Boetes voor eigenaren van zes te magere pony’s en paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:56

:? Nou schiet mij maar lek.

Ik zag: korte, glanzende vachten, behoorlijk schone dekens als je de staat van stallen en weiland zoals die volgens die dame in het filmpje is, in aanmerking neemt, en een totaal overvette pony.

Als dat sterk vermagerd is, wat is het dan níet? Een pony die door de benen zakt van hoefbevangenheid of zo?

Wellicht dat de magere dieren geen zin hadden om voor de camera te komen of zo?

Ben zomaar benieuwd naar meer fotos. Maar ben ook bang dat heel dit 144 gebeuren tot een hetze tegen paardeneigenaren gaat leiden.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:07

misschien zijn de dekens om gedaan na dat de dieren politie langs geweest is?
door een deken heen kunnen we niet kijken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:13

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:14

Thirty schreef:
Wat triest weer. Maar ik hoop dat het geen geldkwestie van de eigenaren was/is. Dan helpt een boete natuurlijk helemaal niet.
Ik snap idd niet zo goed wat een boete hier gaat helpen. Dreigen met een gevangenisstraf doet meer denk ik zo.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:14

HLPhoto schreef:
Thirty schreef:
Wat triest weer. Maar ik hoop dat het geen geldkwestie van de eigenaren was/is. Dan helpt een boete natuurlijk helemaal niet.
Ik snap idd niet zo goed wat een boete hier gaat helpen. Dreigen met een gevangenisstraf doet meer denk ik zo.

Gevangenisstraf waarvoor? Het houden van een veel te dikke pony?

Apostrof

Re: Boetes voor eigenaren van zes te magere pony’s en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:21

als iemand bewust dieren in zoverre aan hun lot overlaat of te vet laat worden vind ik best dat je daar even voor mag zitten ja.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:09

ik vind niet dat je zo kunt oordelen als je niets over de situatie weet.
Ze maken een tevreden en gezonde indruk, zo vanuit het filmpje.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:58

Hier de foto die de wereld overgaat nu:

http://www.telegraaf.nl/jsp/foto_window ... aption=Een van de aangetroffen paarden. &copyright= &artid=11298909&artsec=binnenland&artparsec=binnenland&arttit=Paarden en ponys zwaar verwaarloosd

Tis een blubberbende, maar ik ben wel benieuwd naar fotos van blote paarden want je kan zulke fotos op zoveel plaatsen maken rond deze tijd van het jaar, van paarden die verder prima verzorgd worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:06

~ik zie geen foto in deze link?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:31

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:39

Als ik die foto zo zie hebben ze toch de paarden verplaatst naar de drogere wei die ernaast ligt. Dat stuk van de wei was inderdaad erg blubberig. Ligt ook aan een slootkant die aardig overgelopen was.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:44

Ten eerste vind ik de zwarte pony, welsh, zo te zien behoorlijk dik.
Ze zien er verder gezond uit, vacht glanst mooi.
Tja blubber, hoe wil je dat voorkomen met het weer van de afgelopen weken.
Zelfs als je ze verweidt, ziet ook dat stuk er binnen enkele dagen er weer net zo uit.,
Ik heb zelf een grote wei, die in de 5 jaar dat we hier wonen, nog nooit zo drassig is geweest als dit jaar.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:11

Hier stalgenoot van Angeliekje :)
Dat weiland op de foto is idd het weiland ernaast, dat was idd behoorlijk blubberig. Weiland waar ze nu staan niet, en die paarden zijn echt niet zwaar vermagerd hoor!
Beetje raar dit wel...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:19

bij deze foto lijken wel de ruggegraat en heupbenen wat uit te steken.
Maar goed oordelen kun je niet. Momenteel is overal blubber....apart is het wel.
idd na 2 weken is een andere wei ook zo, gras af gegeten en omgeploegd.
Vraag me soms echt af wat ze liever willen, paarden lekker buiten of toch opgehokt.
Juist die wat opgehokt worden en dus buiten het zicht blijven, zijn er vaak slecht aan toe.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:36

Tja zon modderveld vind ik zelf geen probleem als de paarden dan maar wel een droge plek hebben om te liggen en schuilen.
Maar dat kan je totaal niet aan foto en filmpje afleiden. De foto ziet er dramatisch uit, maar is waarschijnlijk ook met dat doel gemaakt en dat vind ik er ook niet prettig aan. Laat dan zien wat er onder de deken zit, of de vervuilde stallen oid.

Onze paarden zoeken ook de modderigste plekjes op om te rollen...

