Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:15

Volgens bokt maatstaven heb ik hele aparte paarden.
Deze gaan namelijk nooit in de blub staan als er op droge plekken ook eten te halen valt.

Het valt mij op dat er veel goed gepraat wordt wat niet goed is. Veel verscholen achter het weer.
Ik ben alleen erg benieuwd of die personen de volgende natte periode zich weer verschuilen of ondertussen maatregelen hebben getroffen.

Ik ben het dus met de db eens.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:18

kleinvosje schreef:
singasong schreef:
Mij maak je niet wijs dat een paard het fijn vind om in de blubber te staan. Bij de meeste eigenaren kunnen ze gewoon niet anders, het is op stal of in de blubber.
Wat voor moeite is het in vredesnaam om een bestraat stuk te maken zodat ze niet in de blubber hoeven staan??

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard gaat heerlijk in de plassen staan stampen en rollen. Daarbij MAG je niet overal een stuk bestraten, heb je weer toestemming voor nodig. Dus moeite is het niet, maar tegenwerking wel...

En heeft hij wel een droog stuk of inloopstal waar hij droog kan staan? Zo niet dan heeft je paard geen andere keus en vind ik dit verwaarlozing. Nattigheid is voor geen één paardenlijf goed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:18

Er wordt echt niet alleen gekeken, als er een melding komt van iemand, of de paarden in de blubber staan, hoor.

Ook naar de algehele conditie en gezondheid, verzorging en huisvesting van het paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:19

singasong schreef:
Mij maak je niet wijs dat een paard het fijn vind om in de blubber te staan. Bij de meeste eigenaren kunnen ze gewoon niet anders, het is op stal of in de blubber.
Wat voor moeite is het in vredesnaam om een bestraat stuk te maken zodat ze niet in de blubber hoeven staan??

precies, die van mij staan meteen voor het hek te dralen als de paddock bijna blank staat en het regent. Dus dan zorg ik dat ze even los kunnen in de binnenbaan, ze gaan in de trainingsmolen of ik ga met ze wandelen over het harde en loop de berm langs waar nog wel gras staat. En natuurlijk komen ze op zulke dagen gewoon iedere dag onder het zadel, ook al doen we alleen maar stap aan een lange teugel.
Maar ja dat kost gewoon een hoop tijd, en mensen willen wel een paard maar heel veel tijd hebben ze er niet voor over. En dan is een blubber paddock wel makkelijk. Dan roep je dat ie lekker naar buiten is geweest en je daarom niet iedere dag naar je knollie hoeft.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:21

Voor zo'n gevalletje als in mijn onderschrift mogen ze wel meer ingrijpen en over getipt worden.
Zulke gevallen zullen er veel meer zijn :j

Bij ons is het ook in alle stukken weide iets blub, daar ontkom je niet aan. Maar een compleet zwart bludsland nee dat vind ik niet kunnen.

Ben wel blij dat ze alle meldingen serieus nemen, nu nog een goede afweging maken waar de grens getrokken wordt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:22

ceasario schreef:
Airborn schreef:
Ik heb er eigenlijk mn vraagtekens bij of er wel idd zoveel meer verwaarlozing is... Voor mn gevoel is het vooral dat mensen veel sneller vinden dat dieren mishandeld worden...

Als je student diergeneeskunde bent leer je snel grenzen te verleggen..

Maar er staat wat buiten waar je veel vraagtekens bij mag zetten. :(:)

Ik houd het dan maar bij een citaat van Sjef Janssen:
Citaat:
Even in Germany and Holland, in the lower levels and at the regional shows, there is a lot of extremely bad riding. A lot of people don’t even know how to approach a horse, how he thinks and how he feels, how he should be handled, how to get a language together – they cannot even treat their dog well, how can they treat a horse well!!!

Mwah, vraagtekens bij dingen zetten is geen probleem, maar oordelen trekken zonder alle feitelijke kennis te hebben vind ik wél een probleem. Als je een paard in een wei in de blub ziet staan, weet je niet of die daar 1 uur staat per dag of 24. Een paard wat onder de modder zit, heeft die net lekker zelf in een blubber plas liggen rollen, of staat hij hele dag in de modder en word écht nooit gepoetst. Een mager paard, is die mager omdat die ziek is of was, of omdat hij gewoon te weinig voer krijgt?
Bovendien is in nederland de kennis over wat een paard echt nodig heeft minimaal. Wat voor soort voer hebben ze van nature nou écht nodig? Wat voor ondergrond is het beste voor de benen en hoeven? Je moet nog best goed zoeken als je daar écht goede info over wil vinden als je geen genoegen neemt met oppervlakkige praatjes van voer leveranciers en dergelijke...

Dus, ja, ook voor mij zijn er genoeg dingen waarbij ik mijn vraagtekens zet. Maar ik hang er niet meteen het labeltje dierenleed aan als ik niet weet hoe en wat...

