Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:46

Manege Mansour heeft ook een HIT én manegepaarden :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:18

Arabesk schreef:
Manege Mansour heeft ook een HIT én manegepaarden :D

Daar ging het "onderzoek" toch ook over? Heb 'm helemaal doorgelezen en die stond erin. :P

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:19

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
De gemiddelde paardenhouder is niet geïnteresseerd in dit soort folders met veel tekst;

Die kan nauwelijks lezen.

En niet rekenen.......
Weer een hoop blabla (doen ze al ruim 30 jaar zonder ook maar iets daadwerkelijk te veranderen...) mooi gemaakt met het mode-woord 'duurzaam' Een hoop woorden maar geen daden; en inderdaad een hoop eenzijdige/achterhaalde zaken....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:40

Arabesk schreef:
Ik denk dat ze de Nederlanders beter kunnen voorrekenen wat je aan stro en man-uren bespaard als je overgaat op groepshuisvesting. Zodra het om de centen gaat, dan staan mensen overal voor open 8-)

Stro wordt steeds duurder omdat het ook gebruikt wordt voor biobrandstof etc, ik hoop echt dat een strobaal nog eens 5 euro per baal gaat kosten. Moet je eens zien hoe snel mensen bereid zijn om aan een andere vorm van huisvesting te denken. }> (en dan moet vlas en zaagsel ook flink duurder worden natuurlijk)

Liever niet Arabesk, want ik heb met mijn groepshuisvesting met permanente uitloop ook gewoon strooisel in de stal liggen aangezien Nederland een zeer nat land is waar de paddock en bak ondanks drainage nog regelmatig onderlopen vanwege de enorme hoeveelheden water, en met vorst de zandbodem onplezierig hard opvriest. Daarbij gebruik ik stro als structuurrijke en voedingsarme ruwvoeraanvulling...

Iets minder kortzichtig wat dit betreft zou wel prettig zijn...
Veel mensen kiezen voor individuele huisvesting vanwege het verminderde gevaar van elkaar beschadigen en het heel goed individueel af kunnen stemmen van het rantsoen. Dat zijn andere motivaties dan kosten...

Het maken van een goede all-weather paddock en uitloop met voldoende loopruimte per paard is in veel natte gebieden kostbaarder dan het op stal houden van paarden en ze hoogstens even los gooien in een bak of paddock onder toezicht wanneer er plek is.

Het uitmesten van stallen kost minder tijd dan het uitmesten van een actiefstal of paddock paradijs gezien de enorme oppervlakte die je moet uitmesten, het is zoeken naar de mest, als die uit elkaar gelopen is of natgeregend of aan de bodem gevroren, is dat geen vlotte makkelijke klus wil je het netjes houden... Ook het vegen van verharding kost meer tijd dan wanneer paarden in een stal gehouden worden en apart in een zandpaddock of grasweide gezet worden (heen en weer lopen)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:54

Cowgirl schreef:
Gypsy schreef:
Zelf dromen ik en vriendlief ervan ooit een boerderijtje met PP te hebben. En dan 3 a 4 pensionpaarden erbij om de kosten wat te drukken. Ik moet zeggen, we zijn bij voorbaat al volgeboekt door kennissen haha.
Bovendien, om krachtvoer te geven hoef je ook niet persé een stal te hebben.
Als je merkt dat je paard het echt nodig heeft, dan kun je ook na het rijden even op de poetsplaats een emmertje neerzetten.

Daarom ben ik ook geen voorstander van de krachtvoer stations. Elk paard/baas heeft zijn eigen behoefte. Een veulen wellicht een veulen brok en een senior een senior brok.
Ook de ruwvoer stations vind ik niks. Ik heb liever zo'n systeem wat ze ook in de koeien stal gebruiken. Ik denk dat je zo ook een beter zicht hebt op eventuele eet problemen(haken/proppen). Zeker als je veel paarden hebt lopen.

De stal waar ik rijd/werk is ook een HIT-actiefstal.
Op krachtvoerstations kunnen meerdere krachtvoervaten aangesloten worden, waardoor je paarden idd naar eigen behoefte kan voeren. Zo hebben wij een pensionpaard gehad die via het krachtvoerstation suplementen bij kreeg tegen de zenuwen, of een paard die extra granen bij kreeg.

Je hebt gelijk dat je bij de ruwvoerstations niet goed kunt checken op eventuele eetproblemen. Maar door goed naar de gezondheidstoestand van de paarden te kijken en regelmatig de tandarts langs te laten komen kun je volgens mij een hoop problemen voorkomen.

