan best met wat drukkere paarden of sensibele paarden overweg overigens, maar als eerste eigen waar ik me toch geheel zelfstandig mee moet kunnen redden en niet terug kan vallen op een eigenaar wou ik toch een dier wat gewoon wat koeler in de kop is. Dat is de mijne 100%! Op stal vinden ze het een heel fijn paard, maakt geen drukte om iets of wat.. maar het is ook echt geen dooie.. :n Hij is wakker, en heeft best wat karakter..

Dat spreekt me aan van hem! En weet zeker dat de scheut Gelders bloed hij in zich heeft daar erg veel mee te maken heeft! :j

Ik ben geen 100% recreatieruiter maar wel een "gewone" ruiter met wat sportambities, zie mijzelf niet op niveau van alla Anky of Edward of Adelinde komen, maar leuk mee kunnen draaien in de basissport wil ik toch wel graag.. En weet zeker dat ik dus met m'n "halve-gelderse" daar echt wel een goede kans op heb!

Het Gelders paard heb ik echt respect voor gekregen, als ik er met andere mensen (echte spring of dressuur gefokte KWPN'er liefhebbers) over praat zijn ze vaak wat minachtend over het Gelderse paard, tja oudbollig, saai, karrepaard noem maar op.. Tot ze dus mijn 'topper' zien, gewoon een heel erg fijn paard. :j

Hij is dan niet vol Gelders, maar ik zou het bv. echt jammer vinden als het Gelderse paard verloren zou gaan. Ik weet wel dat ik in de toekomst als mensen naar mij komen met de vraag of ik een fijn paard te koop weet waar ze gewoon lekker mee uit de voeten kunnen ik ze zeker adviseer eens bij het Gelderse paard te kijken het wellicht even zoeken zal zijn maar het echte fijne paarden die dat beetje extra moeite het zeker dubbel en dwars waard zijn. ;)

Naar mijn mening zijn er een aantal 'jongere' mensen al erg fanatiek bezig met dit type, de populatie is klein maar ik zie ze zo 1,2,3 nog niet verloren gaan. :n

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 06:40

pillow schreef:

Dat is dus niet waar. Bij de veulens komt er inderdaad vanalles langs, maar bij zowel de stamboekkeuring vd merries als de HK wordt niet zomaar alles aangenomen!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:14

Ik lees hier weer zoveel vooroordelen over Gelderse paarden.

Ze presteren niet in de sport?

Enkele voorbeelden:

-Rubus B start inmiddels zeker ZZ Zwaar dressuur
-Zethar wordt momenteel Lichte Tour getraind
-Saron springt internationaal
-Sirius is ZZ mennen en mag de overstap maken naar nationaal niveau
-Parcival v.Koss mocht op 11 jarige leeftijd starten in de Intermediaire II

en ga zo maar door!! Dus stuk voor stuk prima presterende hengsten die gewoon beschikbaar zijn. En dan heb ik het nog niet eens over al die prima presterende merries van deze hengsten, waarvan er ook een behoorlijk aantal gewoon heel netjes in de basissport meelopen.

Ik heb zelf een tijdje wedstrijdsecretariaat gedaan voor de dressuurcompetitie Gelders Paard en dan zie je echt wel wat voorbij komen hoor! Zo heb ik Widor (nu dekhengst Wilson) door alle rubrieken heen zien knallen, dus verbaast me niets dat die nu mag dekken. Ik was wel stomverbaasd dat ik een keer riep dat Rubus B (destijds) ZZ Licht ging starten en dat een aantal eigenaren/gebruikers van Gelderse paarden me aankeek van: oh? is dat zo? Zelfs iemand uit het bestuur....

Plus dat ik ook regelmatig benaderd werd door mensen die Gelderse paarden zochten, met name mensen die niet zo bekend waren met het Gelders Paard en dan maar een beetje gingen zoeken naar telefoonnummers. Zo heb ik nog iemand aan een stermerrie geholpen en die fokt er nu mee.

Dat gaf mij echt te denken! Dat er misschien toch nog veel en veel meer aan promotie gedaan kan worden (al wordt er ook veel gedaan, Gelders paard heeft een eigen promotieteampje) en dat er best wat "schreeuweriger"(beetje negatief misschien) gedaan mag worden over Gelderse paarden. Hun prestaties mogen best nog meer kenbaar gemaakt worden. Kijk bv naar Chablis, hij is nu van Montignac hier op Bokt en zij haalt alles uit de kast om hem te promoten. Hij wordt in de sport uitgebracht en gaat goed. Super toch? Als je dekkingen wilt, dan moet je dat doen en de hengst laten zien waar je maar kunt. Stal Hofs is daar o.a. ook goed in, zij zijn ook altijd van de partij bij shows en demonstraties en brengen veel leuke paarden uit in de sport.