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:48

Tsja het is niet idiaal , zo'n blubberweiland. Maar als ik mocht kiezen tussen mijn paard daar neerzetten of op een zeer luxe manege waar ze 24/7 binnen staan kies ik voor deze blubber. Nee, 24/7 binnen, dat vind ik pas zielig.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:20

Wat een onzin. Als dat paard sterk vermagerd zou zijn dan zou je dat door die deken, die strak om het lijf zit vanwege het liggen, moeten kunnen zien.
Het is overal blubber op het moment. Als je die paarden in dat stuk wei ernaast zet dan ziet die wei er binnen een week ook zo uit.
Dit is nog altijd beter dan op stal staan. Ik had eigenlijk wel wat meer profesionaliteit verwacht van die 144 mensen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:11

Geloof dat de eigenaresse van mijn vz pony's dan ook een probleem krijgt.. Pony's staan in de bak (een afgezet stuk weiland, dus nu modder) omdat ze anders het hele land kapot trappen, dat is namelijk veengrond en staan gewoon de plassen water in.. En één van de pony's is 23, zit slecht in haar vacht en is iets aan de dunne kant omdat ze al wat ouder is en weinig bespiering heeft omdat ze nu niet wordt bereden..

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:44

Het is onzin dat paarden/pony's met dit weer buiten betekent dat het DUS een blubberbende wordt. Ik woon op een paar honderd meter van de paardjes waar het hier om gaat en ik heb onze kudde 24/365 buiten lopen. Maar ze lopen écht niet in de blubber. Een blubber-probleem ontstaat als men te veel paardjes op te weinig m2 wil houden. En als je niet zoveel grond ter beschikking hebt, leg dan een zandpaddock aan.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:58

Raar gebeuren, en iets uitstekende heupen kan ook andere oorzaken hebben. Mijn oudere paard is ook eerder 'schraal' dan vet maar toch echt niet verwaarloosd. Hoeven kort, dekens op..... sorry hoor maar beste 144 er zijn denk ik dieren die het meer nodig hebben

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:47

Denk dat er maar weinig zijn die minimaal 1 hectare per paard ter beschikking hebben.
Als het een lager liggend gebied is, lopen ze het zelfs dan ook kapot met dat natte weer.
Een zandpaddock, dan moet je al drainage hebben, anders wordt dat ook een strand...met vloed-effect!

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:55

Anke schreef:
Denk dat er maar weinig zijn die minimaal 1 hectare per paard ter beschikking hebben.
Als het een lager liggend gebied is, lopen ze het zelfs dan ook kapot met dat natte weer.
Een zandpaddock, dan moet je al drainage hebben, anders wordt dat ook een strand...met vloed-effect!

1 ha per paard is wat ruim, maar op 7.000 m2 moet je inderdaad wel rekenen.
En een zandpaddock kan ook zonder drainage, als je dan maar zorgt dat de paddock hoger ligt dan het land er omheen.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:55

vreselijk!

:(

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:28

angieHH schreef:
Anke schreef:

1 ha per paard is wat ruim, maar op 7.000 m2 moet je inderdaad wel rekenen.
En een zandpaddock kan ook zonder drainage, als je dan maar zorgt dat de paddock hoger ligt dan het land er omheen.

Dit klopt beiden niet.
Paarden staat nu eenmaal veel op hetzelfde plek (meestal bij de ingang of bij de drinkbak) en dat wordt het gewoon een blubberbende.
Onze paddock ligt toevallig op een heuvel, alles eromheen ligt lager, en toch is het er blubber.
Ik denk dat je ook rekening moet houden met wat voor soort ondergrond het is. Zand zal eerder droog zijn na een regenbui dan klei met zand.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:19

Onze ervaringen: wij hebben ooit op laaggelegen klei een winter 5 ponys op een halve ha. gehouden, ging prima. Vooraan bij de voederplekken natuurlijk wel wat modder maar verder geen last.

Jaar erop, dachten we dat 7 ponys op dezelfde plek dan wel op 2,3 ha! konden lopen. Maar omdat dat zon écht natte winter was, net als dit jaar ;) ging dat dus niet zo best... We hebben ze halverwege de winter dan ook naar een ander stuk moeten verplaatsen.

Onze conclusie: op kleigrond, kun je niet op structurele basis je paarden swinters buiten zetten. Wij hebben nu zandpaddocks met onbeperkt ruwvoer en dat werkt beter, al hadden we dus óók problemen tijdens de hevige regenval afgelopen periode, waarbij de ponys uit nood enkele dagen zijn opgestald.

Paarden in Nederland buiten houden vergt heel veel voorbereiding en inzet van de eigenaren.

Modder op zich is daarbij geen enkel probleem (ik erger mij daarbij kapot aan de dierenbescherming die de publieke opinie zodanig ophitst, dat iedere clown belt over paarden die achter hun hek wat modder hebben en daar vrijwillig in gaan staan), daar kunnen paarden best tegen, maar niet als dat de enige ondergrond is waar ze de beschikking over hebben. Er moet toch ergens een droge ligplek beschikbaar zijn.