Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Wilawander schreef:Hengsten ouder dan 5 jaar is het aan te bevelen om onder narcose dus liggend te castereren. Normaal zitten hier veel minder risico;s aan dan staand. Een goede dierenarts zal geen oudere hengst staand castreren.
TJolieke schreef:En ook in dit bericht van gisteren geen woord over zijn overlijden: http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/23 ... veranciers

TJolieke schreef:Nee hoor hoeft niet. Ik vind het gewoon raar dat er niet meer over bekend gemaakt is, maakt (ook) mij aan het twijfelen of het waar is, waarmee ik dus niet zeg dat het onzin is.
Citaat:De hengst Eurocommerce Singapore is dinsdag in een kliniek in Duitsland overleden na een castratie. De hengst verongelukte bij het ontwaken uit zijn narcose. Hij gleed uit bij het opstaan en raakte dermate geblesseerd dat de dierenarts hem moest laten inslapen.
CalvinenGino schreef:Nee hoor, ze geven in de OP aan dat ze willen "inkrimpen" in het fok gedeeldte, dus er worden hengsten uitgekozen die "minder" zijn, dus daarom meteen casteratie..
Is niet dat ik "kort door de bocht" wil doen
aslo schreef:Wilawander schreef:Hengsten ouder dan 5 jaar is het aan te bevelen om onder narcose dus liggend te castereren. Normaal zitten hier veel minder risico;s aan dan staand. Een goede dierenarts zal geen oudere hengst staand castreren.
Dit komt omdat de meeste klinieken te weinig ervaring hebben en het daarom niet aandurven. Letterlijke woorden van Jan Greve. Daar worden jaarlijks zoveel hengsten gecastreerd. Alles gaat daar staand tenzij er een indicatie is (bijv. klophengst of een ander probleem), om het op tafel onder algehele narcose te doen. Volgens hem is het risico van de narcose vele malen groter dan het risico van staand onder plaatselijke verdoving.
bigone schreef:Ik vind het gewoonweg schandalig dat een, uit de narcose ontwakend paard uit kan glijden. Dan is de uitslaapkamer dus niet veilig genoeg. Dat ze na het opstaan weer om kunnen vallen, snap ik, maar uitglijden!!! Dat zou toch niet mogen, zonde van het paard en sterkte voor de eigenaren.
Babootje schreef:bigone schreef:Ik vind het gewoonweg schandalig dat een, uit de narcose ontwakend paard uit kan glijden. Dan is de uitslaapkamer dus niet veilig genoeg. Dat ze na het opstaan weer om kunnen vallen, snap ik, maar uitglijden!!! Dat zou toch niet mogen, zonde van het paard en sterkte voor de eigenaren.
Waar staat uitglijden bigone? Dat heb ik nergens in de OP kunnen lezen. Staat alleen dat hij verongelukte tijdens het ontwaken uit de narcose. Zo'n uitslaapkamer of recoverybox is zo veilig als maar mogelijk is. Heel dik gecapittoneerde wanden en een dikke laag stro.
Maar het ontwaken gaat vaak gepaard met heftige reacties van het paard zelf. Bij de een heftiger als bij de ander. Omdat dat best een groot risico is moet je je bij de verzekering vaak bijverzekeren voor dat risico.