ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:09

Ik herken de opmerkingen van de sperriem van anderen ook heel goed.
Ik start B, met een hoge neusriem. Waarop de opmerkingen kwamen: je moet toch met sperriem, je rijdt toch geen Z?
Tsja, mijn haflinger accepteert nou eenmaal geen sperriem. Lang verhaal, maar het zit hem gewoon in de weg. Wie ben ik om er dan zo'n riempje om te doen, alleen omdat dat de trend is?

Daarbij vind ik dat hij gewoon zijn mond open mag doen als ik te grof ben. Op zo'n moment zet hij mij terecht op mijn plek en dat is alleen maar een goed leermoment.
Ik ben er niet om mijn paard te pesten, maar om in ontspannen harmonie samen te werken.

Ik kan me goed voorstellen dat het bij een aantal mensen onwetendheid is. Als je dat van begin af aan leert weet je niet beter.
Maar bij sommige mensen is het ook zeker het verdoezelen van een rijtechnisch probleem.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:10

Wat een veroordelingen van sommigen ten opzichte van de aansnoerneusriem of ook de sperriem :n niks mis met dat type tuig, het is de hand die het te strak aansnoert die je moet veroordelen. Les 1 bij het leren optuigen was toch al dat er 2 vingers tussen moesten passen, niemand die mij ooit wijs heeft kunnen maken dat het niet voor de aansnoerneusriem zou gelden. Mijn paard staat dus altijd vrolijk te wachten als ik de riempjes het hoofdstel vast maak, geen enkele last heeft hij ervan.

Wel herkenbaar die instructie die als eerste zegt dat het strakker moet, maar ik heb ook wel van de zijlijn mogen zien dat instructie er juist op wees dat het te strak was en dat er een lesje over 'er moeten 2 vingers tussen passen' werd gegeven ;)

Natascha dH

Ik krijg als westernruiter toch even een "zie-je-nu-wel"-gevoel.
Het komt wel eens voor dat een paard gedurende een stop (reining proef) zijn mond open doet. Niet goed, geen voorbeeld en zeker niet goed uitgevoerde stop, maar het paard kan het tenminste uiten en het wordt naar de jury niet verdoezeld. Echter hier wordt uitgebreid over "gevallen".
Nu staat hier dat een onafhankelijke organisatie erkent dat het in de dressuur veelvuldig voorkomt en dat het dmv knellende neusriemen verbloemd wordt. Dus zijn al die paardjes die zo lekker schuimen (pijn?) niet zielig, want hij doet zijn mond niet open. }:)

Amiigo

Qimm schreef:
midgie schreef:
He he eindelijk , laten ze gelijk de sperriem even onder de loep nemen.

moet dan de lage/africhtings/hannoveraanse neusriem ook afgeschaft worden? Wat een onzin, als je het normaal gebruikt is er niets mis mee.

Ja idd... Dan gaat iedereen wel met die neusriem rijden en dan zo strak mogelijk als mag.

andafries

Eindelijk word hier eens wat aan gedaan, nu maar hopen dat de stewards het ook uitvoeren. Ik kom dit ook al jaren tegen. Krijg ik nieuwe les klanten en dan moet ik de neusriem altijd losser maken en vraag ik dan waarom die zo strak zit dan weten de meesten dat niet eens. Maar leg ik dan uit waarom er twee vingers tussen horen en waarom niet te strak dan begrijpt men dat gelukkig vaak gelijk. Anders komen ze bij mij de les niet in !!!
Tong over het bit is een ruiterfout daar moet je zelf aan werken en niet je paard mee kwellen door de neusriem strakker te maken !

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:11

Inderdaad Caira.

Enige neusriem die ik zinvol vind is die van de Micklem Bridle, daarbij komt het bit echt stil te leggen. Bij andere neuriemen is dat niet zo, dan wordt de mond gewoon dicht gehouden :S

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:11

leuk idee maar volgens mij zal dit alleen gecontroleerd worden bij internationale wedstrijden en dan heeft het al weinig zijn meer...

in de basis en subtop gaan ze hier echt niet op controleren

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:12

De sperriem heeft als positieve werking toch dat het helpt het bit te stabiliseren?

