Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Siets schreef:maar tijdens de rechtszaak op 20 december 2011 verklaarde een veterinair dat de paarden tijdens het onderzoek geen tekenen van mishandeling vertoonden.
Het tribunaal heeft echter toch besloten dat het wedstrijdverbod nogmaals met drie maanden moet worden verlengd.
gummie schreef:Ik zou graag willen weten hoe je bepaalde vormen van mishandeling uberhaupt kan aantonen.... Onschuldig tot schuld bewezen is, moet in mijn ogen altijd de maatstaf zijn. Dat iets niet bewezen kan worden, betekent echter niet dat iets niet gebeurd is. Tegelijkertijd: hoe bepaal je of getuigenverklaringen betrouwbaar zijn?
Het is het woord van de een tegen het woord van de ander.... De waarheid komt volgens mij niet zo makkelijk boven water dan. Het kan net zo goed een geval van smaad/ laster zijn, als een geval van mishandeling die niet door een DA aan te tonen is.
joyce B schreef:maar steentjes onder een neusriem en gebruik van punaises laten toch echt wel beschadigingen achter...
ChantalD schreef:joyce B schreef:maar steentjes onder een neusriem en gebruik van punaises laten toch echt wel beschadigingen achter...
Precies. Als je ziet dat het strak aansnoeren van een neusriem al een verdikking op het neusbeen tot gevolg heeft, wat zouden steentjes onder de neusriem dan wel niet doen?
Toch heeft de VA hier geen sporen van mishandeling gevonden....
Dus geen beschadiging op de neus, geen wonden van punaises, niets....
ChantalD schreef:En voor degenen die zich afvragen waarom er geen zwaardere straffen uitgedeelt zijn:
Dit onderzoek, rechtzaak en schorsing zijn uitgevoerd door de lokale hippische sportbond. Deze heeft (gelukkig) geen enkele juridische macht buiten hun eigen bezigheden, dus de wedstrijden. Zij kunnen de amazone niet veroordelen tot een houdersverbod, daartoe zijn zij niet bevoegd.
Om dit gedaan te krijgen zou aangifte gedaan moeten worden bij de instantie die daartoe wel bevoegd is, dus de politie. In eerdere gevallen waar bewijs was van mishandeling, is dit ook gedaan (zie het verhaal van Christianne W.).
Hier heeft men gekozen om het binnen eigen kringen op te lossen (waar blijkbaar geen bewijslast geldt) en geen verder gerechtelijke actie te ondernemen. Trek daaruit je eigen conclusies...