Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:25

het gros van de dravers komt uberhaubt nooit op de baan omdat ze de licentie niet krijgen, dus dat is niet zo raar Aikon

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:26

ik heb zelf het idee dat paarden die als tweejarigen nog niet klaar waren en dus pas als drie of soms vier jarigen in de baan komen een 'zwakker' soort zijn en daarom minder lang kunnen doorgaan met hun carriere.

harddravers hebben het zwaarder dan volbloeds aikon. dat is een vaststaand feit. Ze moeten een zwaardere langere arbeid leveren op een minder verende bodem. Volbloeds hebben een hele korte snelle training op een goed verende zachte bodem.

Bij dravers wordt veel meer geselecteerd Stef. op die manier komt inderdaad iets minder dan de helft van de gefokte dieren in de baan. Volbloeds kunnen al gauw meekomen omdat ze alleen maar hoeven te galoperen. Een mindere draver springt eerder en aan springers heb je niets
Laatst bijgewerkt door Woogy op 20-02-12 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:26

ook paarden die niet vroeg beleerd worden kunnen bij de slager belanden, fokmerrie worden of voor de recreatie gebruikt worden. ligt er maar net aan hoe ze hun job gaan doen waarvoor ze getraint worden!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:31

Ga eens een weekje naar New Market, Engeland. Ik ben met een héle andere mening weer huiswaarts gekeerd..

Zoals ik hoorde: Deze paarden gaan met 5 met 'pensioen', worden ingezet als fokmerrie of verkocht als rijpaard. 'Onze' paarden hebben een rustigere opleiding maar mogen 10-15 jaar aan de bak met pieken en dalen, wat wil je liever? Ik heb verder geen mening hier over, maar het is een érg discutabel punt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:31

En uiteraard de medische begeleiding, die op sportstallen stukken beter is dan bij de bospony van de tante Truus op de hoek!

En kenners willen een paard die buiten gelopen heeft? Alsof die pezen en botten zo geweldig worden van alle modder in Nederland. Als je dat echt wilt, dan koop je een veulen in Amerika en laat je hem daar in een goed gebied in de kudde lopen. Oh, maar he, dat doen alle kenners niet, dat zal dan vast heel slecht zijn!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:33

KSB: helemaal mee eens!
ik wist wel wat ik liever had als paard hoor! een jaartje of 5 hard werken en daarna een lui/recreatie leven of door ploeteren tot mijn 20e....

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:34

Mindfields schreef:
kleinvosje schreef:
Gekeken is dus naar paarden uit 2001 en 2002, die zijn nu dus 10 en 11 jaar oud. Das nog niet zo oud, hoe kun je dan oordelen over gezondheid op langere termijn? Zijn die paarden er over 10 jaar nog, dan is het een ander verhaal, dan pas kun je oordelen of het paard er goed uitgekomen is...

precies.

Een renpaard is dan ook al lang en breed met pensioen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:39

hollywood86, je bent een mens naar mijn hart.
Een uitspraak van een van onze western trainers was:
Zijn ze op 2 jarige leeftijd slecht in het beenwerk dan zijn ze dat ook op 10 jarige leeftijd.
Dus jong of oud inrijden, zo'n paard is slecht en blijft slecht.
Nee driekwart van Bokt loopt te tobben met zijn paardje omdat m'n niet reëel is.
De Klinieken verdienen er goud geld aan.

Ik ben er van overtuigd dat op 2 jaar inrijden veel betere sportpaarden geeft, dan pas op oudere leeftijd te beginnen. Geestelijk en lichamelijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:40

Ariebren schreef:
hollywood86, je bent een mens naar mijn hart.
Een uitspraak van een van onze western trainers was:
Zijn ze op 2 jarige leeftijd slecht in het beenwerk dan zijn ze dat ook op 10 jarige leeftijd.
Dus jong of oud inrijden, zo'n paard is slecht en blijft slecht.
Nee driekwart van Bokt loopt te tobben met zijn paardje omdat m'n niet reëel is.
De Klinieken verdienen er goud geld aan.

Ik ben er van overtuigd dat op 2 jaar inrijden veel betere sportpaarden geeft, dan pas op oudere leeftijd te beginnen. Geestelijk en lichamelijk.

