Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Mindfields schreef:kleinvosje schreef:Gekeken is dus naar paarden uit 2001 en 2002, die zijn nu dus 10 en 11 jaar oud. Das nog niet zo oud, hoe kun je dan oordelen over gezondheid op langere termijn? Zijn die paarden er over 10 jaar nog, dan is het een ander verhaal, dan pas kun je oordelen of het paard er goed uitgekomen is...
precies.
Ariebren schreef:hollywood86, je bent een mens naar mijn hart.
Een uitspraak van een van onze western trainers was:
Zijn ze op 2 jarige leeftijd slecht in het beenwerk dan zijn ze dat ook op 10 jarige leeftijd.
Dus jong of oud inrijden, zo'n paard is slecht en blijft slecht.
Nee driekwart van Bokt loopt te tobben met zijn paardje omdat m'n niet reëel is.
De Klinieken verdienen er goud geld aan.
Ik ben er van overtuigd dat op 2 jaar inrijden veel betere sportpaarden geeft, dan pas op oudere leeftijd te beginnen. Geestelijk en lichamelijk.
Focussed schreef:Zijn sigaretten dan ook goed?
Chakkie17 schreef:Ik hoop voor je dat je toch het verschil in kunt zien tussen een gymles met spelletjes e.d. en een gewicht tillen van 20-30 kilo, naast het eigen lichaamsgewicht
Er zit een verschil tussen beweging en overbelasten. Alles moet genuanceerd worden. Je kunt overal uitersten van gaan trekken maar ook daar schiet je niets mee op. Ik zou graag een consistent onderzoek zien waaruit blijkt welke van de twee theorieën de juiste is. Tot die tijd, heb ik geen standpunt aan elk van de zijden van deze discussie en ga ik uit van het "veilige". Ik wacht tot het paard zijn belangrijkste fysieke ontwikkeling heeft kunnen hebben en houdt bij het trainen de signalen van het paard in de gaten.
Ariebren schreef:En dan is er in het KWPN een rage ontstaan om steeds grotere paarden te fokken.
En die hoogte is voornamelijk in de lengte van de benen gaan zitten.
Ook een grote reden van de vele been kwalen bij de KWPN.
Ffortuna schreef:Ariebren schreef:En dan is er in het KWPN een rage ontstaan om steeds grotere paarden te fokken.
En die hoogte is voornamelijk in de lengte van de benen gaan zitten.
Ook een grote reden van de vele been kwalen bij de KWPN.
Precies, met een KWPN-er zou ik absoluut niet willen beginnen voor deze 3 jaar oud is, vanwege het beenwerk. (Nou heb ik om diezelfde reden ook geen KWPN-er meer, maar goed.)
kleinvosje schreef:Gekeken is dus naar paarden uit 2001 en 2002, die zijn nu dus 10 en 11 jaar oud. Das nog niet zo oud, hoe kun je dan oordelen over gezondheid op langere termijn? Zijn die paarden er over 10 jaar nog, dan is het een ander verhaal, dan pas kun je oordelen of het paard er goed uitgekomen is...
Focussed schreef:Ariebren schreef:
Is het omdat belasting op jonge leeftijd gunstige effecten heeft op het gestel of omdat je op die jonge leeftijd beter het kaf van het koren kan scheiden?
rapido schreef:Focussed schreef:
Is het omdat belasting op jonge leeftijd gunstige effecten heeft op het gestel of omdat je op die jonge leeftijd beter het kaf van het koren kan scheiden?
[/quote]hollywood86 schreef:Ah, de bokt-wetenschappers denken weer eens zonder enige goede argumenten een onderzoek te kunnen verbeteren. Ongetwijfeld op basis van uitspraken in de penny, hart van Nederland en de Partij van de Dieren.
Al die mensen hier blèren elkaar alleen maar na en willen niet eens proberen uit hun hokje te komen. Goed bezig, worden jullie allemaal een stuk wijzer van!
Gypsy schreef:Hier zit een luchtje aan, dat van geld wel te verstaan.
Onderzoeken die aantonen dat een paard het best pas met 5 ingereden kan worden winnen daar niks mee. Maar een onderzoek als dit heeft toch best een leuke uitkomst, kunnen weer meer centjes verdiend worden.
ik denk ook niet dat weterschappers over een onderzoek zouden liegen..