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:22

Een aantal jaren geleden is hier de DB komen kijken na een melding,de paarden zouden altijd in de blub staan.DB heeft gekeken en zei:ze staan hier prima hoor,er ligt wel blub maar ze kunnen ook droog staan als ze willen.Helaas vinden mijn paardjes de modder heerlijk en gaan ze heel vaak daarin staan.
Bij de drinkbak heb ik een stuk betegeld [zonder toestemming] en ook ga ik een afdak maken voor ze ,ook zonder toestemming.Als het niet mag?dat zien we dan wel weer.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:23

Voor al die mensen die niet mogen bestraten, of een schuilstal mogen bouwen, of geen apart stukje hebben om hun paarden droog te laten staan, of geen warm [inloop]stalletje kunnen bieden:

Ik vind dat als je niet eens een geschikte stalling voor je paard kunt bieden, je er helemaal niet aan moet beginnen. vaak is een geschikte stallen enkel een kwestie van geld. tegewoording denkt iedereen maar het recht te hebben een paard te houden waarbij helemaal niet wordt gekeken naar de behoefte van het paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:23

singasong schreef:
kleinvosje schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard gaat heerlijk in de plassen staan stampen en rollen. Daarbij MAG je niet overal een stuk bestraten, heb je weer toestemming voor nodig. Dus moeite is het niet, maar tegenwerking wel...

En heeft hij wel een droog stuk of inloopstal waar hij droog kan staan? Zo niet dan heeft je paard geen andere keus en vind ik dit verwaarlozing. Nattigheid is voor geen één paardenlijf goed.

Jazeker! ik heb ook wel foto's ervan, alleen kan ik die hier nu niet plaatsen, zit op mijn werk. Ze kunnen mooi droog staan, uit de wind, in de paddock. Toch kiest ze voor spetteren in het water en rollen in de modder...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:26

eventjes spetteren om te spelen of de hele tijd daar in staan?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:27

@Abacab
En wat als je al vanaf 1993 een inloopstal hebt staan die opeens na zoveel jaren afgebroken moet worden?
Dan moet je je paarden ook maar verkopen? je kan zomaar opeens voor een verassing komen te staan,je begint aan paarden als je het voor elkaar hebt,maar als er dan plotseling iets veranderd door de gemeente?
Das toch onmacht dan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:27

Ze gaat gerust een uurtje op rust in de plassen hoor, maar goed, dit artikel is niet om mij te verdedigen, wij zullen de DB ook niet op de stoep krijgen...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:29

Het weer is nu eenmaal "overmacht", net als dat er nu strenge vorst komt...en dan? staan al die arme paarden in de kou?
Wat verwachten ze dan, dat we allemaal grote overdekte weilanden hebben met vloerverwarming :roll:

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:30

Daar wil ik wel eens een foto van zien.
Dat is namelijk iets wat ik hier niet kan schieten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:32

schrikdraad schreef:

Heb je het tegen mij? Zoals gezegd, ik kan nu geen foto's plaatsen en ik hoef me niet te verdedigen. Wat ik zeg zal bevestigd worden door mijn stalbazin en stalgenoten...

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:33

Abacab schreef:
Voor al die mensen die niet mogen bestraten, of een schuilstal mogen bouwen, of geen apart stukje hebben om hun paarden droog te laten staan, of geen warm [inloop]stalletje kunnen bieden:

Ik vind dat als je niet eens een geschikte stalling voor je paard kunt bieden, je er helemaal niet aan moet beginnen. vaak is een geschikte stallen enkel een kwestie van geld. tegewoording denkt iedereen maar het recht te hebben een paard te houden waarbij helemaal niet wordt gekeken naar de behoefte van het paard.

Volkomen mee eens waarbij ik ook nog wil aanvullen dat mensen dus niet van te voren informeren of ze op het beoogde stuk een schuilgelegenheid mogen bouwen. En als ze dan hier een paard/pony hebben staan is de gemeente de boeman. Zij moeten het beleid maar aanpassen. Lijkt me de omgedraaide wereld.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:34

gohya schreef:
@Abacab
En wat als je al vanaf 1993 een inloopstal hebt staan die opeens na zoveel jaren afgebroken moet worden?
Dan moet je je paarden ook maar verkopen? je kan zomaar opeens voor een verassing komen te staan,je begint aan paarden als je het voor elkaar hebt,maar als er dan plotseling iets veranderd door de gemeente?
Das toch onmacht dan.

Beetje juridisch maar het steekt als volgt in elkaar:
Dan had je het bestemmingsplan van je gemeente beter moeten lezen. Je mag ook niet overal tuinhuisjes bouwen, dus ook geen schuilstallen. Vaak gedogen gemeenten de bouw van zulke opstallen, maar daaruit kunnen geen rechten worden ontleend, het heet niet voor niets gedogen.

