Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:24

144 wat een gezwier :')

Laat ze boeven vangen ofzo! Zonde geld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:32

We kunnen hier weinig over zeggen zowel negatief als positief,want we weten haast niets.
Wat verstaan ze onder lichte verwaarloozing? hoe oud was de pony,enz.enz.
Dus of ze nu goed of fout hebben gehandeld? we weten het niet,er is niets bekend gemaaktover de pony.

In ieder geval wel erg fijn dat de dieren politie er is en dat ze nu wél wat mogen doen,wat de DB niet mag.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:41

Ariebren schreef:
Alleen de opmerking van, via de chip de eigenaar achterhalen klopt niet.
De chip geeft alleen de gegevens van het stamboek die gechipt heeft en paspoort heeft uitgegeven.

Dus dit houdt in dat er nu een stamboek is die heel snel de eigenaar bekend maakt.
Voor mij een vreemd verhaal.

Mijn paarden staan op mijn naam en via het transpondernummer is heel simpel te achterhalen dat ik de eigenaar ben hoor. Via de chip kom je op het levensnummer en via het levensnummer bij bijna alle gegevens...

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:44

setteke schreef:
Orchidee21 schreef:
en daar gaan we weer. Een zinlose discussie waar NIEMAND in dit topic bij is geweest. Het dier is nu waarschijnlijk op een betere plek. Dus WAT is het probleem nu?
dat 144 nu daadwerkelijk een pony op een andere plek heeft gezet?

Het probleem is, dat ze dus zo jouw paard of van andere bokkers op kunnen laden en meenemen. Bijv. als er geen ruwvoer ligt (krijgen ze 3 maal daags, maar het is net op), geen droge plek om te liggen (hoe kan het anders met het weer van de laatste tijd), hoeven die net te lang zijn (je hebt net de hoefsmid besteld en die komt morgen).
Je zal raar staan te kijken, dat ineens je geliefde paardje weggehaald is ;( .
Haha en iedereen roepen, goedzo!!!!

De dierenpolitie/dierenbescherming neemt nooit zomaar een paard mee zonder eerst meerdere keren te zijn gaan kijken en contact te hebben gehad met de eigenaar.
Ik heb zelf bij de dierenambulance gezeten en die werken samen met de dierenpolitie.
Er komt een melding binnen, iemand gaat kijken en probeert te achterhalen wie de eigenaar is en geeft die zo mogelijk een waarschuwing, rapporteert wat die heeft gezien. Maakt een agenda voor over een paar dagen of weken (licht aan de conditie van de dieren), vervolgens wordt er weer een bezoek gebracht aan de dieren en wordt er wederom een waarschuwing gegeven aan de eigenaar als dat mogelijk is en pas bij de 3e keer wordt het dier meegenomen als de condities niet verbeterd zijn.

Omdat dit artikel onvolledig is en niemand de eigenaar of het paard kent, wordt er maar vanalles geroepen.
Het is altijd gezeur dat de dierenpolitie niets doet en dan doen ze iets en dan is het ook niet goed?
Het is altijd iets hier op bokt zeg, pfft

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:51

Dat mensen nog steeds de persberichten geheel naar waarheid aannemen......meestal staat er wel iets in wat verdraaid is en niet helemaal klopt. Persberichten opstellen is en blijft mensenwerk, die het uit 2e of 3e hand hebben....

Voordat men zich uitlaat over de instanties die controleren en uitvoeren is het wellicht misschien handig om zich eerst eens zelf te verdiepen in de wetgeving alvorens zich een oordeel te vormen en zich daarover uit te laten?

Als men naar de wetgeving kijkt, weet men dat een dergelijke instantie eerst zelf de situatie beoordeelt, dan een dierenarts ter plaatse laat komen en een beoordeling vraagt alvorens verder te kunnen ingrijpen...mits.... ;)

Ik ben het volkomen met Nils eens. :j En....voor de pony misschien wel goed dat ie terug is bij de vorige eigenaar. ;)

En...waarom niet bij een eerste keer een proces-verbaal in plaats van een waarschuwing? Van waarschuwen leert men kennelijk ook niet veel en doet het een volgende keer gewoon weer....want men krijgt immers alleen een waarschuwing.....so what!? :+
Laatst bijgewerkt door Bravura op 19-01-12 20:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:53

eenitraM schreef:
144 wat een gezwier :')

Laat ze boeven vangen ofzo! Zonde geld.

Laten die boeven zich eens gaan gedragen. Het steken van energie (lees: geld) in dat soort gasten dat kost ons land pas een vermogen!

De eigenaar gaf in dit geval immers zelf al aan dat het niet goed zat. Dus waarom wachten tot het paard met zijn 4 pootjes omhoog ligt in dit geval?

