Verwaarloosde pony uit Winterswijk overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:56

er staat toch in de OP dat de dieren wormen hadden?
Een paard kan gewoon bezwijken aan een worminfectie hoor....eerst flinke koliek en de volgende ochtend dood.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:00

Dit "veldje" ligt inderdaad in een woonwijk. Ik sluit niet uit dat het verwaarlozing is, ik vond het shetje dat nu overleden is erg dun in de rug met een hele erge hangbuik, maar houd hier ook in je achterhoofd dat er heel veel mensen zijn die denken even de pony's te gaan voeren, want dit gebeurt nog steeds heel vaak. En menselijk afval kan ook heel giftig zijn voor de paarden/ pony's.

Maar is het zeker dat de politie al eerder bij deze pony's is geweest??? Dat zou ik heel graag willen weten!!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:02

edit: dit is dus een reactie op eenitraM

Precies je zegt het zelf al, kou is iets anders dan 24-7 nattigheid. ;)
Ik heb een 100% shetlander staan van 23, die al 23 jaar buiten staat in alle weersomstandigheden, maar ook die hoef ik niet permanent in de zeiknatte grond te zetten hoor, dan gaan zijn hoeven naar de gruzelementen en hij gaat echt niet meer liggen. zelfde voor mijn 19 jarige shetxwelsh en mijn 17jarige fjord. Allemaal zijn gewend om altijd buiten te staan.

Agh, ik ben blij dat mijn dieren in ieder geval wel de broodnodige basisbehoeften krijgen, als de rest zich wil rechtvaardigen omdat je nu eenmaal een natte wei hebt nu dan moet je jezelf maar eens achter je oren krabben. Beetje jammer dat mensen koste wat het kost hun eigen hobby willen uitoefenen, blijkbaar ook als er niet genoeg geld? is om dat op een diervriendelijke manier te doen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen een (zeik)natte wei, maar wel als je dier daar dus volcontinu instaat (dag en nacht) zonder dat hij ergens droog (bodem) kan staan. Ik ben absoluut voorstander van vrijheid en buitenstaan, maar wel op normale manier.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:11

Typisch bokt weer..
2 dagen geleden wordt er een 'licht verwaarloosde' pony in beslag genomen door de politie en wordt terug naar een eerdere eigenaar gebracht omdat de huidige eigenaar niet de mogelijkheden had het dier goed te verzorgen en dan is het niet goed want ze mogen de dieren niet zomaar meenemen.
Nu komen ze eerst een paar keer kijken en zijn ze te laat met in beslag nemen en dan is het ook niet goed. :(

Wanneer is het dan wel goed? Sommige mensen hebben volgens mij heel makkelijk praten, maar ik denk dat niemand hier bij de dierenpolitie zit en zo'n keuze hoeft te maken.
Laatst bijgewerkt door xShellie op 20-01-12 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:12

Volgens dat ik begrepen heb werd er niet naar de pony's gekeken en werden ze inderdaad gevoerd door de buurt omdat ze zo zielig waren maar dan nog ik heb de pony bekeken en hij/zij was al een tijdje dood je gaat toch twee keer per dag bij je pony's kijken en als ze ziek zijn doe je er toch wat aan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:19

Pauline schreef:
Ik zou me eerder zorgen maken over de erfafscheiding links en rechts. Ik weet niet of die planten giftig zijn of niet.

Dacht ik ook... vind het er vooralsnog niet heel schokkend uitzien.
Ik bedoel: een groen vol weiland is een doodvonnis voor een shet. Dus veelal staan ze schraal.
Je kunt niet goed zien hoe het dier eraan toe is... zo'n dikke vacht....

Wellicht meldt zich nog iemand hier die er het fijne van weet...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:20

Yuri schreef:
Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen een (zeik)natte wei, maar wel als je dier daar dus volcontinu instaat (dag en nacht) zonder dat hij ergens droog (bodem) kan staan. Ik ben absoluut voorstander van vrijheid en buitenstaan, maar wel op normale manier.