Ik heb ook zo'n ervaring met een ZZ instructrice die de neusriem aansjorde en ook nog zei: het is een aansnoer neusriem, die moet je aansnoeren. :7

Sierra_Shaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:13

Zou inderdaad goed zijn als ze dit strak zouden gaan controleren! Hoe kan je je paard nu eigenlijk helemaal nageeflijk en ontspannen rijden als die neusriem zo verschrikkelijk strak aangesjord zit?
Ik heb vroegah toch echt altijd geleerd: twee vingers tussen de neusriem en een vuist tussen de keelriem.
Voor het zicht vind ik het wel mooier, met neusriem en sperriempje, maar echt no way dat ik mijn paard een korset om zijn neus geef om hem beter te kunnen houden...

Jammer dat ik momenteel geen paard heb, maar anders had ik dit gelijk eens uit gaan proberen, zo zonder neus en sperriem.

Heb trouwens wel een draverruin uitgeprobeerd waarmee je verschrikkelijk veel verschil merkte met (niet te strakke) en zonder sperriem. Met was hij veel lichter en rustiger te sturen! Zonder leek het alsof ie extra steun zocht. Misschien vanwege zijn koersverleden? In zo'n geval zou ik er zelf dus wel voor kiezen om met sper te rijden omdat me dit prettiger lijkt voor het paard.

Ik ben dus ook absoluut niet tegen, maar gebruik het dus niet als korset of muilkorf!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:14

_Amigo"
[quote="Qimm schreef:
midgie schreef:
He he eindelijk , laten ze gelijk de sperriem even onder de loep nemen.

moet dan de lage/africhtings/hannoveraanse neusriem ook afgeschaft worden? Wat een onzin, als je het normaal gebruikt is er niets mis mee.

Ja idd... Dan gaat iedereen wel met die neusriem rijden en dan zo strak mogelijk als mag.[/quote

Waarom is het nodig?

Ik snap dat niet, volgens mij ontbreekt er iets aan de aan de deskundigheid als je dat soort materialen nodig hebt.

Daihyo

Natascha dH schreef:
Nu staat hier dat een onafhankelijke organisatie erkent dat het in de dressuur veelvuldig voorkomt en dat het dmv knellende neusriemen verbloemd wordt. Dus zijn al die paardjes die zo lekker schuimen (pijn?) niet zielig, want hij doet zijn mond niet open. }:)

Wat heeft schuimen nu weer met een neusriem en pijn te maken?
Mijn haflinger (momenteel gereden zonder neusriem) schuimt altijd. Mits ik hem correct rij.
En geen kwijlslierten, gewoon wat lippenstift.

Die vergelijken is niet echt op zijn plek ;)

Caira

Javayo schreef:
Wat een veroordelingen van sommigen ten opzichte van de aansnoerneusriem of ook de sperriem :n niks mis met dat type tuig, het is de hand die het te strak aansnoert die je moet veroordelen.

Maar dan even serieus, wat is de functie van neusriem en sperriem? En zeg niet om het bit stil in de mond te laten liggen want dat is quatz, dat ligt het ook ZONDER al die riempjes!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:15

En terrecht!! Ik heb zowieso een hekel aan AANSNOEREN van een neusriem!
Gewoon vastmaken is meer als voldoende en hang je er alles los aan (die ken ik ook zo iemand) kun je beter géén neusriem omdoen (in iedergeval geen mexicaan).....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:17

Amanda schreef:
Natascha dH schreef:

Wat heeft schuimen nu weer met een neusriem en pijn te maken?
Mijn haflinger (momenteel gereden zonder neusriem) schuimt altijd. Mits ik hem correct rij.
En geen kwijlslierten, gewoon wat lippenstift.

Die vergelijken is niet echt op zijn plek ;)

De bijvoorbeeld pleassure paarden, worden echt correct gereden in mijn ogen, schuimen nooit.