Goed gehandeld zo hoor. Goed opgelost. Op naar de volgende. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:04

Emmeloord, das hier dichtbij!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:15

Bonita_Bon schreef:
Ariebren schreef:
De chip geeft alleen de gegevens van het stamboek die gechipt heeft en paspoort heeft uitgegeven.

Dus dit houdt in dat er nu een stamboek is die heel snel de eigenaar bekend maakt.

Mijn paarden staan op mijn naam en via het transpondernummer is heel simpel te achterhalen dat ik de eigenaar ben hoor. Via de chip kom je op het levensnummer en via het levensnummer bij bijna alle gegevens...

Ik heb hier een link naar zo'n chip registratie site van het PVE.
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=szhtBsHs ... words=chip register&context=hfMsHsuOnbPTEY
Vul het chip nr. van je paard in en je komt niet verder dan de paspoort uitgevende instantie.

Voor honden is er ook een tweede soort chip register waar je zelf persoonlijk alle gegevens kan laten opnemen.
Voor paarden bestaat dat niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:29

En waarom zou dat stamboek dat soort gegevens niet aan de politie mogen geven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:30

prima gehandeld!
Lichte verwaarlozing wordt namelijk bijna altijd zwaar verwaarloosd,en wat heeft het voor nut om daar op te wachten?
Die Miep zat zeker teveel op Bokt en was daardoor vergeten voor haar pony te zorgen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:35

Youthreinder, ik kan je vertellen dat 144 wel degelijk pony's meeneemt na één telefoontje :) Is bij ons ook gebeurd, zonder dat de eigenaar er ook maar iets vanaf wist. Die kwam erachter omdat er een mooi briefje op het hek hing dat hij contact moest opnemen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:45

manic schreef:
En waarom zou dat stamboek dat soort gegevens niet aan de politie mogen geven?

Omdat een stamboek dat nog steeds niet verplicht is om te doen.
Daarnaast is er nog een steeds een wet op de privacy van toepassing.
En heel veel paarden veranderen van eigenaar zonder dat er een mutatie naar het stamboek wordt afgegeven.
Het PVE paspoort, hier wordt geen eigenaars administratie van bijgehouden.
Heel veel stamboeken hebben een secretariaat wat niet dag en nacht bereikbaar is.
Dat zijn vrijwilligers, die in de weekenden werken voor het stamboek.

Wil je het uitproberen ?
Ik heb hier een chip nummer van een van mijn paarden.
528210001154445
Zoek dat nummer op en vraag bij het stamboek wie de eigenaar is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:47

Pluttersput schreef:
Youthreinder, ik kan je vertellen dat 144 wel degelijk pony's meeneemt na één telefoontje :) Is bij ons ook gebeurd, zonder dat de eigenaar er ook maar iets vanaf wist. Die kwam erachter omdat er een mooi briefje op het hek hing dat hij contact moest opnemen.

Ik heb hier 10 paarden staan, mogen ze allemaal meenemen.
Scheelt mij een hoop voer en vlas kosten.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:47

Cayenne schreef:
http://www.politie.nl

Maandag 16 januari kwam er via het dierenalarmnummer 144 een melding binnen van een mogelijke verwaarloosde pony. Het dier zou staan in een weiland nabij een park aan de Ellertsveld. Een dierenagent nam na de melding poolshoogte en trof een licht verwaarloosde pony aan. Het dier bracht hij direct naar een dierenarts, die met hulp van een chip in de nek van de pony de gegevens van de eigenaar kon achterhalen.

De 18-jarige eigenaar meldde zich de volgende dag aan het politiebureau in Emmeloord en gaf aan niet de mogelijkheden te hebben om het dier te verzorgen. Tegen hem zal proces-verbaal worden opgemaakt. De pony is inmiddels overgedragen aan een eerdere eigenaar.
Deze heeft de pony opgekocht en zal er voor zorg dragen dat het dier de juiste verzorging krijgt.

Ik weet niet of iedereen goed leest. Er staat niets over waarschuwingen, de dierenpolitie bracht het DIRECT naar een dierenarts.

Het zal je maar gebeuren. En wat is licht verwaarloosd? Misschien wat ik in een eerdere post schreef.

Let op je paarden en pony's, voor je het weet is ie weg.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:49

Ariebren schreef:
Ik heb hier 10 paarden staan, mogen ze allemaal meenemen.
Scheelt mij een hoop voer en vlas kosten.

~~}>

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:51

Wat een gezwets in dit topic. Ja hoor, je paarden worden zo de wei uit getrokke door de dierenpolitie.. geloof je het zelf 8)7

Imo hebben ze goed gehandelt, fijn dat er nu daadwerkelijk iets gebeurt. Liever 1x teveel onderzocht door een da, dan 1x te weinig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:54

Kimbers schreef:
Wat een gezwets in dit topic. Ja hoor, je paarden worden zo de wei uit getrokke door de dierenpolitie.. geloof je het zelf

Het staat in de OP :D , of je moet al het nieuws in twijfel trekken....