Mocht de bestemming van de grond tussentijds wijzigen, [want dat recht heeft een gemeenten altijd, net als dat er onteigend kan worden, mits daar een goede reden voor is] dan kun je dat als eigenaar van de grond aanvechten, zelfs tot aan de Raad van State. Indien je niet in het gelijk wordt gesteld heb je als eigenaar van de grond recht op planschade en krijg je de waardevermindering van je grond door wijziging van de bestemming contant uitgeleerd.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:35

Het is ook niet voor verdediging.
Het lijkt me wel een grappig plaatje om te zien.
Een plas om in te soezen en er omheen droog.
Een foto die ik niet kan maken. Hier lopen ze om plassen heen.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:36

kleinvosje schreef:
schrikdraad schreef:

Heb je het tegen mij? Zoals gezegd, ik kan nu geen foto's plaatsen en ik hoef me niet te verdedigen. Wat ik zeg zal bevestigd worden door mijn stalbazin en stalgenoten...

@Kleinvosje je hoeft je zeker niet te verdedigen,anderen schijnen het toch altijd beter te weten terwijl ze niet eens weten hóe je paarden erbij staan.Als jou paardje[s] er slecht bij zouden staan had je allang de DB op je stoep gehad.
En als iemand wil zien hoe je paardje erbij staat? zou zeggen: kom maar kijken.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:37

Dus omdat de gemeente ons van ons land af schopt en het huis op koopt omdat ze zo nodig industrie willen bouwen en we op de nieuwe plek geen schuilstal mogen bouwen maar wel gewonen stallen moet ik mijn paarden maar verkopen?

Dat denk ik niet!
Ik vind dat op zo een moment de gemeent niet goed bezig is

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:38

ThreeFingers schreef:
Het weer is nu eenmaal "overmacht", net als dat er nu strenge vorst komt...en dan? staan al die arme paarden in de kou?
Wat verwachten ze dan, dat we allemaal grote overdekte weilanden hebben met vloerverwarming :roll:

Als paardenhouder dien je je voor te bereiden op zulke zaken. Dat doe je in het belang van het welzijn van je paard. Als je voor dergelijke situaties die jij 'óvermacht' noemt geen oplossing kunt bieden moet je geen paarden houden.
Zo simpel is het.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:40

Het is geen 'recht' om een paard te mogen houden: wel, als hij er eenmaal is, je plicht om dat paardvriendelijk te doen. Paarden houden kost veel geld: je hebt heel veel ruimte nodig, een droge schuilstal, je moet alle benodigde (veterinaire-) kosten kunnen betalen en het moeten er minimaal 2 zijn. Dat dit niet voor iedereen is weggelegd besef ik heel goed maar als je dit niet kunt bieden moet dan het paard de rekening betalen?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:40

@arabesk
Dat heb je mis.
En voor jou informatie.
Ik sta niet op een dure pensionstal en heb ook geen stalpaarden.
Hier staat alles overdag buiten.
Alleen is het hier geen grote modder bende.
En gaan mijn paarden niet in plassen staan.
Behalve bij de drinkbak en uitgang.
Waar in oktober om die reden ook weer een berg geel zand is geplaatst.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:41

@Abacab
Dan zou je eigenlijk nóóit paarden kunnen houden,Ze kunnen je zomaar uitkopen als ze jou grond en/of huis willen hebben vanwege een bestemmingsplan van de gemeente.
Ik weet niet waar jou paard[en] staat[n] maar ook daar kun je zomaar opeens weg moeten als de gemeente zijn zinnen op die plek heeft gezet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:41

Poosje terug heb ik deze reactie geplaatst in een ander topic. Komt nu ook wel overeen...

Giolli schreef:
Hmm... Die bokker was niet de enige die de DB op bezoek had want hier kwam de politie ook al langs laatst dat ze maar binnen moesten blijven staan. (Allemaal van die kl*te zeik mensen die met hun ...hondjes gaan wandelen en dan de paarden in de wei zien en denken: "Hmmm als ik straks thuis kom zal ik maar eens even bellen!"
De politie zei zelf ook al tegen mijn vader dat hij gek werd omdat ze zowiezo om het half uur gebeld worden... )
Nou mooi niet dus. Met pijn in ons hart hebben we de zomerweide geopend, terwijl die nog harstikke mooi was. Helaas wordt het nu ook al een kliederboeltje en heb ik dus voor de lente/zomer straks niets meer over.
Maar het kan niet anders, geen haar op m'n hoofd die er aan denkt dat mijn paarden maar binnen blijven staan. ;)
TS, Je paarden zien er super gezellig uit. Soms is het bij ons ook zo'n oorlogs bedoeling. :D Stelletje terroristen!!