Eurocommerce Singapore overleden tijdens castratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Re: Eurocommerce Singapore overleden tijdens castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 01:42

Misschien een hele naive gedachte hier, maar als je op de hals van het paard zit, dan KAN hij toch ook niet opstaan?
Bij ons worden ze liggend geholpen, maar wel met plaatselijke verdoving. (niet mijn eigen paarden, dan had ik deze vraag waarschijnlijk niet hoeven stellen).

Muis92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:18

Hij liep begin dit jaar nog mee in zuidbroek. Iriteerde me in eerste instantie zelfs nog aan hem omdat hij de hele boel bij elkaar s
tond te schreeuwen en te doen. Maar was zeker een ontzettend gaaf ding om te zien.!
En wat die narcases betreft, ik denk dat ze er bij eurocommerce meer dan zat verstand van hebben hoe ze een paard castreren. En overal zitten risico's aan. Jammer dat dit zo heeft moeten aflopen..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:09

Wilawander schreef:
Hengsten ouder dan 5 jaar is het aan te bevelen om onder narcose dus liggend te castereren. Normaal zitten hier veel minder risico;s aan dan staand. Een goede dierenarts zal geen oudere hengst staand castreren.

Dit komt omdat de meeste klinieken te weinig ervaring hebben en het daarom niet aandurven. Letterlijke woorden van Jan Greve. Daar worden jaarlijks zoveel hengsten gecastreerd. Alles gaat daar staand tenzij er een indicatie is (bijv. klophengst of een ander probleem), om het op tafel onder algehele narcose te doen. Volgens hem is het risico van de narcose vele malen groter dan het risico van staand onder plaatselijke verdoving.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:22

Jeetje wat een discussies hier over die verdoving.. Het is altijd een risico maar jammer genoeg heel spijtig dat Singapore is overleden het was een goeie hengst jammer voor stal eurocommerce..

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:43

Pr_BillyBoy schreef:
Jeetje wat een discussies hier over die verdoving.. Het is altijd een risico maar jammer genoeg heel spijtig dat Singapore is overleden het was een goeie hengst jammer voor stal eurocommerce..

Daar ben ik het helemaal mee eens!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:54

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:02

TJolieke schreef:
En ook in dit bericht van gisteren geen woord over zijn overlijden: http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/23 ... veranciers

Toen was zijn overlijden ook nog niet publiekelijk bekend gemaakt :)

Bel anders even naar Eurocommerce. Daar kunnen ze het voor je bevestigen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:06

Nee hoor hoeft niet. Ik vind het gewoon raar dat er niet meer over bekend gemaakt is, maakt (ook) mij aan het twijfelen of het waar is, waarmee ik dus niet zeg dat het onzin is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:17

Eurocommerce is sowieso geen bedrijf dat snel nieuws over wat dan ook naar buiten brengt, dus in deze begrijp ik het wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:50

xSiep schreef:
:oo Ik geloof dit nog even niet tot er meerdere bronnen met dit nieuws komen.

In één zinnetje even: ohja singapore is overleden na de castratie :? Mag hopen dat dat wel even groter nieuws zou zijn.. :o

En waarom zouden ze hem castreren? Heb ik onder een steen geleefd ofzo??

OCD index....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:51

Als die hengst amper dekt en dan nog eens niet de simpelste is op concours die de keuze voor castratie toch snel gemaakt...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:57

TJolieke schreef:
Nee hoor hoeft niet. Ik vind het gewoon raar dat er niet meer over bekend gemaakt is, maakt (ook) mij aan het twijfelen of het waar is, waarmee ik dus niet zeg dat het onzin is.

Citaat:
De hengst Eurocommerce Singapore is dinsdag in een kliniek in Duitsland overleden na een castratie. De hengst verongelukte bij het ontwaken uit zijn narcose. Hij gleed uit bij het opstaan en raakte dermate geblesseerd dat de dierenarts hem moest laten inslapen.

http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/23 ... -castratie

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:05

Poe! Wat naar om je paard op zo´n manier te verliezen. Vorige vrijdag week liep hij nog op Hotra Indoor Rijssen in het Z. Geen makkelijke hengst qua gedrag en omgang denk ik, Gerco wilde zijn deken eraf halen om verder los te rijden..zelfs dat had al wat voeten in aarde!! Hij had ook echt een uur nodig om een Z rondje voor te bereiden. Superpaard met dito ruiter, keuze castratie snap ik wel...maar dan zo je paard verliezen..bah. Sterkte voor de betrokkenen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:07

CalvinenGino schreef:
Nee hoor, ze geven in de OP aan dat ze willen "inkrimpen" in het fok gedeeldte, dus er worden hengsten uitgekozen die "minder" zijn, dus daarom meteen casteratie..
Is niet dat ik "kort door de bocht" wil doen :?

In de OP staat "Stal Eurocommerce heeft besloten de prioriteiten nog meer richting sport te verschuiven en de activiteiten in de fokkerijtak op een lager pitje te zetten. "

Als de hengst dus lastig in het parcours is en daarbij niet veel dekt is het toch logisch dat hij wordt gecastreerd? Als ruin zal hij het dan beter doen in de sport.

Ik heb ooit een paard (merrie) onder volledige narcose moeten laten opereren en moest me toen bijverzekeren omdat het bij het ontwaken uit de narcose er vaak heftig aan toe gaat. Dat is zeker dus een flink risico. Als staand en plaatselijke verdoving dus een mogelijkheid is, zou ik denk ik daarvoor kiezen.

