Groen licht voor zeven trekpaardhengsten tijdens keuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Groen licht voor zeven trekpaardhengsten tijdens keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:04

Leuk dat v bommel hengst door heeft :)
En dat er een jonge cupido goedgekeurd is :)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:11

Stef_Diva schreef:
We kunnen ons er nu erg druk om gaan maken... Maar UITEINDELIJK gaat het vanzelf over, de eerste hengst met staart is nu goed gekeurd, wel laat maar toch hij is er. Fokkers van trekpaarden met korte staarten raken hun paarden steeds moeilijker kwijt, omdat wij als gebruikers graag een lange staart zien om zo aan wedstrijden van bijvoorbeeld het knhs deel te mogen nemen. En dan het stukje zoals er hier beschreven wordt dat het aan de leden van het kvth ligt is niet helemaal waar... het stamboek heeft zoals bij veel stamboeken 2 groepen, fokkers die alleen voor de premies gaan (en tja er wordt nu eerder een hengst zonder staart goed gekeurd...) en de gebruikers groep, die toch meer op zoek zijn naar een kwalitatief goed paard (harde benen, juiste gang) met een lange staart!! Kortom er komt een tijd dat de fokkers hun paarden niet meer kwijt kunnen aan gebruikers... en dan komt het couperen/blokstaarten toch een keer op zijn eind!! Al gaat dit waarschijnlijk jammer genoeg heeeeeeel lang duren...

Uhm sorry, maar ik weet wel zeker dat ook de fokkers een kwalititief goed paard willen met harde benen, en als ze dat niet zouden hebben zouden ze ook niet goedgekeurd worden op de keuring ;) Zo zijn er nu ook zaterdag 2 oudere hengsten daarvoor afgekeurd..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:40

Nou ik ken ook heel wat goedgekeurde met slechte benen... Al denk ik wel veel trekpaarden worden niet meer gebruikt en alleen week voor keuring smid/wassen en een trekpaard hou je goed door ermee te werken en hem niet vet te mesten (en mee naar zee zou nog idealer zijn) natuurlijk is er ook een aanleg-factor. Maar heb het zelf meegemaakt paarden de van bekende fokkers/hengstenhouders pas week voor ekuring keer bekapt worden en ijzers krijgen en gewoon kampioen worden (ondanks enorm slechte hoeven etc).

Mbt lange staarten aan ene kant snap ik dat men hem eraan wil... Andere kant als ik een trekpaard zou hebben voor in te spannen.... Zou ik het niet willen.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:00

Ja der zijn er wel, bijna ieder trekpaard heeft wel mok of plekjes maar bij hengsten die over duidelijk slechte benen hebben worden vaak wel afgekeurd. Vooral als ze op andere vlakken niet echt super uitblinken.
K heb zelf ook een gecoupeeerd paard maar ze krijg van mij altijd een vliegendeken enz. :-)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:33

colette_007 schreef:
Andere kant als ik een trekpaard zou hebben voor in te spannen.... Zou ik het niet willen.

Moet je misschien toch eens bij aangespannen wedstrijden gaan kijken hoeveel paarden daar aan mee doen die allemaal gewoon
een lange staart hebben.........

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:36

Manex weet ik, ik zou het (met ervaring ermee) niet voor kiezen. Daarnaast brengt het nog veel meer ongemakken mee maar dat is hele andere discussie.
De regel is nu lange staart dus dat zal men na moeten leven.
Overigens zou ik als ik zo'n type paard zou kiezen eerder voor een duits dier gaan dan nld/bel. Maar dta is heel ander verhaal :+

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:38

Ik begrijp je antwoord niet helemaal. Waar zou je niet voor kiezen en wat brengt meer ongemakken mee? Een lange of een korte staart?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:00

Lange staart meer ongemakken. Tegenover staat vliegen wegjagen wat ook grotendeels met vliegendeken kan. Dus als ik zou kiezen zou ik korte kiezen. Er is nu eenmaal beleid/wet voor lange vind het geen gezicht maja als er wet word gemaakt laat dan iedereen het naleven zo is voor keiringsmeesters ook beter te beoordelen is mijn mening.
Ik zou nooit voor belgisch/nederlands trekpaard kiezen als ik zo'n type(zwaar paard) wil... Er zijn in duitsland ook zo'n soort paarden (rasnaam weet ik zo even niet) die veel "rittiger"(berijdbaar/vlotter/harder etc) zijn omdat ze nog steeds gebruit worden terwijl ze in nld/bel voorla in de wei staan.... (paar uitzonderingen daargelaten die er power horse oid mee rijden). Al zie ik wel vaak dat dieren daar (vooral van de niet pro's) er niet voor gebouwd zijn/het werk eigenlijk niet aankunnen puur door niet functionele bouw etc dat weer voortvloeit uit fokbeleid van een mooi plaatje op stand ipv werkdier

Is mijn mening ;)

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:24

Wat voor ongemakken? Wat ik altijd hoor is dat ze hun staart moeilijk kunnen optillen om te plassen/mesten.
Dat lukt Tinkers ook (en andere koudbloeden en als het toch over duitsers gaat, ook een Schwarzwalder fuchs kan prima zijn staart optillen), en die hebben ook enorme staarten. Als een Belg dat niet zou lukken, is er wat mis met het dier. Vroeger voor de ploeg, dat de staart er in vast kwam te zitten a la, maar hoeveel trekpaarden staan daar nog dagelijks voor? En anders bind je hem toch op, of scheer je de onderkant van de staartwortel als hij echt te dik is?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:22

