Paardensport mogelijk geen Olympische sport *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:48

gliss schreef:
@ Arabesk. Dat prestatiedrang van de ruiter per direct bij wedstrijden rijden hoort, is wel erg over 1 kam geschoren.

Ik ben arabesk niet maar sorry, euh als je niet wil winnen heet het geen wedstrijd.. Prestatiedrang is de basis van competitiesport.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:50

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat daar waar het echt om geld gaat, het welzijn vaak achteruit gaat. In die zin is topsport niet goed voor de paarden.

Ik vind overigens nog wel enig verschil zitten tussen dressuur, springen en SGW. (En reining, waarvoor ook plannen zijn dat olympisch te maken - dacht ik.)

Edit: ik zie dat Arabesk haar reactie nogal wat reacties oproept ook.
Maar bedenk je wel, dat de Olympische Spelen en de door haar genoemde (wereld)kampioenschappen inderdaad de topsportruiters zijn.
Het vergelijk met natuurparken en armzalig natuurlijk gehouden paarden gaat totaal niet op; topsport is niet ok voor paardenwelzijn.
Ik denk dat dat niet zo raar gedacht is. :)

Toch denk ik dat steeds meer topruiters het welzijn van paarden meer in de gaten houden. En natuurlijk is daarin ook wel een verschil tussen de disciplines (ook bv de endurance). Wat niet weg neemt dat er altijd mensen zullen blijven die het om het geld gaat, maar er zijn er ook een heleboel die wel degelijk de liefde voor het paard hebben en er alles aan willen doen om op hun manier het beste voor het paard te verzorgen. (Voor iedereen is het anders wat hij/zij daarin goed vindt)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:53

Ik zou het een gróte vooruitgang vinden als dit echt zo zou zijn. Ik vind dat paarden niet gebruikt mogen worden voor dat soort topsport.

Ik kan er ook niet naar kijken op tv. :r

Bandida schreef:
Ook wel enigszins te verwachten van een sport waarin ze het nu officieel normaal vinden dat je je proef mag verderrijden als het paard na een paar seconden al is gestopt met bloeden uit zijn bek.. _-:( Zoals Arabesk zegt, niet meer van deze tijd, dat soort gekwel met beesten in het publiek.

:j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:53

Bandida schreef:
gliss schreef:
@ Arabesk. Dat prestatiedrang van de ruiter per direct bij wedstrijden rijden hoort, is wel erg over 1 kam geschoren.

Ik ben arabesk niet maar sorry, euh als je niet wil winnen heet het geen wedstrijd.. Prestatiedrang is de basis van competitiesport.

Nou dan moet je maar eens op de wedstrijdje gaan kijken... Als ik het niveau bekijk van menig basisruiter vraag ik me af waar die prestatiedrang is hoor...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:58

Maar het gaat hier niet om de basissport, het gaat om de Olympische Spelen... ;)

Citaat:
Wat niet weg neemt dat er altijd mensen zullen blijven die het om het geld gaat, maar er zijn er ook een heleboel die wel degelijk de liefde voor het paard hebben en er alles aan willen doen om op hun manier het beste voor het paard te verzorgen. (Voor iedereen is het anders wat hij/zij daarin goed vindt)

Iemand heeft ongetwijfeld een soort van liefde voor paarden, paardrijden of het vak, anders heb je zo een beroep niet.
Maar ik geloof niet dat topsport góed is voor het paardenwelzijn. En ja, een bepaald soort prestatiedrang is toch wel nodig voor het rijden van wedstrijden.
Topsport is voor mensen(welzijn) ook niet goed, maar daar zijn er geen dieren bij betrokken. Dat maakt voor mij verschil. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:00

bigone schreef:
Eigenlijk zijn de olympische spelen bedoelt als de spelen voor amateurs, dit gaat allang niet meer op want de beste atleten zijn grootverdieners en daar zit voor mij net het verschil. Een paard dat de olympische spelen kan lopen kost kapitalen om te kopen of te houden. Menselijke sporters kunnen het op eigen kracht bereiken met ondersteuning van de sportbonden, paardensporters moeten naast talent ook een dikke zak geld meenemen in het proces naar de os toe. Dus, hoe prachtig ik de paardensport ook vind, ik vind het niet erg als het niet meer op de os zou komen.

