Spaanse paarden springen door vuur om ziekten te voorkomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:08

Wuis schreef:
Je paard zou maar weigeren en jij zou er maar voorover af kieperen de vlammenzee in...

:')

Ik vind er niks gemeens aan hoor.
Als de paarden niet willen kunnen ze er omheen.
En die paarden lijken nou niet echt te flippen nadat ze door het vuur zijn gegaan dus pijn zal het wel niet gedaan hebben?
En aangezien ze zo rustig blijven denk ik dat ze het wel eerder gedaan hebben, dus dat ze wel weten wat er gaat gebeuren/wat ze moeten doen.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:56

Vind de foto's er wel indrukwekkend uitzien zeg!
Russel; kun je je opmerking wat willen verduidelijken? Ben benieuwd :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:57

catalyst1 schreef:
Ik vind het idioot omdat de paarden zich kunnen verbranden.Ik zie 1 iemand haast in stap door het midden van het vuur gaan, ik zou dit voor mijn paard veels te gevaarlijk vinden.Mijn paard heeft een bosbrand meegemaakt en is doodsbang voor alles wat maar een beetje op vuur lijkt.
Verder vind ik de metworstrennen ook idioot, en dat zeg ik als Boxmeerse,dus ik ken de traditie door en door. Het gaat de laatste jaren beter en er ligt aanmerkelijk meer zand dan 15 jaar geleden,maar er hebben heel wat paarden hun benen gebroken op het vortums veld!

Dat is dan wel heel lang geleden die gebroken benen.
En tja sommige mensen vinden alles zielig als het pijn deed gingen ze er echt niet zo rustig door heen.
Daar geloof ik niets van. Daarnaast als ze het doen om ziekte te voorkomen dan wil je ook achteraf niet met brandwonden te maken hebben want dat brengt ook veel ellende met zich mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:57

Brave paardjes, bizarre traditie. Op het eerste gezicht niet schadelijk voor de paarden. Mijn ding zou het niet zijn....

gootje12

Re: Spaanse paarden springen door vuur om ziekten te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:58

Wat een mafkezen ! Maarja , dat zijn de Spanjaarden nou eenmaal al lang.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:26

Toont voor mij weer aan wat een groot hart het spaanse paard heeft.

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 07:33

Stelletje randdebielen!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:17

Juut schreef:
Zolang het paard er in stevige draf of galopje er door gaat is er niks aan de hand. Zeker niet als ze van de inspanning ook gaan zweten. (heb ik eens in een docu over stuntpaard gehoord) Als het vuur zo hoog opgerakeld wordt als op de foto's, is het eerder auw voor de ruiters als voor het paard. Wij mensen hebben geen beschermend vachtje op onze gezichten. Ik vind het knap, zie het mezelf niet doen
Kijk, dat maakt het imo al een stuk minder 'zielig' voor de paarden. Zat zelf te denken aan die vinger door het vuur halen. Zolang je je vinger maar niet in het vuur houdt doet het geen zeer.
Rare traditie of niet (ik weet er ook nog wel een paar hier in NL die je als buitenstaander raar of achterhaald kunt noemen ;) ), respect voor die dappere paardjes! Ik vind het knap.
*denkt aan eigen bijrijdknollie die al niet eens langs een opruimvuurtje durfde terwijl er een heg, een rij bomen, twee bermen, een sloot én een weg tussen zat :') *
(ook off topic maar af en toe krijg ik er de zenuwen van, alles lijkt wel zielig tegenwoordig)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:22

Antieke toestanden. Geen wonder dat het land zo achteruit gaat. Wie met het verleden bezig is staat met zijn rug naar de toekomst.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:38

kyrkelover schreef:
catalyst1 schreef:
Ik vind het idioot omdat de paarden zich kunnen verbranden.Ik zie 1 iemand haast in stap door het midden van het vuur gaan, ik zou dit voor mijn paard veels te gevaarlijk vinden.Mijn paard heeft een bosbrand meegemaakt en is doodsbang voor alles wat maar een beetje op vuur lijkt.
Verder vind ik de metworstrennen ook idioot, en dat zeg ik als Boxmeerse,dus ik ken de traditie door en door. Het gaat de laatste jaren beter en er ligt aanmerkelijk meer zand dan 15 jaar geleden,maar er hebben heel wat paarden hun benen gebroken op het vortums veld!