Maar ook ik was ooit op zoek naar een paard en ook ik heb me suf lopen zoeken naar een fokker/hengstenhouder etc die ze had.
Dit zijn gewoon eigen ervaringen, niet bedoeld om zwarte pieten uit te delen, maar het kan zeker wel beter. Bijvoorbeeld een hele eigen website over Gelderse paarden met daarop alle fokkers/hengstenhouders/handelsstallen vermeld, alle hengsten met fokwaarden/indexen, prestaties, nieuws etc. een markt (aankoop/verkoop). Het is maar een idee.
Nu moet je de informatie van allerlei verschillende plaatsen halen en dat is voor een leek soms erg zoeken..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:21

Agnes...als ik jou was zou ik het Gelderse Huiskamer Topic iets meer volgen.
En klik de face book pagina even aan.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:22

@_Marinke_: super dat je het Gelders paard zo promoot en wat een enthousiaste post!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:22

NatasjavE schreef:

Waarom?

De Facebookpagina heb ik gezien. Komen daar ook mensen die nog geen Gelders paard hebben?
Laatst bijgewerkt door Agnes75 op 24-02-12 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:23

@Agnes 75;
je begint met weerleggen dat het niet waar is dat er geen Gelderse presteren in de sport (iets wat ik niet terug kan vinden in dit topic, maar goed...)

Lees nu eens even terug waar je mee eindigt. Dan zijn we toch met elkaar eens dat het veel beter kan?
Plus dat het veelal de hengsten zelf zijn die presteren en niet de nakomelingen. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:25

Agnes75 schreef:
NatasjavE schreef:

Waarom?

De Facebookpagina heb ik gezien.

Omdat wij als Gelders Topic heel hard bezig zijn met de promotie van het Gelderse paard.
En we behandelen daar alle door jou genoemde punten ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:27

uryanne schreef:
@Agnes 75;
je begint met weerleggen dat het niet waar is dat er geen Gelderse presteren in de sport (iets wat ik niet terug kan vinden in dit topic, maar goed...)

Lees nu eens even terug waar je mee eindigt. Dan zijn we toch met elkaar eens dat het veel beter kan?
Plus dat het veelal de hengsten zelf zijn die presteren en niet de nakomelingen. ;)

Nou als ik het wel heb is zijn die Gelderse hengsten ook weer nakomelingen van Gelderse hengsten. Dus de nakomelingen presteren ook in de sport.

maar er zijn heel veel Gelderse nakomelingen die het goed doen in de sport en geen ggk hengst zijn.

Tyara
Mariena
Angelo
Tex
Nietje
etc, etc

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:33

uryanne schreef:
@Agnes 75;

Iemand haalde aan dat er niet gepresteerd werd in de sport.
Waar ik het over heb is de promotie, dat die misschien nog beter kan.
Ik heb zat nakomelingen gezien die heel leuk in het Z liepen, dus ik ben benieuwd waarom je hier zegt dat de nakomelingen niet presteren?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:37

NatasjavE schreef:

Mensen die niet op Bokt zitten en aan het rondzoeken zijn kunnen niet eens in het HK topic lezen dus dat vind ik geen promotie.
En zo zijn er ook genoeg mensen zonder Faceboek ;)
Ik vind het dus absoluut geen vervanging voor een goede en duidelijke website, de website http://www.Gelderlanderhorse.nl komt nog het meest in de buurt maar heeft zo ook zijn hiaten.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:38

NatasjavE schreef:
Omdat wij als Gelders Topic heel hard bezig zijn met de promotie van het Gelderse paard.

Maar wie ziet dat dan verder, behalve de mensen in dat topic?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:46

Agnes75 schreef:
NatasjavE schreef:

Maar wie ziet dat dan verder, behalve de mensen in dat topic?

Dan moet je dat topic lezen.

Wij proberen dingen te ondernemen. Schriktraining, een clinic bij een dressuurruiter, gezamelijke buitenritten.
Alles om aan het publiek te laten zien dat er Gelderse Paarden zijn en hoe goed ze zijn.
Het gaat niet om de info die je in dat topic leest...die kan je elders wel meer en beter vinden.