Is het omdat belasting op jonge leeftijd gunstige effecten heeft op het gestel of omdat je op die jonge leeftijd beter het kaf van het koren kan scheiden?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:46

Beweging is zeer goed voor een jong paard: mee eens.
Belasting is goed voor een jong paard: mee oneens.

Natuurlijk komt er bij trainen op jonge leeftijd eerder aan het licht of het paard goede of slechte benen heeft, maar, als die benen wat meer tijd was gegund met gezonde beweging zonder belasting...was het misschien toch nog wat geworden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:47

en misschien ook niet.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:52

Focussed schreef:
Zijn sigaretten dan ook goed?

Aangezien stress veroorzaker nummero 1 is bij hartziekten...ja hoor..ze werken stressverlagend...
Ontopic:
Verder ga ik met Hollywood86 en QuarterH mee.

Volgens mij wordt een paard eerder door een slechte ruiter kapot gereden, dan door op jonge leeftijd te beleren met een goed opbouwend trainings schema. Zeker bij renpaarden wordt dit juist gedaan. Zij hoeven niet tot in den treure hun rondjes te walsen in de longeerton. Zij mogen lekker rechtuit in een handgalopje hun spieren, pezen en botten laten aansterken, zonder met een bijzet in de krul te worden getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:58

Chakkie17 schreef:
Ik hoop voor je dat je toch het verschil in kunt zien tussen een gymles met spelletjes e.d. en een gewicht tillen van 20-30 kilo, naast het eigen lichaamsgewicht ;)

Er zit een verschil tussen beweging en overbelasten. Alles moet genuanceerd worden. Je kunt overal uitersten van gaan trekken maar ook daar schiet je niets mee op. Ik zou graag een consistent onderzoek zien waaruit blijkt welke van de twee theorieën de juiste is. Tot die tijd, heb ik geen standpunt aan elk van de zijden van deze discussie en ga ik uit van het "veilige". Ik wacht tot het paard zijn belangrijkste fysieke ontwikkeling heeft kunnen hebben en houdt bij het trainen de signalen van het paard in de gaten.

Zo zie ik dat ook. Mijn kennis over rensport is zeer beperkt en ik heb dan ook geen idee hoe vaak zo'n dier ongeveer zal moeten racen. In mijn ogen zal het geen kwaad kunnen als zo'n 2-jarige heel af en toe eens aan de start komt. Maar zo'n dier is natuurlijk nog in de groei en ik vind dat dat in de gaten gehouden moet worden, overbelasting ligt dan op de loer. Om dan inderdaad weer even de vergelijking te trekken met jonge sportende kinderen - ik heb een aantal oud-klasgenootjes gehad die op jonge leeftijd veel teveel en te zwaar hebben getraind en nu (twintigers) soms niet eens meer een koffiekopje kunnen optillen door gewrichtsproblemen. Ik heb het officiele artikel niet gelezen, maar ik ben benieuwd of er bijvoorbeeld ook foto's van de gewrichten van (een deel van) deze paarden zijn gemaakt en hoe het over een jaar of 10 met deze dieren gaat :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:00

En dan is er in het KWPN een rage ontstaan om steeds grotere paarden te fokken.
En die hoogte is voornamelijk in de lengte van de benen gaan zitten.
Ook een grote reden van de vele been kwalen bij de KWPN.

Stel je voor dat je met een klein bere sterk paard op de manege komt.
Arabiertje, Quartertje ??
Je wordt uitgelachen door iedereen.
Zelfs Deurne was vroeger daar een expert in, was een eis aan het paard wat je meenam.
Groot, groter, grootst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:04

Ariebren schreef:

Precies, met een KWPN-er zou ik absoluut niet willen beginnen voor deze 3 jaar oud is, vanwege het beenwerk. (Nou heb ik om diezelfde reden ook geen KWPN-er meer, maar goed.)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:09

misschien zijn paarden die met 3 beginnen nog niet snel genoeg ed op 2 jaar en dus minder presterend en minder aan de start -.-

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:09

Ffortuna schreef:
Ariebren schreef:

Precies, met een KWPN-er zou ik absoluut niet willen beginnen voor deze 3 jaar oud is, vanwege het beenwerk. (Nou heb ik om diezelfde reden ook geen KWPN-er meer, maar goed.)

wat is hier mis mee dan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:19

En een 20 tot 15 jaar geleden kregen de quarters ook ineens een slechte naam op het gebied van beenwerk.