Dat is dan wel heel lang geleden die gebroken benen.
En tja sommige mensen vinden alles zielig als het pijn deed gingen ze er echt niet zo rustig door heen.
Daar geloof ik niets van. Daarnaast als ze het doen om ziekte te voorkomen dan wil je ook achteraf niet met brandwonden te maken hebben want dat brengt ook veel ellende met zich mee.

Een paard wat stapt is nog steeds in beweging en het vuur is niet groot. Door de luchtstroom verbranden ze dan niet voor ze er weer uit zijn. Je kunt bij een vuur ook gerust je handen in en uit door de punten van de vlamen halen, mits je niet te langzaam bent.

Het bewijst maar weer waarom er zo vaak Iberische paarden voor stunts en show gebruikt worden. Als vroegere krijgspaarden en latere showpaarden worden ze al eeuwen gefokt op een dapper karakter.

Verder mogen paarden die niet durven er langs, je ziet nergens een paard wat gedwongen wordt er dwars doorheen te gaan.

Wij hebben hier ook geregeld een brandton op de boerderij om takken etc. te verbranden. Ik moet er dan ook vlak langs als ze naar stal gaan en laatst op Horse Event een show van het KWPN stamboek gezien waar om mensen met fakkels heen gereden werd, ook dat was geen probleem.

Dus ik snap niet dat mensen dit zo zielig vinden.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:51

Nog nooit van deze traditie gehoord, maar vind het erg dapper van de paarden :j

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:59

Cowgirl schreef:
catalyst1 schreef:
Belachelijk.Ik weet wel wat ik hier van vind.Idioterie!!!

Zou wel eens willen weten wat je hier idioot aan vind.

Voor de film wereld en shows trainen ze toch ook paarden die door vuur gaan en dat is dan zeker niet idioot?
Ik heb vroeger genoeg shows gezien waar paarden door ee brandende hoepel sprongen of over een balk die in de fik staat.
Het blijft iets aparts maar idioot vind ik overdreven. dan kun je de metworst rennen en hindernissen van 1.50 ook idioot vinden.

Helemaal mee eens. Moest ook meteen denken aan shows waar iedereen zit te klappen omdat het zo knap is. En dit is idioot?

Dav schreef:
Cowgirl schreef:
dan kun je de metworst rennen ook idioot vinden.

???? Vertel,nu maak je mij nieuwsgierig! _O-
(serieus bedoeld)

http://metworst.nl/

russel schreef:
Deze paarden gaan letterlijk door het vuur voor hun eigenaren.... 8-)

1 van de karakter eigenschappen van Spaanse paarden ;) Door het vuur gaan voor hun ruiter/eigenaar. Figuurlijk en zo te zien dus ook letterlijk.

Kelly_Taco schreef:
Toont voor mij weer aan wat een groot hart het spaanse paard heeft.

Voor mij ook.

splashie schreef:
Stelletje randdebielen!!

Omdat? Zie jij paarden gedwongen midden door het vuur gaan? Zie jij paarden in paniek? Zie jij verbrande paarden?
En als dit niet kan, moeten we het paard van Sinterklaas ook maar afschaffen? Nederlandse traditie, maar al die gillende kinderen kunnen heel veel stress veroorzaken.

Dat het niet jouw ding is kan. Ik zou mijn (Spaanse!!!) paard hier ook niet aan bloot stellen. Maar om mensen dan meteen uit te maken voor randdebiel zegt meer over jouw relativeringsvermogen, dan over deze traditie.

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:49

Stelletje randdebielen!!
[/quote]
Omdat? Zie jij paarden gedwongen midden door het vuur gaan? Zie jij paarden in paniek? Zie jij verbrande paarden?
En als dit niet kan, moeten we het paard van Sinterklaas ook maar afschaffen? Nederlandse traditie, maar al die gillende kinderen kunnen heel veel stress veroorzaken.

