Wedstrijdverbod 6 maanden GP-amazone wegens mishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:42

De gedachte daarachter zal wel zijn dat de neusriem dan meer druk uitoefent en heel gemene druk op 1 plek, en dat hij dus 'zachter in de hand wordt'?? geen idee wat het anders zou moeten doen. Walgelijk.

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:44

Volgens mij lees ik een heel ander artikel als sommige mensen hier, heel apart :x

Siets schreef:
maar tijdens de rechtszaak op 20 december 2011 verklaarde een veterinair dat de paarden tijdens het onderzoek geen tekenen van mishandeling vertoonden.

Het tribunaal heeft echter toch besloten dat het wedstrijdverbod nogmaals met drie maanden moet worden verlengd.

Oftewel geen enkel bewijs, op verklaringen van OUD-werknemers na >;)
Tel daarbij op dat de amazone en het bedrijf waarvoor zij werkt eerder niet ingegaan zijn op een poging tot afpersing. Kom ik tot de conclusie dat dit misschien wel helemaal niet is wat het lijkt en dat de handelswijze van de betrokken sportbond op zijn minst twijfelachtig te noemen is. Zou lekker zijn zeg! Zie het even alsof iemand hier gewoon maar 6 maanden van wedstrijden geweerd wordt door de KNHS, na een verklaring van een van het erf geschopt ex-penny-verzorgstertje, terwijl niemand wat kan bewijzen en de VA aangeeft dat er niets aan de hand is. Ik denk dat heel bokt (terecht) op de achterste benen zou staan!
En hier gebeurt precies hetzelfde met een bekende amazone, waarvoor de belangen vele malen groter zijn, en iedereen springt er meteen bovenop en nagelt de dame aan de publieke schandpaal. +:)+

En voor degenen die zich afvragen waarom er geen zwaardere straffen uitgedeelt zijn:
Dit onderzoek, rechtzaak en schorsing zijn uitgevoerd door de lokale hippische sportbond. Deze heeft (gelukkig) geen enkele juridische macht buiten hun eigen bezigheden, dus de wedstrijden. Zij kunnen de amazone niet veroordelen tot een houdersverbod, daartoe zijn zij niet bevoegd.
Om dit gedaan te krijgen zou aangifte gedaan moeten worden bij de instantie die daartoe wel bevoegd is, dus de politie. In eerdere gevallen waar bewijs was van mishandeling, is dit ook gedaan (zie het verhaal van Christianne W.).
Hier heeft men gekozen om het binnen eigen kringen op te lossen (waar blijkbaar geen bewijslast geldt) en geen verder gerechtelijke actie te ondernemen. Trek daaruit je eigen conclusies...

gummie

Re: Wedstrijdverbod 6 maanden GP-amazone wegens mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:19

Ik zou graag willen weten hoe je bepaalde vormen van mishandeling uberhaupt kan aantonen.... Onschuldig tot schuld bewezen is, moet in mijn ogen altijd de maatstaf zijn. Dat iets niet bewezen kan worden, betekent echter niet dat iets niet gebeurd is. Tegelijkertijd: hoe bepaal je of getuigenverklaringen betrouwbaar zijn?

Het is het woord van de een tegen het woord van de ander.... De waarheid komt volgens mij niet zo makkelijk boven water dan. Het kan net zo goed een geval van smaad/ laster zijn, als een geval van mishandeling die niet door een DA aan te tonen is.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 05:39

En hoppa de verwensingen komen er weer aan, net wat chantald zegt.. Lees ik dan een ander stuk ?
Eerst maar eens bewijs voor ik ga roepen dat ze maar geen paarden mag houden en dat het een schande is. Iemand veroordelen zonder bewijs vind ik pas schande. Als alle feiten nu op een rijtje gezet worden denk ik eerder aan een afgewezen penny actie !

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:59

Ik zat dit ff allemaal re lezen en kwam even op een mooi spreekgezegde : elk verhaal heeft 2kanten wat in dit geval duidelijk te merken is

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:41

gummie schreef:
Ik zou graag willen weten hoe je bepaalde vormen van mishandeling uberhaupt kan aantonen.... Onschuldig tot schuld bewezen is, moet in mijn ogen altijd de maatstaf zijn. Dat iets niet bewezen kan worden, betekent echter niet dat iets niet gebeurd is. Tegelijkertijd: hoe bepaal je of getuigenverklaringen betrouwbaar zijn?