Verder stond in de folder een stuk over ranglagere die minder makkelijk kunnen gaan eten en dus langer moeten wachten (wat stereotypie kan veroorzaken). Bij ons zie ik dit probleem niet zo. Met voldoende automaten komt elk paard optijd aan haar eten. Daarbij hebben wij in de overdekte ruimte altijd vers stro liggen, waardoor er altijd al wat geknabbeld kan worden.

PP ken ik alleen van internet, dus kan ik verder niet veel over zeggen.
Maar ik ben 100% fan van de HIT!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:00

madamX schreef:
En niet rekenen.......
Weer een hoop blabla (doen ze al ruim 30 jaar zonder ook maar iets daadwerkelijk te veranderen...) mooi gemaakt met het mode-woord 'duurzaam' Een hoop woorden maar geen daden; en inderdaad een hoop eenzijdige/achterhaalde zaken....

Dat hele duurzaam/diervriendelijk verhaal heb ik ietwat mijn twijfels bij. Hitaktief (al heb ik bedenkingen bij al die machines ivm kwetsbaarheid en aanschafkosten) en paddock paradise super, maar de laatste 2 opties :n
Die gaan uit van grofweg formaat standaard rijbak als ideaal voor het huisvesten van 40 paarden. 6-8 op zo'n oppervlak is al druk en geeft geklier/onrust. Dacht dat paarden aan de bioindustrie ontsnapt waren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:59

vooral bij die Centaur stal kreeg ik dat gevoel... 12m2 per paard...
Dan is de 100m2 per paard die genoemd werd in de Hit-actief toch al veel ruimer... En dat is exclusief de weidegang die er in veel gevallen in het weideseizoen nog bij komt.
Je hebt ook actief stallen die onbeperkt ruwvoer voeren in ruiven of tijdgestuurde ruiven hebben zodat de paarden wel allemaal tegelijk kunnen eten. Nadeel is dat het minder individueel is qua rantsoen, maar dat is met niet te ruim instellen van de tijd en individuele paarden bijvoeren via individuele voerstations wel weer recht te trekken.

Ik vind het goed dat ze het nu op een rijtje hebben gezet zodat je het wat beter kunt vergelijken. Ook geven ze aan dat individuele paardenhouders er hun eigen draai en invulling aan geven. Soms vind ik de schatting van de kosten wat vreemd, zeker die algemene kosten kloppen volgens mij van geen kant meer (€1500,- voor een paard, 135 euro per ton hooi...) en die FTE's van 50 uur per paard per jaar... :P Ik ben een half uur per paard per dag kwijt zonder extra klussen!

De V-stal kende ik inderdaad al van de koeien en had hem een enkele keer langs zien komen voor paarden maar weer vergeten, die Centaur stal kende ik nog niet.

Handig infoboekje voor ambtenaren die een aanvraag krijgen voor een bepaald type stal, kunnen ze er een beetje gevoel bij krijgen...

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:46

Ik mis in de brochure eigenlijk het 24/7 in een groep op een weitje...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:55

[quote="madamX"]
[quote="Huertecilla"]
[quote="Arabesk"]
De gemiddelde paardenhouder is niet geïnteresseerd in dit soort folders met veel tekst;

Die kan nauwelijks lezen.
En niet rekenen.......

Ik heb de link aan een manegehouder gestuurd, kreeg een kort antwoord dat er buiten het leven in de natuur aan alle manieren van huisvesten wel voor en nadelen zijn.

Conclusie: Zonde van alle tijd en moeite, dit onderzoek. Doelgroep niet bereikt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:58

Gypsy schreef:
Ik heb de link aan een manegehouder gestuurd, kreeg een kort antwoord dat er buiten het leven in de natuur aan alle manieren van huisvesten wel voor en nadelen zijn.

Conclusie: Zonde van alle tijd en moeite, dit onderzoek. Doelgroep niet bereikt.

Die heeft even goed naar het kostenplaatje gekeken en geconcludeerd dat hij al zou hij willen er het geld niet voor loskrijgt bij de bank. En aangezien je niet aan iedereen gaat vertellen dat je net (of net niet) rond komt van je bedrijf geef je maar een diplomatiek non antwoord.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:06

Mwah, geld valt daar opzich wel mee.

