Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Huertecilla schreef:Arabesk schreef:De gemiddelde paardenhouder is niet geïnteresseerd in dit soort folders met veel tekst;
Die kan nauwelijks lezen.
Arabesk schreef:Ik denk dat ze de Nederlanders beter kunnen voorrekenen wat je aan stro en man-uren bespaard als je overgaat op groepshuisvesting. Zodra het om de centen gaat, dan staan mensen overal voor open
Stro wordt steeds duurder omdat het ook gebruikt wordt voor biobrandstof etc, ik hoop echt dat een strobaal nog eens 5 euro per baal gaat kosten. Moet je eens zien hoe snel mensen bereid zijn om aan een andere vorm van huisvesting te denken.(en dan moet vlas en zaagsel ook flink duurder worden natuurlijk)
Cowgirl schreef:Gypsy schreef:Zelf dromen ik en vriendlief ervan ooit een boerderijtje met PP te hebben. En dan 3 a 4 pensionpaarden erbij om de kosten wat te drukken. Ik moet zeggen, we zijn bij voorbaat al volgeboekt door kennissen haha.
Bovendien, om krachtvoer te geven hoef je ook niet persé een stal te hebben.
Als je merkt dat je paard het echt nodig heeft, dan kun je ook na het rijden even op de poetsplaats een emmertje neerzetten.
Daarom ben ik ook geen voorstander van de krachtvoer stations. Elk paard/baas heeft zijn eigen behoefte. Een veulen wellicht een veulen brok en een senior een senior brok.
Ook de ruwvoer stations vind ik niks. Ik heb liever zo'n systeem wat ze ook in de koeien stal gebruiken. Ik denk dat je zo ook een beter zicht hebt op eventuele eet problemen(haken/proppen). Zeker als je veel paarden hebt lopen.
madamX schreef:En niet rekenen.......
Weer een hoop blabla (doen ze al ruim 30 jaar zonder ook maar iets daadwerkelijk te veranderen...) mooi gemaakt met het mode-woord 'duurzaam' Een hoop woorden maar geen daden; en inderdaad een hoop eenzijdige/achterhaalde zaken....
Ik ben een half uur per paard per dag kwijt zonder extra klussen!Gypsy schreef:Ik heb de link aan een manegehouder gestuurd, kreeg een kort antwoord dat er buiten het leven in de natuur aan alle manieren van huisvesten wel voor en nadelen zijn.
Conclusie: Zonde van alle tijd en moeite, dit onderzoek. Doelgroep niet bereikt.
Gypsy schreef:Ik heb de link aan een manegehouder gestuurd, kreeg een kort antwoord dat er buiten het leven in de natuur aan alle manieren van huisvesten wel voor en nadelen zijn.
Conclusie: Zonde van alle tijd en moeite, dit onderzoek. Doelgroep niet bereikt.
Gypsy schreef:Mwah, geld valt daar opzich wel mee.
Het kostenplaatje is ook erg onduidelijk. Bij HIT actief worden bv prijzen van ruwvoederstations genoemd, bij individuele stallen word genoemd wat het bouwen van een box per paard kost. Je hebt dus nergens een fatsoenlijk overzicht hiervan helaas.
Huertecilla schreef:Gypsy schreef:Mwah, geld valt daar opzich wel mee.
Het kostenplaatje is ook erg onduidelijk. Bij HIT actief worden bv prijzen van ruwvoederstations genoemd, bij individuele stallen word genoemd wat het bouwen van een box per paard kost. Je hebt dus nergens een fatsoenlijk overzicht hiervan helaas.
Hét punt is; ruimte, grond.
Een paard heeft ruimte nodig.
Hoe minder er is, hoe meer ´inrichting´ nodig is.
Als men dierenwelzijn mee wil nemen is er een minimum aan die ruimte.
Voor een leven in welzijn is leven in een sociale groep met letterlijk ruimte voor het vertonen van voor de diersoort (gedomesticeerd paard) ´natuurlijke´ gedrag.
Maar het verband tussen gedrag en ruimte is gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan en daar is dus concrete informatie over.
Het probleem met de sector paard in NL is dat dat NL een heel klein land is en het dierenwelzijn geen bedrijfsdoel is.
Voor ruime parkeergelegenheid krijgt een manege extra sterren, voor een paardenleven aangebonden in een hok van 9 m2 geen sterrenaftrek.
Voor vrouwvriendelijke parkeerinrichting krijgt een manege extra sterren, voor paarvriendelijke inrichting niet.
Dát is de realiteit van paardhouden in NL.
Gypsy schreef:@HC: You nailed it!
Het probleem is, je kunt wel in een keer een hele hoop wetten gaan invoeren, maar dan vrees ik dat de hele paardensector over de kop gaat. Dus moeten die wetten rustig een voor een, stapje bij stapje ingevoerd worden. Hoewel het imo gewoon te langzaam gaat.. Stands pas verboden in 2017, als je zo begint duurt het nog minstens 300 jaar voor het ergens op gaat lijken.
= beschamend. Gypsy schreef:Het probleem is, je kunt wel in een keer een hele hoop wetten gaan invoeren, maar dan vrees ik dat de hele paardensector over de kop gaat.
joyce B schreef:tja, vraag en aanbod.
Toen er nog niet veel paarden waren en rond de steden paarden vooral voor de elite waren, stonden paarden op maneges nog vooral in stands en kwamen paarden op luxe pensionstallen zeker in de winter minder buiten dan nu. Dat was toen heel normaal. Ook veel boeren hielden vaak de paarden de hele winter binnen om het land te sparen.
Citaat:Voor ruime parkeergelegenheid krijgt een manege extra sterren, voor een paardenleven aangebonden in een hok van 9 m2 geen sterrenaftrek.
Voor vrouwvriendelijke parkeerinrichting krijgt een manege extra sterren, voor paarvriendelijke inrichting niet.