Ik sluit me aan bij het antwoord van CrazyKitty. Ik zie die ongemakken ook niet. Mijn tinker heeft ook een megadikke lange staart en die heeft daar totaal geen problemen mee.
De belg is het enige koudbloedras (voor zover ik weet) waar ze nog aan die flauwekul doen. Alle anderen hebben gewoon een lange staart. De argumenten die worden aangevoerd voor het couperen zijn in mijn ogen kulargumenten. Maar ja, da's mijn mening :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:26

De staart vd bels die ik ken is toch welmin 5x zwaarder dan die vd tinkers die ik ken ;).
Daarnaast zou ik couperen voor in het tuig. Opscheren heeft geen zin de staartwortel blijft enorm sterk en zwaar.
Mbt duitse niet de fuchs (zal straks opzoeken wat wel) maar die staarten zijn toch lichter/tinker-like.

Bovendien geeft t enorme vuiligheid maar is idd deels te voorkomen door opscheren.

CrazyKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:59

Maar wat is dan het nadeel in het tuig? (oprechte interesse)Want alle andere paardenrassen lopen toch ook gewoon mét staart in het tuig? En dan niet persee een tinker, maar ook friezen, (die kunnen ook een behoorlijke staart hebben) fuchsen, norikers en ga zo maar verder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:00

Dat valt wel mee hoor, met die vuiligheid :) Mijn belg heeft een enorme staart, die is best zwaar, maar er hangt nooit mest in. De laatste keer dat ik de staart gewassen heb is alweer ruim een half jaar geleden, en hij is gewoon hartstikke schoon. Alleen heel pluizig, waardoor je er lastig met een borstel doorheen komt. Ik denk dat goede voeding ook belangrijk is. De staart van mijn belg is trouwens in verhouding zeker niet zwaarder dan die van mijn tinker :n

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:45

colette_007 schreef:
(...)terwijl ze in nld/bel voorla in de wei staan.... (paar uitzonderingen daargelaten die er power horse oid mee rijden). Al zie ik wel vaak dat dieren daar (vooral van de niet pro's) er niet voor gebouwd zijn/het werk eigenlijk niet aankunnen puur door niet functionele bouw etc dat weer voortvloeit uit fokbeleid van een mooi plaatje op stand ipv werkdier

Is mijn mening ;)

Is jouw mening idd, maar hier in de provincie zijn er meer trekpaarden die regelmatig tot veel gebruikt worden dan dat er als grasmaaiers staan.
Voor sjezen, ringrijden, onder hetzadel, aangespannen, op het land.
Die van mij neem ik 3 à 4x per week mee, al heeft mijn ruin eigenlijk nog meer training nodig. Als hij 2 dagen 'stil' staat, dan is 'ie echt zooooo stuiterig....Pffff!

Ik heb dus 2 belgjes, eentje zonder staart (is ook bijna 19, dus nog van 'de oude garde'...) en eentje van bijna 7, met staart, en een flinke ook! Maar nergens last van met poepenofzo hoor, ook nu niet, terwijl er 2 staartflappen van dekens overhangen.
Men mennen nog nooit in de problemen geweest, met slepen ook niet, dus 0 reden om hem er af te halen.

Ben erg blij dat er eentje is goedgekeurd mét staart, maar ben vooral blij dat ze steeds strenger worden op de benen!
De papa van die van mij had enorm slechte benen (hebben ze af moeten maken erom op zn 9e, geloof ik), zn mama hele droge benen, maar hij heeft ook wat plekjes, helaas. ;( Gelukkig strand dichtbij om het schoon te houden en goed middel ervoor om het zo ver mogelijk weer weg te krijgen.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:25

Het Duitse ras wat Colette_007 bedoeld is vast een Thuringer kaltblut pferd...

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:26

ook hier nog nooit last gehad van de staart ook niet met het werk zoals bomen slepen en ploegen enz. tuurlijk zit er wel eens mest aan hun staart maar dat hebben m'n andere (niet koudbloed) paarden ook wel eens.

weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:36

Jullie hebben het er steeds over dat er alleen maar kortstaarten zijn goed gekeurd en dat dat belachelijk is enz. maar er is ook een langstaart goed gekeurd hoor ,Evar van de Voshoek , helaas is hij weer afgekeurd op corage (weet niet hoe je typt , je zegt: Korage)
voor meer info over deze hengst kunnen jullie mij mailen (ik ken deze hengst)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:42

Ow das jammer dat hij afgekeurd is op cornage..

weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:16

ja inderdaad, nou word ie ruin en gebruikt in het 4-span van Toon Brooijmans
of hij word verkocht naar een ander land als hengst

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:04

Ik zag vandaag de oplossing voor het wegwerken van de staart.
Mijn buren, met hun trekpaarden hebben natuurlijk nog paarden met gecoupeerde staarten.
Maar wat zie ik voorbij komen vandaag ??
Een twee span met eentje een gecoupeerde staart en eentje met een volledig opgevlochten staart.
Prachtig als dat geweld voorbij komt.