Sneu van het paard.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:10

Jeetje, wat een nare manier om afscheid te moeten nemen van zo'n gave hengst! Sterkte voor de mensen om hem heen. Dit verwacht je niet als je hem 'alleen maar' laat castreren!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:14

aslo schreef:
Wilawander schreef:
Hengsten ouder dan 5 jaar is het aan te bevelen om onder narcose dus liggend te castereren. Normaal zitten hier veel minder risico;s aan dan staand. Een goede dierenarts zal geen oudere hengst staand castreren.

Dit komt omdat de meeste klinieken te weinig ervaring hebben en het daarom niet aandurven. Letterlijke woorden van Jan Greve. Daar worden jaarlijks zoveel hengsten gecastreerd. Alles gaat daar staand tenzij er een indicatie is (bijv. klophengst of een ander probleem), om het op tafel onder algehele narcose te doen. Volgens hem is het risico van de narcose vele malen groter dan het risico van staand onder plaatselijke verdoving.

Bij Greve komen ze ook wel op tafel. Heb er zelf gewerkt ;)

Zeker is er meer risico als een paard plat moet omdat ze weer moeten gaan staan maar de meeste recoveryboxen zijn erg veilig maar dat neemt niet weg dat er altijd een risico is. Dat is gewoon dom pech. En bij ouder hengsten zeker die dekken is het nu eenmaal een te groot risico om staand te helpen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:17

Wij hebben ook een 7jarige hengst staand laten castreren.
Ging als een fluitje van een cent... maar niet elke DA wilt dit doen, het houdt voor de DA zelf nl nogal wat risico in...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:29

Ik vind het gewoonweg schandalig dat een, uit de narcose ontwakend paard uit kan glijden. Dan is de uitslaapkamer dus niet veilig genoeg. Dat ze na het opstaan weer om kunnen vallen, snap ik, maar uitglijden!!! Dat zou toch niet mogen, zonde van het paard en sterkte voor de eigenaren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:37

Het hoe en waarom onder algehele narcose bij een volwassen dekhengst is al uitgelegd maar hij is natuurlijk gestorven in de ontwaking.

Hoe kun je dat precies begeleiden dan? Op de kliniek worden ze na een operatie op tafel weggetakeld naar een zogenoemde recovery room (oid). Helemaal afgesloren ruimte die van onder tot boven zacht bekleed is om verwondingen tijdens onrwaken uit narcose tegen te gaan. Ze kunnen vallen, boos worden in paniek raken etc.

Heel jammer, ontzettend sneu.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:39

Er staat verongelukte dat doet mij denken aan bijv een been breuk. Tis niet dat ie gewoon niet meer uit de narcose kwam.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:39

Dat is nu eenmaal het risico. Elke operatie heeft risico's. Ze komen niet veel voor maar het gebeurt wel eens en ja ook bij dekhengsten en sportpaarden. Daar teken je voor de OP ook voor. Ze kunnen tijdens de narcose overlijden, er vlak na, een been breken enz. dat hoort er nu eenmaal bij helaas.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:44

Als die DA nu maar eerst voor risico heeft laten tekenen, meestal normaal in Duitsland, want anders komen de Vissertje snel met denken in miljoenen claims. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:45

bigone schreef:
Ik vind het gewoonweg schandalig dat een, uit de narcose ontwakend paard uit kan glijden. Dan is de uitslaapkamer dus niet veilig genoeg. Dat ze na het opstaan weer om kunnen vallen, snap ik, maar uitglijden!!! Dat zou toch niet mogen, zonde van het paard en sterkte voor de eigenaren.

Waar staat uitglijden bigone? Dat heb ik nergens in de OP kunnen lezen. Staat alleen dat hij verongelukte tijdens het ontwaken uit de narcose. Zo'n uitslaapkamer of recoverybox is zo veilig als maar mogelijk is. Heel dik gecapittoneerde wanden en een dikke laag stro.
Maar het ontwaken gaat vaak gepaard met heftige reacties van het paard zelf. Bij de een heftiger als bij de ander. Omdat dat best een groot risico is moet je je bij de verzekering vaak bijverzekeren voor dat risico.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:51

Babootje schreef:
bigone schreef:

Waar staat uitglijden bigone? Dat heb ik nergens in de OP kunnen lezen. Staat alleen dat hij verongelukte tijdens het ontwaken uit de narcose. Zo'n uitslaapkamer of recoverybox is zo veilig als maar mogelijk is. Heel dik gecapittoneerde wanden en een dikke laag stro.
Maar het ontwaken gaat vaak gepaard met heftige reacties van het paard zelf. Bij de een heftiger als bij de ander. Omdat dat best een groot risico is moet je je bij de verzekering vaak bijverzekeren voor dat risico.

En het ene paard accepteert het ook beter dan de ander. Ik neem aan dat ze geassisteerd hebben bij de recovery (een touw aan het halster en een touw aan de staart, om het paard te helpen op te staan), maar dan nog kan er altijd iets gebeuren. Je wilt dat het paard blijft liggen tot de narcose volledig is uitgewerkt, maar dat doen niet alle paarden. Meestal heeft dat met het temperament van het paard te maken, en als ik alles hier zo lees, lijkt het mij geen paard dat gewoon lekker blijft liggen na de narcose om even uit te slapen.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:56

Zonde was een fijne hengst vond ik. Is een risico idd van narcose, maar desalniettemin heel treurig als het mis gaat.