Het kostenplaatje is ook erg onduidelijk. Bij HIT actief worden bv prijzen van ruwvoederstations genoemd, bij individuele stallen word genoemd wat het bouwen van een box per paard kost. Je hebt dus nergens een fatsoenlijk overzicht hiervan helaas.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:47

Citaat:
ik hoop echt dat een strobaal nog eens 5 euro per baal gaat kosten.

Weet niet wat jij betaald, maar stro is hier al € 5,- de baal ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:16

Gypsy schreef:

Dat is een evident idiote uitspraak want het betreft een gedomsticeerde diersoort. Het is een kwestie van soortgerichte leefomstandigheden volgens Brambell en het paard geniet de voordelen van ´huisvesting´ zonder de nadelen van leven in de natuur.

De conclusie welke al sinds een jaar of twintig glashelder is en meer dan 10 jaar geleden bewezen door de sectorraad is dat de sector niet ´bereikt´ wíl worden.

Het paard is een bedrijfsmiddel. Het voertuig naar winst. Die winst wil men graag zo hoog mogelijk.
Of het nu ´duurzaam´ of ´dierenwelzijn´ wordt genoemd; als het meer kost in tijd of geld, dan wordt het genegeerd.

Van bovenaf opleggen is de enige manier die de doelgroep bereikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:29

Gypsy schreef:

Het kostenplaatje is ook erg onduidelijk. Bij HIT actief worden bv prijzen van ruwvoederstations genoemd, bij individuele stallen word genoemd wat het bouwen van een box per paard kost. Je hebt dus nergens een fatsoenlijk overzicht hiervan helaas.

Hét punt is; ruimte, grond.
Een paard heeft ruimte nodig.
Hoe minder er is, hoe meer ´inrichting´ nodig is.

Als men dierenwelzijn mee wil nemen is er een minimum aan die ruimte.
Voor een leven in welzijn is leven in een sociale groep met letterlijk ruimte voor het vertonen van voor de diersoort (gedomesticeerd paard) ´natuurlijke´ gedrag.
Maar het verband tussen gedrag en ruimte is gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan en daar is dus concrete informatie over.

Het probleem met de sector paard in NL is dat dat NL een heel klein land is en het dierenwelzijn geen bedrijfsdoel is.
Voor ruime parkeergelegenheid krijgt een manege extra sterren, voor een paardenleven aangebonden in een hok van 9 m2 geen sterrenaftrek.
Voor vrouwvriendelijke parkeerinrichting krijgt een manege extra sterren, voor paarvriendelijke inrichting niet.
Dát is de realiteit van paardhouden in NL.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:55

@HC: You nailed it!

Het probleem is, je kunt wel in een keer een hele hoop wetten gaan invoeren, maar dan vrees ik dat de hele paardensector over de kop gaat. Dus moeten die wetten rustig een voor een, stapje bij stapje ingevoerd worden. Hoewel het imo gewoon te langzaam gaat.. Stands pas verboden in 2017, als je zo begint duurt het nog minstens 300 jaar voor het ergens op gaat lijken. :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:57

Huertecilla schreef:
Gypsy schreef:

Hét punt is; ruimte, grond.
Een paard heeft ruimte nodig.
Hoe minder er is, hoe meer ´inrichting´ nodig is.

Als men dierenwelzijn mee wil nemen is er een minimum aan die ruimte.
Voor een leven in welzijn is leven in een sociale groep met letterlijk ruimte voor het vertonen van voor de diersoort (gedomesticeerd paard) ´natuurlijke´ gedrag.
Maar het verband tussen gedrag en ruimte is gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan en daar is dus concrete informatie over.

Het probleem met de sector paard in NL is dat dat NL een heel klein land is en het dierenwelzijn geen bedrijfsdoel is.
Voor ruime parkeergelegenheid krijgt een manege extra sterren, voor een paardenleven aangebonden in een hok van 9 m2 geen sterrenaftrek.
Voor vrouwvriendelijke parkeerinrichting krijgt een manege extra sterren, voor paarvriendelijke inrichting niet.
Dát is de realiteit van paardhouden in NL.

slechts 11 % van Nederand is bebouwd....er is goenoeg ruimte om alle koeien paarden en varkens buiten te laten lopen....maar ze mogen niet buiten poepen.En het land vertrappen....dus wat doen we?
We maaien het gras en brengen het IN de stal....is economischer. }:0

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:12

Voor diegene die dat leuk vinden: ik heb een topic geopend over "Duurzame paarden". Niet zozeer over de paardvriendelijke kant, maar meer over praktische dingen die je kan doen om je paard en jezelf (als ruiter) wat milieuvriendelijker te maken: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1594743

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:31

Gypsy schreef:
@HC: You nailed it!

