Nou, ik ben er ook hoogst verbaasd over, dat men blijkbaar ECHT het bakerpraatje gelooft, dat paarden en ponies (en overigens ook koeien die buiten lopen, ja sommige rassen kunnen dat, zoals de Dexter runderen, mits zij dat jaar-in-jaar uit gewend zijn!), voor hun noodzakelijke vocht-behoefte toe zouden kunnen met sneeuw.
Ben evenzo verbaasd, dat men de samenhang tussen water/drinken en vertering niet schijnt te kennen.
In mijn dorp loopt al heel veel jaren een familie-groep van Dexter-runderen (hebben nog horens) dag en nacht buiten. Er loopt bij de 3 koeien 1 stier bij, op dit moment zelfs 2 kalveren van onder een half jaar. Ze hebben een hele mega-dikke wintervacht en een soort ruif waarin in een gigantische kuilbaal ligt. Ook is er een open container tijdelijk neergezet, met stro bedding er in en daar tegenaan ook nog een groot uitgespreid strobed. Daar liggen ze ook dagelijks op. De volwassen runderen gaan echter NOOIT in de schuilcontainer, dat doen alleen de twee kalveren. Er staan twee hele grote waterkuipen, die 2 x per dag met een bijl worden opengehakt. O.a. door mij, want mijn paarden staan daarnaast, ook met 2 grote waterkuipen. Zodra je aan het ijshakken bent, komt de meute aanrennen en gaat gretig drinken. Dan ren ik natuurlijk heel gauw het land uit zodra de stier op een galopje aan komt... hahaha (hij is best wel redelijk, maar met die twee kalveren er bij neem ik maar geen risico... hij is de vader.. en de koeien zijn zijn harem...). De runderen krijgen ook dagelijks veekoeken e.d. bijgevoerd, ik ken ze al jaren, allemaal bij naam ook. Maar van sneeuw leven kunnen ze voor hun waterbehoefte ECHT NIET!
En dat geldt hetzelfde voor mijn 2 paarden, dat is nu ook steeds hakken en heen en weer met grote kruiwagens vol hooi.
Landbouwhuisdieren kunnen dus echt niet zonder een paar keer per dag beschikbaar WATER, en ruim voldoende hooi (paarden) of kuil (koeien) om hun temperatuur/vertering op gang te houden.
Dat zou toch iedereen behoren te weten! Ipv over ieder wissewasje 144 te bellen, zo als een modderweiland na weken regenval, zou men zich beter eens verdiepen in dit soort biologische feiten. Ik vind het prima dat er 144 bestaat, en zodra men registreert dat dieren geen geregeld water of meer dan voldoende ruwvoer krijgen, of honden buiten gehouden worden, BELLEN! In deze weersomstandigheden moet er 2-3 keer per dag gecheckt, bewaterd/ruwvoer verstrekt worden.
dierenleed, vreselijk! Ik kan me niet voorstellen dat iemand willens en wetens zijn dieren zo verwaarloosd. Als dit wel zo is mag de straf wat mij betreft heel hoog zijn!
terpentijn
Geplaatst: 06-02-12 20:29
Het is misschien helemaal niet willens en wetens, maar wat ik al steeds betoog, het kan ook simpelweg ONKUNDIGHEID zijn van wat een dier nodig heeft.
Aan de andere kant moet je, als je er minimaal eens per dag komt, toch zien dat het dier achteruit gaat? Op het moment dat je iets van verslechtering ziet, zeker nu, met deze extreme weersomstandigheden, of op welk moment in het jaar dan ook, overigens, dus ook bij extreme hitte, bij IEDERE zichtbare achteruitgang dus, meteen actie ondernemen. En het niet op z'n beloop laten. En als het goed is, heb je al genoeg gezien, of zien aankomen,en ben je dat dus VOOR.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-02-12 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Idd. vaak is het ook onkunde,maar dan nog,als je ziet dat een dier mager word,moet er toch een lampje gaan branden dat dat niet klopt? of je gaat even googlen,haalt er een D.A. bij,of een hoefsmid.Maar dat is ook vaak het probleem,het mag geen geld kosten!Ik hoor links en rechts ook vaak van kinderen/jonge mensen die thuis wonen,ja maar mijn ouders willen er geen D.A. bij,dat kost te duur.Of;ze willen het nog even aankijken,of het gaat vanzelf wel weer over.Kind wil er wel een D.A. bij hebben maar het mág niet van de ouders.
Hangt natuurlijk wel van de leeftijd van een kind af.
