Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
niks mis met dat type tuig, het is de hand die het te strak aansnoert die je moet veroordelen. Les 1 bij het leren optuigen was toch al dat er 2 vingers tussen moesten passen, niemand die mij ooit wijs heeft kunnen maken dat het niet voor de aansnoerneusriem zou gelden. Mijn paard staat dus altijd vrolijk te wachten als ik de riempjes het hoofdstel vast maak, geen enkele last heeft hij ervan.
Qimm schreef:midgie schreef:He he eindelijk , laten ze gelijk de sperriem even onder de loep nemen.
moet dan de lage/africhtings/hannoveraanse neusriem ook afgeschaft worden? Wat een onzin, als je het normaal gebruikt is er niets mis mee.
_Amigo"
[quote="Qimm schreef:midgie schreef:He he eindelijk , laten ze gelijk de sperriem even onder de loep nemen.
moet dan de lage/africhtings/hannoveraanse neusriem ook afgeschaft worden? Wat een onzin, als je het normaal gebruikt is er niets mis mee.
Natascha dH schreef:Nu staat hier dat een onafhankelijke organisatie erkent dat het in de dressuur veelvuldig voorkomt en dat het dmv knellende neusriemen verbloemd wordt. Dus zijn al die paardjes die zo lekker schuimen (pijn?) niet zielig, want hij doet zijn mond niet open.
Javayo schreef:Wat een veroordelingen van sommigen ten opzichte van de aansnoerneusriem of ook de sperriemniks mis met dat type tuig, het is de hand die het te strak aansnoert die je moet veroordelen.
Amanda schreef:Natascha dH schreef:Nu staat hier dat een onafhankelijke organisatie erkent dat het in de dressuur veelvuldig voorkomt en dat het dmv knellende neusriemen verbloemd wordt. Dus zijn al die paardjes die zo lekker schuimen (pijn?) niet zielig, want hij doet zijn mond niet open.
Wat heeft schuimen nu weer met een neusriem en pijn te maken?
Mijn haflinger (momenteel gereden zonder neusriem) schuimt altijd. Mits ik hem correct rij.
En geen kwijlslierten, gewoon wat lippenstift.
Die vergelijken is niet echt op zijn plek

Maritje1991 schreef:Maar als je paard tong over bit gooit, zal daar een goede reden voor zijn toch?
Ik houd niet zo van symptoombestrijding.
Laten we elkaar respecteren? Elke ruiter rijdt zijn paard met het doel om er samen van te genieten. Ik wist nog niet dat er een kant gekozen moest worden. Het lijkt de 80-jarige oorlog wel!
anais96 schreef:Wordt die regel dat paarden die de mond opendoen afgestraft worden door jury nu ook afgeschaft?
Het zou fijn zijn als ze onderscheidt zouden maken tussen mond open van verzet en een beetje kauwen. Dat heeft mijn paard soms een beetje, als hij lekker nageeft en goed achter erbij is, wil hij nog wel eens een beetje 'kauwen' dus ook z'n mond open doen. Dan is het toch vervelend als de jury er weer op wijst
Ik vind de neusriem er helemaal af echt overdreven. Ik merk heel goed dat wanneer ik mijn pony zonder neusriem rijd, ik veel minder te zeggen heb en het is echt geen rebelse pony! En ik betwijfel of iedereen deze regel zou volgen.
Maritje1991 schreef:De bijvoorbeeld pleassure paarden, worden echt correct gereden in mijn ogen, schuimen nooit.
Dat zie je enkel in de dressuur, het is overigens heel on natuurlijk voor een paard om te schuimen..
Het betekent alleen dat hij zijn speeksel niet kan door slikken door de houding die hij loopt. Dit speeksel komt omdat het bit onrustig in de mond dus bijvoorbeeld "knede" aan de teugels. Dan maakt paard kauw beweging (of probeert) en dan onstaat speeksel.

).