Reden ?? Canada ging al zijn slechte, voor de slacht goedgekeurde paarden, exporteren naar Europa.
Daarom wil ik ook geen Canadese bloedlijn in mijn quarters hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:19

kleinvosje schreef:
Gekeken is dus naar paarden uit 2001 en 2002, die zijn nu dus 10 en 11 jaar oud. Das nog niet zo oud, hoe kun je dan oordelen over gezondheid op langere termijn? Zijn die paarden er over 10 jaar nog, dan is het een ander verhaal, dan pas kun je oordelen of het paard er goed uitgekomen is...

Dat wou ik nou precies zeggen. Het onderzoek bewijst helemaal niets over hoe goed of slecht het racen met tweejarigen uiteindelijk op lange termijn is. Ik weet niet of de titel van dit topic gelijkend is aan de titel van het onderzoek, maar het is dan wel een beetje misleidend.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:23

Hoe oud werd de gemiddelde KWPN er ook al weer?
De meeste halen nog geen eens de leeftijd van de gesteste renpaarden uit NZ.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:38

Focussed schreef:
Ariebren schreef:

Is het omdat belasting op jonge leeftijd gunstige effecten heeft op het gestel of omdat je op die jonge leeftijd beter het kaf van het koren kan scheiden?

Ook dat kaf van het koren scheiden heeft zo zn voordelen op jonge leeftijd!
je zou maar een paardje hebben, deze tot zn 4e of nog langer laten staan want oh zo gezond voor de beentjes en het ruggetje en dan er achter komen dat het helemaal niet geschikt is voor wat je voor ogen had.

Wel eens na gedacht dat of je nu een slecht paard of een hele goede hebt deze in onderhoud precies hetzelfde kosten ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:45

rapido schreef:
Focussed schreef:

Ook dat kaf van het koren scheiden heeft zo zn voordelen op jonge leeftijd!
je zou maar een paardje hebben, deze tot zn 4e of nog langer laten staan want oh zo gezond voor de beentjes en het ruggetje en dan er achter komen dat het helemaal niet geschikt is voor wat je voor ogen had.

Wel eens na gedacht dat of je nu een slecht paard of een hele goede hebt deze in onderhoud precies hetzelfde kosten ;)[/quote]

Maar dan verliezen we toch het onderwerp uit het oog?
Of het vroeg inrijden nu wel of niet goed is voor het gestel.

Dat het wellicht het kaf van het koren scheidt en zo paarden voortbrengt die fysiek het beste zijn kan. Maar misschien waren deze paarden wel NOG beter als zij later (of wellicht nog eerder ) zijn ingereden... En daar gaat het nu toch om?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:47

Ik zie wel dat meeste mensen die er niet zoveel problemen mee hebben toch de western ruiters zijn.
De quarters worden tenslotte ook vroeg in gereden omdat ze een futurity voor 2 of 3 jarigen moeten lopen.
Ik ben ook western ruiter maar ben er geen voorstander van.
In mijn ogen is een paard gewoon niet uitgegroeid met 2.

Verder hebben renpaarden en dravers denk ik minder belasting op hun rug/ benen dan de Quarters die een futurity moeten lopen. Maar ook voor de dravers / renpaarden lijkt het mij niet goed.

Maar, ieder zijn mening...

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:50

hollywood86 schreef:
Ah, de bokt-wetenschappers denken weer eens zonder enige goede argumenten een onderzoek te kunnen verbeteren. Ongetwijfeld op basis van uitspraken in de penny, hart van Nederland en de Partij van de Dieren.

Al die mensen hier blèren elkaar alleen maar na en willen niet eens proberen uit hun hokje te komen. Goed bezig, worden jullie allemaal een stuk wijzer van! +:)+

helemaal mee eens.

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:56

Gypsy schreef:
Hier zit een luchtje aan, dat van geld wel te verstaan.
Onderzoeken die aantonen dat een paard het best pas met 5 ingereden kan worden winnen daar niks mee. Maar een onderzoek als dit heeft toch best een leuke uitkomst, kunnen weer meer centjes verdiend worden.

denk je nou echt dat weterschappers dat boeit????????? := ik denk ook niet dat weterschappers over een onderzoek zouden liegen..