en daar sla je de spijker op zijn kop! hierdoor is paardensport een echt buitenbeentje geworden ten aanzien van de andere olympische sporten. past het dan wel in het hele gedachtengoed van de OS?
en dan idd de jurering; altijd een doorn in het oog en dat zal nooit volledig af te vangen zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:03

Ik vind dat een interessante insteek.

Ik vraag mij dan wel af, welke sporten nog meer behoorlijk 'geldafhankelijk' zijn.
Dat is wellicht bij de ene sport toch meer aan de orde dan bij de ander.
Paardrijden staat daar vast niet alleen in.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:04

Bandida schreef:
gliss schreef:

Ben ik niet met je eens. Ik vind het ook kort door de bocht. Voor mij staat het welzijn van het paard nog altijd voorop. Op wedstrijd rijd je
niet veel anders dan thuis. Maar goed, dit is een eindeloze discussie. Nu weer ontopic :D.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:04

Nou ja... Een racefiets, een turntoestel, een basketbal etc. Die "gooi" je toch makkelijker ergens neer dan een paard dat moet eten, een plek nodig heeft om te slapen etc.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:05

het zou heel erg jammer zijn als de paardensport verdwijnt van de OS. En als logistiek, bouwen van stallen etc zo veel geld kost: kunt natuurlijk het onderdeel paardensport gewoon iedere OS op dezelfde locatie houden...een land met een gematigd klimaat zodat dat ook niet zo'n impact heeft op de paarden.

Heb je ook gelijk tenminste 1 olympisch complex dat niet staat weg te rotten na de spelen :D

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:08

Arabesk schreef:
Paardrijden is geen sport :n

Als je zelf niet kunt dansen laat een paard het dan niet voor je doen en al zeker niet voor geld 8)7

Misschien moet je eens op een kwalitatief goed rijpaard gaan zitten (met de juiste begeleiding ;) ) ipv op een niet regelmatige pony, dan kun je ervaren dat je wel degelijk samen met een paard harmonieus iets moois neer kunt zetten.

Het zou wel ontzettend zonde zijn als het zou verdwijnen, ook voor de handel, al zal iedereen dan naar de WEG gaan streven.
Geloof wel dat het een van de duurdere sporten is om te organiseren, elke combinatie bestaat uit twee topsporters.. mens en dier volledig verzorgd, duur grapje.
Laatst bijgewerkt door Floortje_89 op 21-02-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:09

Arabesk schreef:
Paardrijden is geen sport :n

Als je zelf niet kunt dansen laat een paard het dan niet voor je doen en al zeker niet voor geld 8)7

:') Sorry maar deze reactie is gewoon lachwekkend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:13

Dan mag het wielrennen ook wel van het program van de OS, en zo zijn er nog wel tig sporten te noemen waarin alleen profs meedoen. Nogmaals ik vind het jammer dat er nu een discussie gevoerd wordt of paardrijden wel of geen sport is, daar gaat de hele OP niet over en die discussie is dus totaal off-topic.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:16

Minder populair?

Volgens mij zitten de tribunes straks in London zo bomvol dat ze er wel een stadion bij kunnen bouwen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:18

Arabesk schreef:
Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'

Na het afschaffen van olympische spelen met dieren graag ook de EK's en WK's

Lekker ongenuanceerde opmerking...jij zit toch ook op je paard? ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:19

xxCYNNxx schreef:
het zou heel erg jammer zijn als de paardensport verdwijnt van de OS. En als logistiek, bouwen van stallen etc zo veel geld kost: kunt natuurlijk het onderdeel paardensport gewoon iedere OS op dezelfde locatie houden...een land met een gematigd klimaat zodat dat ook niet zo'n impact heeft op de paarden.