Dat het niet jouw ding is kan. Ik zou mijn (Spaanse!!!) paard hier ook niet aan bloot stellen. Maar om mensen dan meteen uit te maken voor randdebiel zegt meer over jouw relativeringsvermogen, dan over deze traditie.[/quote]

Natuurlijk ... :P
een paard zal van nature vluchten voor vuur. Dat deze paarden zo toegewijd en dapper zijn, wil niet zeggen dat ze het prettig vinden.
Weet jij hoe die paarden getraind worden? Ik weet van trainingen waar de wil van het paard gebroken wordt en ze niets anders meer kunnen dan gehoorzamen. Als ze nou echt lef hebben, gaan ze naast het paard door het vuur lopen. Zijn ze zelf ook meteen weer een jaartje 'immuun' voor ziektes. :z
Mensen die dergelijke dingen met dieren uithalen, alleen voor het vermaak ... want dat is het ... zijn voor mij randdebielen ... die sporen gewoon niet en dat heeft niets met mijn relativeringsvermogen te maken, dat is gewoon mijn mening ...
En nét zo randdebiel als vele andere Spanjaarden én internationale toeristen, die voor de lol in een arena gaan zitten om te zien hoe een stier langzaam afgeslacht wordt.

En Sinterklaas mag wat mij betreft ook in Spanje blijven. :j

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:20

Het is duidelijk dat je totaal niets weet van het karakter van een Spaans paard. Die zijn totaal niet slaafs en als ze het gevoel krijgen dat je ze ergens toe dwingt, kan je het zelf uitzoeken.

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:35

BrankaZ schreef:
Het is duidelijk dat je totaal niets weet van het karakter van een Spaans paard. Die zijn totaal niet slaafs en als ze het gevoel krijgen dat je ze ergens toe dwingt, kan je het zelf uitzoeken.

:D ...
en toch blijf ik het randdebielen vinden ... :j

zazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:14

Dav schreef:
Nou iedereen een rookton in de weide zetten en ieder paard blijft gezond want die is gezuiverd :D

Gelukkig worden de staarten wel netje's opgebonden..en lopen ze langs de zijkant van het vuur..neemt niet weg dat het vast heet aan de beentje's zal zijn.

Ik zie toch genoeg paarden die geen opgebonden staart hebben.. IK vind het maar niks, er zijn er wel een aantal die netjes langs de zijkant lopen, maar ik zou dit nooit doen met mijn paard. 500 jaar geleden is behoorlijk lang, maar dit zijn de Spanjaarden met hun tradities, zoals hun stierengevechten, daar zie ik het nut ook niet van in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:40

Duidelijk reakties van niet anda kenners....zij weten niet wat ze missen.....dit zijn pas paarden die met je samenwerken...en die eigenaren zijn er trots en zuinig op...

Randdebielen? Ruiters die weten wat ze doen en kunnen paardrijden...

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:47

Hmmm ik weet niet wat ik ervan moet vinden...
Het ziet er niet naar uit dat ze er last van hebben, maar echt prettig lijkt me het voor die paarden ook niet :\
En hoezo zou rook de paarden moeten 'zuiveren'? Rook is toch alleen maar slecht of ben ik nou gek? :Y)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:53

En als er nou een paard struikelt over een dikke tak dan verlies der ook een.. -.-

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:20

heeft niks met het ras te maken.Ik laat mijn kinderen ook niet met vuur spelen omdat vuur GEVAARLIJK is!!!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:54

Of dit gevaarlijk is of niet staat volgens mij los van de discussie waarom deze paarden bereid zijn dit te doen voor hun ruiters. De reden waarom deze paarden bereid zijn dit voor/met hun ruiters willen doen is geen dwang of gebroken geest.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:02

anais96 schreef:
En als er nou een paard struikelt over een dikke tak dan verlies der ook een.. -.-

Uhrm dat is ook met crossing en gewoon springen.
Een paard kan ook een vrij lelijke val krijgen in gewone galop door het struikelen.

Overig wordt het vast gedaan met paarden die het al veel vaker hebben gedaan.
Sommige paarden die niet willen lieten ze gewoon erlangs gaan.

De menigte staat volgens het filmpje een stuk vederop

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:37

Straf dat ze er zo doorheen gaan! Zie ik de mijne echt niet doen, hoor!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:42

JJane schreef:
Antieke toestanden. Geen wonder dat het land zo achteruit gaat. Wie met het verleden bezig is staat met zijn rug naar de toekomst.

Dat hebben we in nederland ook , antieke toestanden. paarden in hokjes en in stands...hoe antiek kun je zijn. maar het word net zo geaccepteerd als die paarden die 1x per jaar door een vuurtje heen springen.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:43

woow ben even sprakenloos