Van alleen een beetje lezen wordt niemand beter. En dat is ook het gevaar de site van dhr heer van Lijssel. Een prachtige verzameling met Gelderse Paarden. Maar niet veel meer
De facebookpagina is ook slechts een van de dingen die zijn op gestart ter bevordering van de promotie.
Daar kan je lezen wat al die Gelderse Paarden doen. Proberen meer mensen te bereiken.

Er staan wedstrijdverslagen op van Gelderse paarden in de (basis)sport.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:50

Ik zeg niet dat de nakomelingen niet presteren. Ik zeg dat je er veel en veel minder van hoort.
En dat is weer nadelig voor een hengst zijn dekkingen.

Als nakomelingen zich veel in de picture rijden en in de krant staan, op shows verschijnen e.d. dan komen ze in de bekendheid. En dan niet laten zien op Gelderse demonstraties want daar komen de liefhebbers die ze toch wel kennen.
Showblokjes tijdens grote (internationale) concoursen. Zoek maar even op google wat fam. Mekkes doet met de tuigpaarden in bijv. Duitsland. Zoiets is super voor de tuigpaarden en zou ook voor de Gelderse moeten.

Met een facebook pagina is een leuk begin gemaakt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:56

Mee eens hoor uryanne

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:20

eenitraM schreef:
Ragdollcat schreef:
Tja men wil tegenwoordig hete moderne paarden, dan kijkt men niet meer naar gelderse paarden om.

GP worden juist steeds moderner.

Ja en heter en lastiger.

Ik ken gevallen van echte goeie ouderwetse GP, met 25 nog klokgaaf en actief, niet stuk te krijgen.

Zelf is het niet mijn favo ras, gewoon omdat ik meer van kleinere paarden hou zoals van Arabieren en of van paarden rond de 1,50 a 1,55 m hoog. Maar ik vind wel dat GP (de ouderwetse dan) kwalitatieve goede paarden met een sterke gezondheid.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:30

uryanne schreef:
Ik zeg niet dat de nakomelingen niet presteren. Ik zeg dat je er veel en veel minder van hoort.

Als nakomelingen zich veel in de picture rijden en in de krant staan, op shows verschijnen e.d. dan komen ze in de bekendheid. En dan niet laten zien op Gelderse demonstraties want daar komen de liefhebbers die ze toch wel kennen.
Showblokjes tijdens grote (internationale) concoursen. Zoek maar even op google wat fam. Mekkes doet met de tuigpaarden in bijv. Duitsland. Zoiets is super voor de tuigpaarden en zou ook voor de Gelderse moeten.

Kan het hier ook alleen maar mee eens zijn. Want wat is dan de reden dat je er veel en veel minder van hoort? Daar ligt dan ook een deel van de oplossing. Misschien een stuk journalistiek? En dat daarbij dan ook aangegeven wordt dat het om een Gelders paard gaat, bijv. zoals in dit oude stukje:

http://www.horses.nl/dressuur/artikelen/5612/parcival-v-koss

De Facebook pagina ziet er erg mooi uit, maar zal het iemand die een paard wil kopen, over de streep trekken om voor een Gelders paard te gaan, ipv een kwpn-dressuurpaard?

BTW gaat het hier wel erg offtopic.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:32

uryanne schreef:

Hier wordt naar gestreefd :) Om een groter publiek te kunnen bereiken en niet alleen de liefhebbers van het Gelders paard, want die hoef je niet meer te overtuigen ;) Sinds eind 2011 is er een club mensen actief om het uit te breiden.

De Gelderse fokkers zijn vaak wat oudere fokkers die geen internet hebben of niet weten hoe ze met internet om moeten gaan. Het is nog veel meer zoals het vroeger bij de rijpaarden was: via via. Ik heb mijn merrie een tijdje te koop gehad en toen kreeg ik een dame aan de lijn die al stad en land af gezocht had naar een geschikte Gelderse merrie. Het viel haar vies tegen om de juiste personen te pakken te krijgen. Maar fokkers presenteren zichzelf (nog) niet op internet door middel van een website.

In deze tijd is dat een gemiste kans, maar goed, dat heeft ook met leeftijd te maken denk ik.