Heb je ook gelijk tenminste 1 olympisch complex dat niet staat weg te rotten na de spelen :D

En zo is het, vooral je laatste zin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:21

Ja dat bedacht ik me van de week ook al, dat zou echt een ideale oplossing zijn! En dan betalen alle landen die meedoen naar rato mee!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:22

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om met respect naar je medegebruiker en met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.
Bedankt alvast.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:26

Goh wat een rust zou het geven voor een hoop ruiters. Niet meer dat hysterische gedoe met paarden die op tijd de juiste identiteit en eigenaar moeten hebben. Wel selecteren niet selecteren. De vraag voor welk land kom je uit. En geen frustratie meer over of het wel eerlijk is gegaan. Ik denk dat we er allemaal blij mee moeten zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:27

Dani_ schreef:
Ik zou het een gróte vooruitgang vinden als dit echt zo zou zijn. Ik vind dat paarden niet gebruikt mogen worden voor dat soort topsport.

Ik kan er ook niet naar kijken op tv. :r

Bandida schreef:
Ook wel enigszins te verwachten van een sport waarin ze het nu officieel normaal vinden dat je je proef mag verderrijden als het paard na een paar seconden al is gestopt met bloeden uit zijn bek.. _-:( Zoals Arabesk zegt, niet meer van deze tijd, dat soort gekwel met beesten in het publiek.

:j

Helemaal mee eens. :j

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:28

TurdusMerula schreef:
Citaat:
Wat een mierenn#kerij zeg. We zullen maar niet hebben over het gros van de paarden (waarvan het aantal overgens snel van stijgt) wat wel `natuurlijk`gehouden word en er armzalig bijstaat.

Dát vind ik eigenlijk wel offtopic.

Ik denk dat daar waar het echt om geld gaat, het welzijn vaak achteruit gaat. In die zin is topsport niet goed voor de paarden.

Ik vind overigens nog wel enig verschil zitten tussen dressuur, springen en SGW. (En reining, waarvoor ook plannen zijn dat olympisch te maken - dacht ik.)

Edit: ik zie dat Arabesk haar reactie nogal wat reacties oproept ook.
Maar bedenk je wel, dat de Olympische Spelen en de door haar genoemde (wereld)kampioenschappen inderdaad de topsportruiters zijn.
Het vergelijk met natuurparken en armzalig natuurlijk gehouden paarden gaat totaal niet op; topsport is niet ok voor paardenwelzijn.
Ik denk dat dat niet zo raar gedacht is. :)

Ja niet zo gek he dat er oftoppic op offtoppic gegaan word? Ook jammer dat je mijn ONtopic reactie niet leest blijkbaar. Anyway je mag tegenwoordig toch geen weerwoord meer geven. Feit blijft dat er velen zijn die het erg jammer vinden dat de OS voor paardensport straks uitblijft. En ik vind dan zelf persoonlijk dat reacties van oa. arabesk over dierenkwellerij nog meer offtoppic zijn, aangezien daar helemaal niet over gesproken word in het persbericht.

Sammyoo

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:36

Teruglopende belangstelling voor dressuur :?
Als iemand mij kan helpen aan kaarten voor de landenfinale en de grand prix houd ik mij aanbevolen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:40

Sammyoo schreef:
Als iemand mij kan helpen aan kaarten voor de landenfinale en de grand prix houd ik mij aanbevolen.

wou net zeggen.. volgens mij was dressuur één van de sporten die tijdens de olympische spelen het snelst waren uitverkocht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:41

Sammyoo schreef:

Engeland heeft een lange paarden/ruitertraditie. Logisch dat als de spelen daar gehouden worden er veel mensen komen kijken.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:42

Dat zou ik persoonlijk echt Doodzonde vinden als het straks niet meer tot de OS behoord.
Tja wat moet je er van zeggen, laten we maar gewoon afwachten ;)