Daar sluit ik me wel bij aan...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:38

Om eerlijk te zijn schrik ik een beetje van sommige reacties die gegeven zijn.
De omstandigheden waarin de pony's leven zijn naar mijn mening erg slecht.
Op de foto zie ik een natte vieze bende, een ongeschikte omheining, rommel en giftige struiken waar de pony's van zouden kunnen eten.
Ik hoop daarom dat ze ingrijpen zodat de pony's snel een beter leven krijgen.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:39

Er stonden maar 2 shets in(maar 2 teveel!!), en nu nog maar 1...voorheen heeft er een b/c pony ingelopen...ik denk dat ze er zo'n half jaar inliepen? Vraag me af wat er nu gaat gebeuren met de andere shet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:01

lammelanne schreef:
Er stonden maar 2 shets in(maar 2 teveel!!), en nu nog maar 1...voorheen heeft er een b/c pony ingelopen...ik denk dat ze er zo'n half jaar inliepen? Vraag me af wat er nu gaat gebeuren met de andere shet?

wat let je om het te vragen?
Misschien kun je iets voor het arme beest doen?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:09

Begrijp ook sommige reacties hier niet. Als je zo weinig aandacht hebt voor je dieren dat je je pony gewoon dood in een wei laat liggen dan is dat niet ok.
Het is ook niet ok dat een paard wormen heeft.
Het is ook niet ok dat een paard de hele dag in de modder staat zonder mogelijkheid om een droog plekje op te zoeken.
Als je je paard buiten wilt houden moet je zorgen voor een terrein met een behoorlijke afrastering, afwatering, genoeg voer en genoeg schuilmogelijkheden

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:50

bethje31 schreef:
Begrijp ook sommige reacties hier niet. Als je zo weinig aandacht hebt voor je dieren dat je je pony gewoon dood in een wei laat liggen dan is dat niet ok.
Het is ook niet ok dat een paard de hele dag in de modder staat zonder mogelijkheid om een droog plekje op te zoeken.
Als je je paard buiten wilt houden moet je zorgen voor een terrein met een behoorlijke afrastering, afwatering, genoeg voer en genoeg schuilmogelijkheden

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!

uzilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:03

Die c-pony is van een andere eigenaar dan deze shetlander, de shetlander is ergens ondergebracht bij mensen die meer shetlanders hebben , dus niet bij de eigenaar.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:39

Ik blijf me verbazen dat velen dit normaal vinden omdat ze zelf blijkbaar ook niet de perfecte 24/7 buiten situatie hebben. Iedereen kan toch zien dat je daar je pony niet in kan zetten.

lammelanne

Re: Verwaarloosde pony uit Winterswijk overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:41

@ geerke, wat let het me om te vragen...??? Nou als de politie niet direct contact kan leggen met de eigenaar, hoezo kan ik het dan maar zo ff vragen??? Ik heb er nooit een volwassene gezien!!Vind dat wel heel makkelijk gezegd!!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:52

YouthReiner schreef:
Typisch bokt weer..
2 dagen geleden wordt er een 'licht verwaarloosde' pony in beslag genomen door de politie en wordt terug naar een eerdere eigenaar gebracht omdat de huidige eigenaar niet de mogelijkheden had het dier goed te verzorgen en dan is het niet goed want ze mogen de dieren niet zomaar meenemen.
Nu komen ze eerst een paar keer kijken en zijn ze te laat met in beslag nemen en dan is het ook niet goed. :(

Wanneer is het dan wel goed? Sommige mensen hebben volgens mij heel makkelijk praten, maar ik denk dat niemand hier bij de dierenpolitie zit en zo'n keuze hoeft te maken.
My thoughts exactly. :j

Ik vind dat er te weinig informatie in het nieuwsbericht staat om direct een conclusie te kunnen trekken met betrekking tot de eigenaar. Ja, dit is niet de situatie waarin je een paard zou moeten houden, maar gezien het feit dat ze er nog niet zo lang stonden is dit misschien een tijdelijk onderkomen geweest voor de pony's en heeft de huidige eigenaar ze ergens in deze staat vandaan geplukt. Zolang de eigenaar zich niet meldt, zullen we dat nooit zeker weten.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:46