De FB-pagina is trouwens niet zozeer om mensen te overtuigen van het Gelders Paard, maar meer om te informeren en te laten zien wat nou een Gelders paard is. Of iemand zich daartoe aangetrokken voelt, is altijd nog heel persoonlijk :)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:45

Ik vind het bericht in de link niet eens zo heel positief en ik zou het niet gebruiken als promotie van het type. Er staan wel positieve dingen in hoor, maar over dat gedrag, dat het een draakje is, dan denken de mensen toch : Oei, vererft hij dat niet ? Een 'ervaren persoon' in de gelderse wereld weet dat dit niet het geval is, maar een nieuwer iemand ? Ook omdat men al het idee heeft dat Koss een draak is, dan denkt men al snel : 2 lijnen draakjes achter elkaar, dat wordt niet wat als ik een brave wil fokken.

Wat heel positief is, is toch wel dat er inmiddels een redelijke groep aan fanatieke gelderse paardenliefhebbers en houders zich inzetten om van alles te organiseren om de Geldersen meer in de spotlight te zetten :j Deze generatie kent ook het internet, en maakt hier ook goed gebruik van :j

De facebook pagina is inderdaad om te laten zien wat nou een Gelders paard is, en om de Gelderse paarden houders hun paard in de spotlights te laten zetten en te laten zien :j Er zit namelijk nogal wat verschil in het ras, maar ook in de voorkeur aangaande discipline van de eigenaren. De een ment met het paard, de ander springt, de ander dressuurt, noem maar op.

Daarbij kun je ook informatie opvragen daar, en er wordt heel hard best gedaan om de meest recente foto's en berichten van de hengsten te plaatsen.
Voorbeeld : Iemand wilde graag een foto van Wilson (ggk ) zonder tuig, de dag erna heeft de amazone van Wilson een foto zonder tuig aan de hand verzonden. Dat is mooi snel en zo kan men de hengst goed bezichtigen op de foto. Als je de facebook in de gaten houdt, ben je ook op de hoogte van de evenementen en eigenlijk alles wat met het gelderse paard te maken heeft :j

@ Ragdoll : Ik wil nou niet direct zeggen dat de modernere geldersen per definitie heter en lastiger worden. Men fokt over het algemeen nog steeds voor hetzelfde type en de veelzijdigheid. Tja, er zitten wel wat draakjes tussen, maar er bestaat absoluut geen enkel ras/type waar dit niet het geval is. Met de echte klassiek gebouwde Geldersen kom je gewoon minder goed mee tegenwoordig in de sport. Mijn merrie van 17 jaar is ook echt klassiek van bouw, en uit mijn ervaring kan ik wel zeggen dat je minder goed meekomt. Ik zeg niet dat je er niet komt trouwens ;)

De geldersen die tegenwoordig gefokt worden, zijn naar mijn mening echt niet achteruit gegaan in kwaliteit, eerder vooruit

@ Albert : Zo even zo'n site maken is niet kostenloos en kost enorm veel tijd. Er is een goed begin gemaakt met de facebook, en de verspreiding van meer nieuws. We mailen de redactie van bokt ook als er bijvoorbeeld een buitenrit is georganiseerd en dan staan vervolgens de geldersen op de voorpagina :j

Maar goede ideeen zijn natuurlijk altijd welkom, en zo'n site is er daar 1 van, helemaal mee eens.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:07

NatasjavE Het was mij wel duidelijk dat 705 niet genomen is , maar was wel als gelders aangemeld Dat bedoel ik dus dat kennelijk alles gelders genoemd kan worden. En Pletje 123 op de CK liep bijv wel een Patijn x Flemming naar de ster en werd vervolgens ook keur. Heeft behavle een Goudsmid grootmoeder weinig met een gelderse van doen. Is maar een voorbeeld hoor. Heb net de Strengen ingekeken en dit bevestigd maar weer dat het KWPN maar wat aanmodderd mbt de afstamming vd geldersen. De nr 1 en 3 van de merries fokwaarden springen zijn toch echt groningers (oldenburg) en absoluut geen geldersen (holstein)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:15

Wat hebben de Groningers en de springpaarden hier nu weer mee te maken?
Als we naar de dressuur merries kijken dan zijn dat bijna allemaal Gelderse lijnen...

Maar dat doet hier niet terzaken.

Iedereen kan zijn paard opgeven voor de Gelderse hengsten keuring. Als het dier maar gefokt is bij het KWPN of een door het KWPN erkend stamboek. Alleen of ze hem ook nemen is vers 2.