Het probleem is, je kunt wel in een keer een hele hoop wetten gaan invoeren, maar dan vrees ik dat de hele paardensector over de kop gaat. Dus moeten die wetten rustig een voor een, stapje bij stapje ingevoerd worden. Hoewel het imo gewoon te langzaam gaat.. Stands pas verboden in 2017, als je zo begint duurt het nog minstens 300 jaar voor het ergens op gaat lijken. :=

In 1912 is er al een bond tegen honden aan de ketting en voor/onder de kar opgericht.
http://www.hondenbescherming.nl/hond/ho ... schiedenis
Vergelijk dat met acties tegen standpaarden of andere ´paardenbescherming´.

De hele sector paard is gewoon in één ding samen te vatten: :o = beschamend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:44

Gypsy schreef:
Het probleem is, je kunt wel in een keer een hele hoop wetten gaan invoeren, maar dan vrees ik dat de hele paardensector over de kop gaat.

Dat argument wordt al >30 jaar gebruikt om énige regelgeving mbt paardenwelzijn tegen te houden.

Sindsdien is de situatie er voor de paarden net zo hard op achteruit gegaan als de sector wildgegroeid is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:00

die wildgroei in plaatsen om je paard neer te zetten is meestal niet in het nadeel van een paard aangezien de bestaande en traditionele maneges, sport- en pensionstallen meestal standaard stalling aanbieden...
Er is nu veel meer keus in verschillende soorten stalling en daar zitten ook de meer paardgerichte manieren van paarden houden bij...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:46

joyce B schreef:
die wildgroei in plaatsen om je paard neer te zetten

Grapje?

Ik bedoel de idióte toename in aantal paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:04

tja, vraag en aanbod.
Toen er nog niet veel paarden waren en rond de steden paarden vooral voor de elite waren, stonden paarden op maneges nog vooral in stands en kwamen paarden op luxe pensionstallen zeker in de winter minder buiten dan nu. Dat was toen heel normaal. Ook veel boeren hielden vaak de paarden de hele winter binnen om het land te sparen.

Minder paarden in het verleden was dus in mijn ogen niet een beter paardgerichte huisvesting. Dat is meer iets van de laatste jaren dat dat steeds meer tot mensen door dringt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:41

joyce B schreef:
tja, vraag en aanbod.
Toen er nog niet veel paarden waren en rond de steden paarden vooral voor de elite waren, stonden paarden op maneges nog vooral in stands en kwamen paarden op luxe pensionstallen zeker in de winter minder buiten dan nu. Dat was toen heel normaal. Ook veel boeren hielden vaak de paarden de hele winter binnen om het land te sparen.

Het probleem van de grote aantallen paarden en het niet paardgericht houden steekt de lelijke kop al diuidelijk op in de jaren tachtig.

Ik besloot 35 jaar geleden al om in NL géén paard te houden omdat ik niet de mogelijkheden had tot paardgerichte huisvesting. De kennis daaromtrent kwam echt niet uit de lucht vallen.
Wat ik destijds als paardgericht meekreeg verschilde vrijwel niet van wat vandaag de informatie is. Er is eigenlijk alleen maar steeds betere onderbouwing.

Dat de ruiterij ziende blind is, is helder. Die heeft dan ook een ménsenbelang.
Dat nu nog stééds het economisch belang als argument wordt opgevoerd is een grof schandaal.
Als de sector 30 jaar geleden begonnen was met geleidelijke handhaving, dan was er nu helemaal nul probleem.

Nogmaals; tegen trek- en kettinghonden is al honderd jaar geleden een actie begonnen. Paarden in stand zijn nóg niet verboden.
Dat terwijl het voor paarden aanmérkelijk erger is.
Het verschil; de lobbykracht van de sector en de eigenaren.

Een dierenliefhebber houdt diens paard paardgericht. De ´moderne´ informatie daarover is er al sinds de jaren zestig.
Aan de rest: SCHAAM JULLIE!
Het hoort helemaal niet verplicht te hoéven worden :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:44

Paardwelzijn in Nederland samengevat:

Citaat:

De uitzonderingen bevestigen de regel en hoeven zich niet aangesproken te voelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:49

En vervolgens zijn we weer bij de "24/7 wei en stalpaardendiscussie" waar we toch nooit uitkomen.