Deze pony's zijn wel degelijk verwaarloosd. weitje is bij ons in de straat 4 weken geleden liepen ze er ook al en vindt ik die bruin bonte er al slecht uit zien. pony lag veel wei ziet er op deze foto mooier uit dan in werkelijkheid. het is een wei van 10 bij 10 er staat niks meer te eten en geen droog stuk. de pony's hebben geen water behalve regenwater. en al helemaal geen schuil mogelijkheden. Het is enkel een klein nat weitje waar ze 24/7 staan. ik ben de laatste 2 weken ziek geweest en er niet meer langs gekomen helaas. Vindt al wel dat die bruin bonte vaak lag. Hooi heb ik er nooit zien liggen ook geen resten. of ze echt niet weten wie de eigenaar is betwijfel ik. vraag me af waar de zwartbonte is gebleven. toen ik et vanmiddag langs kwam stonden er 2 personen auto's en wat mensen en iemand had de pony uit de wei gehaald.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 07:21

My_Chimanga schreef:
Wat erg dit.. En de politie is dus al meerdere malen geweest en toch laten ze het beestje nog zo lang staan dat het komt te overlijden... daar heb je dus ook niets aan!

maar als ze de dieren wel weghalen is het ook niet goed: zie reacties in dit topic [VN] Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Helaas hebben de dieren geen bordje om hun nek hangen wanneer ze precies dood gaan. En zo rampzalig ziet dit stukje er niet uit en de pony op de foto ziet er ook niet echt graatmager uit. Niet elk paard wat op een nat stukje staat wordt verwaarloosd.

Vind het wel frappant dat mensen aan de ene kant roepen dat paarden zoveel mogelijk buiten moeten lopen, maar dan lópen ze buiten en dan is het nóg niet goed.

Paarden gaan nu eenmaal dood, ook als ze niet verwaarloosd worden. Wie weet kwamen deze beestjes net van de markt af en waren het opknapprojectjes, weten wij veel. Oordelen vanachter een pc is zo makkelijk.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 07:31

bethje31 schreef:

Als jij net bent geweest en je paard stort na jouw bezoek ter aarde dan maakt dat nog niet dat je je paard verwaarloost, geen aandacht hebt voor je paard enz. Spreek helaas uit ervaring.

bethje31 schreef:

Kun jij aan de buitenkant dan zien dat je paard brandjeschoon is van binnen? Wauw, gat in de markt!! De wormen-fluisteraar _O- En kun jij aan de buitenkant zien of een paard wellicht net een wormenkuur heeft gehad?

bethje31 schreef:

Deels met je eens, droog plekje moet mogelijk zijn idd, alleen als je een plekje huurt van iemand dan heb je weinig te zeggen over de afrastering en afwatering (je mag niet zomaar een dreinage aanleggen). Schuilmogelijkheden ..... ach hoeveel paarden worden er niet in de zomer 24/7 op een weiland gekwakt onder het mom van zomerwei, daar is ook geen schuilmogelijkheid, afrastering of afwatering (alleen op zo'n groot land valt het niet op dat het blank staat).

En tsja wat is genoeg voer, hoeveel shetjes staan er niet hoefbevangen en baggervet te zijn omdat ze overvoerd worden? Sommige paarden eten gewoon razendsnel, ook als ze genoeg krijgen hoor. Dan is er binnen een half uur geen sprietje meer van een plak hooi over.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 07:57

@sjanien: heb jij wel eens contact opgenomen met de DB of 144 gebeld?
En wat kreeg je dan te horen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:51

Heel bijzonder dat mensen dit verdedigen met een aanname dat de pony ook wel overleden kan zijn aan een worminfectie. Dat vind ik anders ook behoorlijk nalatig in de verzorging.