Dat zie je enkel in de dressuur, het is overigens heel on natuurlijk voor een paard om te schuimen..
Het betekent alleen dat hij zijn speeksel niet kan door slikken door de houding die hij loopt. Dit speeksel komt omdat het bit onrustig in de mond dus bijvoorbeeld "knede" aan de teugels. Dan maakt paard kauw beweging (of probeert) en dan onstaat speeksel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:17

Maritje1991 schreef:
_Amigo schreef:

Ja idd... Dan gaat iedereen wel met die neusriem rijden en dan zo strak mogelijk als mag.

Waarom is het nodig?

Ik snap dat niet, volgens mij ontbreekt er iets aan de aan de deskundigheid als je dat soort materialen nodig hebt.

Geen idee, vind het ook maar onzin..

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:18

Wordt die regel dat paarden die de mond opendoen afgestraft worden door jury nu ook afgeschaft?
Het zou fijn zijn als ze onderscheidt zouden maken tussen mond open van verzet en een beetje kauwen. Dat heeft mijn paard soms een beetje, als hij lekker nageeft en goed achter erbij is, wil hij nog wel eens een beetje 'kauwen' dus ook z'n mond open doen. Dan is het toch vervelend als de jury er weer op wijst ;)

Ik vind de neusriem er helemaal af echt overdreven. Ik merk heel goed dat wanneer ik mijn pony zonder neusriem rijd, ik veel minder te zeggen heb en het is echt geen rebelse pony! En ik betwijfel of iedereen deze regel zou volgen.

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:19

Zo, wordt eens tijd. Zie hrt zo vaak op wedstrijd. Ik rij zelf met een hoge nesuriem, veel fijner!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:20

Maritje1991 schreef:
Maar als je paard tong over bit gooit, zal daar een goede reden voor zijn toch?

Ik houd niet zo van symptoombestrijding.

Absoluut! Daar heb je volkomen gelijk in. Mijn handhouding. Ik heb daar ook keihard aan gewerkt en ik heb er bijgeschreven dat ie het inmiddels niet meer doet. De instructrice die hem toen een gaatje strakker deed, heeft me gewaarschuwd dat ik het niet te lang moet willen doen, omdat ze er geen voorstander van is. Ze heeft me uitgelegd waarom. Op dat moment zaten we in een vizieuze cirkel en die wilde ze doorbreken. Met succes. Ik houd altijd voor ogen dat ik iets doe met het oogpunt op tijdelijk. :j

Ik ga naar paardrijles, omdat ik denk dat die mensen meer weten dan ik. Ze moeten van goede huize komen tegenwoordig om mij nog wat wijs te maken, maar ik heb de opmerking ook gehoord, dat het allemaal zo strak mogelijk moet. In mijn vertrouwen in de kunde van de instructie heb ik dat ook gedaan. Ik zou liegen als ik zou zeggen van nie. Al doende leer je.

Nou kunnen de westernruiters zich op de borst kloppen over hoe goed hun sport wel is. En ik kan met groot respect kijken naar westernruiters (althans wat op TV te zien is) Ik heb zelf lesgenomen in die tak van sport, maar ik vond het te moeilijk om weer helemaal onderaan te beginnen met de sport. Vandaar dat ik ook op de 'Engelse' manier rijdt. Niks mis mee. Er zijn ook misstanden in de western sport. Ik heb eens een subtopper als een verwend nest op zijn paard zien inhakken. Zo één kom je dan later natuurlijk niet meer tegen. :D Laten we elkaar respecteren? Elke ruiter rijdt zijn paard met het doel om er samen van te genieten. Ik wist nog niet dat er een kant gekozen moest worden. Het lijkt de 80-jarige oorlog wel!
Met een neusriem die niet te strak zit ben je echt geen kwelgeest voor je paard. En laten we wel wezen. De bitten die de paarden in de western in hebben zullen in de ogen van menig dressuurruiter behoorlijk straf over komen.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 31-01-12 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:20