Het is het woord van de een tegen het woord van de ander.... De waarheid komt volgens mij niet zo makkelijk boven water dan. Het kan net zo goed een geval van smaad/ laster zijn, als een geval van mishandeling die niet door een DA aan te tonen is.

Inderdaad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:33

maar steentjes onder een neusriem en gebruik van punaises laten toch echt wel beschadigingen achter...

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:47

joyce B schreef:
maar steentjes onder een neusriem en gebruik van punaises laten toch echt wel beschadigingen achter...

Precies. Als je ziet dat het strak aansnoeren van een neusriem al een verdikking op het neusbeen tot gevolg heeft, wat zouden steentjes onder de neusriem dan wel niet doen?
Toch heeft de VA hier geen sporen van mishandeling gevonden....
Dus geen beschadiging op de neus, geen wonden van punaises, niets....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:32

ChantalD schreef:
joyce B schreef:

Precies. Als je ziet dat het strak aansnoeren van een neusriem al een verdikking op het neusbeen tot gevolg heeft, wat zouden steentjes onder de neusriem dan wel niet doen?
Toch heeft de VA hier geen sporen van mishandeling gevonden....
Dus geen beschadiging op de neus, geen wonden van punaises, niets....

_/-\o_
Precies! Dat soort dingen zou je terug moeten zien!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:13

Je staat versteld wat ruiters kunnen verdoezelen, na een (mis) handeling. een klein wondje op de neus hoeft niet perse een wondje te zijn van een steentje. Maar 1 ding is zeker er zijn top ruiters die niet netjes met hun paard omgaan, op wedstrijden zitten stewards om de baan dus 1 klap te veel en ze hangen. Er wordt in de mond gekeken en op wondjes vd sporen. Maar als men stroom gebruikt hoef je je been maar naar de buik te brengen of ze gaan !! dus zal je geen wondjes vinden. De neusriem wordt verschrikkelijk vastgesnoerd, daar wordt nu door de FEI op gecontroleerd, er lopen heel wat paarden rond met rare neusbeenderen zowel op als onder de kin.........

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:06

ChantalD schreef:
En voor degenen die zich afvragen waarom er geen zwaardere straffen uitgedeelt zijn:
Dit onderzoek, rechtzaak en schorsing zijn uitgevoerd door de lokale hippische sportbond. Deze heeft (gelukkig) geen enkele juridische macht buiten hun eigen bezigheden, dus de wedstrijden. Zij kunnen de amazone niet veroordelen tot een houdersverbod, daartoe zijn zij niet bevoegd.
Om dit gedaan te krijgen zou aangifte gedaan moeten worden bij de instantie die daartoe wel bevoegd is, dus de politie. In eerdere gevallen waar bewijs was van mishandeling, is dit ook gedaan (zie het verhaal van Christianne W.).
Hier heeft men gekozen om het binnen eigen kringen op te lossen (waar blijkbaar geen bewijslast geldt) en geen verder gerechtelijke actie te ondernemen. Trek daaruit je eigen conclusies...

Christine W. (niet christianne F :D ) speelde in Duitsland. Ik weet niet of en wanneer de politie in Oostenrijk (waar dit speelt) een aangifte zou opnemen. Waarom ze besloten hebben geen aangifte te doen weet je niet.
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n sportbond zomaar uit de losse pols een topruiter gaan schorsen. Dan moeten het toch op zijn minst veelvuldige meldingen zijn geweest van verschillende oud-medewerkers, als dat écht hun enige bron was. Lijkt me anders een hele rare zaak.

Is er niet ergens een motivatie van de beslissing van die bond te lezen?

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:17

Naam zag ik inderdaad later dat die niet klopte, maar kon niet meer editten, laatste letter had ik in ieder geval goed :D

Ik vraag me dus ook af wat de motivatie was voor de bond om toch te schorsen en de schorsing zelfs te verlengen, zonder dat er tastbaar bewijs is. Er zal allicht meer aan de hand zijn als wij weten.

Ik beweer ook niet zeker te weten dat de amazone onschuldig is, ik was er niet bij dus ik weet het gewoon niet. Ik wilde alleen even aangeven dat er twee kanten aan het verhaal zijn, dat er een aantal zaken niet kloppen aan dit nieuwsbericht en dat mensen beter eerst even goed kunnen lezen en nadenken, voor ze iemand digitaal opknopen.