En ja, als er ineens een dode pony in een weiland ligt (ook al was die ingeslapen en eerst toegedekt) vind ik het juist heel goed dat iemand even komt vragen hoe dat nou eigenlijk zit. Liever een keer te veel dan te weinig.

Ik vind het heel bijzonder om te lezen hoeveel paardenliefhebbers kennelijk de hele dierenpolitie maar onzin vinden. Ik had verwacht dat het juist toegejuicht zou worden.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:03

Ik ben niet tegen de dierenpolitie, maar ik vraag me af of het beter wordt als ze om eLk kleinigheide moeilijk gaan doen. Niet dat dit een kleinigheidje is.

Sommigen in dit topic die de pony's "kende" hebben ook duidelijk kunnen uitleggen hoe hun t hebben ervaren (wel wat duidelijker als in de OP)
Als het inderdaad zo was lijkt het wel op verwaarlozing! Maar zonder precies te weten hoe het nou in elkaar zit...

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:24

Jammer Sjanien dat niet meer mensen bij jou uit de straat aan de bel hebben getrokken. Als jij zag hoe de schetjes erbij stonden, moeten er toch meer buurtbewoners het hebben gezien. Ik krijg de indruk dat veel mensen denken, het zijn maar schetjes. Verhalen over "anders raken ze toch maar hoefbevangen"en het zijn sobere dieren lees ik hier wel heel vaak. Beste bokkers, ieder paard heeft verzorging nodig, van Schetlander tot grand prix paard. Er is geen enkel excuus om je dieren NIET te verzorgen. Ook een schetje heeft eten en water nodig en een plekje om even te liggen. Als je geen wormkuur kunt betalen, schaf dan geen dieren aan en als je in een situatie komt dat je de verzorging niet meer kunt doen of betalen, verkoop of geef ze dan weg, maar laat ze niet creperen. Overleg desnoods met de buurt of iemand misschien wat appels, brood een pakje stro of hooi over heeft. We hebben het hier niet over een stuk speelgoed, maar over een dier dat ook de eerste levensbehoefte ETEN moet hebben.

2haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:46

eenitraM schreef:
Nou sorry hoor. Ieder paard heeft worden. Er is schuilmogelijkheid tegen wind en er is genoeg water en potverdomme voer!

Hoe kun je meteen iemand beschuldigen van verwaarlozing! Misschien is het dier aan een gescheurde aorta overleden of door een hersenbloeding.

Kortzichtige politie -:(-

even een reactie op jou opmerkingen eenitraM... heel veel paarden kunnen best het hele jaar door buiten en zeker shetten maar het veldje op de foto is zeker niet geschikt om de hele winter op door te brengen, je roept dat er genoeg water is, dat klopt wel maar aan de drollen te zien op het land is het denk ik niet erg best voor de paarden om daar van te drinken, ik hoop dat er een normale grote drinkbak met vers water staat, voer.....waar zie je dat, het af en toe eens langskomen van mensen zegt al genoeg, er moet minimaal 2 maal per dag vers gras of hooi gebracht worden en dat kan je niet even in de bagger gooien lijkt me, ik zie ook geen droge plek om te liggen, een kuub of 5 zand voor een hoge droge plek lijkt me wel op z,n plaats he, jij ligt toch ook niet graag in 20 cm blub , en paarden horen ook geen wormen te hebben, altans niet zo veel dat ze er schade van ondervinden...
en ja, er worden ook wel paarden veel te snel weggehaald bij eigenaren maar er worden nog veel meer paarden niet snel genoeg weggehaald, als je een paard niet goed kan verzorgen moet je er gewoon niet aan beginnen he, paarden en land kosten veel geld en nog veel meer tijd voor een goede verzorging...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:15

mmm, wie heeft z'n pony's nu 40 minuten van huis af staan op een kaal klein prut weitje

het zou me niks verbazen als het chetje overleden is aan een wormkuur
bij een zware besmetting moet je dat voorzichtig aanpakken anders komen de bloedwormen in proppen vrij

ik ben benieuwd wat het ware verhaal achter deze pony's is