Bij mijn weten was deze regel toch altijd al van kracht..?
Maargoed, super dat er opnieuw aandacht aan besteed wordt! Ik let er zelf altijd wel op dat de neus -en sperriem niet te strak zitten. Ik wil dat er een vuist past tussen de kaakriem en 2 a 3 vingers tussen de neusriem en sperriem. Ik moet altijd denken aan dat spreekwoord als ik zijn hoofdstel om doe 'Ik zal jou eens even de mond snoeren!' :+
Ben benieuwd of ze op wedstrijden ook echt gaan controleren! Maar dan mogen ze wat mij betreft ook wel gaan checken op rollkür bij het inrijden, te scherpe sporen, paard afbeulen (zowel bij het rijden als bnij het opzadelen). Want dat zie ik ook nog regelmatig op wedstrijden!
Laatst bijgewerkt door Aranel op 31-01-12 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:22

Wauw dit verbaast mij. Ik zal nooit vergeten, een gerenomeerd ruiter die haar paard de mond snoerde. Paard vloog achteruit en zij maar zeggen 'trek maar terug, dan kan ie strakker.'

Maar wat ik me afvraag, gaan ze dan ook punten aftrekken op het open doen van de mond?

MaritB

anais96 schreef:
Wordt die regel dat paarden die de mond opendoen afgestraft worden door jury nu ook afgeschaft?
Het zou fijn zijn als ze onderscheidt zouden maken tussen mond open van verzet en een beetje kauwen. Dat heeft mijn paard soms een beetje, als hij lekker nageeft en goed achter erbij is, wil hij nog wel eens een beetje 'kauwen' dus ook z'n mond open doen. Dan is het toch vervelend als de jury er weer op wijst ;)

Ik vind de neusriem er helemaal af echt overdreven. Ik merk heel goed dat wanneer ik mijn pony zonder neusriem rijd, ik veel minder te zeggen heb en het is echt geen rebelse pony! En ik betwijfel of iedereen deze regel zou volgen.

Sorry, lees je post eens na.

Wat zegt dat over jullie communicatie?
Wat zegt dat eigenlijk over de neusriem vs bit?

Dat eigenlijk het de neusriem zorgt dat bit gevoeliger in de mond ligt.

Voor een paard is er namelijk alleen, pijn of geen pijn..

O, zo wil je toch niet rijden?

vivana

Seasons schreef:
. Ik rij zelf met een hoge nesuriem, veel fijner!

Ook die kun je té strak aantrekken hoor,het is puur een feit dat er ruimte over moet blijven.Daar draaid het om.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:23

Open doen van de mond is toch niet áltijd een teken van pijn of protest? Of loop ik nou achter..? :D

Caira

Ik krijg trouwens echt de koude rillingen van de foto die erbij staat, ongelovelijk, heeft er niemand ingegrepen toen?

Daihyo

Maritje1991 schreef:
De bijvoorbeeld pleassure paarden, worden echt correct gereden in mijn ogen, schuimen nooit.

Dat zie je enkel in de dressuur, het is overigens heel on natuurlijk voor een paard om te schuimen..
Het betekent alleen dat hij zijn speeksel niet kan door slikken door de houding die hij loopt. Dit speeksel komt omdat het bit onrustig in de mond dus bijvoorbeeld "knede" aan de teugels. Dan maakt paard kauw beweging (of probeert) en dan onstaat speeksel.

Er is wel een verschil tussen schuimen en kwijlen/speeksel :j

Voorheen, toen ik nog reed op de manier van kneden/druk zetten/tegenhouden van voren, had mijn haflinger zelden schuim. Eerder van die kwijlslierten.
Ik rijd nu zonder enige druk van voren, simpelweg omdat mijn haflinger het (terecht) niet accepteert.
Geen druk, volkomen ontspannen, aanspanning juiste spieren, nageeflijk. En hij heeft nu een spierwit randje schuim om zijn lippen.
Niks kneden aan de teugels.
Kauwen doet hij wel. Hij beweegt zelf veel met het bit, is continu aan het spelen. Van mij mag hij. Misschien dat dat het opwekt, dat zou kunnen. Maar zeker geen knedende/druk houdende hand van mij (okee, ik ben niet perfect, dus die momenten komen wel eens voor, maar worden genadeloos afgestraft :)) ).