Op de hoeven na vind ik dit paard er niet super slecht uit zien!
xNadiix
Geplaatst: 09-02-12 21:34
Jemig, hier kan ik echt kwaad om worden het is gewoon niet eerlijk.. Als je niet voor die beesten kan zorgen, dan moet je ze lekker niet nemen of verkopen..... #mad
tomnaat
Geplaatst: 11-02-12 08:15
Ik moet toch even iets kwijt over dit bericht.
Ik heb via via te horen gekregen dat de man (blijkt goed op leeftijd) bang was voor dit paardje. oke daardoor had hij het niet zo lang zo moeten laten staan das waar en dat vind ik ook. Maar het blijkt dat er 2 a 3 keer per week voor een lange tijd(waarschijnlijk al voordat het paard in de stal stond) iemand hem kwam helpen met de beestjes. Voeren enzo. Diegene kwam de man HELPEN? nou blijkbaar niet goed genoeg. Deze heeft de man ook niet aangeboden om te helpen nee hij/zij kwam met de dierenpolitie aanzetten. En wat krijgt deze persoon een bedankje? terwijl die er net zo hard aan meegewerkt heeft blijkbaar.
Dat vind ik ook te gek voor woorden. begrijp mij niet verkeerd ik zeg niet dat het goed is wat er daar in de stal stond. Alleen de rest van de paarden bleek toch goed gevuld te zijn. Waarom is deze man dan niet aangeboden dat ene paard te helpen?
Oke ik weet dan niet wat er vooraf gespeeld heeft ik kom er alleen op uit dat de politie er maar 1 keer geweest is. Hoe hebben ze dan de situatie kunnen beoordelen? Bij amimal cops gaan ze ook eerst vaker dan 1 keer erheen voordat er een besluit word genomen. Maar nee hier moet alles snel weg. Ik krijg misschien veel bokkers over mij heen maar ik denk dat de situatie iets anders ligt dan wij denken.
en ik heb dit verhaal ook via via maar ik moest het toch even kwijt.
Ik woon in Putten en heb dit verhaal niet gehoord. Terwijl dat soort verhalen vaak toch snel gaan. Ik krijg het idee dat er nu 2 verhalen door elkaar gehaald worden.
Waarschijnlijk omdat er toch al zoveel paarden zijn, vanwege de crisis gaan toch vele paarden naar de slacht.... Het opknappen van het paard een nieuw plekje zoeken enz kost allemaal weer geld........
Ziek dat soort mensen echt!! Hoe kun je nou praten over onkundigheid??? Als je ziet dat een paard zulke hoeven heeft dan ben je gewoon te laks om er wat aan te doen! Sorry maar ik geloof niet in onkundigheid!
Denk dat je niet vanaf 1 foto kunt beoordelen hoe het verder met de pony was. Misschien kon hij wel geen stap meer lopen. Er worden vast geen paarden ingeslapen als dat niet noodzakelijk is.
ThreeFingers
Geplaatst: 14-02-12 11:37
aisie schreef:
Denk dat je niet vanaf 1 foto kunt beoordelen hoe het verder met de pony was. Misschien kon hij wel geen stap meer lopen. Er worden vast geen paarden ingeslapen als dat niet noodzakelijk is.
Mag ik vragen wat er naief aan is? Ik vind het veel voorbariger om vanaf 1 foto te beoordelen of het paard wel of niet ingeslapen moet worden. Die hoeven zijn zo slecht, die hoefbenen kunnen best zodanig gekanteld zijn dat het paard nooit weer een pijn vrije stap kan doen. Dat kun je vanaf deze foto echt niet beoordelen. Dat hij niet mager is wil niet zeggen dat het verder een gezond paard is natuurlijk......dat vind ik weer naief.
ThreeFingers
Geplaatst: 14-02-12 15:30
aisie schreef:
Er worden vast geen paarden ingeslapen als dat niet noodzakelijk is.
Dit vind ik dus naiëf, en ik zeg ook nergens dat het paard zonder reden ingeslapen is, alleen dat het paard op de foto NIET mager is, er dus niet zo slecht uitziet.
SimoneUnique
Geplaatst: 14-02-12 15:37
Wat verschrikkelijk! Ben stiekum wel beniewd waar deze verschrikkelijke persoon zit nu.. Woon ook 5 minuutjes van Putten af..
een paard naar de slacht brengen is vaak wel de reden voor de kosten hoor. Wat denk je wat het kost zo'n beestje weer op te lappen. Als de eigenaar de kosten niet kan betalen.....