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:55

Wat een gezeur weer, eerst zeuren dat AID en instanties nooit wat doet, nu is er 144 die er dus wel wat aandoet en nu mag dat niet :?
Dit dier is bij lichte verwaarlozing meegenomen, eigenaar gaf aan dat ie er niet voor kon zorgen.

Duidelijk zat lijkt me, prima gehandeld toch!

Mijn ouwe fries was zwaar verwaarloosd inmiddels.. nou ze moeten ver weg komen kan ik je zeggen hoor!
En ze nemen heus niet zomaar paarden mee.

De OP lijkt me een korte samenvatting van het gebeuren, het fijne weten we er niet van...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:56

Ik geloof nooit dat ze zonder enige waarschuwing een licht verwaarloosd paard mee mogen nemen.
Er zal toch eerst contact moeten zijn met een eigenaar.
Het zal om een paard gaan wat compleet flipt op een trailer of wegens een blessure oid helemaal geen trailerreis mag maken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:57

Pluttersput schreef:
Het dier nam hij direct mee naar de dierenarts? Wat is dat toch voor iets.. Ze zijn zooo makkelijk met het meenemen van dieren onder de stempel 'verwaarlozing'.. Terwijl er 9 van de 10 keer niet zoveel aan het handje is.

Het is ook nooit goed he. Door die man is de pony nu weer terug naar een vorige eigenaar die er wel goed voor zorgt, prima toch? ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:59

Bonita_Bon schreef:
Ariebren schreef:

Niet wanneer je het paspoort niet laat overschrijven(wat trouwens ook geld kost).

Daarnaast mag je volgens de regels geen paard/pony vervoeren zonder het paspoort. Maar de politie hoeft dat dus niet?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:05

miss_lizje schreef:
Daarnaast mag je volgens de regels geen paard/pony vervoeren zonder het paspoort. Maar de politie hoeft dat dus niet?

Blijkbaar niet, plus ze mogen lekker in je achtertuin schuimen zonder je te verwittigen. Het moet toch niet gekker worden :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:07

ik neem aan dat ze geen paarden meenemen die er gewoon goed uitzien,en mochten ze oud zijn kun je heus wel zien of een dier verzorgt wordt of niet(heb er ervaring mee..)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:09

Pluttersput schreef:
Het dier nam hij direct mee naar de dierenarts? Wat is dat toch voor iets.. Ze zijn zooo makkelijk met het meenemen van dieren onder de stempel 'verwaarlozing'.. Terwijl er 9 van de 10 keer niet zoveel aan het handje is.

Mijn gedachte Pluttersput!
En inderdaad kan ik het ook met de vologende poster eens zijn, waar het moet gebeurd het niet.

Fijn in dit land maar niet heus.... als iemand je niet moet of zo effe bellen met dát nummer en hups
je bent je beesten kwijt met wat pech.
Over niet al te lange tijd zullen ouderen en hulpbehoevenden verwaarloosd worden als het beleid van de regering zo doorzet (en zeer waarschijnlijk is dat uiteraard zo), zijn die vlotte bellers dan ook zo snel met bellen naar de instanties dat er mensen verwaarloosd worden?
Laatst bijgewerkt door Martina67 op 19-01-12 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:11

Kimbers schreef:
Wat een gezwets in dit topic. Ja hoor, je paarden worden zo de wei uit getrokke door de dierenpolitie.. geloof je het zelf 8)7

Imo hebben ze goed gehandelt, fijn dat er nu daadwerkelijk iets gebeurt. Liever 1x teveel onderzocht door een da, dan 1x te weinig.

En waarom kon de DA dan niet naar pony toe komen?
En als ik uitga van dit persbericht wordt ik ook niet vrolijk. Dat zou nl betekenen dat als iemand een mooi klaagverhaal ophangt en je door bv dit bar slechte weer een groot deel modder hebt je zonder wat voor waarschuwing dan ook je dieren kwijt bent. Niks goed recherche werk door op plaats delict bewijs te verzamelen (dus DA al dan niet samen met hoefsmid dieren ter plekke laten onderzoeken) en eigenaar land achterhalen via kadaster. Maar gewoon enkel het lijk/slachtoffer meenemen zonder dat die ter plaatse onderzocht is? Zou je bij een moord mee aan moeten komen, beetje advocaat heeft dan vrijspraak gekregen voordat de koffie op is.

Dat er ingegrepen wordt waar nodig ja graag, maar dit soort wild west acties van politie notabene! maakt ze niet bepaald geloofwaardig. Eigenaar stuk land achterhalen is zo moeilijk niet, evenmin als een brief ophangen of eigenaar binnen 48 uur contact op wil nemen met nummer 123 ivm klachten.